Windows stängs av sakta

Permalänk
Medlem

Windows stängs av sakta

Windows startar normalt på ca 20 sek men det tar säkert 5-10 min att stänga av datorn. Det har fungerat normalt förut att stänga av och starta windows. Först de senaste månaderna har den sega avstängningstiden uppstått. Vad beror det på? Vad kan man göra?

Det ända jag kan komma och tänka på är att jag har installerat och avinstallerat många stora spel. Kan det försämra SSD?

Jag har installerat Windows 8.1 på min Crucial MX100 256GB.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen tar det tid att avsluta processer och tjänster. Kika i windows händelseloggar efter ledtrådar. Kör igång: eventvwr.msc
Filtrera på Warning och Error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förmodligen tar det tid att avsluta processer och tjänster. Kika i windows händelseloggar efter ledtrådar. Kör igång: eventvwr.msc
Filtrera på Warning och Error.

Jag gick in på händelseloggen men har ingen aning om vad jag ska titta på. Jag hittade i alla fall varningar på RestartManager. Vad säger det mig?

Permalänk
Vila i frid

Du skulle kunna posta skärmdumpar på både Windows->System och Windows->Program-loggarna.

De enda gånger jag haft problem med långsamma avslut är när SPTD i någon form bråkat. De är hjälpdrivare för emulering av CD-ROM som t.ex. Virtual Clone Drive eller Daemon Tools. Använd isf Revo Uninstaller (30 day trial).

Permalänk
Medlem

kolla om datorn är inställd på att tömma växlingsfilen vid avstängning, gör det så tar det mycket längre tid.

http://windowstips.nu/rensa-vaxlingsfilen-nar-windows-stangs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

kolla om datorn är inställd på att tömma växlingsfilen vid avstängning, gör det så tar det mycket längre tid.

http://windowstips.nu/rensa-vaxlingsfilen-nar-windows-stangs-...

ClearPageFileAtShutdown
Data: 0

Data ska alltså inte ändras till 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du skulle kunna posta skärmdumpar på både Windows->System och Windows->Program-loggarna.

De enda gånger jag haft problem med långsamma avslut är när SPTD i någon form bråkat. De är hjälpdrivare för emulering av CD-ROM som t.ex. Virtual Clone Drive eller Daemon Tools. Använd isf Revo Uninstaller (30 day trial).

Här är en länk på nägra skärmdumpar på loggboken

http://postimg.org/image/sq60w5upt/

Permalänk
Vila i frid

Tjänsten för media verkar torsk. Prova att inaktivera tjänsterna "Multimedia Class Scheduler" samt "Media Center Extender Service" och "Windows Media Player Network Sharing Service" mha SERVICES.MSC

Trasiga systemfiler är ett äventyr för en som inte meckat med det tidigare och är fena på windows interna. Snabbaste sättet att fixa det är att spara undan viktiga filer och installera om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tjänsten för media verkar torsk. Prova att inaktivera tjänsterna "Multimedia Class Scheduler" samt "Media Center Extender Service" och "Windows Media Player Network Sharing Service" mha SERVICES.MSC

Trasiga systemfiler är ett äventyr för en som inte meckat med det tidigare och är fena på windows interna. Snabbaste sättet att fixa det är att spara undan viktiga filer och installera om datorn.

Det fungerade inte att stoppa "Multimedia Class Scheduler" men I och med att Windows 10 är på väg så kommer jag ominstallera Windows vilket då förhoppningsvis löser problemet. Tack för all hjälp!