Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Massa text...

Det som skiljer vinnare från förlorare handlar inte om vem som "uppfunnit", utan vad man gör med det som uppfunnits.

Det finns massvis med extremt bra uppfinningar ute i världen (jag har för övrigt svårt att se att Apple skulle vara något undantag med att köpa upp andra företag för att ta del av teknik, de argumenten är bara löjliga) men vad hjälper det om ingen kan:

- skjuta till kapital och utveckla "den" vidare till något kommersiellt?
eller
- sälja och marknadsföra idén, prylen, tekniken, varumärket vad det nu må vara.

Varför skulle det _inte_ vara innovation att så ta befintliga tekniker, bygga ihop en eller flera av dessa och skapa en produkt? Apple var exempelvis inte nöjda med batterikapaciteten i de batterier som erbjöds till laptops. De gav sig ut och letade och köpte istället upp ett företag som börjat satsa på rektangulära battericeller för att minimera outnyttjat utrymme (stapla liggande cylindrar på/bredvid varandra innebär en jäkla massa hålrum). De utvecklade detta vidare och kommersialiserade produkter med grymt bra batteritid.

Om man inte fattar att det ovan är innovation så bör man ta och göra sin hemläxa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av peterholm1:

Eller inte... motsvarade XEON-dubbelpropp DELL eller HP är ju lika dyra. ECC-minne är dyrare, Firepro-kort är dyra...

Den har bara en CPU och kan inte konfigureras med fler. Du kan välja mellan E5-1620 v2 (4 kärnor), E5-1650 v2 (6 kärnor), E5-1680 v2 (8 kärnor) eller E5-2697 v2 (12 kärnor). Alla är Ivy Bridge-EP. Du har plats för fyra minnesmoduler för max 64 GB från Apple (ska gå att peta in mer om man byter själv). Plats för en PCIe SSD i antingen 256 GB, 512 GB eller 1 TB. Behöver du mer lagring än det krävs externa kabinett via antingen USB 3.0 eller Thunderbolt. Det är grafikkorten som alltid är dubbla av någon anledning. Går inte att få med bara ett och de är specialdesignde för Apple med egen formfaktor. De är Firepro D300 (Pitcairn, typ ett W7000 med lägre frekvenser och hälften så mycket minne), D500 (Tahiti LE, typ W8000 med lägre frekvens, mindre minne men högre minnesbandbredd) och D700 (Tahiti XT, typ W9000 fast med lägre klockfrekvenser). Inget av grafikkorten har ECC till skillnad från de motsvarande "vanliga" Firepro. Valet att bara kunna köra dubbla GPUer är också rätt konstigt med tanke på att långt ifrån alla program kan hantera två GPUer. Så beroende på vad du ska göra så är eventuellt en GPU oanvänd.

Den stora frågan är väl vem som ska använda den nya Mac Pro. Det verkar som att det primärt är de som kör Apples egna program som de passat på att anpassa för den udda konfigurationen. Final Cut Pro ska tydligen vara riktigt trevligt med dubbla GPUer. Fast ska du leka mycket med video tillkommer en DAS med stöd för Thunderbolt för rätt många tusen om den ska gå att använda. Program som kan avlasta en större mängd arbete på GPU är rätt ovanliga och av de som finns är rätt många fortfarande anpassade för CUDA. Så vem ska köpa Mac Pro när man för samma pengar får en dator som man faktiskt kan anpassa efter egna behov? Håller du på med foto till exempel så betalar du för en GPU du aldrig använder.

Det ser ut som att Apple ville bygga in så mycket rå prestanda det bara gick i ett så litet format som möjligt vilket de helt klart har lyckats med. De glömde bara kolla vad professionella användare faktiskt behöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det ser ut som att Apple ville bygga in så mycket rå prestanda det bara gick i ett så litet format som möjligt vilket de helt klart har lyckats med. De glömde bara kolla vad professionella användare faktiskt behöver.

Jo, jag såg med spänning fram emot deras nya MacPro, men besvikelsen var ganska total. Har ett antal MacPro användande bekanta/klienter som är extremt besvikna på Apple. Så de tuggar vidare på sina gamla MacPros och gradvis gått över till Windows, åtminstone för deras Cuda baserade renderriggar. Men å andra sidan, beroende på vad du gör med den, så är den riktigt trevlig och cool. Designmässigt så är den lite av ett mästerverk och är nästan sugen på att skaffa en bara för att ha den på skrivbordet

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag läser om Apple om jag vill det, vad du tycker om saken skiter jag i. Artikeln handlar om att "Apple chockhöjer priserna på Mac", alias tar ännu mer överpris för en redan överprisad produkt. Du kan istället fråga dig varför du tar dig tiden att OT-debattera en artikel du inte ens läst, istället för att göra dig till åtlöje bland kommentarerna, om du nu kan tänka så långt.

Jag har inte ens läst artikeln? Eh, jodå, jag har läst artikeln. Och artikeln handlade om att Apple justerade priserna på grund av dollarn, inte att de höjde priserna bara för att. Men du kanske inte själv har läst artikeln, utan bara rubriken?

Sen angående att OT-debattera, ja, du kan ju fråga dig själv varför du OT-debatterar emellanåt.

Sen kan du ta och kliva ned från din pedestal. Att du kan bygga ihop din egna dator gör dig inte ett dugg märkvärdig, jag är säker på att många som använder Mac i dagsläget byggde ihop sina egna datorer på 90-talet och tidigare än så, bland annat jag. Nu har jag inget som helst intresse av att bygga ihop datorer, utan mitt intresse är att komma igång så snabbt som möjligt med datorn för att utföra mitt arbete. I dagsläget så är det Macbook Pro tillsammans med OS X som ger mig minst bekymmer när det gäller den biten. Även när det gäller kvalité och design så föredrar jag Macbook Pro. Du kanske tycker att produkten är överprisad, själv tycker jag att det är dyrt dock inte överprisat. Frågan är om du ens använt en Macbook Pro (till exempel) så att du vet vad du pratar om? Många (kanske inte du?) är ju rätt korkade och uttalar sig om saker som de inte ens aldrig har använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Många (kanske inte du?) är ju rätt korkade och uttalar sig om saker som de inte ens aldrig har använt.

Ja, det är nog tyvärr en korrekt iakttagelse som stämmer ibland.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det som skiljer vinnare från förlorare handlar inte om vem som "uppfunnit", utan vad man gör med det som uppfunnits.

Det finns massvis med extremt bra uppfinningar ute i världen (jag har för övrigt svårt att se att Apple skulle vara något undantag med att köpa upp andra företag för att ta del av teknik, de argumenten är bara löjliga) men vad hjälper det om ingen kan:

- skjuta till kapital och utveckla "den" vidare till något kommersiellt?
eller
- sälja och marknadsföra idén, prylen, tekniken, varumärket vad det nu må vara.

Varför skulle det _inte_ vara innovation att så ta befintliga tekniker, bygga ihop en eller flera av dessa och skapa en produkt? Apple var exempelvis inte nöjda med batterikapaciteten i de batterier som erbjöds till laptops. De gav sig ut och letade och köpte istället upp ett företag som börjat satsa på rektangulära battericeller för att minimera outnyttjat utrymme (stapla liggande cylindrar på/bredvid varandra innebär en jäkla massa hålrum). De utvecklade detta vidare och kommersialiserade produkter med grymt bra batteritid.

Om man inte fattar att det ovan är innovation så bör man ta och göra sin hemläxa.

Nu är det inte så att de köper upp andra företag för att komma åt teknik. Givetvis finns det sådana exempel men mycket har de använt utan skaparnas medgivanden för att sedan när det dras till domstol begrava upphovsmännen i pengar, papper och advokater. Till och med namnet iPhone stal de från linksys vilka de begravde i domstol efteråt. Så kom inte och försök skönmåla detta till att bara handla om affärsmässighet.

Till och med personer som är positivt inställda till Apple vanligtvis ryter ifrån när Apples VD Tim Cook är så arrogant att han går ut offentligt och anklagar resten av teknikvärlden att sno Apples innovationer. Problemet är bara att de inte har några innovationer. Här kan du se ett exempel på detta i Molly Woods som varit Executive Editor på CNet samt jobbat med teknikprogram på CBS. Hon är känd för skönmålande av Apple men även här blir det för mycket för henne.

http://www.cnet.com/news/dear-tim-cook-apple-is-not-the-world...

Finns många siter som sammanställt mycket av stölderna och rättegångarna också. Inte bara de mest kända där de försöker patentera formen av en rektangel.

http://dottech.org/85881/these-are-all-the-ideas-apple-stole-...

Här har du ett annat uppmärksammat fall där Apple till och med använde uppfinnarens egna ritningar på vad som blev iPod för att köra en patentstrid mot ett annat företag som ville göra en bärbar musikspelare.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1053152/Apple-admit-B...

Edit: Missade ditt fyndiga slut. Det verkar som du faller i den vanliga fällan att inte se skillnad på Design och innovation. Det du beskriver Apple gör är inte innovation. Det är Design. Dessvärre så har innovation blivit ett modeord i affärsmässiga kretsar då det får folk mer intresserade än om de använder ordet Design vilket oftast är den korrekta benämningen för vad de gör. Definitionen blir därför grumlig. Innovation kommer dock från "Invention" vilket är att uppfinna något nytt. Medan Design omformar vad som redan finns. Det är det senare Apple sysslar med.

Du kan läsa en längre essä om skillnaden mellan Innovation och Design här http://www.jonkolko.com/writingDesignInnovation.php

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Q4Rspwn:

iPhone hade multitouch när den kom ut 2007, det var nice. Sen kom Android och efter det är det iPhone som lekt catch-up sedan åtminstone 2010.
http://www.androidheadlines.com/wp-content/uploads/2014/09/iphone_6_welcome-to-2012_image.jpg

Att Samsung, LG och en mängd andra Androidtillverkare är ganska rejält involverade i tillverkningen av iPhone verkar du också ha missat. Om du inte insett det själv påstår du, som säger att iPhone har bättre och mer hållbar hårdvara, att Samsung har bättre kvalitet än Samsung.

Eh, merparten av det där på bilden är totalt ointressant.
Varken större skärm, högre upplösning, NFC etc är intressant om man inte gör det rätt, vilket Apple gör, Apple var inte först med NFC, men de gjorde det på rätt sätt, Apple är inte alltid först med saker men de gör dem på rätt sätt så att kunderna gillar det.
Nackdelen med Samsung, HTC, LG etc och deras "pay" tjänster är att de är lika fragmenterade som android är fragmenterat, ingen betaltjänst har "lyckats" före Apple släppte Apple Pay som direkt vart en superhit och drog direkt upp i toppen, varför? För att Apple löste det på ett enkelt vis med betalningar, och med integreringen med Apple Watch så är det ännu bättre med Apple Pay.
Backup, notifikationer, batteri status etc har funnits länge på iPhone med. Så ja, bilden stämmer inte.

Och sen så är det rätt ointressant vilka Apple anlitar för att tillverka deras hårdvara, det är skillnad på att Apple anlitar LG för att tillverka en skärm enligt Apple´s krav/specifikationer mot att köpa en färdig LG telefon med android, precis som att det är skillnad att Apple anlitar Samsung Electronics för att tillvera Apple A* cpuer mot att köpa en färdig Samsung telefon med android. Två helt skilda saker. Så ja, Apple har högre kvalité än Samsungs telefoner ja.

Skrivet av KiXeR:

Programstödet i OSX är inte dåligt, det som är dåligt är spelutbudet, precis som Linux. Utvecklare satsar inte på plattformen, men där börjar det hända saker även där.

Då Apple inte gör Mac för att vara en spelplattform så är avsaknaden för större spel rätt ointressant. det är skillnad om en plattform är gjord för spel eller inte, där är t.ex. Windows den plattformen man vill ha om man ska ha spel.

Skrivet av kaimor:

Vad snackar du om?
Det har man kunnat i flera år...

Nej, du kan inte alls köpa OS X och installera på valfri enhet, inte gått sedan Apple tog bort den möjligheten för väldigt många år sedan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jag har inte ens läst artikeln? Eh, jodå, jag har läst artikeln.

Vi behöver en Facepalm-smiley snarast.

Skrivet av md7:

Och artikeln handlade om att Apple justerade priserna på grund av dollarn, inte att de höjde priserna bara för att.

Apple höjer priserna bara för att. De har en idiotisk kundbas som stödjer dem i vått och torrt, även om deras produkter kostar över miljonen. Då är de ju minst en miljon gånger bättre än motsvarande PC med miljondubbla prestandan.

Skrivet av md7:

Men du kanske inte själv har läst artikeln, utan bara rubriken?

Ändå vet jag mer än dig som systematiskt verkar missförstå allt du läser. Jobbigt va?

Skrivet av md7:

Sen angående att OT-debattera, ja, du kan ju fråga dig själv varför du OT-debatterar emellanåt.

Exempel?

Skrivet av md7:

Sen kan du ta och kliva ned från din pedestal. Att du kan bygga ihop din egna dator gör dig inte ett dugg märkvärdig, jag är säker på att många som använder Mac i dagsläget byggde ihop sina egna datorer på 90-talet och tidigare än så, bland annat jag.

Det handlar inte om att bygga ihop sin egna dator. Socrates citat "The only good is knowledge, and the only evil is ignorance" är vad det handlar om, och på den fronten ligger du risigt till.

Skrivet av md7:

Nu har jag inget som helst intresse av att bygga ihop datorer, utan mitt intresse är att komma igång så snabbt som möjligt med datorn för att utföra mitt arbete. I dagsläget så är det Macbook Pro tillsammans med OS X som ger mig minst bekymmer när det gäller den biten.

För att du inte förstår hur man hibernatar en PC? Min dator startar på två sekunder.

Skrivet av md7:

Även när det gäller kvalité och design så föredrar jag Macbook Pro. Du kanske tycker att produkten är överprisad, själv tycker jag att det är dyrt dock inte överprisat. Frågan är om du ens använt en Macbook Pro (till exempel) så att du vet vad du pratar om? Många (kanske inte du?) är ju rätt korkade och uttalar sig om saker som de inte ens aldrig har använt.

Tro mig, det har jag. Har du använt min dator? Mer off-topic QQ please.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Avråder för övrigt alla i tråden att svara på PowerNet, hans ad hominem-baserade fanboysvammel medför ingenting av debattvärde, utan fyller bara ut diskussionen med skräp.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Q4Rspwn:

Avråder för övrigt alla i tråden att svara på PowerNet, hans ad hominem-baserade fanboysvammel medför ingenting av debattvärde, utan fyller bara ut diskussionen med skräp.

Puss på dig med :).

Ne, men seriöst. Vill du inte medverka i en debatt på en bra nivå så behöver du inte det.
Ingen som tvingar dig att ens läsa i tråden.

Och nej, det är inget "fanboysvammel", för det första så är det inte att vara "fanboy" att tycka om ett företags produkter, och för det andra så är det inget "svammel" att presentera sin åsikt och synpunkter, och att visa på att Apple ligger i täten på utvecklingen, har nöjdast kunder, och gör kvalitets produkter som har ett värde kvar efter flera år efter inköp, vilket produkter från ex HP, Acer, Samsung eller andra företag sällan har på samma sätt som Apple´s produkter har.

Det kan du inte förneka att Apple har ett högt andrahandsvärde, dels för att det är hållbara produkter och dels för att de är eftertraktade på andrahandsmarknaden då många nöjer sig med en Apple Mac dator som är 2-3 år eller mer gammal för att spara in pengar, men ändå få en riktigt bra dator med kvalité.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

fattar fortfarande inte varför folk skaffar en mac när priserna för dessa bara blir högre och högre och prestandan rör sig knappast lika snabbt upp som priserna gör.

andrahandsvärdet existerar endast pga ryktet, och jag har vanliga laptops som räcker lika länge. enda jag kan ge apple ett plus i kanten för är deras batteri

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Om vi kör AntiAppleLogik så måste folk som köper Rolex också vara dumma i huvudet.

Ur teknologisk synpunkt, ja. Till och med Apple-klockan är teknologiskt överlägsen, fastän den, hör och häpna - förutspås bli billigare! Men Applefanboys lär väl slå sig i backen på att vänta tills den blir dyrare än Rolex så den också automagiskt blir bättre, även om tillverkningskostnaden fortfarande är 50 spänn.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag läser vad du skriver, och jag tänker inte be om ursäkt för hur du formulerar dig. Som sagt, det säger mer om dig än ditt beta-OS du förväntar dig vara lika stabilt som OS X som funnits ute i 15 år.

I ärlighetens namn kan man i så fall säga att Windows 10 har 25 år på nacken då också. Inte precis så att varken OSX eller är detsamma nu som när det släpptes första gången. När allt fungerar bra i Mountain Lion betyder det inte att Yosemite var bra på en gång.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Q4Rspwn:

Avråder för övrigt alla i tråden att svara på PowerNet, hans ad hominem-baserade fanboysvammel medför ingenting av debattvärde, utan fyller bara ut diskussionen med skräp.

Det brukar i såna här trådar alltid bli någon som tappert ska försöka försvara utan att egentligen ha någon grund Det är mycket text och adjektiv, men inte mycket till fakta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Vi behöver en Facepalm-smiley snarast.

Fjortis-kommentar.

Skrivet av Q4Rspwn:

Apple höjer priserna bara för att. De har en idiotisk kundbas som stödjer dem i vått och torrt, även om deras produkter kostar över miljonen. Då är de ju minst en miljon gånger bättre än motsvarande PC med miljondubbla prestandan.

Ok, du läste alltså inte artikeln då, att de höjde på grund av dollarn (vilket de inte är ensamma om).

Skrivet av Q4Rspwn:

Ändå vet jag mer än dig som systematiskt verkar missförstå allt du läser. Jobbigt va?

Ytterligare en fjortis-kommentar.

Skrivet av Q4Rspwn:

Tja, vi kan väl ta detta som du skrev: "Årets troll eller årets mest korkade person? Om du inte ens känner till att iPhone är låst är för jävla dum för att förstå varför Appleprodukter är skit. Men visst, plocka fram källorna till dina argument så kan vi göra ett försök."
Ganska OT faktiskt.

Skrivet av Q4Rspwn:

Det handlar inte om att bygga ihop sin egna dator. Socrates citat "The only good is knowledge, and the only evil is ignorance" är vad det handlar om, och på den fronten ligger du risigt till.

Jäklar vilken imponerande person du är som citerar Socrates. Respekt! Kanske något som du själv borde följa?

Skrivet av Q4Rspwn:

För att du inte förstår hur man hibernatar en PC? Min dator startar på två sekunder.

Fan grabben, grymt häftigt! Och min fyra år gamla Macbook Pro startar på mindre än två sekunder. Det måste ju betyda då att jag är mycket kunnigare än dig när det gäller hibernating? Men, jag får väl samtidigt erkänna, min fyra år gamla Windows-laptop tar runt tre sekunder på sig, så där är jag ju besegrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är inget "fanboysvammel", för det första så är det inte att vara "fanboy" att tycka om ett företags produkter, och för det andra så är det inget "svammel" att presentera sin åsikt och synpunkter, och att visa på att Apple ligger i täten på utvecklingen, har nöjdast kunder, och gör kvalitets produkter som har ett värde kvar efter flera år efter inköp, vilket produkter från ex HP, Acer, Samsung eller andra företag sällan har på samma sätt som Apple´s produkter har.

Det kan du inte förneka att Apple har ett högt andrahandsvärde, dels för att det är hållbara produkter och dels för att de är eftertraktade på andrahandsmarknaden då många nöjer sig med en Apple Mac dator som är 2-3 år eller mer gammal för att spara in pengar, men ändå få en riktigt bra dator med kvalité.

Igen, HP Elitebook Workstation (Z-Book nu för tiden), IBM och andra workstation klassade laptopar i de prisklasserna/eller högre åtnjuter samma/liknande saker.

Sen att Apple ligger i täten på utvecklingen, nu menar du väl ändå Intel, IBM, AMD, Nvidia och andra liknande företag som faktiskt utvecklar teknik som är värd ordet "ligga i täten". Visst, jag ger dem elogen att vara i framkant när det gäller integration/kontra design, där är de verkligen i framkanten och ja, jag är imponerad, så jag spelar inte ner den bedriften alls. Men när du slänger dig med sådana uttryck så känns det väldigt fanboy. Jag bryr mig inte om du säger att du tycker det är bättre än det andra osv, för det är subjektivt (om det nu inte gäller bevisade tekniska sanningar), men när subjektiva åsikter börja tryckas fram som någon form av objektiva sanningar så får man ju lite vibbar.

Jag kan förstå att man vill svinga slagträet lite mot meningsmotståndare som kanske kör sådan taktik. Men, eh, kör hårt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

I ärlighetens namn kan man i så fall säga att Windows 10 har 25 år på nacken då också. Inte precis så att varken OSX eller är detsamma nu som när det släpptes första gången. När allt fungerar bra i Mountain Lion betyder det inte att Yosemite var bra på en gång.

Du måste lära dig skillnaden mellan operativsystem och uppdateringar. Windows 10 kan mycket väl bli det i framtiden, eftersom det är det sista OS:et Microsoft planerar släppa. OS X version 10.0 kom som public release år 2001; detta efterträdde Mac OS 9 som var ett helt annat operativsystem. Det är ju inte som att Windows XP är samma sak som Windows 8 om det uppdateras till releasedatumet av Win8.

Skrivet av md7:

Fjortis-kommentar.

Ok, du läste alltså inte artikeln då, att de höjde på grund av dollarn (vilket de inte är ensamma om).

Ytterligare en fjortis-kommentar.

Du förstod alltså inte att jag drev med dig? Dum fråga får dumt svar, som man brukar säga.

Skrivet av md7:

Tja, vi kan väl ta detta som du skrev: "Årets troll eller årets mest korkade person? Om du inte ens känner till att iPhone är låst är för jävla dum för att förstå varför Appleprodukter är skit. Men visst, plocka fram källorna till dina argument så kan vi göra ett försök."
Ganska OT faktiskt.

Inte alls, din tramsare. Möjligen ett svar på ett påstående som var off topic redan från början, men då var det trots allt det inlägget som triggade igång diskussionen. Fast det räknas väl inte eftersom det var en stackars liten oskyldig Applefanboy som råkade skriva?

Skrivet av md7:

Jäklar vilken imponerande person du är som citerar Socrates. Respekt! Kanske något som du själv borde följa?

Fan grabben, grymt häftigt! Och min fyra år gamla Macbook Pro startar på mindre än två sekunder. Det måste ju betyda då att jag är mycket kunnigare än dig när det gäller hibernating? Men, jag får väl samtidigt erkänna, min fyra år gamla Windows-laptop tar runt tre sekunder på sig, så där är jag ju besegrad.

Du är riktigt usel på det här att driva med folk. Lipade du inte nyss över några påstådda OT-inlägg?

Skrivet av md7:

Kanske något som du själv borde följa?

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Igen, HP Elitebook Workstation (Z-Book nu för tiden), IBM och andra workstation klassade laptopar i de prisklasserna/eller högre åtnjuter samma/liknande saker.

Sen att Apple ligger i täten på utvecklingen, nu menar du väl ändå Intel, IBM, AMD, Nvidia och andra liknande företag som faktiskt utvecklar teknik som är värd ordet "ligga i täten". Visst, jag ger dem elogen att vara i framkant när det gäller integration/kontra design, där är de verkligen i framkanten och ja, jag är imponerad, så jag spelar inte ner den bedriften alls.

Det gör de säkert men de klasserna är inriktade mot företagare främst, medans Apple (beroende på vilken produktlinje såklart) är mer inriktade på bred spektrum av slutkunder på sina produkter.
HP, IBM och andra tillverkare har många fler olika produkter i sitt sortiment, kolla bara på laptops eller stationära datorer där varje tillverkare har en uppsjö olika datorer, medans Apple endast har ett fåtal olika datorer, och såklart olika prestandaklasser inom de delarna.

Sen så är ju alla företag beroende till viss del av andra företags utveckling / produkter, men man ska inte glömma att Apple varit med i rätt många produkter som föregångare som sedan blivit populära världen över, både på datorsidan var Apple föregångare, lika så på iPod där Apple gick in och "dödade" marknaden helt för andra aktörer, sedan introducerade de iPhone som fullständigt skakade om mobiltelefonmarknaden, där gamla mobiltelefon "giganten" Nokia raserades till spillror totalt när de inte hängde med, och introduktionen av iPad, på både iPhone och iPad så hänge andra företag efter och kopierade Apple mer eller mindre rakt av i design och upplägg. Och sedan introduktionen av Apple Pay som skakar om hur betalningar görs i butiker, och introduktionen av Apple Watch som skakade om hur "smartwatches" ska vara.

Alla Apple´s produkter har på ett eller annat sätt blivit till av utvecklingen Apple gjort, sen att Apple likt andra bolag är rätt beroende av andra bolag för att få vissa komponenter, eller patent är ju som vilket annat bolag som helst.

Om Apple bara skulle vilja så skulle Apple kunna starta egen tillverkning av de flesta komponenterna i egna fabriker, vilket de till vissa delar redan har på exempelvis skärmar för iPhone/iPad där de investerat rätt mycket pengar i nya fabriker för att tillverka skärmar.

Så ja, Apple har bidragit mycket till utvecklingen av de produkterna vi har (telefoner, surfplattor, datorer etc) och är som alla andra teknikbolag beroende av andra bolag för tillverkning av specifika komponenter, och deras utveckling. Även om Apple har mycket egen utveckling och låter sedan andra bolag tillverka efter Apple´s specifikationer, ex Apple A** cpu er till iPhone/iPad, eller andra komponenter för deras datorer.
Och ett område där Apple ligger långt framme i utvecklingen är hur alla produkterna sammanbinds tillsammans, med allt ifrån iPhone till iPad till Mac till Apple TV och Apple Watch sammanbundet i ett ekosystem på bästa möjliga vis, där har andra tillverkare mycket att ta igen för att komma ifatt på den fronten. Även om andra tillverkare börjar få upp intresset av att konsumenterna är ute efter design och kvalité i produkterna, vilket de börjat komma med men ändå ligger rätt långt efter på vissa delar på produkterna.
Så helhetsmässigt anser jag att Apple har övertaget just nu, vilket de haft rätt länge. Vilket grundar sig i att Apple gör bra produkter, och att de är sammanbundna på ett bra sätt som ingen annan leverantör (än så länge) kommit med på samma sätt som Apple gör med iCloud och andra tekniker.

Men med allt sagt så slutsatsen är att världen skulle vara så mycket tråkigare om inte valmöjligheten av olika produkter fanns, varje person väljer själv om denne vill ha en Samsung, HTC eller Apple enhet efter dennes krav på enheten / funktioner eller andra krav.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Nu är det inte så att de köper upp andra företag för att komma åt teknik. Givetvis finns det sådana exempel men mycket har de använt utan skaparnas medgivanden för att sedan när det dras till domstol begrava upphovsmännen i pengar, papper och advokater. Till och med namnet iPhone stal de från linksys vilka de begravde i domstol efteråt. Så kom inte och försök skönmåla detta till att bara handla om affärsmässighet.

Till och med personer som är positivt inställda till Apple vanligtvis ryter ifrån när Apples VD Tim Cook är så arrogant att han går ut offentligt och anklagar resten av teknikvärlden att sno Apples innovationer. Problemet är bara att de inte har några innovationer. Här kan du se ett exempel på detta i Molly Woods som varit Executive Editor på CNet samt jobbat med teknikprogram på CBS. Hon är känd för skönmålande av Apple men även här blir det för mycket för henne.

http://www.cnet.com/news/dear-tim-cook-apple-is-not-the-world...

Finns många siter som sammanställt mycket av stölderna och rättegångarna också. Inte bara de mest kända där de försöker patentera formen av en rektangel.

http://dottech.org/85881/these-are-all-the-ideas-apple-stole-...

Här har du ett annat uppmärksammat fall där Apple till och med använde uppfinnarens egna ritningar på vad som blev iPod för att köra en patentstrid mot ett annat företag som ville göra en bärbar musikspelare.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1053152/Apple-admit-B...

Edit: Missade ditt fyndiga slut. Det verkar som du faller i den vanliga fällan att inte se skillnad på Design och innovation. Det du beskriver Apple gör är inte innovation. Det är Design. Dessvärre så har innovation blivit ett modeord i affärsmässiga kretsar då det får folk mer intresserade än om de använder ordet Design vilket oftast är den korrekta benämningen för vad de gör. Definitionen blir därför grumlig. Innovation kommer dock från "Invention" vilket är att uppfinna något nytt. Medan Design omformar vad som redan finns. Det är det senare Apple sysslar med.

Du kan läsa en längre essä om skillnaden mellan Innovation och Design här http://www.jonkolko.com/writingDesignInnovation.php

Att Tim Cook på en scen uttrycker sig som att Apple är världens innovatör, ja, jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är en smula komiskt samtidigt som man undrar: vad skulle han annars säga om det företag han representerar? Att de är typ rätt bra fast inte han tycker inte de är bäst egentligen? Det är väl klart som korvspad att han är arrogant, något han säkerligen är mycket väl medveten om det själv (säkerligen PR-avdelningen också för den delen). Rekommenderar att man ser lite förbi vad som sägs och funderar på vem som vinner på att det sägs i längden...

Jag har inte försökt skönmåla någonting. Jag är övertygad om att det finns fall där man på ett eller annat sätt stulit teknik/idéer från andra, lika övertygad om att det förekommer i de allra flesta företag. Fallet med iPod'en är bara löjligt av vad man kan läsa i det du länkar. Snubben kom på idén på 70-talet och den beskrivs: "His sketches at the time showed a credit-card-sized player with a rectangular screen and a central menu button to scroll through a selection of music tracks – very similar to the iPod." Ojoj, låter misstänkt likt?

"a central menu button", jo, eller hur var det nu?

"He took out a worldwide patent and set up a company to develop the idea. But in 1988, after a boardroom split, he was unable to raise the £60,000 needed to renew patents across 120 countries and the technology became public property."
Finns inte mycket mer att säga.

"Innovation kommer dock från "Invention" vilket är att uppfinna något nytt. Medan Design omformar vad som redan finns."
Ska man hårddra det så finns det inte många saker som inte härstammar från något annat, dvs omformat från något som redan finns enligt din definition. Det är bara rent ordbajseri. Vi utgår från vad gemene man menar när man pratar innovation.

EDIT: Se även @S_Z 's svar längre ner.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Du måste lära dig skillnaden mellan operativsystem och uppdateringar. Windows 10 kan mycket väl bli det i framtiden, eftersom det är det sista OS:et Microsoft planerar släppa. OS X version 10.0 kom som public release år 2001; detta efterträdde Mac OS 9 som var ett helt annat operativsystem. Det är ju inte som att Windows XP är samma sak som Windows 8 om det uppdateras till releasedatumet av Win8.

Fast är det verkligen skillnad om man bortser från att man säger Vista istället för 7 och vice versa? Bara för att något är version 10 i 14 år betyder det inte att det är samma OS. Windows är i så fall också samma OS, Windows 7 är i så fall "Windows 6.1", Windows 8 är "Windows 6.2" och Windows 10 är "Windows 10.0".

Jag kan lova dig att Microsoft inte gjort om allt från scratch varje gång och man kan se Windowsversionerna som uppgraderingar. Stora delar av underliggande mjukvara är densamma vare sig det grafiska (som bidrar till att allt känns annorlunda) ev. är helt ombyggt eller inte.

Hur som helst kvarstår det att nya funktioner och stöd för nya komponenter och mjukvara i senaste versionen knappast blir stabilare för att föregående version fungerade stabilt med helt annan utdaterad mjuk och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Edit: Missade ditt fyndiga slut. Det verkar som du faller i den vanliga fällan att inte se skillnad på Design och innovation. Det du beskriver Apple gör är inte innovation. Det är Design. Dessvärre så har innovation blivit ett modeord i affärsmässiga kretsar då det får folk mer intresserade än om de använder ordet Design vilket oftast är den korrekta benämningen för vad de gör. Definitionen blir därför grumlig. Innovation kommer dock från "Invention" vilket är att uppfinna något nytt. Medan Design omformar vad som redan finns. Det är det senare Apple sysslar med.

Du kan läsa en längre essä om skillnaden mellan Innovation och Design här http://www.jonkolko.com/writingDesignInnovation.php

Och inte blev den mindre grumlig av den där texten direkt och inget av det jag läste där gjorde att jag kom till din slutsats. Innovation och uppfinning är ju två olika saker. Men som sagt, det var en luddigt skriven text i mina ögon så kan mycket väl missat något så berätta gärna vilka delar som gav dig din slutsats.

Den mest tydliga definitionen som nämns är ju den han citerar:

Citat:

Researchers Vogel, Cagan and Boatwright (2005) define innovation as a verb. From this action-oriented perspective, innovation:

. . . extends beyond invention of new technology and includes a thoughtful and insightful application, delivery, extension, or recombination of existing technologies . . . the key is that an innovation is a valued leap from the viewpoint of consumers whether or not it is incremental from the producer's standpoint.

Vilket passar fint in på det Apple gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Du förstod alltså inte att jag drev med dig? Dum fråga får dumt svar, som man brukar säga.

Jaha, så du drev med mig. Är ju lite svårt att ställa en bra fråga eftersom du uppför dig ganska korkat (eller trångsynt om du föredrar det).

Skrivet av Q4Rspwn:

Inte alls, din tramsare. Möjligen ett svar på ett påstående som var off topic redan från början, men då var det trots allt det inlägget som triggade igång diskussionen. Fast det räknas väl inte eftersom det var en stackars liten oskyldig Applefanboy som råkade skriva?

Ah, ok, då förstår jag. Det är alltså ok för dig att svara på ett OT-inlägg, men inte för andra? Ok, ska försöka lära mig det till nästa gång.

Skrivet av Q4Rspwn:

Du är riktigt usel på det här att driva med folk. Lipade du inte nyss över några påstådda OT-inlägg?

Faktum är att du lipade när jag skrev mitt första inlägg i denna tråd riktat till ditt OT-inlägg.

Skrivet av Q4Rspwn:

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Jaså? Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och inte blev den mindre grumlig av den där texten direkt och inget av det jag läste där gjorde att jag kom till din slutsats. Innovation och uppfinning är ju två olika saker. Men som sagt, det var en luddigt skriven text i mina ögon så kan mycket väl missat något så berätta gärna vilka delar som gav dig din slutsats.

Den mest tydliga definitionen som nämns är ju den han citerar:
Vilket passar fint in på det Apple gör...

Jag måste hålla med även om jag inte bemödade mig läsa igenom allt noggrant. Jag tycker den här biten av citatet är extra intressant:
"the key is that an innovation is a valued leap from the viewpoint of consumers whether or not it is incremental from the producer's standpoint"

Citatet som helhet tycker jag sammanfattar poängen i mitt första inlägg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det gör de säkert men de klasserna är inriktade mot företagare främst, medans Apple (beroende på vilken produktlinje såklart) är mer inriktade på bred spektrum av slutkunder på sina produkter.

Precis som andra tillverkare. Bara att andra tillverkare har större valmöjligheter/prisspann egentligen.

Skrivet av PowerNet:

Sen så är ju alla företag beroende till viss del av andra företags utveckling / produkter, men man ska inte glömma att Apple varit med i rätt många produkter som föregångare som sedan blivit populära världen över, både på datorsidan var Apple föregångare,

Det är sant att de gjorde många coola innovationer och lösningar på tiden när de körde motorola CPU:er, men bara en i mängden av extremt många innovatörer som var "föregångare" innan de ens själva blev föregångare, SGI, SUN, HP, NEC, IBM, Commodore, E&S etc. beroende på tidsintervaller, tekniksprång och liknande.

Skrivet av PowerNet:

lika så på iPod där Apple gick in och "dödade" marknaden helt för andra aktörer

Tyvärr, men de ska ha eloge för att få gemene man att fatta grejen, vilket de alltid varit bra på. Förpacka befintlig teknik i förpackningar som skapar habegär och förståelse.

Skrivet av PowerNet:

sedan introducerade de iPhone som fullständigt skakade om mobiltelefonmarknaden,

Det kan man inte argumentera emot, ytterst bra på att se ett behov/uppfinna en marknad med en produkt som alla vill ha, trots att den redan finns.

Skrivet av PowerNet:

Och sedan introduktionen av Apple Pay som skakar om hur betalningar görs i butiker

Inte för att det är bättre i sig imo, men Android dras med segmentering, vilket alltid kommer vara problemet där om inte Google sätter regler för sådan standard.

Skrivet av PowerNet:

och introduktionen av Apple Watch som skakade om hur "smartwatches" ska vara.

Skakade och skakade, tala för dig själv

Skrivet av PowerNet:

Alla Apple´s produkter har på ett eller annat sätt blivit till av utvecklingen Apple gjort, sen att Apple likt andra bolag är rätt beroende av andra bolag för att få vissa komponenter, eller patent är ju som vilket annat bolag som helst.

När det gäller Idevices, sure, annars är de egentligen bara systembuilders idag om man är lite krass. Men rackarns bra på det, integration och design i väldigt trevlig symbios. Deras "nya" MacPro är ett mästerverk som exempel, men tyvärr helt oanvändbar för mina och många andra behov.

Skrivet av PowerNet:

egen utveckling och låter sedan andra bolag tillverka efter Apple´s specifikationer, ex Apple A** cpu er till iPhone/iPad, eller andra komponenter för deras datorer.

Ja, visst, deras A serier av CPUer, men. ja, knappast framkant va

Skrivet av PowerNet:

Och ett område där Apple ligger långt framme i utvecklingen är hur alla produkterna sammanbinds tillsammans, med allt ifrån iPhone till iPad till Mac till Apple TV och Apple Watch sammanbundet i ett ekosystem på bästa möjliga vis

Yes, det kan man inte argumentera emot, integration är de mycket bra på.

Skrivet av PowerNet:

Så helhetsmässigt anser jag att Apple har övertaget just nu

Visst, det förstår jag att du tycker, och kan förstå varför, men det är verkligen helt subjektivt, preferenser du vet

Skrivet av PowerNet:

Men med allt sagt så slutsatsen är att världen skulle vara så mycket tråkigare om inte valmöjligheten av olika produkter fanns, varje person väljer själv om denne vill ha en Samsung, HTC eller Apple enhet efter dennes krav på enheten / funktioner eller andra krav.

Kan inte säga det bättre själv

Rent generellt så hade jag önskat att de släppte OSX fritt, för jag tycker det är ett superbra OS, men överlag har de inte maskiner som passar mig och mina behov. Får hoppas att de släpper en riktigt uppdatering av deras MacPro som gör namnet rättvisa i framtiden, eller åtminstone ha 2 olika formfaktorer för olika marknader. Nåväl, man kan inte få allt. Så för tillfället är jag till 90% aktiv på Windows plattformen.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Det är sant att de gjorde många coola innovationer och lösningar på tiden när de körde motorola CPU:er, men bara en i mängden av extremt många innovatörer som var "föregångare" innan de ens själva blev föregångare, SGI, SUN, HP, NEC, IBM, Commodore, E&S etc. beroende på tidsintervaller, tekniksprång och liknande.

Apple gör fortfarande innovationer, vilket både iPhone, iPad och nya Mac datorerna och Apple Watch är ett bevis för, sen att stegen inte är lika tydliga som det var "before iPhone" på nya versioner.

Skrivet av sgtprobe:

Det kan man inte argumentera emot, ytterst bra på att se ett behov/uppfinna en marknad med en produkt som alla vill ha, trots att den redan finns.

Eh, något liknande iPhone fanns inte före Apple släppte iPhone, det som kallades "smart phones" före iPhone var i själva verket inte alls så smarta, och inte användarvänliga. Vilket var samma visa efter iPhone lanserades med, ex Sony Ericsson hade sin "smart phone" med "Sony Ericsson Xperia X1" med Windows Mobile, släppt efter iPhone men tvingad att ha en penna? Ingen "riktig" touch skärm som iPhone kom med, eller Sony Ericsson Satio (Och Aino) vilka båda hade rätt sunkiga skärmar (ingen "riktig touch") som iPhone hade redan, och det var lite drygt 2 år efter iPhone lanserades. Så ja Apple gick in och gav användarna något helt nytt.

Skrivet av sgtprobe:

Ja, visst, deras A serier av CPUer, men. ja, knappast framkant va

Jo, Apples A serie cpuer utklassade andra motsvarande mobiler på marknaden totalt i tester, fastän Apple´s cpu hade mindre kärnor så gav den bättre prestanda, vilket dels beror på att Apple´s cpuer kan gå på samma höga klockfrekvens hela tiden, mot andra tillverkares enheter där de i korta spannet är snabbare, men rätt snart klockar ned sig betydligt för att inte överhetta enheten.

Skrivet av sgtprobe:

Rent generellt så hade jag önskat att de släppte OSX fritt, för jag tycker det är ett superbra OS, men överlag har de inte maskiner som passar mig och mina behov.

Där håller jag inte med alls, sist Apple släppte sitt OS fritt för andra att använda så slutade det nästan i konkurs för Apple, och för Apple´s del och för konsumenternas del så är det bäst om Apple håller hårt i sitt eget OS och endast använder det själv, så det inte blir som på android där varje tillverkare lägger på eget gui, vilket fördröjer tiderna tills uppdateringar lanseras, försämrar integration mellan enheterna, vilket just Apple är bäst på, att få allt att integreras på bästa möjliga vis så att det funkar oavsett om man sitter på en iPhone och sedan fortsätta på sin iPad eller Mac om man ex läser, eller skriver.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Apple gör fortfarande innovationer, vilket både iPhone, iPad och nya Mac datorerna och Apple Watch är ett bevis för, sen att stegen inte är lika tydliga som det var "before iPhone" på nya versioner.
Eh, något liknande iPhone fanns inte före Apple släppte iPhone, det som kallades "smart phones" före iPhone var i själva verket inte alls så smarta, och inte användarvänliga. Vilket var samma visa efter iPhone lanserades med, ex Sony Ericsson hade sin "smart phone" med "Sony Ericsson Xperia X1" med Windows Mobile, släppt efter iPhone men tvingad att ha en penna? Ingen "riktig" touch skärm som iPhone kom med, eller Sony Ericsson Satio (Och Aino) vilka båda hade rätt sunkiga skärmar (ingen "riktig touch") som iPhone hade redan, och det var lite drygt 2 år efter iPhone lanserades. Så ja Apple gick in och gav användarna något helt nytt.
Jo, Apples A serie cpuer utklassade andra motsvarande mobiler på marknaden totalt i tester, fastän Apple´s cpu hade mindre kärnor så gav den bättre prestanda, vilket dels beror på att Apple´s cpuer kan gå på samma höga klockfrekvens hela tiden, mot andra tillverkares enheter där de i korta spannet är snabbare, men rätt snart klockar ned sig betydligt för att inte överhetta enheten.
Där håller jag inte med alls, sist Apple släppte sitt OS fritt för andra att använda så slutade det nästan i konkurs för Apple, och för Apple´s del och för konsumenternas del så är det bäst om Apple håller hårt i sitt eget OS och endast använder det själv, så det inte blir som på android där varje tillverkare lägger på eget gui, vilket fördröjer tiderna tills uppdateringar lanseras, försämrar integration mellan enheterna, vilket just Apple är bäst på, att få allt att integreras på bästa möjliga vis så att det funkar oavsett om man sitter på en iPhone och sedan fortsätta på sin iPad eller Mac om man ex läser, eller skriver.

Jag är lite nyfiken, hur är Apple Watch en innovation? Den gör ju ganska exakt samma sak som de Androidbaserade klockorna. Enda skillnaden är ju lite annorlunda UI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Apple gör fortfarande innovationer, vilket både iPhone, iPad och nya Mac datorerna och Apple Watch är ett bevis för, sen att stegen inte är lika tydliga som det var "before iPhone" på nya versioner.

Sorry, jag håller inte med helt enkelt. I synnerhet inte på datorerna, förutom integration.

Skrivet av PowerNet:

Eh, något liknande iPhone fanns inte före Apple släppte iPhone, det som kallades "smart phones" före iPhone var i själva verket inte alls så smarta, och inte användarvänliga. Vilket var samma visa efter iPhone lanserades med, ex Sony Ericsson hade sin "smart phone" med "Sony Ericsson Xperia X1" med Windows Mobile, släppt efter iPhone men tvingad att ha en penna? Ingen "riktig" touch skärm som iPhone kom med, eller Sony Ericsson Satio (Och Aino) vilka båda hade rätt sunkiga skärmar (ingen "riktig touch") som iPhone hade redan, och det var lite drygt 2 år efter iPhone lanserades. Så ja Apple gick in och gav användarna något helt nytt.

Tror du missuppfattade mig, men jo, "smartphones" fanns innan Iphone, bara att Apple visade hur en smartphone skall vara. Vi kan bråka om hur ett visst interface "måste" vara för att klassas som en smartphone hela natten, men min ståndpunkt står kvar.

Skrivet av PowerNet:

Jo, Apples A serie cpuer utklassade andra motsvarande mobiler på marknaden totalt i tester, fastän Apple´s cpu hade mindre kärnor så gav den bättre prestanda, vilket dels beror på att Apple´s cpuer kan gå på samma höga klockfrekvens hela tiden, mot andra tillverkares enheter där de i korta spannet är snabbare, men rätt snart klockar ned sig betydligt för att inte överhetta enheten.

Ja, i några tester där, blir slagna i tester här, hit och dit. Alltså, visst. Men jag antar att det är en definitionsfråga, jag tänker inte främst på mobil CPU:er när jag tänker på framkant, men visst. Där är de competitive säkert, jag har ingen aning vilken som är snabbast på smartphones idag om jag ska vara ärlig. Tyckte det blev snabbt nog redan för några år sedan, och de slåss väl för fullt där än idag. Min Ipad3a är fortfarande snabb nog för allt jag använder den till, likaså min gamla galaxy S4a. Vad använder man dem till egentligen idag, kollar mail, lyssnar på musik när man är på cykeln o tränar, ja, just det, ibland ringer jag också, men det är jag.

Skrivet av PowerNet:

Där håller jag inte med alls, sist Apple släppte sitt OS fritt för andra att använda så slutade det nästan i konkurs för Apple, och för Apple´s del och för konsumenternas del så är det bäst om Apple håller hårt i sitt eget OS och endast använder det själv, så det inte blir som på android där varje tillverkare lägger på eget gui, vilket fördröjer tiderna tills uppdateringar lanseras, försämrar integration mellan enheterna, vilket just Apple är bäst på, att få allt att integreras på bästa möjliga vis så att det funkar oavsett om man sitter på en iPhone och sedan fortsätta på sin iPad eller Mac om man ex läser, eller skriver.

Som sagt, tekniskt så bryr jag mig inte ett dugg om de går i KK, deras OS är awesome och något jag verkligen vill ha. Men jag har förståelse för att du tycker annorlunda. Tyvärr så är jag inte så intresserad av deras "Personal Computers". Kanske om de släpper en ny MacPro med annan formfaktor med kanske plats för 8 grafikkort eller nått liknande samt med fler CPU sockets. Men, det går ju faktiskt bygga en hackintosh. Något jag funderat fram och tillbaka länge på, och det finns en del inom min bransch som gjort just det, och det är en lösning, dock något krånglig att få helt smärtfritt, främst med vilka kort man kan köra etc.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är inget "fanboysvammel", för det första så är det inte att vara "fanboy" att tycka om ett företags produkter, och för det andra så är det inget "svammel" att presentera sin åsikt och synpunkter, och att visa på att Apple ligger i täten på utvecklingen, har nöjdast kunder, och gör kvalitets produkter som har ett värde kvar efter flera år efter inköp, vilket produkter från ex HP, Acer, Samsung eller andra företag sällan har på samma sätt som Apple´s produkter har.

Det kan du inte förneka att Apple har ett högt andrahandsvärde, dels för att det är hållbara produkter och dels för att de är eftertraktade på andrahandsmarknaden då många nöjer sig med en Apple Mac dator som är 2-3 år eller mer gammal för att spara in pengar, men ändå få en riktigt bra dator med kvalité.

Det framstår dock lätt som fanboy-prat när du säger saker som att Apple har högre kvalitet än Samsungs telefoner som om det vore fakta, när rätt många testsidor utnämnde Note 4 till bästa telefon förra året, och likaså i tester om specifika delar, som t ex skärmen. Senast jag såg en riktigt stor undersökning om nöjda telefonkunder var en från USA i början av året. Apples hemmamarknad men Samsung stod i topp, så även där är det varierande. De oberoende tester jag sett på appstabilitet visade också at iOS hade fler krascher, trots att Android är fragmenterat, så man får ofta sila igenom de mantran som brukar fara runt. "Det bara funkar" var ju en klassiker som många for med.

Skulle nog ställa mig tveksam till jämförelsen med teknikutveckling också, då man automatiskt får jämföra med stora företag med mycket bred utveckling. Apple grunddesignar inte många komponenter i sina telefoner, resten kommer från utveckling från konkurrenterna, och sedan gör konkurrenterna mer än bara komponenter till de områden som Apple ens säljer prylar i. Men jag kan också säga att Apple gjort en del bra saker på slutet som förbättrat produkterna klart från mitt synsätt. T ex att äntligen tillåta automatiska nummerupplysare var riktigt bra, och något som jag tycker nästan är ett krav för att kalla något en "smartphone", då smart teknik ska göra saker åt en. Apple tilltalar mig fortfarande inte lika mycket som vissa konkurrenter, bl a då jag tycker de förenklar i fel led för min nivå, men de gör kompetenta produkter och medför bra konkurrens. Jag tjänar på en hel del av Apples saker även om jag inte använder dem själv.

Angående första smartphonen så tycker jag Nokia var först med något som förtjänade att kallas det, N95:an, även om det inte var en pekskärm. Iphones stora grej var att införa just pekskärmen (och en lättillgänglig app store) men tidiga Iphones saknade funktionalitet som åtminstone de i Europa och Japan hade vant sig med i många år, så precis som N95:an var de inte "the whole package".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken, hur är Apple Watch en innovation? Den gör ju ganska exakt samma sak som de Androidbaserade klockorna. Enda skillnaden är ju lite annorlunda UI.

Hela Apple Watch i sig är en innovation, ny sorts skärm, helt nytt grafiskt utseende, och hur man integrerar med klockan och styr den, sedan vidare med integreringen mot iPhone med Siri, Apple Pay, och andra tjänster hos Apple så bygger Apple Watch på redan ett bra utbyggt ekosystem ytterligare, vilket ger Apple ett stort försprång mot andra, då Apple redan har ett väl utbyggt ekosystem redan på plats sedan många är medans andra tillverkare är enormt fragmenterade, även inom sina egna produktlinjer.

Skrivet av sgtprobe:

Sorry, jag håller inte med helt enkelt. I synnerhet inte på datorerna, förutom integration.

Du missade att Apple gick i front och införde Retina på deras Macbook Pro redan 2012? Och nu senast med 5k skärmar på iMac, vidare med force touch på deras nya Macbooks etc etc. Finns en uppsjö saker där Apple är innovativa, även om de i grunden låter andra sköta själva tillverkningen så är ändå Apple dem som gör tekniken allmänt tillgänglig för den större massan. Nya Mac Pro är även den ett exempel på innovation / design som samsas på bästa sätt, sen att folk är kritiska till att "man kan ju inte skruva i den själv", ne det är så rätt, men Apple riktar sig inte alls till dem som vill skruva själv utan till dem som vill köpa färdiga paket, dem som vill skruva själv bygger eget från grunden oavsett om de kan få ett paket färdigt från HP, Dell eller Apple som kanske är bättre än det egenbyggda.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Apple var inte först med kapacitiv multitouch, inte ens på telefoner. De var inte först med programbutik o.s.v. heller, Androids skapare var tidigare ute med DangerOS där. Apple gjorde däremot en lyckad implementation av multitouch, byggde på sitt OS (det hade ingen butik och inget stöd för tredjepartsprogram från början) och nådde en bredare publik – skapade en massmarknadsprodukt även om det tog många år innan de började sälja hundratals miljoner enheter.

OS X har direkta arv från 1988, BSD och Mach-delarna har arv från ~77 (NeXT körde med 4.2BSD anno 83) och ~85. Windows NT är i den bemärkelsen nyare. Det hela är inte så relevant. Ibland är GCC och LLVM som används av unix-liknande system före eller bättre än Microsofts MSVC i andra fall är det tvärt om. Då det går att bygga program med GCC (Cygwin, MinGW/MSYS) på Windows spelar det i det stora hela inte så stor roll. NeXTSTEP sålde till vanliga x86 PCs, SPARC, HP-PA och m68k som var originalplattformen, Carmack (Id Software) använde det bland annat för att utveckla Doom 2 och Quake. För utvecklare var det däremot ganska dyrt. Vad Apple gjorde innan de köpte upp NeXT är inte så intressant. Däremot hade de haft svårt att få till det hela om de inte lansera hårdvara och mjukvara ihop. Sånt som drivrutiner o.s.v. är viktigt. Då de gav upp OS X på server (Xserve) så är det inte så viktigt att det lirar på vanlig hårdvara eller hypervisors längre. Du använder främst Windows Server och GNU/Linux för att stödja en Mac-miljö ändå.

Dessutom ska man komma ihåg att Apple främst är en återförsäljare och nästan alla deras anställda (åtminstone runt kanske 70%) är butikspersonal. De skulle inte tjäna några pengar på att Dell sålde OS X-datorer via Dells egna kanaler. Det blir i.a.f. ingen miljarddollaromsättning på att sälja några miljoner enheter som det blir med deras egna. Att Microsoft tjänar så mycket pengar beror till stor del på deras företagsmarknad och alla licenser och supportavtal (VL och SA) de säljer där utöver OEM-licenserna. Apple har till stor del en helt annan kategori professionella användare. Microsoft tjänar förmodligen inte så mycket på arbetsstationer idag, de ägde en gång i tiden Softimage däremot och det var viktigt för att göra Windows NT till en seriös plattform. Inom en del nischer så har ju Apple tagit över från SGI (Irix) idag och för dessa användare är det programpaketet (som kanske enbart rullar på OS X) som är det viktiga. NeXT klarade inte att forma någon bra strategi utan hårdvara och idag är det OS X samt ett gäng programpaket från Apple som ger datorerna hos den stora återförsäljaren mervärde mer än programmen från tredje part. MBP15 är såklart inte tänkt till samma målgrupp som MBA eller MacBook. Apple höjde inte heller priserna i USD när de uppdatera modellerna, men vi får höjningen från att dollarn är starkare för de vill inte ta några valutarisker. Att Apple bara säljer OS X ihop med deras datorer gör däremot inte OS X till något nedlåst operativsystem, inte ens "Mac App Store" gör det till ett nedlåst system. Det är en hyfsat tacksam miljö att skriva program till för leverantörerna, Apple är inte heller särskilt stängda utan stödjer ofta öppna standarder. Det är inte särskilt skadligt för användarna av Mac-datorer ur ett frihetsperspektiv. De som inte gillar det, föredrar annat eller har behov av annat är fria att köra annat, men en Microsoftdator du inte ens kan köra Windows 7 på är inte direkt någon frihetlig plattform med valfrihet heller, men det kan däremot var helt rätt för användaren. Någon som köper en Surface Pro 3 med i7, 512GB SSD och tangentsbordstillbehöret/typecover för över 22000kr inkl moms kan inte direkt säga att en MacBook är dyr. Målgruppen i båda fallen är inte 5000krs maskiner på elladan. Målgruppen för bärbara är aldrig de som bygger sina egna maskiner. Målgruppen för Mac Pro är den gruppen som behöver dessa, andra klarar sig säkert fint på Windows med valfri hårdvara (arbetsstationer kostar däremot mycket där med).