Permalänk
Medlem

Rekommenderade CPU fläktar?

Tjenare när jag spelar cs:go blir min CPU rysligt varm, medans det andra håller sig på en helt okej nivå! så jag undrar om det är dags för en ny Cpu fläkt? Vet inte annars vad jag ska göra, jag har pengar att spendera på en fläkt och jag vill ha en bra som presterar så bra som möjligt, runt 1000 lappen är det mesta jag skulle kunna spendera på en fläkt men jag vet inte några som är bra

Här är en screenshot jag tog på speccy när jag var in-game. den ligger runt 90 men sjunker så fort jag tabbar ner spelet.
http://imgur.com/ds9Sqc3

Jag skulle uppskatta hjälp och tips på en ny fläkt med bra prestanda!

PS. Jag har blåst burken med tryckluft. jag har den så den har rum att andas med och så vidare!

Permalänk
Medlem

Noctua nh-d15 om du har plats för den rek jag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att det ser ut o vara oroväckande höga temps på allt för bara CS:GO.

Vad har du för chassi? chassifläktar?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Noctua är bästa kvalle och en 120mm kylare räcker långa vägar:
https://www.komplett.se/noctua-nh-u12s-cpu-kler/779001?cks=AS...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Jag tycker nästan att det ser ut o vara oroväckande höga temps på allt för bara CS:GO.

Vad har du för chassi? chassifläktar?

Jag har detta chassit: https://www.komplett.se/cooler-master-elite-430-usb-30-svart/...

Men jag har inga chassifläktar, och jag har en lågpresterande cpu fläkt.. kostade typ 150kr ingen aning va det är för någon

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en fläkt o fronten när du köpte den. Sen finns det plats för 6st fläktar i den burken. Ett tips är att ha kanske en 120mm fläkt bak i datorn som suger ur lite av varmluften i den.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Det ska finnas en fläkt o fronten när du köpte den. Sen finns det plats för 6st fläktar i den burken. Ett tips är att ha kanske en 120mm fläkt bak i datorn som suger ur lite av varmluften i den.

Aa, jag vet att jag har den men jag menar att jag inte har flera än just det som är förmonterat..

Vad för fläkt borde jag ha där bak isåfall? och är de enkla att montera? hehe är lite okunnig förstår du!

Permalänk
Medlem

Ok!
Ja, du kan i princip ta vilken som helst som är 120mm.
Det är fyra skruvar och en sladd Skruvarna brukar man få med, och sladden ska antingen in i en kontakt i moderkortet (brukar heta FAN1 eller liknande och vara svåra att hitta) eller en vit stor "sockerbit" från nätaggregatet, beroende på fläkten.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Om du tänker uppgradera i framtiden så visst, kör på en Noctua, men det känns lite sådär annars att köpa en CPU-kylare som är värd mer än processorn i sig.

Ska du inte sätta igång och överklocka en massa så räcker en hyper 212 evo långt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Ok!
Ja, du kan i princip ta vilken som helst som är 120mm.
Det är fyra skruvar och en sladd Skruvarna brukar man få med, och sladden ska antingen in i en kontakt i moderkortet (brukar heta FAN1 eller liknande och vara svåra att hitta) eller en vit stor "sockerbit" från nätaggregatet, beroende på fläkten.

Tack som fan du!

Skulle denna gå bra med processorn: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/noctua-n...
Och sen tex en sån här till chassit där bak?: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Är riktigt tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är de bättre då? Jag vill gärna ha något med bra prestanda skit i priset

Permalänk
Medlem

Den CPU-kylaren är en av de mest använda, den passar till nästan alla processorer, är billig och gör ett bra jobb.

Just chassifläktar kan man använda vilka som helst. Om man är känslig för ljud eller har andra krav ang. statiska tryck, cfm etc så måste man fördjupa sig lite. Men för en vanlig användare så går det bra med vad som

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@lothe23:

212 har bra prestanda.
Den har varit den mest prisvärda kylaren länge!
Tycker inte ens man behöver byta ut fläkten som sitter förmonterad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Den CPU-kylaren är en av de mest använda, den passar till nästan alla processorer, är billig och gör ett bra jobb.

Just chassifläktar kan man använda vilka som helst. Om man är känslig för ljud eller har andra krav ang. statiska tryck, cfm etc så måste man fördjupa sig lite. Men för en vanlig användare så går det bra med vad som

Tack du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

@lothe23:

212 har bra prestanda.
Den har varit den mest prisvärda kylaren länge!
Tycker inte ens man behöver byta ut fläkten som sitter förmonterad!

Den förmonterade gav upp efter 3.5 år

Permalänk
Medlem

@lothe23: Ursäkta att jag var otydlig.

Menade den fläkt som sitter förmonterad på hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

Tack som fan du!

Skulle denna gå bra med processorn: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/noctua-n...
Och sen tex en sån här till chassit där bak?: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Är riktigt tacksam för hjälpen!

Skrivet av jonte.snovit:

Den CPU-kylaren är en av de mest använda, den passar till nästan alla processorer, är billig och gör ett bra jobb.

Just chassifläktar kan man använda vilka som helst. Om man är känslig för ljud eller har andra krav ang. statiska tryck, cfm etc så måste man fördjupa sig lite. Men för en vanlig användare så går det bra med vad som

Skrivet av Jaevel:

@lothe23:

212 har bra prestanda.
Den har varit den mest prisvärda kylaren länge!
Tycker inte ens man behöver byta ut fläkten som sitter förmonterad!

212 EVO kylaren har bra prestanda för pengarna, men Noctua kylaren är betydligt bättre både kylarmässigt och fläktmässigt.

Oavsett vilken kylare du sen tar så måste du kolla så att den passar med dina ram minne och inte tar i dom.

Permalänk
Avstängd

Tight budget: hyper 212 evo. Lite tystare och kyler lite bättre med en aningens högre pris: Noctua NH-U12S, satsa på noctuan direkt är mitt råd även om evon också gör sitt jobb. Hade evo 212, funderade hela tiden på att uppgradera, haft noctua förr och vet att att prestandan var bra för priset men att det fanns mer att hämta för inte så mycket mer pengar... Efter jag skaffade NH-U12S så har tankarna på att uppgradera försvunnit. Finns även uppgraderingsväg för noctuan då det följer med fästen för en till 120mm så att du kan köra push/pull. Även så för evo 212..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Om du tänker uppgradera i framtiden så visst, kör på en Noctua, men det känns lite sådär annars att köpa en CPU-kylare som är värd mer än processorn i sig.

Ska du inte sätta igång och överklocka en massa så räcker en hyper 212 evo långt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

kör min i5 3570k 3.6Ghz @ 4.4 Ghz och hyper 212 evo funkar galant..
maxar ut runt 80c, Notera att enligt intel själva så är allt under 90c "optimalt"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 har fint rykte om sig + den har stort stöd för alla socklar
AMD AM2,AMD AM2+,AMD AM3,Intel 1155,Intel 1156,Intel 2011,AMD FM1,AMD AM3+,AMD FM2,Intel 1150,AMD FM2+,Intel 2011-3

De är ett stor plus du kan flytta den och byta ut fläktarna när de är dax

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Noctua NH-D15 har fint rykte om sig + den har stort stöd för alla socklar
AMD AM2,AMD AM2+,AMD AM3,Intel 1155,Intel 1156,Intel 2011,AMD FM1,AMD AM3+,AMD FM2,Intel 1150,AMD FM2+,Intel 2011-3

De är ett stor plus du kan flytta den och byta ut fläktarna när de är dax

aa tack, har pengarna och letar efter bäst prestanda så kör väl på den då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Den CPU-kylaren är en av de mest använda, den passar till nästan alla processorer, är billig och gör ett bra jobb.

Just chassifläktar kan man använda vilka som helst. Om man är känslig för ljud eller har andra krav ang. statiska tryck, cfm etc så måste man fördjupa sig lite. Men för en vanlig användare så går det bra med vad som

http://www.coolermaster-usa.com/upload/product/2989/feature9....

Borde jag köpa 2 chassifläktar eller?
tänkte mer om jag kan ha nån som suger ut på till exempel där bak och på sidan eller uppåt osv? har ganksa många platser för chassifläktar ser jag nu!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka och ha dig så räcker det med två st tilloch börja med. en fram som suger in luft och en bak som suger ut luften ur lådan.
Det är överflödigt att trycka in mer fläktar bara för att. Visserligen så blir troligen datorn lite kallare, men det låter mer oxå.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Om du inte ska överklocka och ha dig så räcker det med två st tilloch börja med. en fram som suger in luft och en bak som suger ut luften ur lådan.
Det är överflödigt att trycka in mer fläktar bara för att. Visserligen så blir troligen datorn lite kallare, men det låter mer oxå.

Okey, men jag tror inte min cpu fläkt kan vara problemet då? den är utbytt ca 1 år sen. men jag har dock bara 1 chassifläkt och den suger in luft, har inte en enda som suger ut luft skulle jag kunna ta en där bak som suger ut och en som suger åt sidan/uppåt utan problem endån eller?

Permalänk
Medlem

Jag tror EK vardar är de bästa 120mm fläktarna för heatsink/radiatorer nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror EK vardar är de bästa 120mm fläktarna för heatsink/radiatorer nuförtiden.

va? ;s

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX Snackar vattenkylning

Ja, det kan du absolut!
Det finns oändliga med diskussioner och tester om just luftflöden i chassin. Jag personligen gillar ett övertryck mer (dvs när det trycks in mer luft än vad det drars ur.) Så kanske bäst luftflöde med ditt tänk och med ditt chassi skulle vara:
1 fläkt fram som drar in
1 fläkt sida som drar in
1 fläkt bak som drar ut
1 fläkt upp som drar ur ?
Det är bara en tanke.
Jag själv kan sitta i flera dagar och vrida och vända på fläktarna innan jag hittar det ultimata för mina datorkomponenter och chassin.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Jag är "kylskadad" hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte.snovit:

@VideoyGTX Snackar vattenkylning

Ja, det kan du absolut!
Det finns oändliga med diskussioner och tester om just luftflöden i chassin. Jag personligen gillar ett övertryck mer (dvs när det trycks in mer luft än vad det drars ur.) Så kanske bäst luftflöde med ditt tänk och med ditt chassi skulle vara:
1 fläkt fram som drar in
1 fläkt sida som drar in
1 fläkt bak som drar ut
1 fläkt upp som drar ur ?
Det är bara en tanke.
Jag själv kan sitta i flera dagar och vrida och vända på fläktarna innan jag hittar det ultimata för mina datorkomponenter och chassin.

Och var får du ett säkert övertryck med lika många fläktar in som ut? Min ringa erfarenhet har rent praktiskt lärt mig att det krävs mer "fläktkraft" för att skjutsa in luft än att få ut den ur chassiet. Skulle även undvika fläktar på sidopanelen om det inte något grafikkort går väldigt varmt, luftgenomflöde bör vanligtvis gå i en riktning inte komma från alla håll.