Intel Skylake för överklockare lanseras på Gamescom 2015

Permalänk
Skrivet av Ase:

OK finns en revision av pci-e 3 som kallas 3,1 handlar om spänning osv, dessutom citat "but as of March 2015 no consumer products using the standard are available for purchase."
Skylake-e skulle haft pci-e 4 ursprungligen men tydligen har dom tagit bort det ,vilket hade blivit en fördubbling av pci-e linor (om man räknar hastighet)
Såg fram mot pci-e 4 så man kunde vara lite framtidsäker med skylake-e.
Nu har vi m.2 diskar tex samsung xp951 som behöver pci-e 3x4 för att få full hastighet, så det dröjer nog inte länge innan pci-e 3 x 4 blir begränsande.
Så jag hoppas på antingen 8639 portar eller oxå på m.2 pci-e 3x8 för skylake-e det bästa hade varit pci-e 4

Så länge man kör ett grafikkort så är det inget problem. Snarare om man bygger en server med enorm hastighetskapacitet (för en torrent farm eller liknande). Hastigheten idag på SSD:er är snabbt nog i alla fall för OS/program och spel viktigaste är 4k prestandan och IOPS.

Men kanske i framtida spel med 4k extra högupplösta polygoner eller om man äntligen kan använda unlimited detail kanske Annan tanke är att använda SSD:n som extra buffer till grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

inga OC benchmarks ännu ?
Jag skiter fullkomligt i hur den preseterar i sitt orginal utförande.
För då vet man att det inte presterar mkt bättre än förra årets modeller överklockade..så hoppas den klockar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annan tanke är att använda SSD:n som extra buffer till grafikkortet.

Om man vill undvika att använda RAM till varje pris, varför skulle man då vilja använda en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Nu är jag inte helt insatt i DDR3L, men vad jag förstått är det bara spänningen som skiljer. Pin-layout och övriga egenskaper ska vara de samma mellan DDR3 och DDR3L.
Förutsatt att moderkortet stödjer det, bör det väl då räcka med att höja spänningen från 1.35V till 1.5V?

Ska bara vara spänningen som skiljer. Dock tror jag inte några vettiga SkyLake-moderkort kommer släppas som stödjer DDR3L. Det är ju fysisk skillnad på DDR4 och DDR3L, så ska moderkortstillverkarna släppa dubbla moderkortsvarianter? Eller ska dom krångla med universalslottar som passar både DDR4 och DDR3L? Ja, vem vet... Jag tror chanserna är små att det går att återanvända sina existerande DDR3L-minnen.

Permalänk
Medlem

Börjar misstänka att min 3930k kommer att hinna "dö av naturliga orsaker" innan det kommer en CPU jag känner mig tvingad att uppgradera till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av fark:

Har enbart provat Opensuse i nån vecka samt nu Ubuntu fast då är det på en gammal Intel X25 i C2D dator så kasnke inte helt schysst att jämföra, säkerligen en vanesak också men känner mig så bortkommen i Linux haha.. Men ska såklart köra på tills jag får in vanan och när det sker så kanske jag går över helt vem vet, kostar ju dessutom inget så en dual boot iaf?

Vilken dist skulle du rekommendera för bästa hastigheter?
Win 10 ska jag testa även den men har inte kommit dit än men det ska bli av iaf.

Sorry för all OT, skall skärpa mig nu och ta sikte på Skylake för denna tråden.

En dist med LXDE, gärna hyffsat bantad typ LXLE och inte Lubuntu t.ex.

Skrivet av Minsc S2:

Börjar misstänka att min 3930k kommer att hinna "dö av naturliga orsaker" innan det kommer en CPU jag känner mig tvingad att uppgradera till.

Varför känna sig tvingad och byta? en 3930K är ju en toppen processor fortfarande

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Börjar misstänka att min 3930k kommer att hinna "dö av naturliga orsaker" innan det kommer en CPU jag känner mig tvingad att uppgradera till.

Processorn är det inget större fel på, men det går inte komma ifrån att den sitter på en föråldrad plattform. Som tur är händer det en hel del på andra fronter, även om prestandaökningarna på CPUn kan tyckas vara blygsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

En dist med LXDE, gärna hyffsat bantad typ LXLE och inte Lubuntu t.ex.

Tackar skall kika på dom och se, ihop med en SM951 NVMe så fort jag kan få tag i en 256GB till rätt pris så kanske jag kan komme lite närmare min "dröm maskin" hehe?