Permalänk
Medlem

Ny "dum" TV

Jag behöver en ny TV då min befintliga bestämt sig för att lägga ner.

Allt jag egentligen vill ha är en så stor skärm som möjligt, totalt ointresserad av några "smarta" funktioner på den.
Kommer bara koppla in den till en dator för att kolla på streamad video.

Vore bra om den är åtminstone 45 tum, lågt input lag så man kan spela nått på den är ett plus, ett par hdmi ingångar är inte fel.

Vad finns det för alternativ?

Alla tv-apparater verkar ha full fokus på så mycket "smarta" funktioner som möjligt...

Permalänk
Testpilot

Bara för att det finns massor av smart-funktioner måste man ju inte använda dem, en TV utan dessa har inte bättre bild utan är snarare en budget-TV där allt är dåligt.

Du kan knappt heller "undvika" 3D i dagens TV-apparater men det innebär inte att det tummats på bildkvalitén i övrigt, dagens skärmar är tillräckligt snabba för att kunna visa dubbla bildhastigheten (krävs för 3D) och då vore det ju korkat av tillverkaren att inte lägga in det på köpet.

Inte undviker man ett moderkort med USB3 bara för att man inte använder några USB3-enheter? inte undviker man en bil bara för att den har farthållare om man inte gillar farthållare?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Bara för att det finns massor av smart-funktioner måste man ju inte använda dem, en TV utan dessa har inte bättre bild utan är snarare en budget-TV där allt är dåligt.

Du kan knappt heller "undvika" 3D i dagens TV-apparater men det innebär inte att det tummats på bildkvalitén i övrigt, dagens skärmar är tillräckligt snabba för att kunna visa dubbla bildhastigheten (krävs för 3D) och då vore det ju korkat av tillverkaren att inte lägga in det på köpet.

Inte undviker man ett moderkort med USB3 bara för att man inte använder några USB3-enheter? inte undviker man en bil bara för att den har farthållare om man inte gillar farthållare?

USB3 har man troligtvis nytta av i framtiden och farthållare gör så att bilen blir dyrare oftast.
Smart-tv funktioner är oftast totalt onödiga om man använder sin PC kopplad till TVn och är bloatware i mitt tycke.
Speciellt när Samsung fick för sig att visa reklam och samla in användardata i sina TV-apparater.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ajin:

USB3 har man troligtvis nytta av i framtiden och farthållare gör så att bilen blir dyrare oftast.
Smart-tv funktioner är oftast totalt onödiga om man använder sin PC kopplad till TVn och är bloatware i mitt tycke.
Speciellt när Samsung fick för sig att visa reklam och samla in användardata i sina TV-apparater.

Fast faktum kvarstår, ska du köpa en TV från någon obskyr tillverkare bara för att komma undan smart-funktionerna så kommer antagligen resten av funktionerna också bli lidande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast faktum kvarstår, ska du köpa en TV från någon obskyr tillverkare bara för att komma undan smart-funktionerna så kommer antagligen resten av funktionerna också bli lidande.

Ja tyvärr är det så. därför jag inte har någon TV, har skärmar utan TV-mottagare istället.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Bara för att det finns massor av smart-funktioner måste man ju inte använda dem, en TV utan dessa har inte bättre bild utan är snarare en budget-TV där allt är dåligt.

Du kan knappt heller "undvika" 3D i dagens TV-apparater men det innebär inte att det tummats på bildkvalitén i övrigt, dagens skärmar är tillräckligt snabba för att kunna visa dubbla bildhastigheten (krävs för 3D) och då vore det ju korkat av tillverkaren att inte lägga in det på köpet.

Inte undviker man ett moderkort med USB3 bara för att man inte använder några USB3-enheter? inte undviker man en bil bara för att den har farthållare om man inte gillar farthållare?

Du har absolut en bra poäng, det jag har hittat är extremt billiga Andersson som tillsynes är riktigt låg kvalité på.

Men därav också min fråga, finns det något märke / serie av tv-apparater som håller dom "smarta" funktionerna till ett minimum?

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Speciellt när Samsung fick för sig att visa reklam och samla in användardata i sina TV-apparater.

Det är frivilligt att låta Tvn få tillgång till internet så slipper du sånt Var själv emot smartskräpet när jag köpte grejer nyss men eftersom jag inte använder eller har det inkopplat så påverkas jag inte negativt av det heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/193786-sony_50_l...

Nu snabbgooglade jag bara, men Sony KDL är det som jag sett nämnas flest gånger när det handlar om låg inputlag. Så, bra för spel och har för mig den är bra för sport också. Kan vara något annat modellnummer som gäller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Jag behöver en ny TV då min befintliga bestämt sig för att lägga ner.

Allt jag egentligen vill ha är en så stor skärm som möjligt, totalt ointresserad av några "smarta" funktioner på den.
Kommer bara koppla in den till en dator för att kolla på streamad video.

Vore bra om den är åtminstone 45 tum, lågt input lag så man kan spela nått på den är ett plus, ett par hdmi ingångar är inte fel.

Vad finns det för alternativ?

Alla tv-apparater verkar ha full fokus på så mycket "smarta" funktioner som möjligt...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s223095644&o=produkt_pr...

Kan rekommendera LG, har hört att de alla har riktigt bra svärta och jag är grymt nöjd med min.
Finns ju några för en lite högre peng som kanske vettiga! Vad gället input lag så vet jag inte på just dessa tyvärr, du får välja några modeller och googla

När jag petade in lite mer krav som jag skulle sett det så försvann de en hel del, informationen på prisjakt är ju tyvärr ibland bristfällig och det kan vara så att några av dessa är "smart TV"s.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har en tidigare revision av Samsung 48" 5005 det är en dum tv
Riktigt nöjd med den, har dom inte ändrat något till det sämre så är den senare minst lika bra
Hittar inget om dess inputlag dock.

http://cdon.se/hemelektronik/samsung/48-led-tv-samsung-ue48h5...

Min åsikt om smart-tv är att det är skräp

Pc master race

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är frivilligt att låta Tvn få tillgång till internet så slipper du sånt Var själv emot smartskräpet när jag köpte grejer nyss men eftersom jag inte använder eller har det inkopplat så påverkas jag inte negativt av det heller.

Jag tror jag drar på foliehatten på tvn, för naturligtvis har NSA satt in egna radiolänkar i den som aktiveras om den inte ansluts till användarens lan

Nej mer seriöst så är det tragiskt att det inte finns helt rena bildpaneler med bara bra bild, framförallt för att tillverkarna skiter i att ta hand om sina smarttvar mer än första året och de har ju ingen standard så de går att uppdatera utan smartfunktionerna upphör väldigt fort att fungera vilket gör att man ändå måste ha en extern enhet...
Det behövs nog lagstiftning inom området för tillverkarna själva verkar ju inte kunna hantera det alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ajin:

USB3 har man troligtvis nytta av i framtiden och farthållare gör så att bilen blir dyrare oftast.
Smart-tv funktioner är oftast totalt onödiga om man använder sin PC kopplad till TVn och är bloatware i mitt tycke.
Speciellt när Samsung fick för sig att visa reklam och samla in användardata i sina TV-apparater.

Farthållare kanske du har nytt av i framtiden och det är vad jag vet standard på de flesta bilare och kostar inget extra, skulle inte USB3 på ett moderkort kosta extra med isåfall? Jag håller med om att smartfunktionerna är värdelösa men jag skulle inte undvika en TV bara för att den har en frivillig extrafunktion jag inte tänkt använda.

Skrivet av Bjrk:

Men därav också min fråga, finns det något märke / serie av tv-apparater som håller dom "smarta" funktionerna till ett minimum?

Skrivet av Sushifrukt:

När jag petade in lite mer krav som jag skulle sett det så försvann de en hel del, informationen på prisjakt är ju tyvärr ibland bristfällig och det kan vara så att några av dessa är "smart TV"s.

Det var ju dock det jag menade att varför försöka hitta en TV som just snålat in på smart-funktionerna när det är funktioner som man inte måste använda och det är funktioner som i princip varenda tillverkare har i olika nivåer. Att man inte bryr sig om smart-funktionerna gör det väl bara lättare att leta TV, bortse helt från smarttjafset och kolla på övriga funktioner. Man får inte mer eller bättre icke-smartgrejer för att de tagit bort smart, det är inte tusentals kronor det handlar om per TV som skulle kunnat bekosta en bättre panel, man skriver koden en gång och kan använda den till tusentals TV-apparater. Det som kostar i en TV är just panelen och där går det åt en till varje TV.

Skrivet av Cadtekniker:

Min åsikt om smart-tv är att det är skräp

Jag håller med, jag har en TV från början av smartfunktionens existens och funktionerna är helt värdelösa och inget jag använder, vem vill surfa på nätet på TV:n undrar jag men jag störs ju heller inte av att möjligheten finns, jag använder inte inspelning eller text-TV heller.

Skrivet av mrqaffe:

Nej mer seriöst så är det tragiskt att det inte finns helt rena bildpaneler med bara bra bild, framförallt för att tillverkarna skiter i att ta hand om sina smarttvar mer än första året och de har ju ingen standard så de går att uppdatera utan smartfunktionerna upphör väldigt fort att fungera vilket gör att man ändå måste ha en extern enhet...
Det behövs nog lagstiftning inom området för tillverkarna själva verkar ju inte kunna hantera det alls.

Eller så kan man se det positivt, efter nått år har man alltså en sån TV som trådskaparen efterfrågar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback, det är väl helt enkelt så att det inte finns någon TV/skärm av denna typen.

Ska man ha något med låg input lag så verkar ju Sony vara det bästa alternativet.

Swec tråd
displaylag

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Fast faktum kvarstår, ska du köpa en TV från någon obskyr tillverkare bara för att komma undan smart-funktionerna så kommer antagligen resten av funktionerna också bli lidande.

Det jobbiga med smart tv är ju att hela tv:n blir seg som fan. Menyer och allt du trycker på ser du runt 5sec senare efter du tryckt på knappen, det suger ju hårt, speciellt när man inte ens är intresserad av appar o skit på tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det jobbiga med smart tv är ju att hela tv:n blir seg som fan. Menyer och allt du trycker på ser du runt 5sec senare efter du tryckt på knappen, det suger ju hårt, speciellt när man inte ens är intresserad av appar o skit på tv:n.

Precis, dom vill marknadsföra den som "smart" men samtidigt inte spendera några större summor per tv på hårdvaran till datorn i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det jobbiga med smart tv är ju att hela tv:n blir seg som fan. Menyer och allt du trycker på ser du runt 5sec senare efter du tryckt på knappen, det suger ju hårt, speciellt när man inte ens är intresserad av appar o skit på tv:n.

Tycker inte att min "smarta tv" som i själva verket är dum i huvudet är särskilt seg. Nu använder jag ju knappt TV:s egna system då jag har Telias IPTV enda jag gör på TV:n är o byta mellan 2 olika HDMI ingångar. Resten sköts av Receiver/Telias tv box. Den matas inte med internet heller då jag finner de funktioner som den erbjuder helt onödiga med HTPC vid sidan av. Är för övrigt en Samsung 8 serie från 2012.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Floberg:

Är för övrigt en Samsung 8 serie från 2012.

Du valde rätt TV. 8- och 9-serierna från Samsung är deras toppmodeller och då sitter det för sin årsmodell och den tidens Smart-system den bästa processorkraften de lyckades klämma in. Därför blir inte Smart-lösningarna störande på samma sätt.

Går man på budget- och mellanklass är det ofta enklare processorlösningar och systemen är segare generellt. Det finns TV-apparater därute som forcerar in allt i sitt (underdimensionerade) smart-system. Fördröjningar på 1-2 sekund efter varje klick på fjärrkontrollen är inget ovanligt. Liksom system som hänger sig, "laggar" om man så vill. Sedan kommer alla trycken på fjärrkontrollen i en snabb följd.

Men som skrivet. Väljer man en toppmodell slipper man oftast de här problemen. Då är det också lättare att bara ignorera Smart-systemens närvaro. Förutom de gånger man råka komma åt någon slag home-knapp på fjärren.