Permalänk
Medlem

För mycket RAM-minne används i datorn.

Hej skulle behöva lite hjälp med min dator. Installerade om windows pga att den segade ner efter ett tag, musen började rycka och den gick knappt att använda. Nu har jag installerat om allt samt lagt i drivers men får fortfarande slowdowns efter ett tag. Fick upp aktivitetshanteraren och den visar att jag använder nästan alla mina 8gb av mitt RAM. Visst jag hade några chrometabs öppna samt spotify men det hela känns orimligt.

Borde jag testa byta slots på RAM-minnerna, köpa nya eller är det något mjukvaruproblem?

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Kolla vilken process det är som käkar minne.

Permalänk
Medlem

Märkte en sak nyss, står 1333 mhz på skärmen men vet att jag köpte corsair lp-minnen på 1600mhz

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

@Eberhart: Det står bara att ca 500 mb används i processer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njaee... kolla i Aktivitetshanteraren/Processer... kolumnen "Minne".

Permalänk
Medlem

@Eberhart: Bytte plats på mina 2 minnen till de resterande 2 platserna. Startade sedan om datorn, så ser det ut nu. Ser som sagt inga processer som tar upp ca 70% av mitt minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som om ram minnet bara ökar och ökar utan att jag gör något speciellt, nu ligger den på 86%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putumban:

Verkar som om ram minnet bara ökar och ökar utan att jag gör något speciellt, nu ligger den på 86%

Det är Killer NIC-drivrutinen (eller om det är Killer Network Manager) som läcker minne. Byt drivrutin till den senaste från moderkortstillverkaren eller från kretstillverkaren beroende på vilken du använder nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Ok, men laddade ner den senaste tror jag från gigabytes hemsida. Finns det en nyare? Moderkortet är GA-Z97-GAMING-3

Visa signatur

Permalänk

Om du kan hitta en äldre drivrutin så kan du förmodligen köra den också, ifall du har den senaste. Angående 1333 kontra 1600 så måste du aktivera XMP i moderkortets biosinställningar för att köra minnena i 1600 mhz. Många minnen är specade som 1600 men det ställs alltid in till 1333 då 1600 enligt DDR-3 standarden räknas som överklockning.

Permalänk
Medlem

Om det inte är alltför dyrt uppgradera till 16GB och se om det blir någon skillnad.

Men troligtvis minnesläcka på något program, mycket möjligt att det är killer nic.
Kanske ändå hjälper om med 16GB istället för 8GB.

Permalänk
Medlem

hittar inga äldre versioner av den drivern, finns det inget alternativ? Försökte testa det med XMP men lyckas inte komma in i BIOS nu.

Visa signatur