Ska köpa Geforce 970 men vilket märke?

Permalänk
Medlem

Ska köpa Geforce 970 men vilket märke?

Så då vare dags att byta upp grafikort och kollat på 970 serien då prisklassen tilltalar mig. Men det finns ju lite där ute på marknaden har tittat på dessa två

https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/826145#!tab:...

https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-970-4gb/827805

Priserna är bra men vilken presterar bäst etc? Finns det något annat där ute som är bättre?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om man bara utgår i från dom du länkade så presterar ju evga bäst i form av prestanda, men jag tror gigabyte kylare e tystare.

Här har du en jämförelse mellan ett antal, dom flesta finns med där:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2809941,2809933,2954861,...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lägger in min röst för EVGA. De har marknadens högsta stocköverklockning, mycket kompetent semipassiv kylare som är sval samt tyst och den generösaste garantin på marknaden. Tror även att de har någon kampanj genom sina återförsäljare där man får backplate på köpet just nu

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk

Skulle nog välja evga för att den har högre klockhastigheter, samt att evgas kylare är tystare än gigabytes.

https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861
MSI har tysta kylare, när ditt grafikkort inte arbetar med något krävande som WoW då kommer fläktarna inte spinna upp alls, villket är bra för att spara livslängd på fläktarna. Men när grafikkortet är på ca 65 grader då spinner fläktarna upp och börjar aktivt kyla grafikkortet tills du slutat med de krävande spelet. En till sak att nämna är att grafikkortet hörs knappt.
https://www.youtube.com/watch?v=t_RWRbIywic Där har du ett noise test på gtx 980 men samma gäller ju även gtx 970.

Förlåt om de blev lite stökig kommentar ^^

Visa signatur

Gaming dator spec | Intel Core i7-4790k | MSI Geforce gtx 980 | 16 GB ram | Samsung 850 evo 250 gb SSD | 1 wd blue 1 tb HDD | 1 wd green 2 tb HDD | ASUS Maximus VII ranger | Evga supernova g2 750w | Corsair h100i gtx | Fractal Desigen Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avipt:

Så då vare dags att byta upp grafikort och kollat på 970 serien då prisklassen tilltalar mig. Men det finns ju lite där ute på marknaden har tittat på dessa två

https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/826145#!tab:...

https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-970-4gb/827805

Priserna är bra men vilken presterar bäst etc? Finns det något annat där ute som är bättre?

Tack på förhand

Evga modellen i länk är av den äldre version, ta den här "nya modellen" istället den har en hel del förbättringar.
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/835338#!tab:...

Gigabyte du länkat till är den "vanliga version" ta gaming istället dom har handplockade gpu
https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-970-4gb-g1-gamin...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har presentkort på Komplett så det måste köpas där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Kom på att jag har presentkort på Komplett så det måste köpas där

https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/826145?cks=A...
Toppenkort

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jo det lutar lite åt EVGA men läste något om Coilwhine minns inte om de va MSI kortet eller EVGA

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Jo det lutar lite åt EVGA men läste något om Coilwhine minns inte om de va MSI kortet eller EVGA

De är MSI

Visa signatur

Gaming dator spec | Intel Core i7-4790k | MSI Geforce gtx 980 | 16 GB ram | Samsung 850 evo 250 gb SSD | 1 wd blue 1 tb HDD | 1 wd green 2 tb HDD | ASUS Maximus VII ranger | Evga supernova g2 750w | Corsair h100i gtx | Fractal Desigen Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Alla GTX 970, oavsett märke, lider av coilwhine, det beror helt enkelt på din tur. Om du får ett exemplar med mycket coilwhine och du störs av det kan du alltid returnera och köpa ett nytt.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Okej Får fundera lite mer, men som ja förstått de rätt så blir jag inte ledsen av EVGA

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så kan alla modeller lida av coilwhine. På mina msi "twin frozr" jag hade, så hade ett grov whine medan det andra inte hade någon.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat runt och med ca 200 spänn extra så får du Gigabyte, och många där ute säger att Gigabyte är något man ska gå på när de kommer till 970, mycket snack kring överklocka, men det är inget jag sysslar med. Man blir ju tokig på allt de här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Nu har jag kikat runt och med ca 200 spänn extra så får du Gigabyte, och många där ute säger att Gigabyte är något man ska gå på när de kommer till 970, mycket snack kring överklocka, men det är inget jag sysslar med. Man blir ju tokig på allt de här

Är det någon speciell budget du måste hålla dig inom? gtx970 e lite ovärda just nu pga dollarn osv. Dom var mer värde när dom låg runt 3000kr +-.
Du har inte kollat på 290x som är aningen bättre, 4-11% i snitt enligt sweclockers prestandaindex beroende på upplösning.
http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Ligger lite bättre i pris.
Annars om du ska verkligen måste köra nvidia så lägger jag min röst på evga då dom verkar ha bäst garanti, överklocksförmåga osv

Permalänk
Medlem

Alltså det får ju va för dyrt då jag är en fattiglapp, har alltid kört på nvidia så det har bara fallit naturligt dom känns stabila. Detta kommer förmodligen bli ett kort som ska hålla i nåra år.

Permalänk
Medlem

Jag har det första grafikkortet och jag är riktigt nöjd. Det är tyst och presterar oerhört bra i dom spel jag spelar. Fläktarna är bara igång när det verkligen behövs vilket gör att datorn blir ännu tystare när man sitter och slö surfar ellet gör annat som inte anstränger grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avipt:

Ja det är förjävligt att det snackas överklockning på sweclockers.
Men gå på dina polare som säger att du ska köpa Gigabyte och sluta besvära oss...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ja det är förjävligt att det snackas överklockning på sweclockers.
Men gå på dina polare som säger att du ska köpa Gigabyte och sluta besvära oss...

Ja det ska ju alltid finnas någon som misstolkar. Men det känns som att man ska gå på vilket graffekort som överklockar bäst och inte vad som är fabrikstandard, men då jag är novis så, nu har ingen polare sagt att jag ska ta gigabyte utan det är vad internet säger, men jag försöker suga åt mig info från alla håll, vissa säger EVGA andra GB G1 pga överklockning etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avipt:

Ja det ska ju alltid finnas någon som misstolkar. Men det känns som att man ska gå på vilket graffekort som överklockar bäst och inte vad som är fabrikstandard, men då jag är novis så, nu har ingen polare sagt att jag ska ta gigabyte utan det är vad internet säger, men jag försöker suga åt mig info från alla håll, vissa säger EVGA andra GB G1 pga överklockning etc.

Misstolkar vadå?
Varför lyssnar du inte på internet då?
Du kommer aldrig få ett vettigt svar då alla fan-boys säger att just deras modell är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Misstolkar vadå?
Varför lyssnar du inte på internet då?
Du kommer aldrig få ett vettigt svar då alla fan-boys säger att just deras modell är bäst.

Kände att kommentaren va lite syrlig:P Och det var inte min tanke att sända fel signaler, men du har helt rätt man märker att man stöter på lite fanboys men har kollat på Gigabyte nu och det är banne mig ett monster så måste kolla först så det får plats i burken, gör den inte det så får det bli EVGA. Så jag tror jag landar där någonstans.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

@BergEr:

Såklart.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avipt:

Misstänker att du syftar på G1:an? Värt att ha i åtanke är att Gigabyte korten är över 310mm långa och passar därför inte i alla chassin.

Personligen hade jag valt ett EVGA GTX 970 SSC

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Mätte mitt chassi och det visade sig att de fanns plats för en G1a Så har lagt en beställning på en sådan. Tack för allas input