Windows 10 blir sista stora versionen

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 blir sista stora versionen

Lanseringen av Windows 10 markerar slutet på storversioner av operativsystemet, som istället ersätts av större förändringar med vanliga uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad enkelt: Mac OS X och Windows X (10)

Jag tror att det är rätt väg att gå istället för storstilade lanseringar av något nytt vartannat/vart tredje år som nu blivit.
Det är uppenbart att MS brände sig med Win 8 och trodde att användarna bara skulle finna sig i det nya, men det gick ju som det gick.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fick höra allt sånt på Ignite nu i chicago i veckan, mkt nytt som kommer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att det inte blir en påtvingad prenumerationstjänst, vill inte betala i månaden bara för att använda Windows...

Permalänk
Medlem

Följer man Microsofts "Bra OS varannan version" så låter väl detta ganska bra ändå. Har lekt runt lite i technical preview och kommer nog uppgradera från Win 7 nu i sommar.

Permalänk
Medlem

Detta ökar mina misstankar om att man måste prenumerera på Windows i framtiden likt Office 365.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Förinstallerat OEM för privatpersoner och företag med SA-avtal. Kul att de konstaterat att de antagligen tjänar mer på att inte jaga den lilla marknad som blir kvar efter det, det tjänar nog alla på.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hoppas bara att det inte blir en påtvingad prenumerationstjänst, vill inte betala i månaden bara för att använda Windows...

Överhängande risk för det. Både bra och dåligt, och frågan är ju vad det kommer kosta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Trivs bra med 7an men är redo att ta steget vidare (snart). Känns väl som jag hört detta tidigare med att inga fler versioner ska komma eller har jag drömt det? Typ Win2k eller något? Prenumeration skulle funka för min del även om jag hellre ser en engångsavgift om dem nu ska ha betqlt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hoppas bara att det inte blir en påtvingad prenumerationstjänst, vill inte betala i månaden bara för att använda Windows...

Överhängande risk för det. Både bra och dåligt, och frågan är ju vad det kommer kosta.

Företag gillar stabila månadstick, och gärna att man fixar det med någon form av automatisk betalning så man "glömmer bort" det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Detta ökar mina misstankar om att man måste prenumerera på Windows i framtiden likt Office 365.

Tror inte att en prenumerationstjänst kommer att komma, iaf inte för grundversionen. Poängen med Windows 10 är att alla ska vara på samma version, för att göra det till en lockande plattform för utvecklare. Däremot kan det hända att man kan komma att behöva betala för vissa enterprise funktioner.

Permalänk
Inaktiv

Tror Microsoft skulle begå lite av ett självmord ifall dom skulle göra det till en prenumerationstjänst.

Skrivet av Poptart:

Följer man Microsofts "Bra OS varannan version" så låter väl detta ganska bra ändå. Har lekt runt lite i technical preview och kommer nog uppgradera från Win 7 nu i sommar.

Följer man den är man du...eh...inte så smart. (Dessutom stämmer den inte)

Permalänk
Medlem

Svårt att se att hela OSet blir en prenumerationstjänst. Hur ska det gå till? Alla går över till windows 10 å är glada och nöjda. Då ska man börja ta betalt för ett OS som alla redan använder? Tror mer på att själva OSet kommer förbli gratis men att det kommer finnas tjänster och funktioner som är till för prenumeranter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Överhängande risk för det. Både bra och dåligt, och frågan är ju vad det kommer kosta.

Om det blir en kostnad tror jag på en subventionerad sådan (åtminstone i jämförelse med tidigare licenskostnader för mjukvara från MS).
Se exempelvis kostnaden per månad för Office 365. Det är inte direkt så att det knäcker månadsekonomin...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Månadskostnad lär ju kosta dom det sista lilla förtroende som finns kvar skulle jag tro. Ser man till Adobe och deras Pro som kostar närmare 4500 per år så tappar dom ju mark mot andra aktörer rätt flitigt. Så länge det finns alternativ så vill man ju alltid Äga sin egen mjukvara.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Månadskostnad så kommer nog piratmarknaden öka ännu mer för windows
Skulle aldrig betala i månaden för ett OS personligen.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Detta ökar mina misstankar om att man måste prenumerera på Windows i framtiden likt Office 365.

Det är precis tvärtom. På ett sätt har Windows alltid varit en frivillig prenumerationstjänst: vart 5:e år fick man betala för att uppgradera till det senaste. Den modellen fungerar inte längre för folk (privatpersoner) i allmänhet ser inget värde i att betala för ett operativsystem.

När dessutom konkurrenterna ger bort sina OS gratis har Microsoft inget annat val än att göra likadant. Annars kommer de snabbt bli irrelevanta på privatmarknaden.

På företagsmarknaden ser det förstås ganska annorlunda ut, där Microsoft fortfarande har en väldigt dominerande ställning. Och där kommer Windows 10 inte heller att vara gratis vad jag vet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Najk:

Vad enkelt: Mac OS X och Windows X (10)

Jag tror att det är rätt väg att gå istället för storstilade lanseringar av något nytt vartannat/vart tredje år som nu blivit.
Det är uppenbart att MS brände sig med Win 8 och trodde att användarna bara skulle finna sig i det nya, men det gick ju som det gick.

Precis vad jag tänkte. Taktiken verkar ju ha fungerat bra för Apple så det kan nog fungera för Microsoft också. Den stora frågan är väl hur de tänker ta betalt för det. Kommer de satsa på att släppa det gratis och försöka ta igen pengarna på deras programbutik och diverse företagslicenser eller ska de ta 100 kr betalt för sina framtida uppdateringar som Apple? Finns ju för och nackdelar med modellerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Månadskostnad lär ju kosta dom det sista lilla förtroende som finns kvar skulle jag tro. Ser man till Adobe och deras Pro som kostar närmare 4500 per år så tappar dom ju mark mot andra aktörer rätt flitigt. Så länge det finns alternativ så vill man ju alltid Äga sin egen mjukvara.

Företag gillar löpande licenser, måste ändå alltid ha senaste versionen och sånna auto-refreshande avtal är oftast billigare och kan skalas upp o ner i antal över tiden.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är vettigt, under förutsättning att det fortsätter vara gratis för hemanvändare. Dera intäckter från hemanvändare som köper Windows fristående är ändå en fis i rymden, så det vore viktigare att de anpassade sig till moderna företag som apple och Google där operativet i sig är gratis och man tar in intäckter på annat håll. Om det däremot blir något jävla "Windows 365" så kan de glömma't. Finns inte en chans att jag betalar lösensumma till Microsoft månadsvis bara för att få använda min dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att detta är vettigt, under förutsättning att det fortsätter vara gratis för hemanvändare. Dera intäckter från hemanvändare som köper Windows fristående är ändå en fis i rymden, så det vore viktigare att de anpassade sig till moderna företag som apple och Google där operativet i sig är gratis och man tar in intäckter på annat håll. Om det däremot blir något jävla "Windows 365" så kan de glömma't. Finns inte en chans att jag betalar lösensumma till Microsoft månadsvis bara för att få använda min dator.

Om det blir en prenumerationstjänst så skulle jag aldrig heller byta till Windows 10 om det inte vore för att DX12 är Windows 10 exklusivt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

...'sit down and create the next great os'.

Great? Nej...knappast.

Great hade varit om användaren fick välja de komponenter från övriga Windows-versioner utan att behöva tvingas på en modell som skriker hjärnskadad konst.

Permalänk
Medlem

Tummen ner för det.

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...'sit down and create the next great os'.

Great? Nej...knappast.

Great hade varit om användaren fick välja de komponenter från övriga Windows-versioner utan att behöva tvingas på en modell som skriker hjärnskadad konst.

Mja.. Jag tycker att Microsofts OS varit OK för det mesta, undantaget då ME/Vista/8/8.1 som varit rena kaskadspyorna till hophafsat skit. Men annars så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Precis vad jag tänkte. Taktiken verkar ju ha fungerat bra för Apple så det kan nog fungera för Microsoft också. Den stora frågan är väl hur de tänker ta betalt för det. Kommer de satsa på att släppa det gratis och försöka ta igen pengarna på deras programbutik och diverse företagslicenser eller ska de ta 100 kr betalt för sina framtida uppdateringar som Apple? Finns ju för och nackdelar med modellerna.

Framgick väl i artikeln?

Citat:

Han tror inte heller att det här kommer ha någon stor inverkan på Microsofts intäkter, då större delen kommer från försäljningen av nya datorer med Windows förinstallerat.

I kombination med minskade kostnader för marknadsföring av stora lanseringar av en ny version går det kanske mer eller mindre jämnt ut. Vad jag förstått hittills är det väl bara gratis att uppdatera från W7 och senare versioner, då bara under ett år från lansering. Tolkar det som att om man skulle behöva en licens till ett nybygge så får man förmodligen fortfarande slänga ut kring tusenlappen även efter W10 släppts.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_W:

Månadskostnad lär ju kosta dom det sista lilla förtroende som finns kvar skulle jag tro. Ser man till Adobe och deras Pro som kostar närmare 4500 per år så tappar dom ju mark mot andra aktörer rätt flitigt. Så länge det finns alternativ så vill man ju alltid Äga sin egen mjukvara.

Vilka har flytt Adobe på grund av Creative Cloud och vad har de valt istället? Creative Cloud Complete kostar $600 per år och den ersätter Creative Suite Master Collection som kostade $2600. Creative Cloud Photography ger dig Photoshop och Lightroom för $10 i månaden. Photoshop CS6 kostar $700. Bara Lightroom 5 går på 1300 kr. Det är inga dåliga priser och vad jag har sett har fler börjat betala för Adobes produkter nu. Det är mycket lättare att kunna hosta upp ett par hundralappar i månaden är över 10 000 kr i en klumpsumma. Vet många på Youtube som är glada över att de kan få laglig tillgång till Premeire Pro utan att behöva hosta på en månadslön.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Framgick väl i artikeln?

I kombination med minskade kostnader för marknadsföring av stora lanseringar av en ny version går det kanske mer eller mindre jämnt ut. Vad jag förstått hittills är det väl bara gratis att uppdatera från W7 och senare versioner, då bara under ett år från lansering. Tolkar det som att om man skulle behöva en licens till ett nybygge så får man förmodligen fortfarande slänga ut kring tusenlappen även efter W10 släppts.

Det säger ju inget om framtida planer. Hur ser det ut om 5 år? Ska de enbart lita på nya licenser via OEM som enda inkomst på konsumentmarknaden? Kommer det kosta 100 kr vartannat år för vissa uppdateringar eller kommer det alltid vara gratis?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ska låta andra försökskaniner göra jobbet innan jag bestämmer mig för att uppgradera eller inte. Man märker väl när folk börjar klaga på forumet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Överhängande risk för det. Både bra och dåligt, och frågan är ju vad det kommer kosta.

OS X har kört den här varianten länge nu utan några såna krav.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

"The developers would be locked away and out would pop a product based on what the world wanted three years ago"

Ajotjena.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10