Äntligen! En ny speldator efter nästan fem år!

Permalänk
Medlem

Äntligen! En ny speldator efter nästan fem år!

Jag ska försöka hålla det här kort. Min nuvarande dator köpte jag i September 2010, det är VERKLIGEN dags för en ny. Vill få spela Witcher 3, GTAV och allt annat. Speciellt nu när Steam Sale är i full gång och semestern snart är här. Jag har på Prisjakt släng ihop min idé till en ny speldator. Frågan är det det kommer vara värt att uppdatera den nästa vår/sommar när VR-enheter och Oculus Rift kommer ut. Jag tror inte att en GTX 970 orkar driva TVÅ 1080p-skärmar i 90fps.

Slösar jag pengar på något?
Borde jag öka min budget med några hundra och få något rejält mycket bättre?
Någon rejäl flaskhals?

// Holiace

EDIT: Mycket har hänt sen jag startade den här tråden. Troligtvis kommer jag vänta med ny dator till i vinter/vår när Skylake är ute bland annat. Då blir det troligtvis en i7 samt en högre budget än den här gången. Det får nog helt enkelt bli ett grafikkort för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag ska försöka hålla det här kort. Min nuvarande dator köpte jag i September 2010, det är VERKLIGEN dags för en ny. Vill få spela Witcher 3, GTAV och allt annat. Speciellt nu när Steam Sale är i full gång och semestern snart är här. Jag har på Prisjakt släng ihop min idé till en ny speldator. Men tanken är att det ska bli en ny, rejäl rigg till nästa vår/sommar när VR är ute och Skylake har funnits på marknaden ett halvår eller så.

Slösar jag pengar på något?
Borde jag öka min budget med några hundra och få något rejält mycket bättre?
Någon rejäl flaskhals?

// Holiace

jag hade tagit en bättre psu annars ser det bra ut

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa den nu? Tolkar det som att du ska köpa den nästa vår, och då är det nog inte så stor poäng att planera ihop delarna nu. Kommer säkert ändras en del!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska du köpa den nu? Tolkar det som att du ska köpa den nästa vår, och då är det nog inte så stor poäng att planera ihop delarna nu. Kommer säkert ändras en del!

Haha, nej jag ska köpa dator nu, gärna beställa nu i helgen.

Jag menar bara med tanke på vad som händer inom spelvärlden så blir det nog en ny dator/nya grafikkort i alla fall, nästa år!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den verkar bra och balanserad, kör på det tycker jag

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holiace:

Haha, nej jag ska köpa dator nu, gärna beställa nu i helgen.

Jag menar bara med tanke på vad som händer inom spelvärlden så blir det nog en ny dator/nya grafikkort i alla fall, nästa år!

Känns ju liiite onödigt att köpa en ny dator och sen en till ny inom ett år.

Men oavsett kan det vara värt att vänta på alla nya grejer som bör komma snart, se hur de ligger till.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag tror inte att en GTX 970 orkar driva TVÅ 1080p-skärmar i 90fps.

Vad menar du med det här?
Ska du spela med 2 skärmar??

Permalänk
Medlem

@Noobenu: Oculus Rift, Steam VR etc, är VR headset med två stycken 1080p displayer, en per öga. Så man behöver en rätt så grym dator för att orkar driva runt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Noobenu: Oculus Rift, Steam VR etc, är VR headset med två stycken 1080p displayer, en per öga. Så man behöver en rätt så grym dator för att orkar driva runt det.

Precis! Det blir en hel del pixlar att driva i alla fall minst 60fps, per skärm. Men visst, det går i princip inte att "framtidssäkra" sin dator. Den kommer bli gammal hur man en gör. Frågan är hur länge det kommer komma nya, bra grafikkort till 1150?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

jag hade tagit en bättre psu annars ser det bra ut

Han behöver inte ens 600w till den datorn...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@holiace:

skulle nog safea upp o köra ett annat nätagg bara, cx serien får ju en del hat över sig och av egen erfarenhet har de varit befogat, nu kan man säkerligen få ett kanon ex av de också men=) typ evga supernova g2 750w eller nåt i den stilen=) 750w är förvisso väldig overkill men ja, de finns säkert bättre alternativ i 5-600w klassen som nån kan tipsa om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Han behöver inte ens 600w till den datorn...

vart har jag skrivit att han behöver så mycket watt?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag ska försöka hålla det här kort. Min nuvarande dator köpte jag i September 2010, det är VERKLIGEN dags för en ny. Vill få spela Witcher 3, GTAV och allt annat. Speciellt nu när Steam Sale är i full gång och semestern snart är här. Jag har på Prisjakt släng ihop min idé till en ny speldator. Frågan är det det kommer vara värt att uppdatera den nästa vår/sommar när VR-enheter och Oculus Rift kommer ut. Jag tror inte att en GTX 970 orkar driva TVÅ 1080p-skärmar i 90fps.

Slösar jag pengar på något?
Borde jag öka min budget med några hundra och få något rejält mycket bättre?
Någon rejäl flaskhals?

// Holiace

Byt agget, är inget man vill ha i burken (diskutabel kvalité). Vissa har haft oturen att agget förstört hårddiskar.

Nej du behöver inte mer watt utan bättre kvalité på agget.

Dessa är bra agg
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Har du inte råd så går det med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856 (lite sämre, men bättre än Cx aggen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ett bra billigt agg är annars Fractals Integra M. Mer än 450W behöver du i praktiken inte.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

vart har jag skrivit att han behöver så mycket watt?

Antog det då du sa att du hade tagit ett bättre agg. Finns det någon specifik anledning till att det agget inte skulle duga?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Antog det då du sa att du hade tagit ett bättre agg. Finns det någon specifik anledning till att det agget inte skulle duga?

det är ett cx dom är ju kända för att inte vara bra som tidigare har nämnt

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Precis! Det blir en hel del pixlar att driva i alla fall minst 60fps, per skärm. Men visst, det går i princip inte att "framtidssäkra" sin dator. Den kommer bli gammal hur man en gör. Frågan är hur länge det kommer komma nya, bra grafikkort till 1150?

1150 socketen är inte låst till någon specifik standard mer än PCI-E 3.0 som alla nya grafikkort stödjer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lägg lite extra och köp en 4790k när du ändå bygger, den kommer att hålla betydligt längre. Hade en 4690k på 4.6Ghz i witcher 3 så peakade cpu till 100% i städer, i bf4 hade jag konstant 80-85% använding. Köpte en 4790k och cpu använding minskade med ca 25%. Störtsta peaken i witcher 3 var ca 80% load på 4.6Ghz

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

det är ett cx dom är ju kända för att inte vara bra som tidigare har nämnt

Okay, gör ni antaganden eller baserar ni era åsikter i fakta?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du väntar lite till. Väldigt snart kommer du nog kunna köpa 390 med 8GB som egentligen är ett 290 fast med 8GB istället för 4GB. Enorm skillnad speciellt om du ska köra i högre upplösning senare. Annars vinner du kanske på att det kan bli lägre priser på nuvarande kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Okay, gör ni antaganden eller baserar ni era åsikter i fakta?

det är bara att googla så märker du

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Byt agget, är inget man vill ha i burken (diskutabel kvalité). Vissa har haft oturen att agget förstört hårddiskar.

Jag har en Corsair AX850 i min nuvarande. Men har fått höra från två källor nu (du och en annan) att XFX 550W ska vara ett bättre val.

Skrivet av kettu92:

Lägg lite extra och köp en 4790k när du ändå bygger, den kommer att hålla betydligt längre. Hade en 4690k på 4.6Ghz i witcher 3 så peakade cpu till 100% i städer, i bf4 hade jag konstant 80-85% använding. Köpte en 4790k och cpu använding minskade med ca 25%. Störtsta peaken i witcher 3 var ca 80% load på 4.6Ghz

Fy fan. Min nuvarande dator klarar BF4, på rätt låg grafik, utan att den skiter ner sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Rekommenderar starkt att du väntar lite till. Väldigt snart kommer du nog kunna köpa 390 med 8GB som egentligen är ett 290 fast med 8GB istället för 4GB. Enorm skillnad speciellt om du ska köra i högre upplösning senare. Annars vinner du kanske på att det kan bli lägre priser på nuvarande kort också.

Okej, men hur länge till ska jag vänta. En vecka, en månad, till Oktober?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Rekommenderar starkt att du väntar lite till. Väldigt snart kommer du nog kunna köpa 390 med 8GB som egentligen är ett 290 fast med 8GB istället för 4GB. Enorm skillnad speciellt om du ska köra i högre upplösning senare. Annars vinner du kanske på att det kan bli lägre priser på nuvarande kort också.

4 vs 8 gb vram är inte så stor skillnad i grafikkorten i denna klass enligt mig. Musklerna räcker ändå inte till för en nöjaktigt fps när vram överstiger 4gb. Iallafall inte på ett kort.

Men titta gärna på amd bra pris/prestanda.
Väldigt besviken på nvidia nu, dom senaste 2 driverna har varit riktigt bulla. Chrashande drivrutin och bsdos när man lirar witcher 3.
Har backat i drivers så långt att witcher 3 inte stöder mitt sli

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

det är bara att googla så märker du

Detta var väl det jag hittade som verkade mest relevant.

http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Och vad jag kan avläsa så är det egentligen inget fel med aggen i sig, sen är ju den posten mer än 2 år gammal. Komponenterna kan skilja sig från tidigare. Menar inget specifikt utan undrade bara varför du rekommenderade annat agg, det underlättar för läsare om man är lite specifik och påvisar något som kan styrka ens åsikt, annars finns det risk att du kanske inte hjälper TS.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Okej, men hur länge till ska jag vänta. En vecka, en månad, till Oktober?

Vänta tills efter AMD´s släpp 16 Juni. Förövrigt skulle jag också ha tagit I7 4770K / 4790K om jag vore du, Hyper-Threading är en riktigt trevlig funktion.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Okej, men hur länge till ska jag vänta. En vecka, en månad, till Oktober?

Dom kommer snacka mer om 300-serien den 16 juni tror jag det var. Grejen är att ska du köra flera kort i framtiden så är det inte värt med 4GB imo.

Skrivet av kettu92:

4 vs 8 gb vram är inte så stor skillnad i grafikkorten i denna klass enligt mig. Musklerna räcker ändå inte till för en nöjaktigt fps när vram överstiger 4gb. Iallafall inte på ett kort.

Men titta gärna på amd bra pris/prestanda.
Väldigt besviken på nvidia nu, dom senaste 2 driverna har varit riktigt bulla. Chrashande drivrutin och bsdos när man lirar witcher 3.
Har backat i drivers så långt att witcher 3 inte stöder mitt sli

Kommer göra skillnad, men tror inte man hinner nyttja alla 8GB förrän något annat flaskar. Dock är det en enorm fördel om man ska köra CF/SLI längre fram.

Skrivet av Lifooz:

Vänta tills efter AMD´s släpp 16 Juni. Förövrigt skulle jag också ha tagit I7 4770K / 4790K om jag vore du, Hyper-Threading är en riktigt trevlig funktion.
/Lifooz

Håller med. Nu när man faktiskt själv har en i7 och spelat spel som nyttjar HT (gäller ju även en del program med) så ångrar man inte en sekund att man valde i7 över i5

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Detta var väl det jag hittade som verkade mest relevant.

http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Och vad jag kan avläsa så är det egentligen inget fel med aggen i sig, sen är ju den posten mer än 2 år gammal. Komponenterna kan skilja sig från tidigare. Menar inget specifikt utan undrade bara varför du rekommenderade annat agg, det underlättar för läsare om man är lite specifik och påvisar något som kan styrka ens åsikt, annars finns det risk att du kanske inte hjälper TS.

räcker med att söka i forumet

Permalänk
Medlem

Wow, har postas det livligt!

Jag har en i7 950 nu och jag kör SLI på två EVGA GTX 460 SC.

Grejen är att om jag ska gå upp till en i7 och fläska på med mer grafikkraft så kommer jag att spräcka budgeten rejält.

300-serien kommer tydligen om en vecka eller två ut på marknaden. Får se vad resultaten blir, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Wow, har postas det livligt!

Jag har en i7 950 nu och jag kör SLI på två EVGA GTX 460 SC.

Grejen är att om jag ska gå upp till en i7 och fläska på med mer grafikkraft så kommer jag att spräcka budgeten rejält.

300-serien kommer tydligen om en vecka eller två ut på marknaden. Får se vad resultaten blir, antar jag.

i7 är inget krav för bra prestanda men i spel så som GTA V gör det en ganska stor skillnad. Fördelen med grafikkort är att dom är lättare att byta ut, jag föredrar att satsa mer på cpu om man ändå tänkt uppgradera längre fram.