Koppla Raspberry Pi till Wi-fi med TP-Link, eller köpa annan usb-nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Koppla Raspberry Pi till Wi-fi med TP-Link, eller köpa annan usb-nätverkskort?

Var på Media Markt i söndags och skulle köpa en kortare TP-kabel till min Raspberry, då den har stått intill en AirPort Express med en typ 2,5m för lång kabel. Men i butiken slog det mig att det kanske skulle vara mer praktiskt att kunna köra den trådlös, placering i lägenheten etc.
Insåg först när jag kom hem att den kanske inte funkar med datorn. Googlade lite, och hittade en sida som förklarade att det kort jag köpt, TP-Link TL-WN725N, ska fungera med Raxpberry Pi, men kräver en firmware-installation, vilket visade sig vara svårare än det låter som.

Vilken driver man ska beror på vilken Kernel-version man har osv.

Citat:

Linux raspberrypi 3.18.13+ #784 PREEMPT Sat May 9 15:49:42 BST 2015 armv6l GNU/Linux

är det som mi kör nu.

Det har strulat redan från början. Första gången jag kopplade in den så slöades Raspberryn ner så oerhört att det typ tog den 10minuter att svara på ett kommando. Har installerat om den (med kortet i) och verkar nu ha fått /etc/network/interfaces typ förinställt, med wlan0. Det där med wlan har jag inte heller fått till. Jag tror typ att jag lyckades aktivera det en gång, men då gick den inte att koppla in i nätverket.

Såhär ser min interface ut. Ni får gärna hojta till om något är galet.

Citat:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static

address 192.168.1.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

auto wlan0
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet dhcp

address 192.168.1.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

#wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

auto wlan1
allow-hotplug wlan1
iface wlan1 inet manual
wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

Är det så omständigt att fixa det?
Finns det andra nätverkskort som är PnP?

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma, men det gick smidigt att installera. Behövde fortfarande hacka lite men det kom igång utan problem efter att jag hade följt guiden. Verkar som det har tillkommit ett par steg för senare Pi-firmwares dock. Är det den här guiden du har följt? Har du lagt in ditt trådlösa nätverk i wpa_supplicant?

Har aldrig (behövt) pillat i /etc/network/interfaces ut, så vet inte hur det ska se ut där riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080