AMD Radeon R9 Nano med grafikprocessorn Fiji drar 175 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas det Ta det säkra före det osäkra och hoppas på imorgon så man blir glatt överraskad i stället

Jag röstar för att sweclockers inte får ta midsommar eller helg. Detta är för stort! Detta måste testas!

Skit i fredagspanelen etc, har ni korten måste de testas, högsta prio!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Det känns som du missar problematiken med just Gameworks. Det ställer till en hel del problem med de titlar som kommer om du inte använder just ett Nvidia-kort. Med Witcher 3 nyligen så har man valt att använda extrem tesselering samt hög MSAA (8x om jag inte minns helt fel) för att slå ut AMDs kort. Nu gick detta förvisso att lösa genom att begränsa tesseleringen via en inställning i CCC för spelet samt att redigera spelets konfigurationfil för att sänka MSAA. Vad allt detta fjanteri från CDPR/Nvidias sida gjort är att få till en onödigt krävande funktion som inte ger bättre grafik. Samt att det slog tillbaks på Kepler-användarna med.

Gameworks gör det även svårare för konkurrenter att optimera drivrutiner för titlar som använder detta då kod döljs. Detta är något många faktiskt ser som ett problem då du straffas för vad för hårdvara du har. PC-marknaden bör vara öppen och det Nvidia gör här är extremt illa och något som måste kritiseras oftare.

DX12 hade MS förmodligen arbetat på innan AMD avtäckte Mantle men det var först efter AMD avtäckte deras API och sedan fått in stödet i spel (Battlefield 4 var det spelet som först fick stöd om jag nu inte minns helt fel) så har MS börjat prata mer och skyndat på införandet i och med Win10. Nu kommer Mantle också fortsätta vara aktuell då Vulkan baseras på API:et.

Och i så fall gissar jag att du helt missat vad GameWorks är. Det är en SDK som har färdiga funktioner för en lång rad effekter som rendering av eld, vatten, hår etc. Det är upp till speltillverkaren, inte Nvidia, att skruva på de rattar som finns för att ge önskad effekt. Nu erbjuder Nvidia hjälp till speltillverkare som väljer att använda deras teknik, så finns säker ett mått av att man vill visa upp sin senaste teknik och därför brer på, men det slutgiltiga beslutet av hur saker ska användas är speltillverkarens. Rent krasst så lär knappast Nvidia tänka speciellt mycket Kepler-användare, för deras affärsmässiga resultat är tidigare produkter en lika stor konkurrent som AMD så det är deras förbannade skyldighet mot aktieägarna att på alla sätt göra de aktuella produkter mer lockande.

Även om GameWorks i sig är binary-only så använder man under huven standardfunktioner från DX, AMD har därför möjligheten att optimera då man normalt sett inte ska optimera för specialfall utan se till att de drivrutiner man har utför de funktioner som DX definierar så väl som möjligt. Nu optimeras det allt eftersom nya titlar kommer ut, men rimligen har det mer att göra med att man får nya flaskhalsar då nya titlar använder funktioner på andra sätt eller till och med för första gången. Skulle det handla om rena titelspecifika optimeringar på bekostnad av andra saker skulle man se försämringar i tidigare titlar (något som garanterat händer då och då, men det är nog mest en sidoeffekt man missat).

Angående Mantle, tror du ens själv på att DX12 inte skulle ha varit del av Win10 om Mantle aldrig existerat? Varför började man då designa om grafikdrivarna som första punkt direkt när man började jobbet med efterföljaren till Win8 (något som börjades ett par månader innan Win8 släpptes). Att man började prata mer och eventuellt tidigare om DX12 i PR-syfte kan däremot mycket väl vara Mantles förtjänst, men rent tekniskt hade vi fått detta oavsett.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Och i så fall gissar jag att du helt missat vad GameWorks är. Det är en SDK som har färdiga funktioner för en lång rad effekter som rendering av eld, vatten, hår etc. Det är upp till speltillverkaren, inte Nvidia, att skruva på de rattar som finns för att ge önskad effekt. Nu erbjuder Nvidia hjälp till speltillverkare som väljer att använda deras teknik, så finns säker ett mått av att man vill visa upp sin senaste teknik och därför brer på, men det slutgiltiga beslutet av hur saker ska användas är speltillverkarens. Rent krasst så lär knappast Nvidia tänka speciellt mycket Kepler-användare, för deras affärsmässiga resultat är tidigare produkter en lika stor konkurrent som AMD så det är deras förbannade skyldighet mot aktieägarna att på alla sätt göra de aktuella produkter mer lockande.

Även om GameWorks i sig är binary-only så använder man under huven standardfunktioner från DX, AMD har därför möjligheten att optimera då man normalt sett inte ska optimera för specialfall utan se till att de drivrutiner man har utför de funktioner som DX definierar så väl som möjligt. Nu optimeras det allt eftersom nya titlar kommer ut, men rimligen har det mer att göra med att man får nya flaskhalsar då nya titlar använder funktioner på andra sätt eller till och med för första gången. Skulle det handla om rena titelspecifika optimeringar på bekostnad av andra saker skulle man se försämringar i tidigare titlar (något som garanterat händer då och då, men det är nog mest en sidoeffekt man missat).

Angående Mantle, tror du ens själv på att DX12 inte skulle ha varit del av Win10 om Mantle aldrig existerat? Varför började man då designa om grafikdrivarna som första punkt direkt när man började jobbet med efterföljaren till Win8 (något som börjades ett par månader innan Win8 släpptes). Att man började prata mer och eventuellt tidigare om DX12 i PR-syfte kan däremot mycket väl vara Mantles förtjänst, men rent tekniskt hade vi fått detta oavsett.

Jag vet mycket väl vad Gameworks är och vad syftet med det är. Dels SDKn för att implementera Nvidia-optimerade funktioner i spel men också att försäkra konkurrenters produkter då dessa inte kommer fungera lika bra, blandannat genom att helt utelåsa dessa från insyn för just optimering. Detta är något dåligt men kunde vara betydligt bättre om Nvidia inte väljer att straffa användare som kan bli nya kunder framöver. Extremt fult sätt att marknadsföra sin produkt.

När Mantle presenterades var Windows 10 inte ens officiell. Huruvida DX12 skulle dyka upp i Win10, Win9, Win 8.2 eller någon annan utgåva var inte direkt självklar då. Att DirectX 12 någon gång skulle komma var självklart men inte när. MS entusiasm för Windows som spelplattform har ju som bekant varit extremt låg under stora delar av 00- och 10-talet som bekant. Självklart visste både MS och AMD om vad varandra höll på med, de sammarbetar ju trots allt med varandra på en hel del områden. Vad som dock är uppenbart om man följt rapporteringen är att MS vaknade när AMD presenterade Mantle och sedan blivit betydligt mer aktiv med att prata om just DX 12. Hitills är det samtidigt mest prat de också gjort, Mantle har funnits ute ganska länge nu trots allt. Sedan Mantle presenterades har vi ju också fått Windows 10 presenterad, och snart också lanserad. Och likaså DX 12.

Det är naivt att tro att MS skulle ha lanserat DX12 nu i sommar om det inte vore för Mantle då inget vad jag sett tyder på att detta skulle ha hänt annars. En ny Windows-utgåva hade varit mer trolig dock, kanske med DX 11.3-stöd redan från början.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Jag vet mycket väl vad Gameworks är och vad syftet med det är. Dels SDKn för att implementera Nvidia-optimerade funktioner i spel men också att försäkra konkurrenters produkter då dessa inte kommer fungera lika bra, blandannat genom att helt utelåsa dessa från insyn för just optimering. Detta är något dåligt men kunde vara betydligt bättre om Nvidia inte väljer att straffa användare som kan bli nya kunder framöver. Extremt fult sätt att marknadsföra sin produkt.

När Mantle presenterades var Windows 10 inte ens officiell. Huruvida DX12 skulle dyka upp i Win10, Win9, Win 8.2 eller någon annan utgåva var inte direkt självklar då. Att DirectX 12 någon gång skulle komma var självklart men inte när. MS entusiasm för Windows som spelplattform har ju som bekant varit extremt låg under stora delar av 00- och 10-talet som bekant. Självklart visste både MS och AMD om vad varandra höll på med, de sammarbetar ju trots allt med varandra på en hel del områden. Vad som dock är uppenbart om man följt rapporteringen är att MS vaknade när AMD presenterade Mantle och sedan blivit betydligt mer aktiv med att prata om just DX 12. Hitills är det samtidigt mest prat de också gjort, Mantle har funnits ute ganska länge nu trots allt. Sedan Mantle presenterades har vi ju också fått Windows 10 presenterad, och snart också lanserad. Och likaså DX 12.

Det är naivt att tro att MS skulle ha lanserat DX12 nu i sommar om det inte vore för Mantle då inget vad jag sett tyder på att detta skulle ha hänt annars. En ny Windows-utgåva hade varit mer trolig dock, kanske med DX 11.3-stöd redan från början.

AMDs Mantle i ena skålen och Apples Metal i andra skålen. Pop quiz: vilken är det enda reella hotet mot Windows dominans som spelplattform? DX12 måste hända då iOS/OSX redan har motsvarande teknik.

Till det tillkommer att det första Microsoft måste stabilisera inför en ny Windows release är drivarmodellen för utan spikad drivarmodell har man ingen HW att köra på och HW-tillverkare kan inte säkerställa att deras produkter fungerar på nästa Windows-version. Antag att DX12 inte var planerad till Win10, när vore det då rimligt att införa en så pass stor förändring i drivarmodell? Det är något man aldrig tidigare gjort i en redan lanserad Windows-version, Win10 planneras bli rätt långvarig (fast få se hur man i praktiken hanterar uppdateringar av kernel-version om Win10 är den slutgiltiga versionen).

Och om DX12 inte initialt var planerad, varför designade man om drivarmodellen för att stödja den typ av "low-overhead" modell som behövs DX12 från start (start här är alltså innan Win8 lanserades)?

Naturligtvis är Nvidias mål med GameWorks att framhäva sina egna produkter, men det är fortfarande speltillverkarna som är ansvariga för att dels avgöra om man ska använda det eller ej, framförallt är man ansvarig för vilka effekter och hur deras inställningar ska vara.

Antar att de flesta AMD kramare stämplat Nvidia fan-boy på mig vid det här laget, men personligen skiter jag fullständigt i företaget bakom då "brand loyalty" i min mening är idiotisk. Inget företag är din vän, de vill bara ha dina pengar, något som är helt OK bara de levererar produkter man vill ha. I dessa trådar målas i princip alltid AMD upp som "de jobbar med öppna lösningar", "de tänker på hela branschen" etc när sanningen är att de helt enkelt inte har FoU resurser att göra något eget och backa upp det med verktyg och programvara som krävs. Enda jag bryr om är tekniken och utvecklingen av den, tycker det är fascinerade att läsa om och jobba med bleeding edge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Möjligt att Nvidia tänker försöka trycka in funktioner från feature_level 12.1 via gamworks, möjligt att de är machosister.
För de första kan de räkna med en shitstorm värre än den de fick för Witcher 3, från alla som äger Kepler eller äldre.
Shitstorm.

"Rasterizer Ordered Views" är tydligen långsammare om än snyggare än vanlig Rasterering, ju mer de använder den funktionen desto mer tappar Maxwell i prestanda mot de som saknar den.
Återstår Conservative Rasterization tier 1, som tydligen kan vara användbart för Voxlar, ingen stor sak känns det som.
AMD:s marknadsavdelning hoppas nog att Nvida trycker in feature_level 12.1, skulle ge dem många nya kunder.

edit

Citat:

And BTW it's time to stop this "fully compatible" nonsense. We have an new API that offers like several thousand baseline features vital for getting the most out of current advanced graphics hardware that rivals supercomputers of the past. Yet everyone has to whine about 3 (three) minor features that no-one will be using any time soon... beats me completely.

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=5090202&postcount=33

@Youshman Tror absolut inte att du är fanboy.
Dock tror jag att AMD:s Mantle, satte fart på MS stöd för lågnivå API i DX12.
innan Mantle, hörde jag mest snack om stöd för tuchpad och annan skit, efter Mantle blev det dock eld i baken.
Om det fick MS att sätta fart på något som var på gång, eller om de valde att kopiera stora delar av Mantle, låter jag vara osagt, men jag tror att utan Mantle hade vi fortfarande stått, utan ett lågnivå API i DX12.

PS Vad är det för fel i att vara AMD-kramare? DS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att de flesta AMD kramare stämplat Nvidia fan-boy på mig vid det här lagete.

I en sån mening verkar du samtidigt anklaga dem andra för att vara AMD fanboys! Så varför inte? Men det här är en tråd om AMD's produkter så klart vi lägger energi på att klarna ut på vad som stämmer.

Att det är speltillverkarens ansvar att implentera GameWorks stämmer inte. Det måste ju vara grafikkortstillverkarens ansvar, lika mycket som när vi hejar och buar på AMD's ska göra nyare drivrutiner till X spel så ligger det på Nvidias ansvar att lägga på GameWorks. http://kotaku.com/why-are-amd-and-nvidia-fighting-again-15949..., där beskriver man att Nvidia ger pengar för att implentera GameWorks. Och då jämförde man Mantle som motsvarande, vilket kritiker menade var "orättvist" för att det gick inte att använda dem för Nvidia's grafikkort.

Så vad är AMD's nya GameWorks? Vad man verkar marknadsföra är just DirectX12 och lovar 100% kompatibilitet. Det lovar Nvidia alltid med, är exklusiva funktioner till att sabba andra grafikkortstillverkare, det är ju därför de betalar spelutvecklarna för att implentera GameWorks? Och kom inte med att AMD gör samma sak, för det har du inga bevis på. Och har inga resurser för programvara? Jag tycker drivrutinerna fungerar väldigt bra, och 295X2 som är 3 år gamlare än Titan X presterar bättre, vilket talar mer om att de är väldigt kompetenta idag med sin hårdvara och spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

AMDs Mantle i ena skålen och Apples Metal i andra skålen. Pop quiz: vilken är det enda reella hotet mot Windows dominans som spelplattform? DX12 måste hända då iOS/OSX redan har motsvarande teknik.

Till det tillkommer att det första Microsoft måste stabilisera inför en ny Windows release är drivarmodellen för utan spikad drivarmodell har man ingen HW att köra på och HW-tillverkare kan inte säkerställa att deras produkter fungerar på nästa Windows-version. Antag att DX12 inte var planerad till Win10, när vore det då rimligt att införa en så pass stor förändring i drivarmodell? Det är något man aldrig tidigare gjort i en redan lanserad Windows-version, Win10 planneras bli rätt långvarig (fast få se hur man i praktiken hanterar uppdateringar av kernel-version om Win10 är den slutgiltiga versionen).

Och om DX12 inte initialt var planerad, varför designade man om drivarmodellen för att stödja den typ av "low-overhead" modell som behövs DX12 från start (start här är alltså innan Win8 lanserades)?

Naturligtvis är Nvidias mål med GameWorks att framhäva sina egna produkter, men det är fortfarande speltillverkarna som är ansvariga för att dels avgöra om man ska använda det eller ej, framförallt är man ansvarig för vilka effekter och hur deras inställningar ska vara.

Antar att de flesta AMD kramare stämplat Nvidia fan-boy på mig vid det här laget, men personligen skiter jag fullständigt i företaget bakom då "brand loyalty" i min mening är idiotisk. Inget företag är din vän, de vill bara ha dina pengar, något som är helt OK bara de levererar produkter man vill ha. I dessa trådar målas i princip alltid AMD upp som "de jobbar med öppna lösningar", "de tänker på hela branschen" etc när sanningen är att de helt enkelt inte har FoU resurser att göra något eget och backa upp det med verktyg och programvara som krävs. Enda jag bryr om är tekniken och utvecklingen av den, tycker det är fascinerade att läsa om och jobba med bleeding edge.

Steam. Apples OS X är mer eller mindre irrelevant. Nog för att deras produkter är populära men jag ser inte direkt många som migrerar till OS X för spelutbudet i dagsläget. Iofs ser jag inte så många som byter till SteamOS eller än bättre, en vettig Linux-distro. MS fokus är och har sedan lanseringen av första Xbox varit just Xbox. Min skepsis mot MS är grundad i deras totala ointresse i deras Windows OS som spelplattform. Ibland får de något infall och gör något men någon riktig support från MS ser jag då inte. Speciellt inte då som konsument. Och för att återgå till just Steam så har Valves planer varit kända länge men jag upplever inte direkt som att MS direkt bryr sig heller.

Bör dock tilläggas att jag hoppas på att Linux-baserade OS kommer kunna bli ett seriöst alternativ som spelplattform framöver. Som gammal Ubuntu-användare så är jag ju sugen på att installera och prova några av de fåtal spel som portats och som intresserar mig, Metro Redux för att nämna något.

Att Windows 10 får en ny drivarmodell (vilket inte var allmänt känt när Mantle presenterades då Windows 10 fortfarande inte var presenterat eller ens namngivet) betyder inte så mycket när Windows 8 använder WDDM 1.2 och Windows 8.1 fick WDDM 1.3. Att Windows 10 får WDDM 2.0 är säkert kul men inget som var allmänt känt redan då. Och vad spelar WDDM för roll när det ändå går att införa ny funktionalitet ändå, vilket Mantle och nu Vulkan bevisligen gör. AMD med deras betydligt mindre avdelning och resurser för utveckling av API överglänste gamla slöa MS rejält där.

Nu är ju Nvidia samtidigt ett så pass stort företag att de inte borde behöva använda fula metoder för att ta marknadsandelar. Inte ens AMD gör ju något sådant och då ligger de betydligt sämre till då de har Intel att slåss med. Alla tre spelkonsollerna använder AMDs produkter vilket borde ge AMD ett rejält övertag. De skulle lika väl kunna låsa ut Nvidia genom att se till att spel fungerar bättre på GCN-hårdvara och likt Nvidia redan gör använda vendorlocks för olika funktioner. AMD har en helt annan syn på saken vilket är extremt uppfriskande jämfört med gamla gnidiga Nvidia som inte vill sammarbeta med någon och så fort de kan lanserar dåliga låsta lösningar som endast fungerar på deras hårdvara. Ska vi vara riktigt petiga så är det enda Nvidia har av värde deras PR-avdelning. De har inga produkter som är nödvändiga i någon dator i dagsläget. Att de ens går så bra är mycket tack vare just deras PR-avdelning.

Huruvida du är vinklad åt något håll har ingen direkt betydelse för mig. Du kan ju uppenbarligen argumentera för din sak vilket är mer välkommet och givande jämfört med merparten av de inlägg som främst kommer från Nvidia-supporters men även en del AMD (och Intel)-supporters.

Nu brukar jag förmodligen uppfattas som en AMD-fanboy själv men det bör påpekas att jag gillar både Radeon och Geforce-kort (senaste Geforce är GTX 670). Dock gillar jag inte hur Nvidia marknadsför sina produkter och hur det påverkar mig som konsument, speciellt då jag för stunden inte har Nvidias produkter i min dator. Självklart accepterar jag andras åsikter, även de som är olik min egna. Kan inte bry mig mindre om vilket märke någon annan användares grafikkort eller processor har. Och ja, jag föreslår även Nvidias grafikkort, speciellt då när den som frågar har behov som bättre matchas av Nvidias produkter vid tillfället. Och likaså AMD då jag själv sitter på ett Geforce-kort. Hade jag haft råd hade jag faktiskt kört ett kort av varje, men såvida inte AMD och Nvidia känner för att börja sponsra så får det likt tidigare bli det kort som vid tidpunkten matchar mina behov och plånbok bättre.

Det intresantaste och viktigaste är självklart intresset för datorer och IT allmänt, det är ju ändå därför många av oss kommit hit förmodar jag.

EDIT: Självklart har även utvecklare och utgivare ett ansvar med. Jag ser det som något negativt att de ens väljer att använda GameWorks men i grunden är det Nvidias fel då de utvecklat det låsta programmet och sedan lockar med pengar/mutor för att låsa in produkter. AMDs Gaming Evolved är samtidigt ingen perfekt lösning men jämförelsevis mycket bättre då det inte drabbar Nvidia-användare som fortfarande kan använda alla relevanta funktioner.

Sedan, för att återgå i tidigare inläggs Witcher 3-kommentar, så är CDPR användande av just GameWorks patetiskt och väl förtjänt av frän kritik när de samtidigt gör en så pass stor sak av deras speltjänst GOGs DRM-fria spel. Mjukvarulås är tydligen fel men vendorlocks är istället okej. Kommer givetvis inte glömmas i första laget. Av mig iallafall.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

AMDs Mantle i ena skålen och Apples Metal i andra skålen. Pop quiz: vilken är det enda reella hotet mot Windows dominans som spelplattform? DX12 måste hända då iOS/OSX redan har motsvarande teknik.

Till det tillkommer att det första Microsoft måste stabilisera inför en ny Windows release är drivarmodellen för utan spikad drivarmodell har man ingen HW att köra på och HW-tillverkare kan inte säkerställa att deras produkter fungerar på nästa Windows-version. Antag att DX12 inte var planerad till Win10, när vore det då rimligt att införa en så pass stor förändring i drivarmodell? Det är något man aldrig tidigare gjort i en redan lanserad Windows-version, Win10 planneras bli rätt långvarig (fast få se hur man i praktiken hanterar uppdateringar av kernel-version om Win10 är den slutgiltiga versionen).

Och om DX12 inte initialt var planerad, varför designade man om drivarmodellen för att stödja den typ av "low-overhead" modell som behövs DX12 från start (start här är alltså innan Win8 lanserades)?

Naturligtvis är Nvidias mål med GameWorks att framhäva sina egna produkter, men det är fortfarande speltillverkarna som är ansvariga för att dels avgöra om man ska använda det eller ej, framförallt är man ansvarig för vilka effekter och hur deras inställningar ska vara.

Antar att de flesta AMD kramare stämplat Nvidia fan-boy på mig vid det här laget, men personligen skiter jag fullständigt i företaget bakom då "brand loyalty" i min mening är idiotisk. Inget företag är din vän, de vill bara ha dina pengar, något som är helt OK bara de levererar produkter man vill ha. I dessa trådar målas i princip alltid AMD upp som "de jobbar med öppna lösningar", "de tänker på hela branschen" etc när sanningen är att de helt enkelt inte har FoU resurser att göra något eget och backa upp det med verktyg och programvara som krävs. Enda jag bryr om är tekniken och utvecklingen av den, tycker det är fascinerade att läsa om och jobba med bleeding edge.

Håller med, men ska vi bara ser realistiskt hur det ser ut idag.

Skulle AMD ha stabil eknomi och går plus nog för att pusha nya produkter (leker med tanken att AMD i år gör riktigt bra år), sen fortsätta i bra många år. Så skulle AMD inte ha råd att helt plötsligt låsa in tekniken när det gått bra i säg 2 år, det skulle dom inte ha råd med dåligt PR. Även om siffrorna visar grönt. Marknaden svänger kraftigt i teknikbranschen också.

Så tror inte dom kommer sluta med det om man köper ett AMD grafikkort (men ja ledningen är lite speciellt hos amd, kan ju få tokiga idéer, men den nya VD verkar ju stabil så får hoppas denna kan styra företaget rätt). Det jag menar är att det inte är dumt att ge det företag som gynnar kunder mest pengarna, i stället för det som låser in och missgynnar kunderna.

Så försöker jag göra (inte alltid det lyckas kanske eller inte tänker på vad man köper alltid och vilket företag man gynnar).

Jag tror i alla fall AMD satte fart på MS att släppa DX 12 till windows, kanske hade kommit ändå, som DX 11,2 som någon annan nämnde och inte som nu med massiv PR satsning.

Jag vet inte vad som menas med både tier och feature level. Men har det någon praktisk betydelse för spelutveckling?

Sen gamework enligt osäker källa låst någon titel till 60FPS med amd kort (set även någon artikel , men kan inte bekräfta om det är sant)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedman18:

I en sån mening verkar du samtidigt anklaga dem andra för att vara AMD fanboys! Så varför inte? Men det här är en tråd om AMD's produkter så klart vi lägger energi på att klarna ut på vad som stämmer.

Att det är speltillverkarens ansvar att implentera GameWorks stämmer inte. Det måste ju vara grafikkortstillverkarens ansvar, lika mycket som när vi hejar och buar på AMD's ska göra nyare drivrutiner till X spel så ligger det på Nvidias ansvar att lägga på GameWorks. http://kotaku.com/why-are-amd-and-nvidia-fighting-again-15949..., där beskriver man att Nvidia ger pengar för att implentera GameWorks. Och då jämförde man Mantle som motsvarande, vilket kritiker menade var "orättvist" för att det gick inte att använda dem för Nvidia's grafikkort.

Så vad är AMD's nya GameWorks? Vad man verkar marknadsföra är just DirectX12 och lovar 100% kompatibilitet. Det lovar Nvidia alltid med, är exklusiva funktioner till att sabba andra grafikkortstillverkare, det är ju därför de betalar spelutvecklarna för att implentera GameWorks? Och kom inte med att AMD gör samma sak, för det har du inga bevis på. Och har inga resurser för programvara? Jag tycker drivrutinerna fungerar väldigt bra, och 295X2 som är 3 år gamlare än Titan X presterar bättre, vilket talar mer om att de är väldigt kompetenta idag med sin hårdvara och spel.

Som gamer är jag främst en konsolbonde, så använder ju AMD GPUer så lite otrogen Nvidia fan-boy då Teknikmässigt tycker jag alla någorlunda objektiva bedömningar måste ge Nvidia ledartröjan, normalt leder de "bara" på program- och verktygssidan men just nu har de även ledningen på HW-sidan (Fiji kan komma att ändra på det).

Om du jämför GameWorks med Mantle så har du missförstått vad GameWorks är, dessa två är inte på något sätt samma sak. Mantle, Metal och DX12 är exempel på olika varianter av samma sak. GameWorks skulle rent tekniskt kunna ligga ovanpå alla dessa tekniker, faktum är att det finns en variant med namnet AndroidWorks som då kör ovanpå OpenGL ES.

GameWorks är en uppsättning färdiga "recept" för att göra en rad effekter som tar en hel del resurser att skapa från scratch (scratch här är direkt ovanpå DX, Mantle, OGL eller liknande). Det finns inga fria luncher, så självklart lägger inte Nvidia massa resurser på detta för att vara snälla utan det görs bara för att man bedömer att det leder till att man säljer fler kort. Huruvida de "betalar" utvecklare för att använda GameWorks beror på hur man definierar "betalar". GameWorks är fritt att användas och som jag förstått det erbjuder Nvidia ibland även guidning i hur GameWorks bäst (enligt dem) kan användas. Motprestationen är inte direkt betalning, Nvidia verkar i stället räkna med att mervärdet för GeForce-korten är blir så pass stort att det betalar igen kostnaderna.

Nvidia bedömer uppenbarligen att GameWorks inte skulle användas om de gjorde det helt knutet till deras HW, nu är det byggt på standardfunktioner i DX. Undantaget är PhysFX som numera är utvecklat med CUDA vilket då naturligtvis gör det bundet till HW som stödjer den tekniken.

Mantle är ett väldigt bra exempel på att AMD gör samma sak. Titta vad man jobbat med sedan Mantle används som grundplåt i Vulkan, massor med omdesign för att det ska fungera på något annat än GCN. I den form Mantle existerade i var det helt knutet till en specifik GPU-design av en specifik tillverkare (d.v.s värre än GameWorks). Tekniken och dess dokumentation släpptes aldrig fri innan man donerade rubbet till Khronos Group, så vi kommer aldrig få veta hur AMD skulle ha agerat om Mantle blivit en succé.

Ett väldig talande exempel på där AMD saknar programvarustöd är GPGPU/HSA. Man pratar massor om detta, men hur ska man som programmerare använda detta? Visst finns OpenCL, men det är väldigt primitiva verktyg runt detta om man jämför med vad Nvidia erbjuder för CUDA. Ingen borde vara förvånad att majoriteten av alla program som ändå har GPGPU-stöd (vilket inte är så många) först och främst stödjer CUDA och i andra hand OpenCL. Var hittar man AMDs motsvarighet till Intel VTune, hur kan man förvänta sig att någon större massa ska lyckas optimera OpenCL, OpenMP lösningar utan sådana verktyg (det går, men är svårare == dyrare).

För HSA har man inte gjort något alls utöver grundläggande OS-stöd, medan t.ex. Intel jobbat med bl.a. OpenJDK folket för att få in stöd i JVM:en så att man automatisk kan dra nytta av SSE/AVX i en del grundläggande funktioner i Java8 och senare. I AMDs fall hade HSA kunna användas på liknande sätt.

Tittar man på sammansättning av Nvidas personal så är det ett rent programvarubolag som råkar sälja grafikkort. Intel börjar allt mer gå åt samma håll. AMD må designa bra HW, men de har tyvärr alldeles för lite fokus på programvara.

Allt detta är naturligtvis min personliga övertygelse och åsikt, men försöker basera den på de fakta som finns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Jag vet inte vad som menas med både tier och feature level. Men har det någon praktisk betydelse för spelutveckling?

Väldigt förenklat: feature levels beskriver vilka funktioner som implementeras i GPUn
tiers beskriver i någon mån kapaciteten på de resurser/beräkningsenheter som finns

Så utan stöd i "feature level", inget stöd alls.
Ju högre "tier" ju komplexare lösningar kan kortet hantera.

I praktiken: det som användas är lägsta nivå som ändå får in den stora massan, d.v.s inget att bry sig om. Har man en modern GPU så kommer den fungera oavsett tillverkare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Hur ska tillverkare klämma sina egna kylare på litet kort.

De får väl designa en kylare separat för kortet? Inte direkt första gången man behövt göra det.

Skrivet av jesusbarnet:

Det står längst ned att det inte finns några prisuppgifter än så Hur vet du att det blir dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara ta prisuppgifterna för Fury/Fury X och jämföra dem med R9 390Xs prisuppgifter. Nano borde lägga sig någonstans däremellan kan man tycka. Om nu inte AMD har fler kort i rockärmen dvs. De kan ju överraska oss med ett väldigt konsumentvänligt pris men jag tvivlar.

Skrivet av borz:

290X+ prestanda med endast 1st 8-pins kontakt och 175W TDP.
Hur säkra är dessa uppgifter?

175W TDP betyder inte att det måste dra 175W utan det är någon form av högsta värde. Så det skulle inte förvåna mig om det bara behövs en 8 pin.

Skrivet av anon99339:

Samtidigt köper folk 800 Watts-nätagg som aldrig förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå? Folk vill ju ha nätagg som räcker i många år. Hellre för mycket än inte nog mycket. Då menar jag självfallet inte ett 1200W agg för en HTPC.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul kort! Hur får dom plats med allt gott på så liten yta? Nu vill jag bygga ITX!

De har stapplat minnen i själva GPUn så de slipper dra ledningsbanor till separata vram chip på kretskortet. Det sparar in en väldigt stor yta på kretskortet som då helt enkelt klipps av.

Skrivet av PalmiNio:

Otroligt vad folk vill hitta fel. Vad är det som gör att Fury inte skulle ha lika "äkta" (vilket ord) DX12 stöd som Maxwell?

Vore inte första gången någon lanserar ett kort som inte fullt ut stödjer en ny API från Microsoft. Vill minnas att Nvidia hade kort tidigare som inte fullt ut utnyttjade DX11.

Skrivet av dealerovski:

Förstå mig rätt. Jag är glad att det finns folk som här på swec som kan tänka sig köpa AMD. Billigare för mig när jag uppgraderar och helt 100% endast tittar på nvidia sortimentet

Med andra ord glömde du två ord... "För mig". Din första kommentar bara osade av bitter Nvidiafan utan dessa två ord.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Superbra att det lanseras en litet kort... men är det inte så att det oftast är antal PCI-platser som kortet tar upp som är en mera begränsande faktor i mITX byggen? Vilket litet och snyggt chassi passar detta kort i som verkligen är ett mITX chassi?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Superbra att det lanseras en litet kort... men är det inte så att det oftast är antal PCI-platser som kortet tar upp som är en mera begränsande faktor i mITX byggen? Vilket litet och snyggt chassi passar detta kort i som verkligen är ett mITX chassi?

Problemet är ganska icke-existerande då de flesta för ändamålet vettiga m-ITX chassin idag möjliggör montering av dualslot kort. Jag förmodar att du tänker på chassin som endast stödjer single slot? Dessa kommer ändå vara så kraftigt begränsade med vad för kort de kan använda och framförallt kyla att kort i denna prestandanivån aldrig lär bli speciellt relevanta ändå tyvärr. Även med ett vattenblock som gör att kortet bara tar en kortplats måste ändå kylningen få plats någonstans och då är ändå dessa chassin för små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet är ganska icke-existerande då de flesta för ändamålet vettiga m-ITX chassin idag möjliggör montering av dualslot kort. Jag förmodar att du tänker på chassin som endast stödjer single slot? Dessa kommer ändå vara så kraftigt begränsade med vad för kort de kan använda och framförallt kyla att kort i denna prestandanivån aldrig lär bli speciellt relevanta ändå tyvärr. Även med ett vattenblock som gör att kortet bara tar en kortplats måste ändå kylningen få plats någonstans och då är ändå dessa chassin för små.

Tänker på exempelvis Streacom's chassin.
Länka gärna lite snygga och vettiga mITX chassin! Har verkligen svårt att hitta några som ser ens någorlunda OK ut..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Tänker på exempelvis Streacom's chassin.
Länka gärna lite snygga och vettiga mITX chassin! Har verkligen svårt att hitta några som ser ens någorlunda OK ut..

Denna lista bör fysiskt klara just detta kort (och andra korta dual slot grafikkort) iallafall: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=s225151045#prodlista
Det försvinner rätt många chassin som faktiskt är kompatibla men har fel information på prisjakt. Betydligt längre lista men som kräver närmare titt på vilka chassin som faktiskt får plats med kortet: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=s225151045#rparams=lb...
Sedan finns det även en del andra chassin som inte finns i Sverige. Då jag inte minns namnet på dessa så lyckas jag inte hitta någon vettig länk men någon annan kanske nämner det. Såvida jag nu själv inte lyckas hitta de senare då.

De mindre HTPC-klassade chassina försvinner tyvärr (väljer man mATX så får man betydligt mer att välja på men samtidigt ett lite större chassi).

Skulle jag personligen bygga idag och med just detta R9 Nano-kort så hade jag nog satsat på en i7, minst 16GB RAM och antingen Phanteks Enthoo EVOLV ITX, Corsair Obsidian 250D eller Silverstone Sugo SG08 av de som finns i svensk handel i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad du "glömmer" nämna är att AMD fortfarande ligger minus på året (2%), 36% under årshögsta. Men hey, det är ju en positiv trend de senaste 24 timmarna och man ligger faktiskt 11% över årslägsta. AMD IS BACK!

Det är ju precis då man ska köpa, när aktien är billig. Eller hur?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Finns bara en modell på marknaden