Är det ok att inte har någon fläkt som för in luft i datorn?

Permalänk

Är det ok att inte har någon fläkt som för in luft i datorn?

Hej,

Som titeln lyder.

Bygger min första dator och chassit har bara en fläkt som sitter på framsidan. Till den tänkte jag koppla fläkten till min vattenkylare och alltså blåsa ut luft från framsidan. I övrigt har jag inga andra chassifläktar som för in luft i datorn.

Backstory/info i slutet av denna tråd ifall det behövs: #15432046

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är nog inte helt optimalt. Även grafikkortet och moderkortet behöver frisk luft. Varför inte sätta den som utblås?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända är väl att systemet lägger av, alternativt att fläktarna drar på som ett jetplan!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

@NordhNet: Hmm, hur menar du?

Grafikkortets fläkt ska vara rätt bra, men hmm ja vet inte om moderkortet kan överhettas? Eller kanske prestera dålig / få dålig livslängd om det är för varmt i chassit?

Permalänk
Medlem

Vad har du för vattenkylare? Sitter väl fläktar på den? I så fall sätter du vattenkylaren (radiatorn) i t.ex. bakkant som utsug och låter fläkten där framme vara.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av FunkyMcJazz:

Hej,

Som titeln lyder.

Bygger min första dator och chassit har bara en fläkt som sitter på framsidan. Till den tänkte jag koppla fläkten till min vattenkylare och alltså blåsa ut luft från framsidan. I övrigt har jag inga andra chassifläktar som för in luft i datorn.

Backstory/info i slutet av denna tråd ifall det behövs: #15432046

Om man bara har en fläkt så känns det mer värt att ha den som utblås, undertrycket lär göra att det kommer in ny luft iallafall.
Förslagsvis så högt upp som möjligt i chassit

Permalänk
Medlem

Asso problemet är att du inte har fläkt som för in lift, eller frågeställningen?

Min ena burk har jag bara en fläkt som för ut luft bak på chassit. Inga problem. Men det låter lite utta att köra ut luften fram på burken?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@Rydisen: Det är en Antec Kühler 650. Problemet med att sätta vattenkylarens fläkt där bak är att bakfläktsplatsen bara är 92mm, medan vattenkylsfläkten är 120mm x 50mm. Det finns även en sidfläktsplats i chassit som är 120mm, men mitt chassi är väldigt litet (Fractal Core 1000) så grafikkortet är i vägen vid den fläktplatsen.

Permalänk

@stimpen: Frågeställningen är att eftersom jag måste använda min ända chassifläkt till att blåsa ut luft, så har jag ingen fläkt på chassit som blåser in luft, och jag undrar om det är farligt för datorn.

Permalänk
Medlem

Det är kanske ok om det kommer in tillräckligt med luft ändå men oftast strävar man ju efter att ha en så bra genomströmning som möjligt eftersom det kyler bättre då. Det är ju naturligt att blåsa ut luften uppe i chassit eftersom varmluften stiger dit. Sätt inte utblås och insug bredvig varandra häller utan försök få ett så bra luftflöde flöde genom datorn som möjligt.

Permalänk
Medlem

Okej, läste lite hastigt. I sådana fall får du helt enkelt kolla hur varm datorn blir. Oftast blir livslängden kortare desto varmare den är. Annars är en till fläkt inte så stor investering kanske

Permalänk

@7487:
@RaBoX: Ok, testar det, och monitorar sedan värmen hos de olika komponenterna, och om det blir för varmt så får jag fixa en 92mm fläkt att ha där bak för inblås .

Permalänk
Medlem
Skrivet av FunkyMcJazz:

@stimpen: Frågeställningen är att eftersom jag måste använda min ända chassifläkt till att blåsa ut luft, så har jag ingen fläkt på chassit som blåser in luft, och jag undrar om det är farligt för datorn.

Inga problem eller farligt imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av FunkyMcJazz:

Kom på ett problem nu. Du har ett nätagg där bak som blåser ut med. Inte helt optimalt.
Suger agget luften inifrån ditt chassi eller det har så det suger luft utifrån?

Iofs du har hål i sidan och hål där bak så de kommer suga där så lär funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du kanske kan sätta fram-fläkten i sidan?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@stimpen: Har inte riktigt kommit så långt men det finns en slot på toppen av chassit som jag tror är gjort för att installera nätagget så det blåser ut luft.

@Rydisen: Ja det kanske funkar, får se hur det blir med plats när jag satt in grafikkortet, och om vattenkylarfläkten är kompatibel med min front fläktplats.

Permalänk
Medlem

Det var lite dåliga rekommendationer bara det chassit alltså gamla likadana chassin ges bort och flera chassi för 500:- är mycket bättre, fram med vinkelslipen är det bästa och såga snett som eltejp remsor storlek med korta mellanrum på halv centimeter mät ut i förväg och rita på papperstejp var 120mm-140mm hålen kommer vara och såga därefter ovansidan och undersidan för ett bra flås fritt flöde och en liggande kylare hade varit bättre och tystare än en vattenkylare med liten radiator och till processorn som kommer svettas säkert minst 80 grader och ännu mer med ett R9 290x finns inget grafikkort som blir varmare och i så sluten miljö kommer hela systemet dö och ja moderkortet kan skadas beroende på komponenter och dess lödning mm. lossnar av värmen.
Tyvärr, tillsvidare kör med sidan öppen.....

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.