Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Då du fortfarande inte verkar förstå problemet förtydligar jag det. Den nästan säkra troligaste anledningen till att du inte får brutalare prestanda problem eller liknande är då du troligen inte fullt använder dina 4GB. Som jag sagt, det är när man faktiskt använder det med KRITISK data fullt ut som problemen uppstår. Det är då du kan se problem som brutal FPS drop osv. Att sitta med massor cache och dylik på dem 512MB och sedan inte se jätte stora prestanda problem är rätt förståligt, problemen kommer däremot bli tydligare iom spelen utvecklas och får nya nivåer där dem 512MB utan problem fylls med "kritisk" data.

Faktum att drivrutinerna gör allt för att inte fylla upp mer än 3500MB. Mig händer det yttest sällan/aldrig trots att jag lirar i 1440p. Det är bara när jag tvingar 8xMSAA osv som grafikkorten gråtandes ger med sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Då du fortfarande inte verkar förstå problemet förtydligar jag det. Den nästan säkra troligaste anledningen till att du inte får brutalare prestanda problem eller liknande är då du troligen inte fullt använder dina 4GB. Som jag sagt, det är när man faktiskt använder det med KRITISK data fullt ut som problemen uppstår. Det är då du kan se problem som brutal FPS drop osv. Att sitta med massor cache och dylik på dem 512MB och sedan inte se jätte stora prestanda problem är rätt förståligt, problemen kommer däremot bli tydligare iom spelen utvecklas och får nya nivåer där dem 512MB utan problem fylls med "kritisk" data.

Du behöver inte babbla om samma sak om och om igen, har redan sagt att jag använt mer än 3.5GB och jag har redan sagt att jag får sämre fps, dock blir den inte tillräckligt mycket sämre för att jag ska ha märkt av något form av "lagg". Vad menar du med brutal fps drop? Är det 10fps, 20fps, 30fps? Mer? Det är inte jag som inte förstår vad du säger, det är du som antagligen inte läser tydligt nog eller också så skiter du i vad jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Faktum att drivrutinerna gör allt för att inte fylla upp mer än 3500MB. Min händer det yttest sällan/aldrig trots att jag lirar i 1440p. Det är bara när jag tvingar 8xMSAA osv som grafikkorten gråtandes ger med sig.

Jag är väl medveten om att drivrutinerna gör allt dem kan för att hindra det, spel har däremot fortfarande kritisk och icke kritisk data. Men ja, har alldrig sagt att det är problem så länge man håller sig under 3.5GB i de flesta situationer. (Vissa program tror det är 4GB fulla minnen och försöker använda allt. Slutar inte vackert där, som tur är så är det oftast inte spel som gör så.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är väl medveten om att drivrutinerna gör allt dem kan för att hindra det, spel har däremot fortfarande kritisk och icke kritisk data. Men ja, har alldrig sagt att det är problem så länge man håller sig under 3.5GB i de flesta situationer. (Vissa program tror det är 4GB fulla minnen och försöker använda allt. Slutar inte vackert där, som tur är så är det oftast inte spel som gör så.)

Det skulle vara mycket intressant att jämföra minnesanvändningen 970SLI 4GB mot kommande 980Ti 6GB i ett spel med exakt samma inställningar.
Förstår vad du menar med kritisk och icke kritisk data men då känns det mer som att det är spelets fel än något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det skulle vara mycket intressant att jämföra minnesanvändningen 970SLI 4GB mot kommande 980Ti 6GB i ett spel med exakt samma inställningar.
Förstår vad du menar med kritisk och icke kritisk data men då känns det mer som att det är spelets fel än något.

Håller inte med att det är spelets fel. Det finns trots allt bara ett enda kort på marknaden (vad jag vet) som har segmenterat minne. Även, hur ska den kunna skilja på snabbt och dåligt minne i runtime? Visserligen skulle den kunna göra benchmarks under uppstart eller kolla om det är ett 970 kort, med det är ingenting de ska behöva göra. I de flesta fall begär bara dem data och sedan låter dem drivrutinen sköta dess hantering mellan minnes cellerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du behöver inte babbla om samma sak om och om igen, har redan sagt att jag använt mer än 3.5GB och jag har redan sagt att jag får sämre fps, dock blir den inte tillräckligt mycket sämre för att jag ska ha märkt av något form av "lagg". Vad menar du med brutal fps drop? Är det 10fps, 20fps, 30fps? Mer? Det är inte jag som inte förstår vad du säger, det är du som antagligen inte läser tydligt nog eller också så skiter du i vad jag skriver.

Tror snarare det inte är du som läser vad jag har skrivit alls... Jag förklarade precis i detalj varför du inte upplevde problemen så brutalt men du verkar bara läsa hälften utav vad jag skriver och gissa resten. Börjar tröttna lite här så förklarar en gång klart och tydligt:

Troligen har du INTE fyllt minnet med KRITISK data och därför upplever du inte problemet som mycket väl finns där. Var nu så vänlig och läs det jag skrev igen tidigare. Att bara fylla minnet med någon form utav data och sedan tro att alla problem med det långamma minnet visas i sitt sanna ljus är bara fel. Vad som fylls på minnet är utav högsta grad avgörande. När grafikkortet närmar sig sin gräns så minimerar den mindre kritisk data för att ge utrymme till den kritiska datan. Det är när den kritiska datan läggs där på som riktigt allvarliga problem uppkommer.

Problemet är ännu värre i spel som Nvidia inte har optimerat sin drivrutin runt då den kan ha svårare att avgöra vad som är kritisk data och vad som inte är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag menar att man måste räkna in garanti, byggkostnad och Windows i priset när datorn köptes.
Du fick ju en färdigbyggd dator, inte en hög med delar, att låta någon plocka ihop dessa installera Windows och garantera att allt funkar är inte gratis.

Angående Windows på hårddisken, man kan ofta bränna några återställnings-DVD:r, vilka kan vara bra att ha om något händer, rekommenderas.
Att byta grafikkort blir nog en ganska enkel operation och kräver knappast att du behöver göra om något annat.

Behövs inte för win 7 egentligen, bara TS har CD nyckel kan han göra en ren och fin installation utan bloat (går ju med win 8 med, men är lite lurigare ligger ingen ISO ute, om jag inte har fel).

Men kom på att jag använde Microsoft verktyg när jag tanka win 8 och läga det på usb.

Förresten en hembränd skiva håller inte så länge som en köpt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förresten en hembränd skiva håller inte så länge som en köpt.

En handfull år i bästa fall, sedan blir det bitröta. Oroar för alla som bränt bilder på CD skivor och dylik som försvinner utan att dem vet om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det går att få tag i ett 290x för 2500 kr så borde de vara det självklara valet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Vill man ha ett mindre system som drar mindre osv så är ett 970 bättre. Men med tanke på att 970 gått upp i pris så känns det ganska ovärt i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Sedan visas även inte den enorma stuttern som uppkommer när VRAM överskrider 3.5GB på Gtx 970 i en FPS/prestanda mätare. Även en hel del jobbiga textur problem.

ok, men den "enorma stuttern" eller "jobbiga texturproblem" har jag personligen inte sett någonting av. Ligger stadigt runt 60fps i 1080p med allt på ultra eller max settings och MSSAx2 med spel som ACU, FC4, GTA V utan de problem som du påstår borde finnas. 970 är ett kort som är byggt för att köras i 1080p om man vill maxa allt och det klarar det utan några problem som helst. Går du upp i upplösning så får du vara beredd att kompromissa som med alla nu existerande grafikkort. "philipborg", har du ens ägt ett 970 själv eller har du läst dig till "problemen" i olika forum?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

Med tanke på att det går att få tag i ett 290x för 2500 kr så borde de vara det självklara valet.
Vill man ha ett mindre system som drar mindre osv så är ett 970 bättre. Men med tanke på att 970 gått upp i pris så känns det ganska ovärt i dagsläget.

Fan va billigt! problemet är att TS har lite tajt med plats i chassit, frågan är om kortet ryms.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

En handfull år i bästa fall, sedan blir det bitröta. Oroar för alla som bränt bilder på CD skivor och dylik som försvinner utan att dem vet om det.

5/6år överlevde en CD som låg mörkt och 20grader ca. Tja sluta med att allt hamna på USB i stället (inte så bra, men slipper använda flertalet skivor som backup som behöver bytas efter 1/2år, det blir dyrt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ok, men den "enorma stuttern" eller "jobbiga texturproblem" har jag personligen inte sett någonting av. Ligger stadigt runt 60fps i 1080p med allt på ultra eller max settings och MSSAx2 med spel som ACU, FC4, GTA V utan de problem som du påstår borde finnas. 970 är ett kort som är byggt för att köras i 1080p om man vill maxa allt och det klarar det utan några problem som helst. Går du upp i upplösning så får du vara beredd att kompromissa som med alla nu existerande grafikkort. "philipborg", har du ens ägt ett 970 själv eller har du läst dig till "problemen" i olika forum?

Har du läst alla mina inlägg? isf bör du veta att som jag sagt nog 3x nu i denna tråden, att ni inte har kommit upp i den mängden VRAM med kritisk data som spelar roll för att dem 512MB ska ha såpass stor inverkan att sådana hemskheter händer, annars hade ni märkt det definitivt. Har även alldrig påstått att gtx 970 är ett dåligt kort någonstans, motsattsen faktiskt, rekommenderade det till TS. Vad jag däremot påstår är att det är prestanda problem på dem sista 512MB vilket oundvikligt kommer skapa problem när man faktiskt använder det ordentligt. Har alldrig heller sagt att ni kommer komma upp i så höga nivåer med KRITISK data med spel X heller. Allting jag har förespråkat är att om man kommer upp i sådana nivåer så kommer det bli problem och det är någonting alla som funderar på Gtx 970 bör veta. Så i många praktiska syften blir prestandan som om det vore ett 3.5GB kort. Fyller man det vidare sedan så kommer man få lägre FPS tills du börjar fylla det med kritisk data och det är där den "enorma stuttern" och "jobbiga texturerna" kommer ifrån.

Rörande min källa är det helt enkelt kunskap om hur en grafikmotor fungerar och reagerar i olika situationer i kombination med Nvidias datablad över hur gtx 970 fungerar. Imo en väldigt ren källa. Jag har tom förklarat hur du lätt med väldigt enkel mattematik kan se hur det kommer bli problem.

Den delen som kommer från forum har varit när jag har hjälpt folk som haft problem med det som försvunnit när de har gått under 3.5GB sträcket. Inga drivrutiner är perfekta och nvidias kan ibland placera data på ett sätt som gör att det "slöa" minnet helt enkelt inte hinner med. Då uppkommer ibland mindre textur förseningar eller i värsta fall stutter. Hur ofta/illa det är beror helt och hållet på hur väl bygda nvidias drivrutiner är för spel X.

Ytterliggare förklaring med "Sedan visas även inte den enorma stuttern som uppkommer när VRAM överskrider 3.5GB på Gtx 970 i en FPS/prestanda mätare. Även en hel del jobbiga textur problem." var att jag hänvisade till att om man lyckas komma upp i sådana nivåer så kommer det inte synas i en FPS mätare då en FPS mätare mäter oftast bara genomsnitts FPS. Den visar inte hur många textur problem eller drops som sker.

Börjar verkligen tröttna på att folk inte läser vad jag skriver utan blandar ihop en handfull folk, läser i bästa fall hälften och gissar resten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Fan va billigt! problemet är att TS har lite tajt med plats i chassit, frågan är om kortet ryms.

Tänker skaffa ett sånt här: https://www.komplett.se/corsair-carbide-200r-midi-tower-svart...
och ett nytt nätagg, så det lär få plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Tänker skaffa ett sånt här: https://www.komplett.se/corsair-carbide-200r-midi-tower-svart...

Rätt smart val att skaffa nytt nätaggregat. Nu vet jag inte hur länge du har haft det eller några specifika saker om det, men nätagg som har åldrats eller/och är av dålig kvalité kan skada andra komponenter. Även nya nätaggregat kan men mindre risk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror snarare det inte är du som läser vad jag har skrivit alls... Jag förklarade precis i detalj varför du inte upplevde problemen så brutalt men du verkar bara läsa hälften utav vad jag skriver och gissa resten. Börjar tröttna lite här så förklarar en gång klart och tydligt:

Troligen har du INTE fyllt minnet med KRITISK data och därför upplever du inte problemet som mycket väl finns där. Var nu så vänlig och läs det jag skrev igen tidigare. Att bara fylla minnet med någon form utav data och sedan tro att alla problem med det långamma minnet visas i sitt sanna ljus är bara fel. Vad som fylls på minnet är utav högsta grad avgörande. När grafikkortet närmar sig sin gräns så minimerar den mindre kritisk data för att ge utrymme till den kritiska datan. Det är när den kritiska datan läggs där på som riktigt allvarliga problem uppkommer.

Problemet är ännu värre i spel som Nvidia inte har optimerat sin drivrutin runt då den kan ha svårare att avgöra vad som är kritisk data och vad som inte är det.

Slutdiskuterat, du upprepar dig en miljon gånger om och skiter i att besvara frågor. Uppenbarligen läste du inte mitt förra inlägg förutom den sista biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Kan tipsa om detta agg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 kar gått upp i pris på grund av dollarn. Hur som sirra dig inte blind på watten utan kvalitén på dom watt den levererar i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skrivet av Friterad:

Slutdiskuterat, du upprepar dig en miljon gånger om och skiter i att besvara frågor. Uppenbarligen läste du inte mitt förra inlägg förutom den sista biten

Jag svarar då exakt på frågan hur mycket FPS drop vi kommer se: det går inte att svara generellt utan skiljer sig från scenario till scenario. Trodde det var förstått i min förklaring jag tidigare gjort. Är extremt påverkat av hur drivrutinen kör och hur ofta programmet skriver även till VRAM'et. Många titlar är det inte säkert ens att du kommer upp i 4GB med kritisk data. Beror även på din mål FPS hur mycket den sjunker.
Det finns däremot en hårdvaru begränsning, i en 100% optimalt situation med 100% perfekt drivrutin där ingen data ändras och den delen har fyllt VRAM'et till 100% med sann kritisk data så sitter man på 22.35GB/s. Detta innebär att du som maximalt då kan få cirka 44FPS. Men detta är i en 100% optimal situation, en situation som alldrig sker så den kan inte användas som grund för att värdera spel. Spel skriver oftast massor data till VRAM och använder inte bandbredden till 100% vilket gör resultatet ännu värre när man har sann kritisk data. Sedan är det även inte alltid det är sann kritisk data på det heller.

Jag ber om ursäkt om mitt svar inte var i klarspråk nog tidigare. Kortfattat så kan man inte säga hur illa det kommer bli, bara att det kommer bli problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Rätt smart val att skaffa nytt nätaggregat. Nu vet jag inte hur länge du har haft det eller några specifika saker om det, men nätagg som har åldrats eller/och är av dålig kvalité kan skada andra komponenter. Även nya nätaggregat kan men mindre risk.

Det jag har är inte såpass gammalt, men är ju 3-12volts linor och så är det rätt klent så jag tänker byta.
750 Watt 80+ Silver eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Det jag har är inte såpass gammalt, men är ju 3-12volts linor och så är det rätt klent så jag tänker byta.

Kan kolla upp om dina linor fungerar för Hawaii om du vill. (290/290x)
Tänk bara på att 80+ rating inte är en kvalité stämpel utan effektivitets stämpel. Med det sagt så är det få 80+ silver nätaggregat med dålig kvalité.
Ska du även lira bara ett kort räcker betydligt lägre watt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

WOW vad billigt, var säker på att du hade skrivit fel och det skulle vara 290. 290x för 2500kr är ju sjukt billigt även om asus har de sämsta kylarna är det ju så värt det.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan tipsa om detta agg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 kar gått upp i pris på grund av dollarn. Hur som sirra dig inte blind på watten utan kvalitén på dom watt den levererar i stället.

Skrivet av Officer Vic:

Det agget broken arrow tipsade om verkar bra, din burk kommer ta kanske 300w max med ett 290x så att betala en massa för 750w är onödigt. Du kommer redan ha 250w marginal med ett 550w agg.

Sweclockers testsystem med en överklockad i7 extreme tar ca 400w max med ett 290x. i7 extreme tar mycket effekt och den är överklockad dessutom så din burk lär hamna på max 300w. Har iofs ingen aning om vad du har för prolle kom jag på men gissar du inte har i närheten av en i7 extreme

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Det agget broken arrow tipsade om verkar bra, din burk kommer ta kanske 300w max med ett 290x så att betala en massa för 750w är onödigt. Du kommer redan ha 250w marginal med ett 550w agg.

Sweclockers testsystem med en överklockad i7 extreme tar ca 400w max med ett 290x. i7 extreme tar mycket effekt och den är överklockad dessutom så din burk lär hamna på max 300w. Har iofs ingen aning om vad du har för prolle kom jag på men gissar du inte har i närheten av en i7 extreme

i5-4460. Inte bäst men inte kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

i5-4460. Inte bäst men inte kasst.

Den håller ett bra tag till tror jag. Lite segt att det inte är en K modell då dem är lättare att överklocka men tror du klarar dig ändå. Dx12 som släpps snart kommer ge en trevlig avlastning för CPU'n, speciellt dem med flera kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Den håller ett bra tag till tror jag. Lite segt att det inte är en K modell då dem är lättare att överklocka men tror du klarar dig ändå. Dx12 som släpps snart kommer ge en trevlig avlastning för CPU'n, speciellt dem med flera kärnor.

Det är otur att det inte är en K, ja.
Tvivlar att jag behöver köpa ny CPU dom uppkommande 36-42 månaderna.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av philipborg:

Detta är ju å andra sidan hypoteser.

Jag är nyfiken på om du har egna erfarenheter av 970 eller om du talar i teoretiska resonemang kring vad du har läst att andra skriver?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag har mini itx kortet 970 litet men kraftfullt

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Överlag är det snarare 970/290X>290, men i just GTA V så är 970 bäst, inte bara i 1080p utan t.o.m 1440p. Sedan är skillnaden väldigt liten mellan 970/290X även i 4K. Det är även falskt att kortet bara har 3.5GB, aningen trött på att folk fortfarande ljuger om det

Jag har både 970 och 290 i samma burk och 970 har inte en chans från 1440p och uppåt, 290 vinner med minst 20 fps mer än 970. Citera mig om jag har fel kan slänga upp en film där jag visar skillnaden om det önskas .

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av fredrik910402:

Jag har både 970 och 290 i samma burk och 970 har inte en chans från 1440p och uppåt, 290 vinner med minst 20 fps mer än 970. Citera mig om jag har fel kan slänga upp en film där jag visar skillnaden om det önskas .

Jag lämnar denna här.

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta är ju å andra sidan hypoteser.

Jag är nyfiken på om du har egna erfarenheter av 970 eller om du talar i teoretiska resonemang kring vad du har läst att andra skriver?

Min källa är, som jag sagt, Nvidias egna uppgifter om kortet. Jag pratar en del teoretiskt här, ja, men det är ingenting jag snott någon annan stans utan jag har direkt bevisat det i denna tråden genom enkel mattematik och logisk argumentation. Min andra källa är ren kunskap om hur en grafikmotor fungerar och agerar i olika situationer. Jag behöver inte testa ett 970 för att kunna se problemet med 512MB VRAM i 22.35GB/s. Som sagt så kan Nvidias drivrutiner optimera den lilla bandbredden som finns men det är fortfarande en oundvikligt strypande faktor. Denna debatt har däremot gjort mig intresserad hur NVidias drivrutin löser det när den pressas så jag kommer troligen skriva någon form utav mjukvara som använder 99% vram och se hur resultatet blir. Har tillgång till ett 970 för test användning.

Kommer däremot tag ett litet tag om jag ska skriva test mjukvara då jag är rätt upptagen med andra saker i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns trådar på över 300 sidor här på forumet om det så kallade 3,5 gb kortet. För o ge min synpunkt till TS. Jag hade Asus Strix 970 kortet var hel nöjd. Spelade inga krävande vram spel. Men med tanke på att risken fanns så varför inte köra på r9 290 \ 290x. Lika nöjd med mitt 290. O sparade 1200 kr ungefär.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1