Hjälp med skärm! Behövs uppgradering?

Permalänk
Medlem

Hjälp med skärm! Behövs uppgradering?

Hej!

Jag har precis köpt en ny stationär dator och sitter och funderar om det är lönt att köpa ny skärm. (Eller snarare vill jag få bekräftelse att det är lönt att köpa ny skärm)

Grafikkortet på min nya dator är ett 290x som har DVI, HDMI samt DisplayPort utgångar. Min gamla skärm som nu är ca 6.5 år gammal är en Philips 220VW 1680x1050 upplösning och har enbart VGA anslutning. (mer info: http://download.p4c.philips.com/files/2/220vw9fb_62/220vw9fb_...

Så antingen kör jag på min gamla skärm och köper en adapter eller lägger jag ut ca 1500:- på en ny, tex denna: http://www.inet.se/produkt/2303857/samsung-24-s24d590p-pls-le...

Min fråga är alltså hur mycket har egentligen hänt bland bildskärmar? Kommer jag märka någon skillnad med en "vanlig" 1920x1080 60Hz jämfört med min gamla eller måste jag upp till 144Hz och/eller 2560x1440 för att det ska bli lönt?
Skärmen ska användas till casual gaming och film.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

man får bättre flyt och klarare bild med HDMI eller displayport
men alla bygger på HDMI som grund Man får bild och ljud på samma sladd och höger prestanda på bilden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Okej så du tycker alltså det är lönt att köpa ny skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har hänt en del sedan din skärm var aktuell. Jag såg ingen direkt spec om paneltyp vid skumläsning, men med tanke på att betraktningsvinklarna specades till 160 grader är det troligtvis en TN-panel i din gamla skärm. Endast VGA-anslutning är också ett tecken på att det är budgetnivå. 6 år gammal budgetskärm, där har det sannolikt hänt en del.

Jag gissar att du inte har DVI-I på ditt 290X-kort? Då fungerar det heller inte med en vanlig DVI-VGA-adapter utan det krävs aktiv signalomvandling. Det är en dyr lösning och potentiellt sämre för en skärm som helt enkelt är föråldrad.

Väljer du en modern skärm med en TN-panel kan du vänta dig samma nivå som gamla skärmen (i värsta fall) till något som är tydligt bättre. Fördelen med att kliva upp till en 2560x1440-panel är att det i dagsläget är högre kvalitet på dessa skärmar. De billigare 1920x1080-skärmarna hör till dagens budgetsegment och där varierar det enormt i kvalitetsnivå oavsett vilken typ av panel som finns där.