Panasonic LX100 - Världens bästa kompaktkamera är här?

Permalänk

Jag kommer köpa den här inom några dagar om allt går som planerat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag kommer köpa den här inom några dagar om allt går som planerat.

Svart eller silver?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Svart eller silver?

Det är den stora frågan just nu Mattias! Enda gången jag köpt en silvrig kamera var min Canon IXUS 400 som jag köpte när jag var 16, efter det har det bara varit helsvarta kameror, så frågan är ju om man inte ska slå till på en silvrig nu? ;D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Där var det klart. En silvrig LX100 är beställd. Tack för kaffet!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Där var det klart. En silvrig LX100 är beställd. Tack för kaffet!

Spännande, får uppdatera med hur du gillar den.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Spännande, får uppdatera med hur du gillar den.

Absolut. Kommer försöka filma lite också men framför allt fota tror jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

En Nisse från Västerås har fått en video:
"Panasonic LX100 Review – The Cheap 4K Pocket Camera"
publicerad på: http://www.43rumors.com

Blir väl Hollywood nästa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En Nisse från Västerås har fått en video:
"Panasonic LX100 Review – The Cheap 4K Pocket Camera"
publicerad på: http://www.43rumors.com

Blir väl Hollywood nästa...

Kul, har hänt ett par ggr förr. Brukar ge ganska många views

Permalänk

Spana in detta. Står att han kört med LX100 här. Ser ju magiskt ut.

I sin description gav han även lite info om hans picture profile och grading:

picture profile : Natural(Contrast:-5,Sharpness:-5,Noise reduction :-5,Saturation:0)
color grading : VisionColor ImpulZ(http://www.vision-color.com/impulz/) Kodak Vis3 50D 5203(DP)_CIN + Kodak 2383 FPE(D50)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har sett den tidigare. Personligen hade jag tonat ner LUTen lite men jag håller med om att det ser coolt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Går att boka nu, fy katten va frestad jag är men jag avvaktar tills recensionerna kommit. Blev ju taggad på deras Smartphone också
Pris: 9490kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX100
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007136182/panasonic-...

Du är uppenbarligen starkt intresserad av kameran, köp den! Är lite undrande varför du startade tråden dock. Ska du filma eller fotografera med den? Båda antagligen. Har fortfarande kvar LX2'an som var heljuste 2006 - man märker att tekniken går med stormsteg. Pris på Cyberphoto i skrivande stund: 7685 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Du är uppenbarligen starkt intresserad av kameran, köp den! Är lite undrande varför du startade tråden dock. Ska du filma eller fotografera med den? Båda antagligen. Har fortfarande kvar LX2'an som var heljuste 2006 - man märker att tekniken går med stormsteg. Pris på Cyberphoto i skrivande stund: 7685 kr.

Jag har köpt den och postat ett gäng videos och en recension.
Tråden startade när kameran bara var ett löst ryckte om att Panasonic skulle ta nästa steg bland kompaktkameror, vilket de gjort.

Permalänk

Vill ha en kamera för video, kommer mest filma när jag ute och reser. Low light är viktigt. Kan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska köpa med min budget. Det är antingen LX100, FZ1000 eller Sony AX33. Rekommenderar ni LX100?

AX33 har ju stabilisering som talar för den men av att döma youtube klipp så har LX100 klart bättre IQ och presterar bättre i low light.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camerahelp:

Vill ha en kamera för video, kommer mest filma när jag ute och reser. Low light är viktigt. Kan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska köpa med min budget. Det är antingen LX100, FZ1000 eller Sony AX33. Rekommenderar ni LX100?

AX33 har ju stabilisering som talar för den men av att döma youtube klipp så har LX100 klart bättre IQ och presterar bättre i low light.

Klarar du dig utan mic in så låter Lx100 som det jag hade valt.

Permalänk

Det har regnat och varit kasst väder varenda dag sen jag fick min LX100, så har inte riktigt orkat ge mig ut och prova den än. Känns som det alltid är samma visa när jag köper en ny kamera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Klarar du dig utan mic in så låter Lx100 som det jag hade valt.

Tror jag klarar mig utan mic(i en perfekt värld skulle jag ha mic också men kan överleva utan). Tänkte köpa FZ1000 pga bättre stabilisering men eftersom jag är ute efter en resekamera så har du nog rätt. LX100 har dessutom lite bättre IQ.

Permalänk

Verkar bli rätt kass kvalité på fotona om man zoomar fullt eller nära fullt. Lite synd. Kanske väntat, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Är du över på digitala zoomen då?
Den blir skapligt soft vid mindre bländare också.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Är du över på digitala zoomen då?
Den blir skapligt soft vid mindre bländare också.

Oops, så den där lilla spaken är digital zoom och fokusringen är något annat? Eller är det någon inställning jag måste göra? Digital zoom brukar ju vara kasst men om det finns en "vanlig", vad nu det kallas, är den säkert vassare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nej det är samma spak/ring. Men de flesta kameror brukar per automatik gå over på digital zoom när den optiska tar slut om man inte stänger av det I menyerna. Brukar märkas av ett streck på skalan på displayen och att objektivet slutar surra men den fortsätter zooma.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej det är samma spak/ring. Men de flesta kameror brukar per automatik gå over på digital zoom när den optiska tar slut om man inte stänger av det I menyerna. Brukar märkas av ett streck på skalan på displayen och att objektivet slutar surra men den fortsätter zooma.

Ah du menar så, okej. Jag får kika lite närmare på det. Och definitivt stänga av digital zoom. Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

10 första fotona är tagna idag med min LX100: https://500px.com/kristofferljungberg

Har ändrat lite kurvor och färg osv i Lightroom, annars standardprofil i kameran.

Har filmat lite i 1080p men inget direkt värt att visa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kommer nog droppa i pris till typ ingenting så som G6 gjorde.
Sen är det ju en stor systemkamera, känns inte som en konkurrent till LX100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kommer nog droppa i pris till typ ingenting så som G6 gjorde.
Sen är det ju en stor systemkamera, känns inte som en konkurrent till LX100.

Absolut. Jag postade den i egenskap av att vara en Panasonic och inte en kompaktare.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Kolla på detta foto: http://macarize.net/kristoffer/P1000215.JPG

Kolla på träden, grönskan, det ser förjävligt ut. Har jag gjort något fel? Det är liksom standard settings. om BMPCC hade 12 stop dynamic range så ser denna kamera ut att ha noll dynamic range.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Starka kontraster mellan himmel och grönska, automatiken har valt exponera efter himlen vilket gör grönskan för mörk. Kan korrigeras med tex. LR.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Starka kontraster mellan himmel och grönska, automatiken har valt exponera efter himlen vilket gör grönskan för mörk. Kan korrigeras med tex. LR.

Det är inte det som är problemet. Kolla löven på träden i mitten av fotot. Jag vet inte om jag förväntar mig något som är omöjligt, men jag tycker det ser riktigt dåligt ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Det är inte det som är problemet. Kolla löven på träden i mitten av fotot. Jag vet inte om jag förväntar mig något som är omöjligt, men jag tycker det ser riktigt dåligt ut.

Jag "ljusade upp" bilden och fick betydligt bättre teckning i grönskan. Tycker inte löven är så mycket sämre än resten. Har du en annan mening kan det bero på rörelseoskärpa pga vinden. En annan orsak kan vara viss motljusslöja.

Permalänk
Medlem

Största problemet är som du märkt det låga dynamiska omfånget och den klenare codeken.
Du får försöka att inte jämföra med en cinema camera som bmpcc. En bättre jämförelse är lite dyrare Videokameror och systemkameror som tex 5dmkiii (som verkligen skulle sett ut som skit).