Permalänk

GTX780 SLI vs 290x CF?

Hej Alla,

Som titeln lyder vilka kort ger bäst prestanda? Det krävande jag kör är BF4 och Pinnacle Studio 18, och har konf nedan.
Hittade den här 23 sidor långa recensionen, men är för dum för att fatta.
http://www.guru3d.com/articles-pages/radeon-r9-290x-crossfire...

Om AMD är minst lika bra som nVidia, tänkte jag köpa och göra rockader här hemma.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

290x är starkare än 780. Ligger jämsides med 780ti. Har även mer VRAM än 780.

EDIT: Rörande SLI vs CFX så fungerar generellt CFX lite bättre även så inga problem där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Som titeln lyder vilka kort ger bäst prestanda? Det krävande jag kör är BF4 och Pinnacle Studio 18, och har konf nedan.
Hittade den här 23 sidor långa recensionen, men är för dum för att fatta.
http://www.guru3d.com/articles-pages/radeon-r9-290x-crossfire...

Om AMD är minst lika bra som nVidia, tänkte jag köpa och göra rockader här hemma.

Vill du ha mest prestanda för pengarna? R9 290x CF

Vill du ha mest funktioner och problemfritt grafikkortsanvändande? GTX 780 SLI

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vill du ha mest prestanda för pengarna? R9 290x CF

Vill du ha mest funktioner och problemfritt grafikkortsanvändande? GTX 780 SLI

Nu undrar jag vad du menar med problem? Sitter på 295x2 vilket är motsvarande 290x i cfx och har inga problem alls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nu undrar jag vad du menar med problem? Sitter på 295x2 vilket är motsvarande 290x i cfx och har inga problem alls.

Temperaturer kan bli problem eftersom 290X i crossfire blir överhettat men 295X2 är ungefär som att köra ett kort.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nu undrar jag vad du menar med problem? Sitter på 295x2 vilket är motsvarande 290x i cfx och har inga problem alls.

Gamla spel strulade på mitt 290x och temperaturerna var inte roliga och kan inte tänka mig att det blir bättre i CF så köpte mig ett GTX 780 Ti för jag inte hade råd och lägga pengar på ett ordentligt vattenkylningskit till datorn för att få det att vara svalt och tyst

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Temperaturer kan bli problem eftersom 290X i crossfire blir överhettat men 295X2 är ungefär som att köra ett kort.

Trams. Beror helt på vilka kylare man har på sina kort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Gamla spel strulade på mitt 290x och temperaturerna var inte roliga och kan inte tänka mig att det blir bättre i CF så köpte mig ett GTX 780 Ti för jag inte hade råd och lägga pengar på ett ordentligt vattenkylningskit till datorn för att få det att vara svalt och tyst

Jag har en stark känsla att du hade Asus kort. Möjligen matrix platinum eller DCUII...

Har däremot inte haft problem med gamla spel, hade faktiskt fler problem med mitt gtx 580. Iofs så har jag inte testat så många gamla spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Mer till TS, kolla på 295x2. Det är pissigt bra för vad det kostar. Det är 2st 290x kärnor på ett kort som har medföljande komplett färdigmonterad vattenkylning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trams. Beror helt på vilka kylare man har på sina kort.

Spelar nästan ingen roll vilka kylare.. Det blir tydligen så varmt att man bränner sig på portarna.

http://www.hardocp.com/article/2013/12/13/4_weeks_radeon_r9_2...

These 290X cards are HOT! If your computer is in a small room that sees ambient temperatures above 80F, you will not want a pair of these cards. I think you could live with one 290X but the heat that comes off these cards is insane. Luckily when I started testing these the temperatures were still warm here in Texas, so getting my office up to an ambient temperature of 78F was easy to do. A pair of these 290X in CrossFire can easily warm the room you are in up a few degrees. Under full load in Uber Mode, the exhaust temperature of these cards is over 150F. Yes, you can burn yourself on the exhaust ports of the cards should you be so inclined.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har en stark känsla att du hade Asus kort. Möjligen matrix platinum eller DCUII...

Har däremot inte haft problem med gamla spel, hade faktiskt fler problem med mitt gtx 580. Iofs så har jag inte testat så många gamla spel.

Ett Matrix Platinum ja.. men R9 295x2 är ett otroligt mycket bättre köp eller om man tvunget ska ha r9 290/290x ska det vara från sapphire med tri-x kylaren

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom...

finns en ruskigt bra modell av 780 Ti till salu för ungefär 1000kr överpris men du får ju ett nytt kort med garanti isåfall och de presterar fortfarande bättre än GTX 970 och inget fusk med minnet eller lidande av coilwhine

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vissa kanske inte har problem med AMD. Själv har jag aldrig haft så mycket problem som när jag först köpte ett R9 290.., bytte ganska snart till det GTX 780 jag har nu, vilket jag absolut inte ångrar.

Men jag förstår inte riktigt syftet med varför du undrar..., sitter du på 2st 780 nu och undrar om du ska byta till 2st R9 290X??

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Vissa kanske inte har problem med AMD. Själv har jag aldrig haft så mycket problem som när jag först köpte ett R9 290.., bytte ganska snart till det GTX 780 jag har nu, vilket jag absolut inte ångrar.

Får man fråga vad för problem? Drivrutiner eller hårdvara? Låter annars som du fick ett DOA kort vilket kan hända oavsett märke.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Spelar nästan ingen roll vilka kylare.. Det blir tydligen så varmt att man bränner sig på portarna.

http://www.hardocp.com/article/2013/12/13/4_weeks_radeon_r9_2...

These 290X cards are HOT! If your computer is in a small room that sees ambient temperatures above 80F, you will not want a pair of these cards. I think you could live with one 290X but the heat that comes off these cards is insane. Luckily when I started testing these the temperatures were still warm here in Texas, so getting my office up to an ambient temperature of 78F was easy to do. A pair of these 290X in CrossFire can easily warm the room you are in up a few degrees. Under full load in Uber Mode, the exhaust temperature of these cards is over 150F. Yes, you can burn yourself on the exhaust ports of the cards should you be so inclined.

Du gör bort dig lite här. Det är referenskort i det testet. Alla vet att referenskylaren till 200-serien är urdålig. Det finns extremt mycket bättre eftermarknadskylare och det går utmärkt att köra crossfire med många av dem.

Så sluta tramsa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du gör bort dig lite här. Det är referenskort i det testet. Alla vet att referenskylaren till 200-serien är urdålig. Det finns extremt mycket bättre eftermarknadskylare och det går utmärkt att köra crossfire med många av dem.

Så sluta tramsa.

Får hålla med här, varför kollar du på referens kylaren? Det är rätt irrelevant. Får hålla med att 290x vad jag har sett i tester med tri-x kylare går svalt och fint även i cfx.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får man fråga vad för problem? Drivrutiner eller hårdvara? Låter annars som du fick ett DOA kort vilket kan hända oavsett märke.

De var drivrutiner.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du gör bort dig lite här. Det är referenskort i det testet. Alla vet att referenskylaren till 200-serien är urdålig. Det finns extremt mycket bättre eftermarknadskylare och det går utmärkt att köra crossfire med många av dem.

Så sluta tramsa.

Eftermarknadskylare är värre i Crossfire än referenskylaren (referenskylaren låter däremot mycket) eftersom värmen kommer inte ut från chassit.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

De var drivrutiner.

Då vet jag inte vad som orsakade det. Mina drivrutiner har iaf för mig varit stabilare än för mitt tidigare gtx 580.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Eftermarknadskylare är värre i Crossfire än referenskylaren (referenskylaren låter däremot mycket) eftersom värmen kommer inte ut från chassit.

Beror helt på hur ditt chassi är ventilerat, som med de flesta dual graphics setups. När ska du sluta trolla?

Det är ganska svårt att ta dig på allvar när man läser dina poster både här och i andra trådar, som i stort sett alltid är totalt AMD-fientliga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Eftermarknadskylare är värre i Crossfire än referenskylaren (referenskylaren låter däremot mycket) eftersom värmen kommer inte ut från chassit.

Lovar dig att den kommer ut om man har fler än två fläktar installerade i chassit. Men visst blir det lite varmt och låter mer i full load och det är väl vad man kan förvänta sig. Själv hade jag inga problem med mina 290 innan jag satte på vattenblock. Det blev varmt men aldrig för varmt. Lät en del då fläktarna gick över 60% också, men det är ju under hög load och man antagligen har lurar på sig eller hög volym i högtalarna. Lite irriterande men jag tvivlar på att 780 sli är mycket tystare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Haha! Snacka om att detta är en typisk tråd som bara handlar om fan-boys som känner att dom måste hävda sig!

Man kan ju dock tycka att som trådskapare så borde man fatta vad en tråd som detta leder till, dvs. ingenting vettigt då objektivitet är en raritet i trådar med titel som denna på SweC.

Här är ett annat exempel;
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1366535-r9-290x-v...

Om trådskaparen överhuvudtaget återkommer till tråden (vilket jag inte tror någon bryr sig om längre), så är mitt tips att göra egen research på ett annat mer diskret sätt kanske.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Haha! Snacka om att detta är en typisk tråd som bara handlar om fan-boys som känner att dom måste hävda sig!

Man kan ju dock tycka att som trådskapare så borde man fatta vad en tråd som detta leder till, dvs. ingenting vettigt då objektivitet är en raritet i trådar med titel som denna på SweC.

Här är ett annat exempel;
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1366535-r9-290x-v...

Om trådskaparen överhuvudtaget återkommer till tråden (vilket jag inte tror någon bryr sig om längre), så är mitt tips att göra egen research på ett annat mer diskret sätt kanske.

Skön tråd. Underhållning för framtida toalettbesök 😎

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Haha! Snacka om att detta är en typisk tråd som bara handlar om fan-boys som känner att dom måste hävda sig!

Man kan ju dock tycka att som trådskapare så borde man fatta vad en tråd som detta leder till, dvs. ingenting vettigt då objektivitet är en raritet i trådar med titel som denna på SweC.

Här är ett annat exempel;
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1366535-r9-290x-v...

Om trådskaparen överhuvudtaget återkommer till tråden (vilket jag inte tror någon bryr sig om längre), så är mitt tips att göra egen research på ett annat mer diskret sätt kanske.

Visst är det så. Men vi som faktiskt skulle vilja hjälpa TS kan ju knappast ignorera fanboy-trollen som skriver saker som rakt uppochner inte stämmer.

Struntar själv fullständigt i vilket märke man har på sina grejor, men det är sorgligt när någon frågar och får totalt felaktig info som svar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

En sak som många här i tråden verkar glömma är hur avståndet mellan PCI-e platsern är. Om man tex har ett moderkort där som jag har, där grafikkorten ligger staplade på varandra så spelar det ingen roll ifall du har Nvidia eller AMD, reference eller eftermarknads kylare, det översta kortet kommer gå varmt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

EDIT: Rörande SLI vs CFX så fungerar generellt CFX lite bättre även så inga problem där.

Källa på detta? Gärna något färskt också.

Ont: AMD i Crossfire, speciellt "nyare" 290X går generellt varmare än Nvidias nyare 900 serie i SLI. Då Nvidia får svalare per kort. Sen har vi annat att tänka på, renderings tider med mera. Jag ser inte vart AMD skulle vara generellt bättre än Nvidia i dagsläget? Men men

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag bränner mig på portarna på mina 980 med men varför ska jag ner där och pilla? Sen ljudnivå alla vettiga människor spelar väll med hörlurar idag? Då hörs inte ens ref kylaren i 100%.

Sen går det utmärkt att köra 290x i cf i ett varmt rum. Tro mig jag sitter i en garderob och hade 290x innan 980. Märkte absolut ingen skillnad på mina 290x och 980 i cf/sli.

Kör 290x då dom är bra mycket bättre än 780.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Källa på detta? Gärna något färskt också.

Detta är från minnet men sa inte Sweclockers redaktionen det i sin podcast för några veckor sedan när de pratade SLI/CFX. Kan vara någon annan stans däremot jag har fått det ifrån, kan inte påstå att det är från första hands upplevelse då jag ej har kört SLI utan bara CFX.

Men jag pratar inte mycket bättre, utan väldigt lite. Kan vara från trådar jag har läst om folk som diskuterat ämnet, vilket inte är en så bra källa. Lite generellt däremot så är CFX mer flexibelt iom att bara samma kärna krävs och man kan köra på en PCI-E med lägre bandbredd än vad Nvidia tillåter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tro mig jag sitter i en garderob

Har en mental bild att du sitter i en sådan här:

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Källa på detta? Gärna något färskt också.

Ont: AMD i Crossfire, speciellt "nyare" 290X går generellt varmare än Nvidias nyare 900 serie i SLI. Då Nvidia får svalare per kort. Sen har vi annat att tänka på, renderings tider med mera. Jag ser inte vart AMD skulle vara generellt bättre än Nvidia i dagsläget? Men men

AMD är inte generellt bättre. Alla såna här diskussioner spårar alltid ur på något vis när folk kommer med sina påståenden. AMD är i mitt tycke bättre gällande prestanda per krona många gånger, men Nvidia har mer strömsnåla och svalare kort. I dagsläget har också Nvidia de snabbaste single-core korten på marknaden.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Dock blir man något irriterad när folk försöker lura TS och komma med helt galna påståenden bara för att personen föredrar det andra alternativet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

AMD är inte generellt bättre. Alla såna här diskussioner spårar alltid ur på något vis när folk kommer med sina påståenden. AMD är i mitt tycke bättre gällande prestanda per krona många gånger, men Nvidia har mer strömsnåla och svalare kort. I dagsläget har också Nvidia de snabbaste single-core korten på marknaden.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Dock blir man något irriterad när folk försöker lura TS och komma med helt galna påståenden bara för att personen föredrar det andra alternativet.

Pratar ni om mitt påstående så är det baserat på det jag sa ovanför, inget försök att lura. Har även aldrig påstått att 290/290x är svalare än Maxwell, för det är dem inte. Jag pratade om rena CFX systemet och inte kretsen i det påståendet. Alltså protokollet under huven så att säga. Jag tror det blev ett missförstånd iaf från min del.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.