Permalänk

Problem med minneskonfiguration i Z97-A

Hej, köpte nyligen ett Z97-A, i7 4790K, GTX 960 och dessa minnen: https://www.dustin.se/product/5010812122/hyperx-savage

Enligt instruktionsboken skall man sätta minnena på platserna: A2, B2. Men det fungerar ej, nu sitter dom på A1 och A2 och det fungerar.
Kan tillägga att jag har kört "MemOK" funktionen på moderkortet när minnena sitter på A2 och B2 men den vägrar boota då.
Har även uppdaterat till senaste BIOS.

Kan någon svara på varför?
Samt vad prestationsskillnaden blir om dom sitter som dom gör nu jämför med det "rätta" sättet?

Permalänk
Medlem

Du bör köra minnena i A2 & B2 för att de ska fungera i dual-channel http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectur...

Vad är det som händer när du kör minnena i A2B2? Kommer du in i BIOS? Piper datorn?

Permalänk

@Blofeld:
Kommer inte in i BIOS och skärmen är svart och har ingen signal samt att "MemOK" lampan lyser rött på moderkortet, då har jag testat och hålla inne den så att den testar minneskonfigurationen om jag fattat knappens betydelse rätt, men fortfarande utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CokeLight:

@Blofeld:
Kommer inte in i BIOS och skärmen är svart och har ingen signal samt att "MemOK" lampan lyser rött på moderkortet, då har jag testat och hålla inne den så att den testar minneskonfigurationen om jag fattat knappens betydelse rätt, men fortfarande utan resultat.

Låter som att det är damm eller något i kontakterna, alternativt trasig slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CokeLight:

@Blofeld:
Kommer inte in i BIOS och skärmen är svart och har ingen signal samt att "MemOK" lampan lyser rött på moderkortet, då har jag testat och hålla inne den så att den testar minneskonfigurationen om jag fattat knappens betydelse rätt, men fortfarande utan resultat.

Ja Memok ska man hålla inne:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/e9378_z97-a...

Håller du inne memok tillräckligt länge? Kan vara struligt om man har otur att köra minne som inte är med på QVL för moderkortet. Intressant att det funkar när du kör dem i A1A2.

Testa en sticka i B2 och kör memtest på det, funkar det inte så är det kanske B2 sloten som är trasig.

Kolla även om det finns ngn böjd pin, hittar en del på det när jag googlar ditt problem.

Permalänk

@Blofeld:
Tack för svar!
Jag skall prova när jag kommer hem, återkommer.

Permalänk

@Blofeld:
Hur stor skillnad i prestanda märker man när man kör single channel 8 gb vs dual channel 8 gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CokeLight:

@Blofeld:
Hur stor skillnad i prestanda märker man när man kör single channel 8 gb vs dual channel 8 gb?

Dual channel ger en fördubbling av bandbredden. Prestandan kommer förändras med en faktor mellan ett och två beroende på användningsfall.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@Blofeld:
Det var böjd en socket-pin till cpun som var problemet, var precis att man kunde se den med blotta ögat, fick peta på den lite med en skruvmejsel. Tack för hjälp och råd alla

Permalänk
Medlem

Gött att det ordnade sig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.