Permalänk

Datorn fryser sig slumpmässigt

Det är så att datorn har helt plötsligt börjat hänga sig vid slumpmässiga tillfällen. Bilden fastnar helt och datorn svarar inte på något. Det ända som hjälper är en hård omstart med knappen. Ifall man har något ljud igång så surrar/låter det även olika högt beroende på volymen, alltså att ljudet också hänger sig?

Min första tanke var ju att det är RAM/HDD, men jag har både formaterat om datorn, kört memtest och kört HD-Tune. Både HD-Tune och Memtest hittar inga fel. Jag har uppdaterat grafikdrivrutinerna men det hjälpte inte heller.
Frysningarna kommer som sagt slumpmässigt, men jag tror att de uppstår oftare under hög belastning (Spel osv). Jag hittar inget relevant i fel-loggarna heller (event viewer).

Jag har sökt i flera dagar men inte hittat någon tråd med samma symptom som jag. Så nu vänder jag mig till er och hoppas att någon kan komma fram till vad som är fel

Permalänk
Medlem

har du kollat tempen? Ladda ner RealTemp
Hade ett liknande fel, men då var det nätagget. Datorn bara frös ibland och höll på så några dagar till en dag då den inte startade längre.

Permalänk

Har du tittat upp temperaturerna på CPU'n? Är det dammigt i datorn?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Håller på och tankar hem realtemp och gpu-z och ska testa en snabbsession NFS
Angående dammet, så jaa, lite dam är det ju, men inte några stora mängder.

EDIT: Efter att ha testat i ett par minuter så kom processorn upp i cirka 70 grader. Grafikkortet låg stabilt på 40. Det här fungerar ju fint tänkte jag, kanske är ett värmeproblem då i och med att jag inte vet om värmen fortsätter stiga över 70 grader. Då alt-tabbar jag och precis när jag gjort det så fryser det, kan detta vara till någon hjälp?

Permalänk
Medlem

40 lät låg för gpun..kan det vara rätt? Min gpu ligger på runt 70-80 när jag lirar BF3.
70 för processorn är väl helt okej, i Realtemp står det Tmax och distance to Tmax, vilket är max tempen som din cpu klarar av (och distans är hur många grader det är kvar till du nått max)

Permalänk

Cirka 100 menar Realtemp är max, så jag hade ju en bit kvar. Angående grafikkortets temperatur så vet jag inte hur pass korrekt det resultatet var, men jag har ganska bra kylning på kortet och sessionen var ju bara cirka 5-10 minuter innan kraschen.

Permalänk
Medlem

Ja men jag har ati hd 6970, med orginalkyare, och det ligger på runt 45-50 i idle.
Så om du inte har någon monsterkylare så borde det bli varmare än då. Har du GPU-Z?

EDIT: om du har orginalkylare kan du gå in i catalyst center - overdrive - och aktivera manuell fläktkontroll och ställe den på 70-80%, datorn kommer leva om som fan men den kommer kyla bra, sen testar du spela ett tag

Permalänk

Ja, enligt GPU-Z så ligger jag på cirka 30-31 idle.

Permalänk
Medlem

då har du riktigt bra kylare, jag har iof 2 kort så det blir nog varmare av det också.
Och du hade kollat både ram och hd.
Kan det vara fel på nätagget ändå. Har du något du kan låna?

Permalänk

Tror tyvärr inte att jag har det, men du sa att du hade varit med om ett nätagg som gick sönder, hur var det när datorn kraschade då? Vad hände?

Permalänk
Medlem

Precis som du beskriver men en dag startade den inte alls...så det är svårt att veta.
Har du klockat datorn`?

Permalänk

Nej, det har jag inte gjort. Så jag tror inte att det är där problemet ligger. Finns det något sätt att felsöka PSUn utan att ha ett funktionerande att testa med?

Permalänk
Medlem

Finns speciellt instrument för det men det är nog svårt utan.
Kolla att fläkten i agget snurrar.
Hade du kollat windows loggar så det inte är ett mjukvarufel?

Permalänk

Ja, i loggarna står det inget mer än att systemet stänges av på fel sätt (att jag använda startknappen). Jag kollade precis nätagget och fläkten snurrar. Jag märke däremot att det var ganska mycket dam som satt fast i filtret, så jag har blåst rent det nu.

Permalänk

Jag har nu blåst datorn riktigt ren från damm, ingen skillnad. Men jag testade precis att köra ett stress-test på CPUn och datorn frös då efter bara någon sekund, är det CPUn eller nätagget som man ska kolla vidare på då?

Permalänk
Medlem

in i bios och stäng av turbon eller sätt den på en multiplier högre endast och kika över spänningen på minnena. är dem under vad minnena ska gå på så höjer du spänningen lite grann tills den rapporterar på rätt volt eller lite över i bios...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Drogs länge med samma symptom på en ny rigg jag byggde själv. Hade ett h-e att felsöka det. Så småningom visade det sig vara hårdvarufel på moderkortet *och* hårdvarufel på grafikkortet, bägge två, oberoende av varandra, med samma symptom. Bägge felen resulterade i slumpmässiga frysningar. Först byttes moderkortet på garanti, sedan byttes grafikkortet på garanti.

Bytte delar tills jag kunde isolera felet och reklamera hårdvaran. Jag har numera tillräckligt med delar för att bygga en till dator. Suck. Till slut är dock riggen helt stabil. Inte det moderkortet du kör med, inte heller samma grafikkort.

Enda tipset jag kan ge är att byta delar tills det funkar.

Permalänk

Jag gick in i bios och kollade lite, jag återställde till fabriksinställningarna och körde sedan en session med OCCT. Här är loggarna, för mig ser det ju ut som att det är värmen, men jag kan inte komma på varför. Någon med lite mer kunskaper kan väll komma fram till vad som är fel
https://mega.co.nz/#F!K4wlBSLb!Fxfg2Sk1pAp-aRqWSbDONw

Kan förresten säga att Realtemp inte rapporterar riktigt såhär höga temperaturer, utan endast cirka 70-80 grader

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har samma problem också. Datorn frös och lät "ddddrrrrrr". Har haft problemet cirka 3 år. Fick problemet efter 1-2 månad från den dagen när jag byggde datorn. Visste inte vad problemet var. Nu har jag bytt ram minnen och inga problem. Får inga frysningar längre. Tror mina ram minnen hade fabriksfel. Vågade aldrig byta dem. Trodde att felet berodde på något annat.
Så prova ram minnen, låna från en kompis. Det gjorde jag så. Hade testat ram minne tester men de visade inget. De är bara skit. Prova att hitta felet genom att prova byta ut delarna i dator. Börja med ram först.
Lycka till.

Permalänk

Recall

Hej! Jag har åkt på liknande problem, löste det sig för dig?

Permalänk

Dåliga kondensatorer på moderkortet?

Hej alla!

Jag har samma problem och har bytt nätaggregat och minnen och kollat kylning, men det upprepas ändå!!!

Ser att några kondingar (kondensatorer) på moderkortet buktar och börjat läcka.

KAN det vara så att det är DET som orsakar att datorn hänger sig.

Hur yttrar sig annars läckande/dåligt fungerande kondensatorer på ett moderkort?

/M.v.h "Mattan".

Permalänk

Jag har också intermittenta frysningar, till synes helt oförklarliga.
Funderar starkt på att bygga om datorn från grunden. Ni som är lite mer up-to-date kanske kan ge lite tips på om jag kan behålla några av mina komponenter?
http://www.minhembio.com/e_kjellgren/63399/
Vore ju fint om jag tex kunde behålla lådan, skulle ett nytt moderkort passa i den?

Tacksam för svar, och ber om ursäkt om jag postat efter råd i fel tråd

Kollat upp detta lite, och det är ju en annan socket och chipset, så det blir ju givetvis ny cpu och minnen, men nätagg och grafikkort kanske man skulle kunna behålla till en början. Fortsätter skiten krångla får man väl fortsätta att ersätta komponenter.

/Evert

Permalänk
Medlem

Tjena!

Vet ej om du/ni har en SSD, men jag hade exakt samma problem med att datorn frös vid helt slumpmässiga tillfällen. Det löste sig direkt när jag uppdaterade firmware på min SSD. Värt att testa om ni har SSD!

Hoppas det löser sig! God Jul!

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit

Permalänk

Testade att ta ur ena minneskretsen, so far so good!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag upplever samma problem, först slumpmässigt, nu nästan hela tiden. Det verkar ha med grafikdrivrutinerna att göra då jag fått meddelande om det, men jag har testat alla versioner av dem nu och problemet kvarstår. Jag har även formaterat, kollat volttal på minnen, kan inte se några läckage eller liknande fel på kretskorten, temperaturerna är jättelåga. Allt verkar vara ok, men det händer ändå.

Här är min lineup:

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD
CORSAIR CX 750W M BRONZE ATX12V 2.3 MODULAR PSU
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (1X8GB)
ASUS RADEON HD7850 DIRECTCU II V2 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
ASUS M5A97 970 R2.0 AM3+ ATX
AMD FX-6300 BE 6-CORE 3.5GHZ 14MB SOCKET AM3+ BOX

Visa signatur

Pain.. I aint got time for pain.. the only pain I got time for is the pain I put on fools who don't know what time it is...

Permalänk

Har samma problem, blir helt galen!

Problemet kan uppstå absolut när som helst...
När jag slösurfar, när jag kollar film, när jag spelar spel ja absolut när som helt enkelt.
Satt och skrev något liknande angående mitt problem här nyligen i skrivande stund så fryser datorn sig.
Absolut inget fungerar, inte ens ctrl+alt+del.

Har kollat temperaturer på CPU och de är fina.
Hur löser jag detta?

Permalänk
Skrivet av LexRuna:

Hej,

Jag upplever samma problem, först slumpmässigt, nu nästan hela tiden. Det verkar ha med grafikdrivrutinerna att göra då jag fått meddelande om det, men jag har testat alla versioner av dem nu och problemet kvarstår. Jag har även formaterat, kollat volttal på minnen, kan inte se några läckage eller liknande fel på kretskorten, temperaturerna är jättelåga. Allt verkar vara ok, men det händer ändå.

Här är min lineup:

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD
CORSAIR CX 750W M BRONZE ATX12V 2.3 MODULAR PSU
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (1X8GB)
ASUS RADEON HD7850 DIRECTCU II V2 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
ASUS M5A97 970 R2.0 AM3+ ATX
AMD FX-6300 BE 6-CORE 3.5GHZ 14MB SOCKET AM3+ BOX

Har samma problem. börjar dock misstänka att det är mina minnen då det var dom jag bytte sist, och jag hade inte detta problemet innan. Ser nu att vi båda har corsair vengance minnen. Dock så kör jag low profile. Men det är det enda vi har gemensamt. SÅ det är mycket möjligt att det är minnena. Detta är bara en tanke

Permalänk
Medlem

@GeneralenP: Väldigt sent svar, men problemet satt i moderkortet för mig. Vet inte vad problemet var, men jag köpte ett annat å det löste sig. Nu är den burken såld till fördel för en laptop.

Visa signatur

Pain.. I aint got time for pain.. the only pain I got time for is the pain I put on fools who don't know what time it is...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LexRuna:

@GeneralenP: Väldigt sent svar, men problemet satt i moderkortet för mig. Vet inte vad problemet var, men jag köpte ett annat å det löste sig. Nu är den burken såld till fördel för en laptop.

Min känsla är att dagens elektronik är så komplex och så kostnadspressad att man inte har råd att testa ordentlig i produktionen. Kunden får stå för testandet. Billigare att acceptera att det istället blir mycket returer. Lite är det att man får vad man betalar för. Man kan alltså vara rätt snabb med att tro att det är fel på hårdvaran.

Permalänk

Felet finns på moderkortet

Jag hade precis samma problem med alla detaljer du beskriver och efter att stegviss ha bytt delar på datorn som aggregat,minne,installera om OS Win7 osv..,då vissade sig att felet var på moderkortet och det hade gått sönder.Saken är att när moderkortet går sönder,alla funtioner behöver inte sluta fungerar på en gång utan man frå bland annat effekten som du och jag upplever.Nu har jag bytt moderkort och allt fungerar som det ska.