Permalänk
Medlem

Speldator <15k

Hejsan! Är ute efter en ny speldator. Vill kunna spela The Witcher 3, bf4 osv på bra grafik.
Vill ha en SSD på 500gig. Bra att installera alla spel på ssdn?
Ska man vänta tills ATI släpper sina nya?
Intel kommer väl även med nya processorer i sommar?

Stor tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Hejsan! Är ute efter en ny speldator. Vill kunna spela The Witcher 3, bf4 osv på bra grafik.
Vill ha en SSD på 500gig. Bra att installera alla spel på ssdn?
Ska man vänta tills ATI släpper sina nya?
Intel kommer väl även med nya processorer i sommar?

Stor tack på förhand!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2836283&view=l

Här är ett spontant förslag som man kan vidareutveckla på om man vill . Detta förstås om du vill köpa datorn nu, det kommer alltid nya saker inom en snar framtid. Du borde inte ha några problem att spela något spel på den här, men man kan ju alltid köpa i7/16 GB ram om man får för sig det. MSI:s variant av 970 är också bra, och jag tror att det inte spelar någon riktig roll vilket man väljer då de presterar likvärdigt. Jag valda Asus 970 då jag har ett själv och gillar det starkt. Vill man dra ner på kostnaden så hade kanske ett R9 290 varit mer relevant, och vill du ha mer prestanda kan GTX 980 vara intressant. Värt att notera är att jag tog ett 850W-nätaggregat för att vara på den säkra sidan om du vill köra SLI i framtiden. Asus Z97-A har bra rykte, men kostar ett par hundra kronor mer än det valda (som har bra recensioner). Kylare kan man välja billigare (U14-S/U12-S) om man inte tänkt överklocka något märkvärdigt.

Angående SSD kan jag intyga att det är värt att ha sina spel på den, speciellt BF4 som annars tar ett par minuter att komma in i ett game istället för <30 sek.

Mer förslag
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2836283&view=l

Här är ett spontant förslag som man kan vidareutveckla på om man vill . Detta förstås om du vill köpa datorn nu, det kommer alltid nya saker inom en snar framtid. Du borde inte ha några problem att spela något spel på den här, men man kan ju alltid köpa i7/16 GB ram om man får för sig det. MSI:s variant av 970 är också bra, och jag tror att det inte spelar någon riktig roll vilket man väljer då de presterar likvärdigt. Jag valda Asus 970 då jag har ett själv och gillar det starkt. Vill man dra ner på kostnaden så hade kanske ett R9 290 varit mer relevant, och vill du ha mer prestanda kan GTX 980 vara intressant. Värt att notera är att jag tog ett 850W-nätaggregat för att vara på den säkra sidan om du vill köra SLI i framtiden. Asus Z97-A har bra rykte, men kostar ett par hundra kronor mer än det valda (som har bra recensioner). Kylare kan man välja billigare (U14-S/U12-S) om man inte tänkt överklocka något märkvärdigt.

Angående SSD kan jag intyga att det är värt att ha sina spel på den, speciellt BF4 som annars tar ett par minuter att komma in i ett game istället för <30 sek.

Tack för snabb hjälp! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska vänta till hösten eller inte! Blir ju lite mindre datorspelande på sommaren.
Hur stor roll spelar det vad man väljer för moderkort?
Är det värt att betala lite mer för ett 980?
Jag glömde nämna att jag kommer att hålla på med lite videoredgering. Behövs det då 16gig minne kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Tack för snabb hjälp! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska vänta till hösten eller inte! Blir ju lite mindre datorspelande på sommaren.
Hur stor roll spelar det vad man väljer för moderkort?
Är det värt att betala lite mer för ett 980?
Jag glömde nämna att jag kommer att hålla på med lite videoredgering. Behövs det då 16gig minne kanske?

Moderkort spelar inte stor roll, men jag skulle säga att det är värt att ta Z97-A om du har pengarna. Då får du ett moderkort som är 100% grymt (dock brun PCB, bläh!). Men eftersom Z97 Gaming 3 har så pass bra recensioner så skulle jag inte oroa mig, möjligtvis att det inte klockar lika bra. Jag skulle i nuläget inte köpa ett 980 (inte tillräckligt mycket mer prestanda för pengarna), hellre spara pengarna och senare köpa ett till 970. Om du ska hålla med videoredigering någolunda seriöst skulle jag tagit 16GB RAM och en I7:a. Notera att det absolut inte är nödvändigt förutom om du håller på med ganska stora projekt eller bara vill att det ska rendera någon minut snabbare. Dock tycker jag det är relativt lätt att folk köpa det bara för att de ska hålla på med videoredigering, men inte gör det i någon större utsträckning (stog själv och funderade över det när jag köpte ny dator). Sen kan det vara värt att köpa I7 och 16GB RAM bara för att man kan, så att man kan sova lite lättare utan att oroa sig över att vissa spels rekommendationer är en I5 och 8GB RAM (man måste ju alltid ha mer, right?). Så långt jag kan se har fler trådar (I7) och 16GB RAM inte varit till större hjälp än så länge i spel.

Angående att vänta eller inte så är det upp till dig. Vill du ha datorn nu, eller senare? Svårare än så är det inte, för att det kommer alltid komma nyare grejor inom en snar framtid. Dock ryktas ju att både Intels och AMD:s nya releaser ska vara grymma, så att ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att gå upp till ett 980 med tanke på priset. Skulle köpa ett 290x hellre än ett 970.
Om du har tänkt o vänta så kommer det nya grafikkort och nya cpuer och det kan vara en bra idé o bestämma sig först när du har tänkt o köpa.