The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

@Tesked:

Jag kör uteslutande med Cat school armor - Enhanced och det fungerar klockrent för mig tycker jag
Har satt mesta av mina skill points i Combat Skills trädet för att reflektera detta. Level 22 är jag.

Permalänk
Medlem

@daniz: Jag lyckades hitta till slut! Insåg efter ännu mer googlande att det hade med patch 1.04 att göra (rättare sagt TextureMipBias i user.settings). Stämmer bra att det hjälpte att dra ner sharpness!

Om någon skulle stöta på problemet som jag hade, testa att stäng av sharpness och om inte det räcker testa att ändra på TextureMipBias.
TextureMipBias=0 motsvarar v.1.03
För 1080p tycker de flesta att något mellan TextureMipBias=-0.4 och TextureMipBias=-1.0. Själv kör jag nu på -0.7 och det fungerar bra för mig.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

@Tesked:

Jag kör uteslutande med Cat school armor - Enhanced och det fungerar klockrent för mig tycker jag
Har satt mesta av mina skill points i Combat Skills trädet för att reflektera detta. Level 22 är jag.

Bra! Ska försöka fixa dessa då:) däremot återstår fortfarande frågan, måste man börja med att crafta första versionen, eller kan man crafta enchanced direkt osv?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Tesked:

Om jag minns rätt så måste du crafta första nivån först, då det är en "ingrediens" i enhanced-versionen.

Permalänk
Medlem

Med tanke hur bra spelet är, är jag lite besviken på Steamspys rapport om hur många som har köpt/äger spelet. Uppe i strax under 560 000 nu när jag kollade. Nu säljs spelet förstås utanför Steam på PC också, men jag skulle gissa att Steam har en förkrossande majoritet av försäljningen. Säg 75%? http://steamspy.com/

Men svårt jämföra med andra titlar. Skyrim har sålt nästan 9 miljoner bara på PC, men det är efter många år och massor av rea.

Men ett gammalt PC-spel som Civ V har haft fler spelare än Witcher III de senaste två veckorna.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Buio: Jag är inte helt säker på att steam har så hög andel. Spelet såldes billigare på gog (iaf under en kort period) samt att all(?) vinst går till CDPR via gog. Verkar har varit oerhört populärt.

Men stämmer det du säger så är det sorgligt

Edit: många 3:e parts åf ser ut ha kört gognycklar med så jag åller tummarna på att det blir en ekonomisk succé för CDPR

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@erikozo:
i 1080P utan tvekan, men förvänta dig att dra ned grafikinställningarna en bit för att få acceptabel prestanda. Något 60 FPS på Ultra med 8xMSAA kommer inte hända med ett GTX960. En mix mellan High/medium och vissa på Low så flyter det nog på underbart även med AA.

High/medium med ett 960!? Glöm det. Lär bli low för hela slanten, kanske nån enstaka medium. Mitt 780ti driver ju knappt runt det på high.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

High/medium med ett 960!? Glöm det. Lär bli low för hela slanten, kanske nån enstaka medium. Mitt 780ti driver ju knappt runt det på high.

Då har du något annat problem. Tjejen kör med ett 780 och har ultra eller high på allt, i 1080p.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Folk har pratat mycket om cat armor osv här i tråden! Och ser ni det värt att gå tillbaka och skaffa dessa crafringdelar? Är väl runt lvl 18 och i Skellige just nu.

Måste man då skaffa första delarna för runt level 10? Eller kan man fixa plansen och crafta dom för lvl 20 direkt osv?

Vet inte hur Cat armor ser ut, men Ursins armor är bara för snygg. Det är armor de har haft på en del bilder de har släppt, som en trenchcout. Tyckte att det var ganska lätt att skaffa den med, måste dock leta efter enhanched version. Har fått vanliga och superior. Den här armor questen gäller bear armor eller något. Man hittar allting i Skellige tror jag.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

@Buio: Jag är inte helt säker på att steam har så hög andel. Spelet såldes billigare på gog (iaf under en kort period) samt att all(?) vinst går till CDPR via gog. Verkar har varit oerhört populärt.

Men stämmer det du säger så är det sorgligt

Edit: många 3:e parts åf ser ut ha kört gognycklar med så jag åller tummarna på att det blir en ekonomisk succé för CDPR

Med tanke på att man får betala extra för att få Steam-DRM utgåvan så borde andelen vara mindre, även om det såklart alltid finns de som måste ha allt på Steam.

Spelet är primärt ett GOG-spel. Retail-utgåvan för PC är DRM-fri/GOG. Utgåvan som ingår i Nvidias kampanj är också GOG. Sedan har vi ju såklart PS4 och Xbox One som förmodligen lär ha större delen av sålda exemplar.

Intressant att få se försäljningsrapporterna för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant att få se försäljningsrapporterna för spelet.

Prior to release over 1.5 million people pre-ordered the game.[59] The Witcher 3: Wild Hunt debuted at No. 1 in the UK software sales chart in its first launch week and the income grossed by the game is 600% higher than it predecessor The Witcher 2: Assassins of Kings. It was also the best-selling video game in the UK in 2015 as of May 26, 2015, breaking the record previously held by Battlefield Hardline.[60] It debuted at #1 on the Japan video game sales charts, selling 67,385 copies during its first week

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_3:_Wild_Hunt

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Folk har pratat mycket om cat armor osv här i tråden! Och ser ni det värt att gå tillbaka och skaffa dessa crafringdelar? Är väl runt lvl 18 och i Skellige just nu.

Måste man då skaffa första delarna för runt level 10? Eller kan man fixa plansen och crafta dom för lvl 20 direkt osv?

Beror ju på om du ska lira light armor.
Men ska du det måste du gå tillbaka och hitta alla plans.

Skrivet av murzoo:

Då har du något annat problem. Tjejen kör med ett 780 och har ultra eller high på allt, i 1080p.

Hennes 780 är alltså på samma nivå som 980.
Inte illa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

1.05-patchen är troligen på gång. Märkte när jag var hem på lunchen att GOG Galaxy klagade på att user.settings-filen var skrivskyddad. Mitt spel har dock inte uppdaterat. Har jag otur så blev det fel pga skrivskyddet annars hoppar det väl igång innan jag slutar idag. Någon annan av er som sett om era installationer uppdaterats?

Skrivet av Outlaw84:

Prior to release over 1.5 million people pre-ordered the game.[59] The Witcher 3: Wild Hunt debuted at No. 1 in the UK software sales chart in its first launch week and the income grossed by the game is 600% higher than it predecessor The Witcher 2: Assassins of Kings. It was also the best-selling video game in the UK in 2015 as of May 26, 2015, breaking the record previously held by Battlefield Hardline.[60] It debuted at #1 on the Japan video game sales charts, selling 67,385 copies during its first week

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_3:_Wild_Hunt

Globala försäljningssiffror är intressantare än lokala siffror, såvida det inte är för ens egna land eller möjligen världsdel i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

@murzoo:
Kolla sweclockers eget test. Ultra ger bajs-fps med 780ti, än värre med 780. I så fall är hon inte alls kinkig med framerate eller så avviker hennes burk kraftigt från både min och sweclockersburken i övrigt...

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Om Steams andel på PC är lägre, säg hälften så är det förstås bättre. Toppen att det sålt bra på alla plattformar totalt.

Nu är Civ V ett spel som många spelar väldigt länge, så jag kanske överreagerar.

Skrivet av crumpets:

@murzoo:
Kolla sweclockers eget test. Ultra ger bajs-fps med 780ti, än värre med 780. I så fall är hon inte alls kinkig med framerate eller så avviker hennes burk kraftigt från både min och sweclockersburken i övrigt...

Swecs test är med gamla drivern, den nya som släpptes precis innan ger mycket bättre prestanda för 780 Ti. Men jag skulle ändå inte köra med Ultra på allt. Speciellt "Foilage visibility range" på Ultra drar ner enormt.
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Globala försäljningssiffror är intressantare än lokala siffror, såvida det inte är för ens egna land eller möjligen världsdel i mitt tycke.

Ger ändå en hyfsad indikation på hur bra det gått med försäljningen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930: Det finns ju också på både Origin och Uplay. Jag tror faktiskt att Steam inte alls har lika stor andel som vanligt. Antagligen rätt många som handlade på GOG förra året då det kosta 42-47€ (ungefär där iaf) beroende på om man ägde tidigare spel eller inte, plus att man fick flera spel gratis. Jag gav 42 och det har ju visat sig vara ett oerhört bra pris med tanke på hur bra spelet är.

Annars var det en fin nyhet man möttes av på Steam i morse, med nya ångerätten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Buio: Nåja, det lär ju bli en succé för CDPR ändå om alla siffror stämmer, så det är bra

Skrivet av anon5930:

..alltid finns de som måste ha allt på Steam.

Är som vanligt helt oskyldig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Outlaw84:

Ger ändå en hyfsad indikation på hur bra det gått med försäljningen

Sant det iofs.

Skrivet av MultiMan:

@anders190: Det finns ju också på både Origin och Uplay. Jag tror faktiskt att Steam inte alls har lika stor andel som vanligt. Antagligen rätt många som handlade på GOG förra året då det kosta 42-47€ (ungefär där iaf) beroende på om man ägde tidigare spel eller inte, plus att man fick flera spel gratis. Jag gav 42 och det har ju visat sig vara ett oerhört bra pris med tanke på hur bra spelet är.

Annars var det en fin nyhet man möttes av på Steam i morse, med nya ångerätten.

Just ja, hade helt glömt bort Origin och Uplay. CDPR lär ju veta hur mycket de sålt och förhoppningsvis kommer de vara ganska öppna med det också. Jämförelsevis med Valve som alltid ska hålla på informationen.

Ångerrätten låter lovande, speciellt med det där fiaskot i våras. Inte hunnit läsa jag heller. Bra att de anpassar sig efter GOG och Uplay (samt EU antar jag).

Skrivet av NordhNet:

@Buio: Nåja, det lär ju bli en succé för CDPR ändå om alla siffror stämmer, så det är bra

Är som vanligt helt oskyldig

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

@murzoo:

Skrivet av Buio:

Om Steams andel på PC är lägre, säg hälften så är det förstås bättre. Toppen att det sålt bra på alla plattformar totalt.

Nu är Civ V ett spel som många spelar väldigt länge, så jag kanske överreagerar.

Swecs test är med gamla drivern, den nya som släpptes precis innan ger mycket bättre prestanda för 780 Ti. Men jag skulle ändå inte köra med Ultra på allt. Speciellt "Foilage visibility range" på Ultra drar ner enormt.
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Bra att hänvisa till ett test som gjordes med två drivrutinsversioner tidigare och flertal patchar. Senaste drivern gjorde en otrolig skillnad!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

@murzoo:

Antar att swec också testat tidigt i spelet? Fan när man springer i Novigrad, droppar mot 30fps på min dator =D
Även vissa ställen i Skellige som är helt brutala.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vet inte hur Cat armor ser ut, men Ursins armor är bara för snygg. Det är armor de har haft på en del bilder de har släppt, som en trenchcout. Tyckte att det var ganska lätt att skaffa den med, måste dock leta efter enhanched version. Har fått vanliga och superior. Den här armor questen gäller bear armor eller något. Man hittar allting i Skellige tror jag.

Jo, med Ursine Gear är det vanliga och enhanced i Skellige, Superior i Novigrad/Velen och Mastercrafted i Velen Jag körde Feline Gear först, då den bäst passade min spelstil, men tyckte den var alldeles för ful (förutom Mastercrafted som ser okej ut), så bytte till Ursine Gear

Har dock fortfarande inte speccat om mina skills, så har typ 50% sign intensity som jag knappt använder Har dock fortfarande mitt Feline-set i ryggan xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

@crumpets:
Det finns en del inställningar som äter FPS utan att ge något signifikant, dvs tesselering och hairworks kan man lämna på Off med effekter på low, för att balansera ut viktigare saker så som texturer på High.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@crumpets:
Det finns en del inställningar som äter FPS utan att ge något signifikant, dvs tesselering och hairworks kan man lämna på Off med effekter på low, för att balansera ut viktigare saker så som texturer på High.

Jag kör med hairworks och har istället dragit ner på skuggorna, tycker hairworkset är sjukt snyggt på gubbarna i alla cutsceens mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Outlaw84:
exakt! Man kan slå på det man själv värderar högre och slå av det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

@murzoo:

Nu är jag bara precis i början av spelet men har allt på ultra utom shadows som är på high, grass density som är på high, water quality på high foilage på high och hår avstängt, ligger på 68-74fps med mitt 780, senaste drivaren gjorde underverk

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

The Witcher 3 hur ändrar jag fov:n ?

tjena, jag tycker kameran är för långt från karaktären, finns de nå sätt å få den närmare ?

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Du måste nog vara den första som vill flytta kameran åt det hållet =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har varit i Velen ett bra tag nu, och det känns som att jag har gjort kanske 6h max i mainquesten, och kanske 15h på sidequests och exploring. Trots detta så har jag gjort kanske hälften av allt som finns att göra i Velen. Om jag fortsätter på mainquesten kommer jag vidare till Novigrad. Kommer man tillbaka till Velen senare i storyn i mainquesten? Jag vill utforska hela Velen eftersom att det är så kul, men om jag stannar här i kanske 10h till(minst) för att bli klar med alla frågetecken osv så är jag rädd att bli uttråkad. Visst kan jag åka tillbaka hit senare "frivilligt men då kommer det nog kännas ganska meningslöst. Det jag undrar är alltså om jag fortsätter med mainstoryn, kommer jag komma tillbaka till Velen då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Har varit i Velen ett bra tag nu, och det känns som att jag har gjort kanske 6h max i mainquesten, och kanske 15h på sidequests och exploring. Trots detta så har jag gjort kanske hälften av allt som finns att göra i Velen. Om jag fortsätter på mainquesten kommer jag vidare till Novigrad. Kommer man tillbaka till Velen senare i storyn i mainquesten? Jag vill utforska hela Velen eftersom att det är så kul, men om jag stannar här i kanske 10h till(minst) för att bli klar med alla frågetecken osv så är jag rädd att bli uttråkad. Visst kan jag åka tillbaka hit senare "frivilligt men då kommer det nog kännas ganska meningslöst. Det jag undrar är alltså om jag fortsätter med mainstoryn, kommer jag komma tillbaka till Velen då?

Det finns saker i Velen som är lvl25 och några quests efter lvl20 är i Velen.
Du far tillbaka till alla zoner under spelets gång (för mainstoryn)

Dold text
Visa signatur