Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Officer Vic:

Såpasst tight kan det väl inte vara? Eller? Är en 960 märkbart mindre så den kan få plats?

Enligt tester ska du inte köpa GTX960, då det är lite för långsamt i de högre upplösningarna så köp inte detta om du inte måste ha nVidia. Ett R9 280/X är ett bättre val då.

http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av philipborg:

Verkar som våra källor skiljer sig en hel del.

Uppenbarligen, Techpowerup andvänder sig av en större testsvit, det kan ju vara orsaken.

Jag står fast vid att 970 är det bättre kortet, särskilt om man lirar 1920. 2560 är det tveksamt. 970 klockar dock extremt bra, jag har klockat upp mitt i 1525 boost och det presterar som ett stock 980.

Det ref 290x jag hade på vatten klockade ju såklart ganska fint (1200 core) men mitt ASUS DCUII ger sig vid (1100 core). Ett klockat 970 drar dessutom mindre än ett stock 290x.

Egentligen kan man säga att TS borde ta det kort som är biligast och där håller jag med om att 290 är klart bäst value.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Såpasst tight kan det väl inte vara? Eller? Är en 960 märkbart mindre så den kan få plats?

Mät och kolla hur långt grafikkort som får plats?

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Mät och kolla hur långt grafikkort som får plats?

Kan inte direkt utan att sabba garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Kan inte direkt utan att sabba garantin.

Skulle du inte byta grafikkort? Då förstör du garantin ändå Inte så grafikkortet magiskt fixar tillbaks garantin

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle du inte byta grafikkort? Då förstör du garantin ändå Inte så grafikkortet magiskt fixar tillbaks garantin

Tänkte vänta till höst då garantin går ut, vill veta vilken GPU jag ska ha innan jag sabbar garantin och kunna tjäna lite pengar så jag har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Tänkte vänta till höst då garantin går ut, vill veta vilken GPU jag ska ha innan jag sabbar garantin och kunna tjäna lite pengar så jag har råd.

I höst? Då kommer vi ge andra svar för vad som är lämpligast Marknaden ändras konstant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

I höst? Då kommer vi ge andra svar för vad som är lämpligast Marknaden ändras konstant.

Jag vill gärna veta vilket jag ska skaffa nu, för jag hat använt hjärnan och gissar att priserna kommer sjunka under sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Jag vill gärna veta vilket jag ska skaffa nu, för jag hat använt hjärnan och gissar att priserna kommer sjunka under sommaren

Problemet är väl att AMD strax släpper nytt, något som totalt förändrar prisbilder etc.
Varför vill du veta NU vad du ska skaffa till höst om du faktiskt har tänkt till och inser att prisbilder kommer ändra sig?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Mhm. Dock tvivlar jag på att min dator har ett kvalitets agg, då den satt i min färdigbyggda Acer Predator G3 605 med sitt halvsketna OEM R9 255. Då blir det nytt nätagg, allså +600-1000kr. Scheiße.

Ett 290 lr 290x kan du lugnt köra på ditt 500w agg. Sweclockers testsystem med en överklockad och strömslukande monster i7a drar 400w med de korten. Gissar du kanske hamnar på 300w max.

Skrivet av Officer Vic:

Köp absolut inte 960. Det är att kasta pengar i sjön. Dyrt kort för prestandan och 2gb minne är alldeles för lite idag.

Skrivet av Officer Vic:

Asso är du säker på att garantin skulle sluta gälla om du tar av sidopanelen på din dator? Det måste man väl få lov att göra?
Som att köpa en bil och inte få öppna motorhuven.
Kan ngn bekräfta att TS inte får ta av sidopanelen?
Är där ngn plombering på sidopanelen? Ta av den annars, du ska kunna se hur din dator ser ut inuti utan att ngn garanti bryts.

Och ska du inte handla förrän höst så är det helt irrelevant att fråga om vad som gäller idag. Priser och modeller ändras hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Problemet är väl att AMD strax släpper nytt, något som totalt förändrar prisbilder etc.
Varför vill du veta NU vad du ska skaffa till höst om du faktiskt har tänkt till och inser att prisbilder kommer ändra sig?

Det jag personligen tror är att dom gamla korten kommer droppa i pris, vilket kommer bli en fördel för mig sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Det jag personligen tror är att dom gamla korten kommer droppa i pris, vilket kommer bli en fördel för mig sen.

De gamla korten droppar nästan aldrig i pris. Nytt kort lanseras som är snabbare och lite dyrare men de gamla korten kostar som innan tills de faller ut sortimentet.

Senaste kortet som släpptes var 960 vilket är ersättaren till 760. 760 gick inte ner i pris och säljs än. Var ett tag sedan 960 släpptes nu o 760 har fortfarande inte gått ner och lär en dag bara falla ur som de brukar göra.
Kanske man har tur och får tag på ngt billigare om en butik säljer av udda ex de har kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

De gamla korten droppar nästan aldrig i pris. Nytt kort lanseras som är snabbare och lite dyrare men de gamla korten kostar som innan tills de faller ut sortimentet.

Senaste kortet som släpptes var 960 vilket är ersättaren till 760. 760 gick inte ner i pris och säljs än. Var ett tag sedan 960 släpptes nu o 760 har fortfarande inte gått ner och lär en dag bara falla ur som de brukar göra.
Kanske man har tur och får tag på ngt billigare om en butik säljer av udda ex de har kvar.

Okej, men dom gamla kommer väl vara billigare än dom nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Tror du att ALLA korten kommer droppa lika mycket i pris? I så fall har du fel.

Dessutom är det väl dumt att köpa ett gammalt kort bara för att de har droppat i pris, ifall du kan köpa ett nytt som ger lika bra/bättre prestanda/krona?
Du har ju ingen aning om vad AMD kommer släppa.

Njae, tycker det känns onödigt, hur jag än vrider och vänder på det, att ge sig huvudbry över detta nu. Häng med istället när de nya korten snart släpps och försök hänga med fram tills du ska köpa nytt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

På utförsäljningar möjligtvis, annars inte nödvändigtvis så mycket. Var guldgruvan kommer vara är på andrahands marknaden istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Jo de kommer vara billigare än de nya men det är bara för de nya är dyrare när de lanseras och inte på grund av att de gamla går ner i pris.

Men skulle du få tag på billigt kort hade jag tagit 290 eller 290x.

Visa signatur

Permalänk

Okej, ja men skitsamma om det, jag skaffar en GPU, men dut lutar åt 970-hållet, men vilken av alla 970 är bäst för minst pengar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Officer Vic:

Okej, ja men skitsamma om det, jag skaffar en GPU, men dut lutar åt 970-hållet, men vilken av alla 970 är bäst för minst pengar?

Mmm då du ev inte köper det förrän i höst är detta omöjligt att svara på, eller menar du just nu? Sedan vet du ju inte om platsen du har i ditt chassi vilket försvårar för oss att skriva vilket du bör välja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Woot? Varför lutar det åt 970? Tycker majoriteten av rekommendationerna gäller 290 vilket är kortet du får mest prestanda för pengarna. Du får 4gb homogent snabbt minne och inte uppdelat i en snabb o en långsam del som på 970.
Men är främst prestanda för pengarna som talar för 290. Sjukt prisvärt kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

290x>290>970
imo.
Med det sagt så kostar 290x mer än vad det smakar. Att maxa GTA V går däremot inte att göra på någon av dem korten i 60Hz. Frågan är varför du ska maxa? Det är för folk med stor budget för grafikkort. Satsa på 290 tri-x, mest för pengarna.

Även, gtx 970 har bara 3.5GB VRAM.
Tänk på att du måste ha tillräckligt mycket ström i nätaggregatet och plats i lådan. Låter som om du har en OEM (färdigköpt från t.ex. HP) dator och där kan man få problem då de oftast snålar på allt.

Överlag är det snarare 970/290X>290, men i just GTA V så är 970 bäst, inte bara i 1080p utan t.o.m 1440p. Sedan är skillnaden väldigt liten mellan 970/290X även i 4K. Det är även falskt att kortet bara har 3.5GB, aningen trött på att folk fortfarande ljuger om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Överlag är det snarare 970/290X>290, men i just GTA V så är 970 bäst, inte bara i 1080p utan t.o.m 1440p. Sedan är skillnaden väldigt liten mellan 970/290X även i 4K. Det är även falskt att kortet bara har 3.5GB, aningen trött på att folk fortfarande ljuger om det

Woot?
Just i 4k drar 290x ifrån 970 o 290?
Mem du menar kanske att skillnaden ändå är liten i 4k fast det drar ifrån?
Då borde det mer vara 290x=290=970 även i andra upplösningar då skillnaden är ännu mindre där.

Sen kan jag inte riktigt hålla med om att använda gta v som måttstock. Varken spelet eller drivrutiner är optimerade än så är nog det sämsta spelet att jämföra prestanda i just nu.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Den sista 0,5GB är ganska värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Just GTA väntar fortfarande på sina ordentliga drivrutiner från AMD. Vet att de har släppt några men de är uppenbarligen inte klara. Jag vet även att det har 4GB vram, däremot är 512MB utav dem inte mycket snabbare än RAM. :/ Alltså knappt användbart.

I 4k är det rätt stor prestanda skilland

Sedan visas även inte den enorma stuttern som uppkommer när VRAM överskrider 3.5GB på Gtx 970 i en FPS/prestanda mätare. Även en hel del jobbiga textur problem.

Helt enkelt, jag förstår verkligen inte var du har fått att 290x=gtx 970 i 4k eller någon annan upplösning över huvud taget. Om 290x och 970 presterar lika enligt dig där så måste 980 och 290x vara identiska eller? 11% enheter är rätt stor skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är även falskt att kortet bara har 3.5GB, aningen trött på att folk fortfarande ljuger om det

Okej, den har 4GB vram. Bara att 3.5GB av dom kan användas effektivt. Nöjd ?

Tycker det här problemet är lite likt grafikkort med två GPUer, säger att det är 8GB totalt men i verkligheten menar de 4GB per GPU. Är inte en lögn, visst, bara lite förvrängd information.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Woot? Varför lutar det åt 970? Tycker majoriteten av rekommendationerna gäller 290 vilket är kortet du får mest prestanda för pengarna. Du får 4gb homogent snabbt minne och inte uppdelat i en snabb o en långsam del som på 970.

Anledningen att han tar nog 970, plats. Fysiska utrymmet är tydligen rätt litet i hans låda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst tråden, och allvarligt talat kan vi inte ge ett exakt svar utan att veta det följande. Som sagt innan, först nätaggregatets specifikationer och sedan max måttet för grafikkort.

Innan trådskaparen ger oss detta, så är allt vi gör bara gissningar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Märkesdatorer har inte bra nätaggregat samt har dåligt luftflöde i chassit. GTX 970 är kortare och strömsnålt.

Permalänk

Okej, fuckade off med garantin, slet upp chassit (Skruvade varsamt upp och bröt plomberingen) och mätte. 14x7.5 cm ledig plats vid GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Okej, fuckade off med garantin, slet upp chassit (Skruvade varsamt upp och bröt plomberingen) och mätte. 14x7.5 cm ledig plats vid GPU'n.

Ehm, 14cm i längden? Det är väldigt kort.

Visa signatur