Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Permalänk
Medlem

Min första tanke var; "Vem faen använder .se för att navigera till TPB?" Det är ju som att navigera till Google's .se - Har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Nu använder jag TPB väldigt sällan, föredrar andra tjänster, men jag lever då vidare mitt liv helt opåverkad utav denna händelse. Välinvesterade resurser, Sverige. Verkligen.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tanken är att man förbjuder en sak för att det eventuellt kan användas till något olagligt.

Bra fråga. Kanske borde ta och fråga företagen... Pengar verkar de inte ha dåligt om iallafall.

Då är det hög tid att förbjuda bilar och datorer.

Ed: Och pengar framför allt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Om jag hör din låt på radio på stan har du då rätt att skicka mig en faktura??? Jag menar jag har ju "tagit till mig din media"...

Well, han får faktiskt betalt iom att radiokanalen betalar för att sända hans musik.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Samt om man nu är så förbannat anti mot att man lägger skattepengar på detta så måste jag nog ändå säga. Ja, men vi hade aldrig behövt göra det om alla hade KÖPT produkterna istället för problemet hade aldrig uppstått.

Inte riktigt va?

Hade mediabranchen anpassat sig snabbare och anpassat sina sälj tjänster till det sätt konsumenterna vill konsumera media på så hade piratkopiering aldrig varit ett stort problem öht.

Med rimlig prissättning ( fler konsumenter som delar på samma media + inga fysiska skivor att distribuera = lägre pris ) så betalar garranterat 99% av Svenskarna för sig och laddar ned produkterna lagligt såfort möjligheten finns, istället för att piratkopiera.

Jämnför det med att SL eller Västtrafik som har 100% av marknaden på lokaltrafik hade bestämt sig för att hålla kvar vi häst och vagn för att frakta runt folk och vägrar upgradera till modern transport, klart som fan att "pirat" bussar hade dykt upp isåfall och folk hade åkt med dem.

Att jaga dessa piratbussar är fel sätt att lösa problemet, istället är ju den rimliga lösningen att vänligen hälsa att SL eller Västtrafik måste anpassa sig till det sätt konsumenterna vill konsumera transporttjänster på, om de vill ha kvar sin marknad.

Apple och Valve insåg detta tidigt och kom från ingenstans och kontrollerar idag en mkt stor andel av respektive musik och spel distributionen med sina tjänster iTunes och Steam...

Permalänk
Medlem

Än en gång dansar lilla marionettstaten Sverige efter USAs taktpinne.

Jag kom på mig själv att tänka på det här med jakten efter pirater för någon vecka sen - mediabolagen och deras lobbyister har alltså hållt på i ca 10 år nu att försöka "döda" piratkopieringen via torrents (napster var ju lite före det så 15 år då)... kanske är dags att ta nya tag när ett drygt decennium av enspåriga försök har gett ytterst lite verkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tanken är att man förbjuder en sak för att det eventuellt kan användas till något olagligt.

Javisst, förbjud kaffekoppar också. Det kan man ju t ex tillfoga rejäl skada med om man slår någon hårt i huvudet med en. Det finns inget "tanken" eftersom det är helt dött i hjärnkontoret från början. Den här häxjakten är bara så otroligt mycket pengar kastade i sjön och gör de politiker bakom beslutet och hela Sverige till ett åtlöje.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Javisst, förbjud kaffekoppar också. Det kan man ju t ex tillfoga rejäl skada med om man slår någon hårt i huvudet med en. Det finns inget "tanken" eftersom det är helt dött i hjärnkontoret från början. Den här häxjakten är bara så otroligt mycket pengar kastade i sjön och gör de politiker bakom beslutet och hela Sverige till ett åtlöje.

Nu är det inte teoretiskt utan man har fastslagit att sajten har använts vid brott. Därefter kan -i stort sett- vad som helst förverkas även en kaffekopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck..

Butiker har ju slutat sälja kemiskt rent aceton för att det används i drogtillverkning.

Men det går fortfarande att köpa Efedrin och batterier helt lagligt, två viktiga ingredienser i meth-tillverkning. Komiskt sätt att lösa problemen på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Självklart är en kaffekopp särskilt ämnad för att åsamka kroppsskada precis som att en Iphone är särskilt ämnad till privatkopiering av musik?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte riktigt va?

Hade mediabranchen anpassat sig snabbare och anpassat sina sälj tjänster till det sätt konsumenterna vill konsumera media på så hade piratkopiering aldrig varit ett stort problem öht.

Så det är företagens fel att någon piratkopierar? Så ser jag verkligen inte det. Det man gör när man "konsumerar" på TPB är olagligt. Inget annat. Bara för att det inte finns ett lagligt alternativ till att ladda ned gör det knappast lagligare att göra det? Det är jobbigt att köpa en skiva och kopiera in det till datorn? Speciellt idag när det är hemskt jobbigt att köpa saker på nätet och få det direkt i brevlådan.
Sen går det ju idag o köpa nedladdningsbara spel och vissa skivor så, Nej jag ser inga ursäkter till att använda sig av tex tpb.
Jag menar alltså om alla följt de lagliga alternativ som finns så hade problemet inte funnits. Sen att det är TOTALT fantasitänk är en annan sak

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av +_+:

Så det är företagens fel att någon piratkopierar? Så ser jag verkligen inte det. Det man gör när man "konsumerar" på TPB är olagligt. Inget annat. Bara för att det inte finns ett lagligt alternativ till att ladda ned gör det knappast lagligare att göra det? Det är jobbigt att köpa en skiva och kopiera in det till datorn? Speciellt idag när det är hemskt jobbigt att köpa saker på nätet och få det direkt i brevlådan.
Sen går det ju idag o köpa nedladdningsbara spel och vissa skivor så, Nej jag ser inga ursäkter till att använda sig av tex tpb.
Jag menar alltså om alla följt de lagliga alternativ som finns så hade problemet inte funnits. Sen att det är TOTALT fantasitänk är en annan sak

*"Det är jobbigt att köpa en skiva och kopiera in det till datorn?"
Hur ska du lösa det med kopierings skydd

"å det är företagens fel att någon piratkopierar?"
Det anser jag till 150 % alla får tycka olika.
Men hade dom sålt rättigheterna till HBO Netflix Viaplay etc, då pratar jag om alla film-bolag WarnerBros etc Sony Entertainment Marvel etc etc.

Så hade FOLK BETALAT för sig utan problem, men nu gör man så att folk fular till sig filmer och serier.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

TPB har inte direkt vart något som ger landet extra bra rykte sett från de stora företagens och makternas sida.

Spelar det någon roll?
Är det bättre att rulla runt å spela död på order från internationella särintressen och kasta alla principer överbord?
Media lobbyn är vrålstärk och genom "diskreta" påtryckningar brukar dom kunna få strula till det riktigt duktigt helt upp i höga rättsinstanser.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Dom kunde inte ha gjort något vettigt, som att beslagta SL.

Svårt att beslagta något som inte rullar

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Hur ska vi kunna göra det när chassin slutar säljas med 5,25"-platser?!

Ja, jag skämtar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det är bara käbbel.

Permalänk
Medlem

Jaga en fluga med raketgevär.

Som om dom personer som använder the pirate bay skulle bry sig om vad för adress den har? Möts man ändå av samma startsida (se artikel) så är ju allt "nästan" som vanligt. Eller ska dom förbjuda att döpa siten tilll the pirate bay.se

Det har funnits piratkopiering sedan långt innan internets födelse och dom har ännu inte lyckats, måste ge credd för deras envishet, och en dumstrut för att dom flesta inte kan se lösning och sättet dom jagar på.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg i storföretagens väg mot total cyberkontroll.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av +_+:

Så det är företagens fel att någon piratkopierar?

Närapå. När det gäller piratkopiering är det väldigt sällan priset som är den stora boven utan smidig distribution.

Hur många slutade piratkopiera när Spotify kom?
Hur många piratkopierar film/serier som finns tillgängligt på NetFlix?

Visst, det finns en del som fortsatt gör det, men ett prisvärt och smidigt distributionssystem är en av de största anledningarna till den piratkopiering som har varit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ang. käbbel: Industrikanslern löser detta! Eller innovationskatapulten!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Då vet vi vad våra skattepengar går till. Varför BARA fokusera piratkopiering på internet?

Är du allvarlig?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Men hade dom sålt rättigheterna till HBO Netflix Viaplay etc, då pratar jag om alla film-bolag WarnerBros etc Sony Entertainment Marvel etc etc.

Så hade FOLK BETALAT för sig utan problem, men nu gör man så att folk fular till sig filmer och serier.

CD skivor har inget DRM eller annan typ av kopieringsskydd, så det är bara trycka in skivan i datorn och kopiera.

För folk slutade piratkopierar Game of Thrones och andra HBO serier i Sverige när HBO Nordic öppnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tänkte inte på kopieringsksydd, för jag har inte kopierat musik till datorn på säkert 7 år Men det kanske är olagligt att "ta sig förbi" det, ingen jävla aning ärligt talat.

Ja tillgängligheten kanske är ett problem kan man tycka. Men som du säger så kan man tycka olika. Jag är väl inte direkt någon stor förbrukare av filmer. Enbart musik via itunes eller spotify

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Självklart är en kaffekopp särskilt ämnad för att åsamka kroppsskada precis som att en Iphone är särskilt ämnad till privatkopiering av musik?!?

Ahh, måste varit samma mensa-medlemmar som strålade samman... nu klarnar det!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Nu är det inte teoretiskt utan man har fastslagit att sajten har använts vid brott. Därefter kan -i stort sett- vad som helst förverkas även en kaffekopp.

Henrik Pontén, är det du? Nu var det dessutom DOMÄNER det handlade om. Kaffekoppar har aldrig förekommit i brottsmål då menar du?

Visa signatur

Permalänk

Då kan man se fram emot att snart ha alla gamla avsnitt av Anslagstavlan och Gäst hos Hagge, samlade på samma ställe då.

Permalänk
Medlem

En mycket skrämmande utveckling. Inte för att jag speciellt bryr mig om TPB som något jag använder, men att bara beslagta en domän så där? Oroväckande...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

För folk slutade piratkopierar Game of Thrones och andra HBO serier i Sverige när HBO Nordic öppnade?

Nej, men det beror på att de inte släppt appar till ATV, PS3/PS4, Xboxarna osv.
Vad finns de på, dator, mobiler/plattor och nyare samsung smart tv?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Dags att förbjuda taxi! De konkurrerar ju med bilförsäljningen... Och kollektivtrafik likaså.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Skatteverkets nya domän kirrad med andra ord.

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst att försöka lösa problemet med piratkopiering genom att beslagta domäner. Det enda som kommer minska piratkopiering är att göra det lättare med lagliga alternativ.
Spotify har ju minskat fildelningen av musik något enormt. Och om de gav sina användare möjligheten till FLAC tror jag det skulle minska ytterligare.
Serier och filmer har dock långt kvar att gå då de stora bolagen som äger rättigheterna vägra anpassa sig. Men den dagen de släpper nya avsnitt av en serie globalt, samtidigt och i hög kvalité kommer fildelningen minska drastiskt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.