Permalänk

Internet dör typ samma tid varje dag

I onsdags förra veckan satt jag och ladda ner en tung fil inför ominstallation av datorn/nya datakomponenter, då la internet av på kvällen. Började sedan fungera efter en kort stund. Dagen efter, började jag installera om min nya dator och upptäckte att linan dör samma tidpunkt varje dag. Idag dog den igen kl 13.25 och börjar troligtvis fungera efter 22.30 ikväll. Detta har hänt varje dag sedan torsdags.

Nu undrar jag, ligger felet hos mig eller hos Bredbandsbolaget? Jag sitter på deras ADSL på 12-24 mbits lina. Jag har testat två olika routers (från BBB), men samma problem med båda två.

Har provat reseta båda men ingen skillnad.

Vad ska jag göra? Jag försöker komma in i routern med rätt ip, kommer till deras inloggning men kan inte hitta något lösenord? Användarnamn är ifyllt som "user" men kan inte hitta lösenord, någon som kan dela med sig?

Tack!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Lösenordet är som standard "password" bara. Eftersom det är samma tider verkar det nästan som det är någon som gjort en inställning i routern att den ska blockera internet vid dessa tidpunkter.

Permalänk

Kommer inte in med "password". Användarnamnet "user", är det rätt?

Jag har aldrig tidigare ens varit in i routern, plus att jag provat båda routers. Någon inställning känns det som. Tycker inte det kan vara den nya datorn, eftersom internet dog faktiskt när jag hade den gamla.

Det glömde jag faktiskt säga, internet dör inte helt och hållet. Låt säga att jag är inne på en teamspeakserver, internet går ner, då reconnectar den, internet kommer tillbaka i 1-2 sekunder, sedan dör det igen, under denna period, på morgon och kväll fungerar internet som det ska. Så att internet helt och hållet dör var väl lite att ta i.

Kollar man på modemet, slutar inte DSL lysa, men däremot Internet-lampan dör.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Ring din operatör och fråga...

Permalänk
Avstängd

Kan även vara ditt nätverkskort som bråkar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har du fler enheter i ditt nätverk som kan bekräfta felet? Så det inte ligger i din dator. Tänk på att inaktivera datatrafiken i smarttelefonen om du testar med en sådan

Permalänk

Jag köpte ett nytt MSI 970 Gaming med medföljande Killer Network Manager, men som sagt, detta problem uppstod redan innan jag installerade min nya dator.

Jag litar inte överhuvudtaget på de drivrutiner som medföljde moderkortet. Kanske ladda ner nya från hemsida? Skulle nog även behöva uppdatera BIOS. Men det är inte superviktigt för mig just nu. Internet har precis som förväntat hoppa igång nu på kvällskvisten.

Tänker ringa och bråka med BBB i morgon, men de lär inte ge mig så mycket känns det som.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du fler enheter i ditt nätverk som kan bekräfta felet? Så det inte ligger i din dator. Tänk på att inaktivera datatrafiken i smarttelefonen om du testar med en sådan

Kör jag WiFi på telefonen så fungerar inte internet på telefonen heller, oavsett om jag har datatrafik igång eller inte. Vet inte om ni läste det men "Internet" lampan på modemet slutar lysa när internet inte fungerar. Så misstänker starkt att det är någonting med routern som bråkar, men jag kommer som sagt inte in på den! Eller så felar det på telestationen, det är det jag tänkte ta reda på i morgon när jag ringer BBB.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Kör jag WiFi på telefonen så fungerar inte internet på telefonen heller, oavsett om jag har datatrafik igång eller inte. Vet inte om ni läste det men "Internet" lampan på modemet slutar lysa när internet inte fungerar. Så misstänker starkt att det är någonting med routern som bråkar, men jag kommer som sagt inte in på den! Eller så felar det på telestationen, det är det jag tänkte ta reda på i morgon när jag ringer BBB.

Jag har precis samma problem som dig! fast ComHem i radhus, 30 ner och 5 upp. dör ofta på kvällen, ibland 5min ibland några sekunder, lite jobbigt när man spelar shooters på konsol...undrar om det är någon som har någon idé?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

Jag har precis samma problem som dig! fast ComHem i radhus, 30 ner och 5 upp. dör ofta på kvällen, ibland 5min ibland några sekunder, lite jobbigt när man spelar shooters på konsol...undrar om det är någon som har någon idé?

Jag ringde nyss till BBB och han sa att de kan se att jag har svajig koppling, men att i deras system stod det att jag hade GlocalNet, inte BBB. Märkligt.. Men i alla fall, under torsdagen under förra veckan tappade jag internetuppkopplingen 88 gånger. De hade aldrig sett någon liknande siffra. De skulle nu strypa min lina lite men kan inte testa förrän jag kommer hem ikväll. Om inte det skulle fungera får vi ta det genom någon systemtekniker. Så enligt dem, är det deras fel.

Mitt tips till dig är att kolla med ComHem

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Avstängd

varför ringer du inte BBB?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

varför ringer du inte BBB?

Kolla mitt inlägg ovanför dig (8 minuter innan)

"Jag ringde nyss till BBB..."

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarmolicious:

Jag köpte ett nytt MSI 970 Gaming med medföljande Killer Network Manager, men som sagt, detta problem uppstod redan innan jag installerade min nya dator.

Jag litar inte överhuvudtaget på de drivrutiner som medföljde moderkortet. Kanske ladda ner nya från hemsida? Skulle nog även behöva uppdatera BIOS. Men det är inte superviktigt för mig just nu. Internet har precis som förväntat hoppa igång nu på kvällskvisten.

Tänker ringa och bråka med BBB i morgon, men de lär inte ge mig så mycket känns det som.

Installera ALLTID de senaste från hemsidan, skit ALLTID i de som ligger på skivan, de är utdaterade innan det når återförsäljaren.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Installera ALLTID de senaste från hemsidan, skit ALLTID i de som ligger på skivan, de är utdaterade innan det når återförsäljaren.

Check! Gjorde det för någon dag sedan, i alla fall till ljudet samt chipset Datorn fungerar varken sämre eller bättre.

Hur gör jag en clean uninstall av nätverkskortets drivrutiner? Läste att de inte är helt lätt med Killer Network Manager skiten. Och sedan, vad ska jag installera istället? Jag vill bara ha nätverk och internet, resten skiter jag i.

Tack!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Alltså, jag förstår inte! Jag har ringt och pratat med dom två gånger nu.

Första gången skulle de ställa ner mig till 18 mbit (jag har deras 12-24mbit). Jag har varit inställd på 20mbit och det har fungerat i nästan 2 månader. Nu lägger internet av under en nedladdning, och det ända dom kan göra är att strypa linan mer. Men, då ringde jag tillbaka igår och frågade varför de fortfarande inte fungerar, fortfarande under kvällstid (typ 12.00-23.00), dör internet i princip så fort jag använder det, spel, surfa eller what so ever. Då sa han att killen jag pratade med i förrgår hade råkat ställa in mig på 4 mbit istället.

Så, den nya killen igår ställer in mig till 16 mbit och säger att nu ska det fungera, "om det inte fungerar så ring tillbaka så ställer vi ner dig till 14 mbit, så testar vi därifrån". 20 minuter efter han ställde ner internet, slutade det fungera igen.

Detta börjar bli frustrerande. Jag har 2000 meter till närmaste telestation, och har förut i nästan 2 månader varit inställd på 20mbit, det har fungerat klockrent! Jag tror att felet ligger någon annanstans.

Sedan vill jag inte att de ställer ner min lina mer än vad de gör eftersom jag betalar redan massvis med pengar för ett skruttigt 12-24.

Tankar? Idéer?

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Finns det något program som kan logga, eller i realtid se, om jag har internet? Någon snygg graf hade varit skoj

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Finns det något program som kan logga, eller i realtid se, om jag har internet? Någon snygg graf hade varit skoj

Pingplotter kan du ju ha igång för att se när servern du pingar slutar nås.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Pingplotter kan du ju ha igång för att se när servern du pingar slutar nås.

Ser schysst ut, vad kan jag pinga för server? Ska prova ikväll.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Ser schysst ut, vad kan jag pinga för server? Ska prova ikväll.

sunet, google dns typ. Något som du vet är väldigt stabilt.

Permalänk
Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Härligt det där!

Permalänk

Nu ska de skicka en systemtekniker att kolla på detta som återkommer på SMS (??) inom 1-3 arbetsdagar. Jag börjar fundera på min egen utrustning om det kan vara någon kabel eller liknande som gått åt fasen, men då borde det ske dygnet runt? Nu dör ju internet i princip bara dagtid. Igår satt jag och spelade felfritt efter 22.00..

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu var det ett tag sen man hade ADSL men jag hade liknande problem och då kopplade jag ur alla telefoner, kortade ner alla sladdar till telefonjacket och bytte ut splittern så försvann alla mina problem. Men nu för tiden tror jag splittern är inbyggd i modemet.

Du har ingen kompis som har ADSL och du kan prova med deras modem? (förutom ovan förslag)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här känns som något fel på kopparn. Det kan vara vad som helst som orsakar problemet om det nu är så att det dör vis vissa tidpunkter. Är det verkligen så eller är det lite olika ändå?

Om det dör vid samma tidpunkt så kan det vara gatulampor som slås på eller av, hissar som börjar gå vid just en tidpunkt eller andra elektriska saker som stör kopparn. Du borde ju be dom att en tekniker åker ut och mäter upp detta om det är en dålig skarv. De som kollar på uppkopplingen ser om det är en stabil och fin lina eller inte.

Vad jag menar är om avbrotten sker abrupt eller om det är en lina som det går fel på mest hela tiden men att den lyckas hålla sig uppe ändå i de flesta fall. Fråga om det får FEC eller CRC-fel och hur många gånger linan gått ner varje dygn den senaste månaden.

Beroende på hur det ser ut så kan man dra olika slutsatser om vad det är för typ av fel.

Så:

Steg 1, be dom om lite statistik för senaste tiden. kan dom ordna så det ser bra ut genom att ställa ner hastigheten eller köra lite mer felkontroll?

Steg 2, be om att dom skickar ut en tekniker som kollar kopparn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Morsan hade ett liknande problem, hennes nät dog varje gång någon av de andra hyresgästerna i huset började tvätta. Hon märkte detta samband ganska tidigt, men hon möttes i stort sett av skratt varje gång hon påpekade att det alltid händer när någon tvättar i källaren.
Men till slut så gick Telia/Hyresvärden med på att kolla upp detta, och då visade det sig att Telias switch delade på ett och samma uttag med en tvättmaskin, torktumlare och torkskåp.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det här känns som något fel på kopparn. Det kan vara vad som helst som orsakar problemet om det nu är så att det dör vis vissa tidpunkter. Är det verkligen så eller är det lite olika ändå?

Om det dör vid samma tidpunkt så kan det vara gatulampor som slås på eller av, hissar som börjar gå vid just en tidpunkt eller andra elektriska saker som stör kopparn. Du borde ju be dom att en tekniker åker ut och mäter upp detta om det är en dålig skarv. De som kollar på uppkopplingen ser om det är en stabil och fin lina eller inte.

Vad jag menar är om avbrotten sker abrupt eller om det är en lina som det går fel på mest hela tiden men att den lyckas hålla sig uppe ändå i de flesta fall. Fråga om det får FEC eller CRC-fel och hur många gånger linan gått ner varje dygn den senaste månaden.

Beroende på hur det ser ut så kan man dra olika slutsatser om vad det är för typ av fel.

Så:

Steg 1, be dom om lite statistik för senaste tiden. kan dom ordna så det ser bra ut genom att ställa ner hastigheten eller köra lite mer felkontroll?

Steg 2, be om att dom skickar ut en tekniker som kollar kopparn.

Hej! Tack för ditt svar.

Nej, det är inte exakt samma tidpunkter. Torsdagen 28/5 kunde de se att internet dog 88 gånger under dygnet. Sedan bytte jag modem (till ett annat med antenn där man kan switcha mellan WAN/DSL), när jag bytte till det kunde de inte se hur många gånger internet la ner. Så nu har jag bytt tillbaka till deras DSL-modem.

För att återigen påpeka, internet dör i ca 30 sekunder, oregelbundet, för att sedan komma igång igen. Det sker dock aldrig någonsin efter 22/22.30 på kvällen fram till klockan 8-9 på morgonen. Förut (om ni kollar längre upp i tråden) var det mellan 13 och 23. Jag kör med pingplotter dygnet runt nu, pingar mot sunet, internet dör inte en gång under natten, men är jag på jobbet (ingen använder datorn) så ser jag att jag tappat anslutningen. Så för att sammanfatta, dagtid fram till 22-23 strular det!

Magkänslan säger kopparn, men hur kan den bara bli "dålig" under en nedladdning?? Och hur kan det endast ske dagtid, bör de inte vara över hela dygnet i så fall?? Det har fungerat i 1,5-2 månader innan detta fel uppstod. De har ställt ner mig till 12 mbit nu, fungerar ändå apdåligt. Ju mer jag använder datorn, desto oftare dör internet.

De har skickat en systemtekniker att kolla på detta, om de skickar ut någon vet jag inte. Men jag börjar bli less...

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

. Så för att sammanfatta, dagtid fram till 22-23 strular det!

Vad händer efter 22-23? Någon apparat som stängs av? En lampa som släcks? En Sonos som stängs av? TV, värmepump, element?

Något stör din dsl-förbindelse. Det gäller bara att lista ut vad.
Och kolla så modemet sitter i första jack och att din splitter funkar och är korrekt inkopplad.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Vad händer efter 22-23? Någon apparat som stängs av? En lampa som släcks? En Sonos som stängs av? TV, värmepump, element?

Något stör din dsl-förbindelse. Det gäller bara att lista ut vad.
Och kolla så modemet sitter i första jack och att din splitter funkar och är korrekt inkopplad.

Det är en 33 kvadrats etta med endast ett telejack i hallen, mitt i centrala Stockholm, 6 vån av 6 möjliga. Jag har ingen om vad som kan störa ut signalen under dagtid. Jag har inte gjort några ändringar inne i lägenheten i alla fall, i så fall är det någon granne. Men BBB kunde inte se att någon annan i bostaden har problem. I alla fall ingen som felanmälan.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard