Corsairs RGB-belysta tangentbord kan nu visa 16,8 miljoner färger

Permalänk

Är ju synd att dom inte kunde fixa det utan bieffekter, vad det verkar.

Corsair var bättre förr där dom använde seriösa OEM för att göra agg, minnena vad jag vet är helt okej även idag (som dom även var riktigt bra på).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Typ dithering alltså? Det vore ju att ljuga igen... Suck och stön Corsair.

Nej. Det kallas PWM. Det är så man brukar driva LEDs. Praktiskt taget alla bakgrundsbelysta tangentbord från alla tillverkare använder det, även de som inte är mekaniska.
De enda undantagen är några äldre modeller som aldrig kom till Sverige.

En anledning till att använda PWM är att lysdioder drar mer ström om de alla lyser kontinuerligt. Med PWM så lyser man en grupp lysdioder i taget istället för allihop på en gång och får därmed ner strömförbrukningen. Om alla lyste hela tiden så skulle man faktiskt få svårt att hålla gränsen på 500 mA över USB.

En annan anledning till PWM är att det finns en tröskel för den spänning då en LED börjar lysa: Det går inte att få lysdioder att lysa svagt utan PWM. Istället för alla steg mellan 0-255 så skulle du kanske få 0 och 127-255.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mer tekniskt ingående beskrivning:

  • "First, we have found that the LED driver chip used has a limited set of current sources that can’t be multiplexed over the 12x12 LED matrix. Second, the LED driver chip is not fast enough to implement software driven LED matrix current source multiplexing . As such, instead of multiplexing current sources, the current sources are to be assigned to groups of LEDs on the 12x12 matrix.

  • This means that when the number of LED groups doesn’t exceed the available current sources, full Red, Green, and Blue 8 bit PWM can be set out of a palette of 16.8M colors. Internally the LED driver chip works with a 10bit resolution for its current sources and the incoming 8bit PWM is mapped by firmware to the LED driver chip’s internal settings. When the number of unique colors exceeds the available current sources, colors needs to be averaged together. Going back and forward over the number of current sources / unique colors, the effect of averaging colors is visible as color skew - that is visible colors deviate from the assigned colors and the color skew jumps can be perceived as one form of flicker.

  • Second, because of the LED driver chip scans the LED matrix in a particular order under some circumstances when updating PWM values some LEDs could light up erroneously. This is known as “ghost lighting”. To mitigate this issue, all LEDs are temporally switched off when updating the current sources PWM values. This blanking of LEDs is perceivable as minute flicker. As a consequence even static colors that share a Red, Green, Blue color component with another LED color group that is being updated, the static color LED group will also show this type of flicker. When the static color groups do not share a Red, Green, Blue color component with the color group that is being updated, this type of flicker will not show with the static colors. Running at higher framerate could bring improvement to perceived (blanking) flicker, but running at higher framerate could make the keyboard less responsive, which is not desired for a gaming keyboard."

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Findecanor:

Nej. Det kallas PWM. Det är så man brukar driva LEDs. Praktiskt taget alla bakgrundsbelysta tangentbord från alla tillverkare använder det, även de som inte är mekaniska.
De enda undantagen är några äldre modeller som aldrig kom till Sverige.

En anledning till att använda PWM är att lysdioder drar mer ström om de alla lyser kontinuerligt. Med PWM så lyser man en grupp lysdioder i taget istället för allihop på en gång och får därmed ner strömförbrukningen. Om alla lyste hela tiden så skulle man faktiskt få svårt att hålla gränsen på 500 mA över USB.

En annan anledning till PWM är att det finns en tröskel för den spänning då en LED börjar lysa: Det går inte att få lysdioder att lysa svagt utan PWM. Istället för alla steg mellan 0-255 så skulle du kanske få 0 och 127-255.

Det vill säga dithering... De är inte motsatser utan PWN används för att skapa dithering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dither#Digital_photography_and_i...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Och här sitter jag och hatar allt som lyser i onödan på datorn.....

Skall väl inte vara så svårt att släcka allt som lyser i onödan på datorn

Skrivet av karjix:

En gång corsair aldrig mer corsair, deras firmware är nog det mest buggigaste jag påträffat. Tangentbord samt mus la av efter uppdatering så nej tack.
Julgran har man en gång om året så dico tangentbord aka 70 talet nej tack.

Så roligt att det kan bli så tvärtom ibland

Ditt: Tangentbord samt mus la av efter uppdatering.
Mitt:Tangentbord samt mus funkar perfekt efter uppdatering.

"La" dina bara av Lägg av

Skrivet av Cudage:

Kan tyckas vara oväsentligt för många men jag tycker att det är hur trevligt som helst att kunna byta färger på varje inviduell tangent.
Du får då möjlighet att välja precis hur du vill att din bakgrundsbelysning ska se ut och kan när som helst byta dess utseende när man lessnat.

Jag har tex 3 olika profiler för bakgrundsbelysningen på mitt K65 RGB.

  • En för vanligt bruk
    Här valde jag att pryda tangentbordet i min favorit musikgenres färger, nämligen Grön gul och röd. Ett högkvalités speltangentbord med Raggae tema är inte så lätt att hitta

  • En för League of Legends
    QWERDF + 1234 upplyst i vitt, även om man vet vart tangenterna sitter så är det behändigt. Trevligt att kunna se ett Rött ljus switcha om till grönt när en spell kommit bort från Cooldown. Man behöver då inte flytta blicken nedåt för att se om en spell/item är på Cooldown.

  • En för kodning - Här har jag hela tangentbordet släckt och enbart vissa tangenter upplysta för ett smidigare arbetsflöde.

Så det är ju inte enbart discobelysning det handlar om

Du ska ha ett stort tack för ett bra inlägg.

Många verkar ju inte se nyttan med det hela, discobelysning är ju bara en rolig sak som man provar en eller två gånger.

Skrivet av anarkizt:

Verkar ju skitbra det där...

http://gfycat.com/DefiantReasonableGoose

Så glad att jag avbeställde mitt pga loggan, men det här är ju mycket värre! Men jag vill fortfarande ha ett mekaniskt RGB-tangentbord, någon som har något tips?

Du avbeställde ditt pga loggan (?)
Du vill ha ett mekaniskt RGB-tangentbord?
Vad skall du med ditt RGB-tangentbord till?
Ska du "leka" med det så det pulserar med ljuset etc etc ?
Eller vill du arbeta med det?
För när det kommer till arbete, så finns det inte mycket att klaga på faktiskt.

Jag köpte detta T-Bord till min son som knackar kod, och det är faktiskt riktigt roligt att använda. Visst är det tråkigt att övergångarna i färgerna/nyanserna strular, och rätt skall vara rätt, men vem behöver det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har problem med att mjukvaran ibland hänger sig och vissa funktioner då inte går att använda? Till exempel kan jag inte använda windows-knappen, capslock-lampan fungerar inte etc.
Någon som har samma problem? Funderar på att lämna tillbaka tangentbordet om detta inte fixas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Kan tyckas vara oväsentligt för många men jag tycker att det är hur trevligt som helst att kunna byta färger på varje inviduell tangent.
Du får då möjlighet att välja precis hur du vill att din bakgrundsbelysning ska se ut och kan när som helst byta dess utseende när man lessnat.

Jag har tex 3 olika profiler för bakgrundsbelysningen på mitt K65 RGB.

  • En för vanligt bruk
    Här valde jag att pryda tangentbordet i min favorit musikgenres färger, nämligen Grön gul och röd. Ett högkvalités speltangentbord med Raggae tema är inte så lätt att hitta

  • En för League of Legends
    QWERDF + 1234 upplyst i vitt, även om man vet vart tangenterna sitter så är det behändigt. Trevligt att kunna se ett Rött ljus switcha om till grönt när en spell kommit bort från Cooldown. Man behöver då inte flytta blicken nedåt för att se om en spell/item är på Cooldown.

  • En för kodning - Här har jag hela tangentbordet släckt och enbart vissa tangenter upplysta för ett smidigare arbetsflöde.

Så det är ju inte enbart discobelysning det handlar om

Även om jag aldrig sett något fel med att vissa gillar en massa färger och profiler så har jag själv aldrig velat ha mer än en färg. Denna post fick dock upp mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför ska det behöva bli flimmer för? Drygt. De har haft hur jävla lång tid som helt på sig att fixa till något som borde varit där redan vid leverans. Det ska inte kunna bli fel. Det är väl bara ge kunderna det man lovat dem eller ge tillbaka pengarna.

Ja, det är väl bara för folk att reklamera tangenbordet men om de inte gör det kan de ju inte få några pengar tillbaka.
Eller hade du tänkt att de skulle få behålla varan och även få pengar?
Tänk efter lite innan du skriver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Var det någon recension som upptäckte felet eller var det som vanligt bara massa ryggklappande, som det brukar vara inom teknologijournalistik?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag köpte ett K95 dagen innan uppdateringen, och den hängde också sig efter att jag uppdatera mjukvaran först. Malfunctioning på tangentbordet, men efter att jag dragit ur USB, och sedan fått igång det, och uppdaterat firmware till 1.20 så fungerar det klockrent.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Proboarder:

Jag köpte ett K95 dagen innan uppdateringen, och den hängde också sig efter att jag uppdatera mjukvaran först. Malfunctioning på tangentbordet, men efter att jag dragit ur USB, och sedan fått igång det, och uppdaterat firmware till 1.20 så fungerar det klockrent.

Man ska alltid dra ut tangentbordet och starta om datorn efter en FW-uppdatering när det gäller dessa tangentbord.

När man uppdaterat till senaste firmware (1.20) ska man också ladda ner senaste CUE, annars har tangentbordet inte kontakt med drivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, det är väl bara för folk att reklamera tangenbordet men om de inte gör det kan de ju inte få några pengar tillbaka.
Eller hade du tänkt att de skulle få behålla varan och även få pengar?
Tänk efter lite innan du skriver.

Ja, det är det jag menar. Även efter uppdateringen borde det vara möjligt att reklamera varan om man inte är nöjd då det är bortom allt rimligt tvivel att den inte lever upp till specifikationerna. Nu finns det ju dessutom andra tangentbord på marknaden som (av någon "konstig" anledning) verkar fixa det här med rätt antal färger utan problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Man ska alltid dra ut tangentbordet och starta om datorn efter en FW-uppdatering när det gäller dessa tangentbord.

När man uppdaterat till senaste firmware (1.20) ska man också ladda ner senaste CUE, annars har tangentbordet inte kontakt med drivern.

Trodde aldrig att jag skulle se den meningen på en dator produkt faktiskt... Mycket saker har jag uppdaterat FW till genom åren (Skrivare, DVD, HDD, SSD, Grafikkort, Nätverkskort, RAID kort osv) men aldrig tangentbord

Jag funderade på detta tangentbord tidigare, men avstod pga färg problematiken. Får se om det är värt att titta på igen. Personligen så hade jag nöjt mig med 65k färger, lätt, bara de är stabila. 256st är lite på gränsen för lite dock.

Finns det ens alternativ med RGB belysta mekaniska tangentbord?

Permalänk
Medlem

Haha fruktansvärt tangentbord! men har dom sagt en sak så ska dom såklart hålla det.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du avbeställde ditt pga loggan (?)
Du vill ha ett mekaniskt RGB-tangentbord?
Vad skall du med ditt RGB-tangentbord till?
Ska du "leka" med det så det pulserar med ljuset etc etc ?
Eller vill du arbeta med det?
För när det kommer till arbete, så finns det inte mycket att klaga på faktiskt.

Jag köpte detta T-Bord till min son som knackar kod, och det är faktiskt riktigt roligt att använda. Visst är det tråkigt att övergångarna i färgerna/nyanserna strular, och rätt skall vara rätt, men vem behöver det?

Ja, om du minns från lanseringen av K70 RGB så var det ett jäkla hallaballo ang. just loggan. Jag har redan ett K70 med röda dioder och ville ha ett "likadant" men den nya loggan är ju förskräcklig. Det ryktades då vid den tidpunkten om att det skulle komma tangentbord med gamla loggan också, så jag avbeställde mitt i väntan på det. Det var ett helt sinnesjukt drev om detta och Corsairs forum var nedsölat med arga människor. Det hela var ganska underhållande kan jag tycka så här i efterhand. Vad jag vet så kom det aldrig några nyproducerade tangentbord med gamla loggan.

När sedan tangentborden började levereras verkade det vara oändligt med strul, först dioder som inte fungerade, buggig firmware, buggig applikation för att göra profiler osv osv. Efter ett tag upptäcktes det att det bara kunde visa 512 färger! Då kände jag mig rätt nöjd ändå att jag avbeställde tangentbordet...

Corsair har hela tiden hävdat att det går att lösa problemen med en "buggfix", dvs i mjukvaran. Kunniga personer har dock ifrågasatt detta då de på något sätt menar att hårdvaran inte kan klara av det som Corsair hela tiden hävdat - 16.8 milj färger.

Nu efter ett halvår kommer det alltså en buggfix för detta men den medför då istället ett annat problem, nämligen att det flimmrar. Ja, vad ska man säga... Om jag hade haft något förtroende alls kvar för Corsair innan så är det nu helt borta.

Så, ja. Jag avbeställde pga loggan men de här problemen med hårdvara/mjukvara som uppstått efteråt är ju mycket värre!

Vill ha ett RGB- tangentbord att leka med. Ett IBM Model M med RGB vore ju drömmen. Man kanske skulle ta och starta ett företag som gör tangenbord?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Ja, om du minns från lanseringen av K70 RGB så var det ett jäkla hallaballo ang. just loggan. Jag har redan ett K70 med röda dioder och ville ha ett "likadant" men den nya loggan är ju förskräcklig. Det ryktades då vid den tidpunkten om att det skulle komma tangentbord med gamla loggan också, så jag avbeställde mitt i väntan på det. Det var ett helt sinnesjukt drev om detta och Corsairs forum var nedsölat med arga människor. Det hela var ganska underhållande kan jag tycka så här i efterhand. Vad jag vet så kom det aldrig några nyproducerade tangentbord med gamla loggan.

När sedan tangentborden började levereras verkade det vara oändligt med strul, först dioder som inte fungerade, buggig firmware, buggig applikation för att göra profiler osv osv. Efter ett tag upptäcktes det att det bara kunde visa 512 färger! Då kände jag mig rätt nöjd ändå att jag avbeställde tangentbordet...

Corsair har hela tiden hävdat att det går att lösa problemen med en "buggfix", dvs i mjukvaran. Kunniga personer har dock ifrågasatt detta då de på något sätt menar att hårdvaran inte kan klara av det som Corsair hela tiden hävdat - 16.8 milj färger.

Nu efter ett halvår kommer det alltså en buggfix för detta men den medför då istället ett annat problem, nämligen att det flimmrar. Ja, vad ska man säga... Om jag hade haft något förtroende alls kvar för Corsair innan så är det nu helt borta.

Så, ja. Jag avbeställde pga loggan men de här problemen med hårdvara/mjukvara som uppstått efteråt är ju mycket värre!

Vill ha ett RGB- tangentbord att leka med. Ett IBM Model M med RGB vore ju drömmen. Man kanske skulle ta och starta ett företag som gör tangenbord?

Vore najs

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av .batman:

De var jävlar på tiden. Har inget själv men att gå ut och marknadsföra en sak
och sen inte kunna upprätthålla detta känns ju lite sådär.

Men marknadsföringen var ju korrekt, det klarade allt de gick ut med att det skulle göra, var ju bara problem med mjukvaran.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Men marknadsföringen var ju korrekt, det klarade allt de gick ut med att det skulle göra, var ju bara problem med mjukvaran.

Nej det var den inte. Tangentbordet såldes med 16,8 miljoner färger men klarade bara 512. Corsair erkände inte att tangentbordet bara klarade 512 färger fören folk på internet upptäckte det och det började skrivas artiklar. De var med andra ord inte ens i närheten av tydliga i marknadsföringen. De körde en fuling och hoppas att ingen skulle märka något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej det var den inte. Tangentbordet såldes med 16,8 miljoner färger men klarade bara 512. Corsair erkände inte att tangentbordet bara klarade 512 färger fören folk på internet upptäckte det och det började skrivas artiklar. De var med andra ord inte ens i närheten av tydliga i marknadsföringen. De körde en fuling och hoppas att ingen skulle märka något.

Skrivet av GaMeR2K5:

Just därför stämde inte deras marknadsföring med verkligheten.

Ni gnäller på hårdvaran som har marknadsförts korrekt när det är mjukvaran som varit problemet, ni tillhör bara generation gnäll och gnäller på allt mest hela tiden bara för att ni är uttråkade och bara ska hitta fel i allting.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Ni gnäller på hårdvaran som har marknadsförts korrekt när det är mjukvarans som varit problemet, ni tillhör bara generation bnäll och gnäller på allt mest hela tiden bara för att ni är uttråkade och bara ska hitta fel i allting.

Men dom har ju bara fixat så det fungerar så där, belysningen flimrar ju i stället. Det är snarare så att tillverkarna idag släpper med flit halvfärdiga produkter och små fixar dom allvarligaste felen, sen bryr sig inte om resten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Men dom har ju bara fixat så det fungerar så där, belysningen flimrar ju i stället. Det är snarare så att tillverkarna idag släpper med flit halvfärdiga produkter och små fixar dom allvarligaste felen, sen bryr sig inte om resten.

MEN tangentbordet fungerar fortfarande med 16,8 miljoner färger...precis som det har marknadsförts, i vilken kvalité det ska fungera har det aldrig varit tal om, bara att de ska klara av alla dessa färger.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Ni gnäller på hårdvaran som har marknadsförts korrekt när det är mjukvaran som varit problemet, ni tillhör bara generation gnäll och gnäller på allt mest hela tiden bara för att ni är uttråkade och bara ska hitta fel i allting.

Nej vi gnäller på en produkt som marknadsförts fel. Vad en produkt klarar av teoretiskt efter modifikationer som kanske kommer i framtiden är ointressant. Det enda som är relevant är vad den faktiskt klarar av i verkligheten. Nu verkar det ju som att påståendet om 16,8 miljoner färger fortfarande är högst tveksamt då de verkar köra med dithering och har en bråkande refresh rate som gör att det blinkar. Så hårdvaran klarar fortfarande inte mer än 512 färger och mjukvaran fungerar fortfarande inte bra. Det påverkar dock inte det faktum att Corsair körde med falsk marknadsföring från början och var dumma nog att tro att ingen skulle märka att de ljög. Det finns inget att försvara här. Corsair gjorde fel hela vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

I specifikationerna stod det att tangentbordet klarade av att visa 16.8 miljoner färger. 512 färger var det egentligen... är det korrekt marknadsföring tycker du?

Specifikationerna behöver inte stämma?

Och det klarade av att visa 16,8 miljoner färger så specifikationerna var helt rätt, ett fel i mjukvaran begränsade det till 512 färger och det är åtgärdat nu, så det finns ingen falsk marknadsföring över huvud taget, men nu mer så anses tydligen allt vara falsk marknadsföring. Jag tycker människor är falsk marknadsföring, de påstås födas med hjärna men verkligheten påvisar annat, vem vänder jag mig till för reklamation?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ni gnäller på hårdvaran som har marknadsförts korrekt när det är mjukvaran som varit problemet, ni tillhör bara generation gnäll och gnäller på allt mest hela tiden bara för att ni är uttråkade och bara ska hitta fel i allting.

Hela grejen med detta tangentbord var ju just RGB belysning i 16,8 miljoner olika nyanser.

Det är lite som att sälja en dator med 8GB ram och när du kommer hem märker du att det är 32-bitars Windows som följde med. Vilket det inte stod något om, det är som sagt bara "mjukvaru" fel men du kan fortfarande bara använda 4GB ram utav de 8GB du köpte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av .batman:

Hela grejen med detta tangentbord var ju just RGB belysning i 16,8 miljoner olika nyanser.

Det är lite som att sälja en dator med 8GB ram och när du kommer hem märker du att det är 32-bitars Windows som följde med. Vilket det inte stod något om, det är som sagt bara "mjukvaru" fel men du kan fortfarande bara använda 4GB ram utav de 8GB du köpte.

Ja, men marknadsföringen är fortfarande inte falsk, resterande 4GB fungerar fortfarande men bara inte i den konfigurationen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Precis, mjukvaran (som är en del av produkten ifråga) hindrade tangentbordet från att visa mer än 512 färger. Hur du än vrider och vänder på det så ÄR det falsk marknadsföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ÄR inte falsk marknadsföring eftersom tangentbordet klarade av att visa 16,8 miljoner färger och det är vad det är marknadsfört som. "Falsk marknadsföring" är ett förbannat missbrukat ord, speciellt på detta forum där det tas upp i var och varannan tråd för skitsaker som är mindre än en bagatell och inte ens är ett problem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det ÄR inte falsk marknadsföring eftersom tangentbordet klarade av att visa 16,8 miljoner färger och det är vad det är marknadsfört som. "Falsk marknadsföring" är ett förbannat missbrukat ord, speciellt på detta forum där det tas upp i var och varannan tråd för skitsaker som är mindre än en bagatell och inte ens är ett problem.

Det är ju väldigt stor skillnad på att "klara av" och att faktiskt kunna visa det.

Förstår inte ditt resonemang någonstans, om vi tar GTX 970's minnesbugg som exempel som marknadsfördes med 4GB videominne. Men de gick endast att använda ungefär 3,3GB. Grafikkortet har 4GB i videominne, men så fort som mer än 3,3GB används uppstår de olika sorters problem vilket gör att du inte kan använda de 4GB.

Är detta inte heller falsk marknadsföring enligt dig då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av .batman:

Det är ju väldigt stor skillnad på att "klara av" och att faktiskt kunna visa det.

Förstår inte ditt resonemang någonstans, om vi tar GTX 970's minnesbugg som exempel som marknadsfördes med 4GB videominne. Men de gick endast att använda ungefär 3,3GB. Grafikkortet har 4GB i videominne, men så fort som mer än 3,3GB används uppstår de olika sorters problem vilket gör att du inte kan använda de 4GB.

Är detta inte heller falsk marknadsföring enligt dig då?

Den diskussionen har jag gått igenom i en annan tråd, denna handlar om Corsair's tangentbord som inte marknadsförts felaktigt alls.
Som ni diskuterar det så säljs de flesta billar med falsk marknadsföring, de flesta har en toppfart på 225km/h men vad gör det när du bara får köra i 120km/h som mest.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Den diskussionen har jag gått igenom i en annan tråd, denna handlar om Corsair's tangentbord som inte marknadsförts felaktigt alls.
Som ni diskuterar det så säljs de flesta billar med falsk marknadsföring, de flesta har en toppfart på 225km/h men vad gör det när du bara får köra i 120km/h som mest.

Haha jo fast skillnaden är ju att bilen faktiskt går att köra i 225km/h på bana eller liknande.
Medans tangentbordet endast kunde visa 16,8 miljoner färger och grafikkortet kunde endast använda 3,3GB hur du än gjorde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av .batman:

Haha jo fast skillnaden är ju att bilen faktiskt går att köra i 225km/h på bana eller liknande.
Medans tangentbordet endast kunde visa 16,8 miljoner färger och grafikkortet kunde endast använda 3,3GB hur du än gjorde.

Så vad är problemet? Det kan ju inte visa färger som inte finns?

Ja, jag vet att du skrev fel, men du har ändå fel eftersom tangentbordet kunde visa alla färger redan från början, en bugg i mjukvaran var det som begränsade det vid release bara som nu är åtgärdad som utlovat, så jag förstår inte ens varför du/ni ser det som ett problem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.