AMD Radeon R9 Nano med grafikprocessorn Fiji drar 175 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Grinig för att du trodde du gjorde ett bra köp med 3 way SLI med 970?

Pst. Ändra din sign. Minnet på dina kort stämmer inte

Jag tycker jag gjorde ett suveränt köp med 3st 970 med tanke på hur mycket dom kostar idag och jag betalade under 3000sek st i november.

Minnet stämmer, kanske inte blir samma hastighet i 3500MB+ i vissa spel. Och jag har aldrig upplevt några problem, så säga det är fel är att ta i.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Grinig för att du trodde du gjorde ett bra köp med 3 way SLI med 970?

Pst. Ändra din sign. Minnet på dina kort stämmer inte

Varför så giftig?
Minnet på korten stämmer, men 0,5 gb av de är långsammare..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Var är alla fanboys med sina "Scthekare, kärnkraftverk, kamin" - skämt nu då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av dealerovski:

Förstå mig rätt. Jag är glad att det finns folk som här på swec som kan tänka sig köpa AMD. Billigare för mig när jag uppgraderar och helt 100% endast tittar på nvidia sortimentet

Då skall jag rätta dig: "Det enda positiva för mig är att dessa kort kommer pressa priserna på Nvidias kort då jag endast är intresserad av det gröna lagets grafikkort."

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

AMD har senaste 10 åren legat före nvidia med stöd för API-extensioner. Var så säker på att denna generation minst matchar Maxwell 2.

Nvidia var ju typ ett år före AMD med OpenGL 4.5 stöd. Lanseringsdagen kontra typ den här sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tycker jag gjorde ett suveränt köp med 3st 970 med tanke på hur mycket dom kostar idag och jag betalade under 3000sek st i november.

Minnet stämmer, kanske inte blir samma hastighet i 3500MB+ i vissa spel. Och jag har aldrig upplevt några problem, så säga det är fel är att ta i.

Detta är bra nyheter (eller egentligen inga nyheter, bara bekräftande) då det visar att trots väldigt hög beräkningsprestanda (3 x 970) så är inte 4 GiB (eller 3,5 då) en flaskhals. Nu förutsätter jag då förstås att du använt dem till annat än CS och kört lite tyngre spel.

Tror AMDs senaste kort kan bli intressanta att se test på. Måste säga att jag blev glatt överaskad av vad som presenterades, hoppas det presterar bra också. Worst case är väl ett nytt Tonga..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det enda positiva med AMDs framgång är att Nvidia kommer prispressa sina kort.

Inte säkert. Nvidia märks att dom äger marknaden och sätter sitt pris hur dom vill mot AMD. Känns mer som konkurrerar mot sig själva. Sätter ju alltid priset 500/1000ca dyrare än AMD. Ibland även högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

AMD berättade om priserna för vissa av sina kort igår under sin livestream;

R9 390 329$
R9 390X 429$
R9 Fury 549$
R9 Fury X 649$

Att R9 Nano kostar mer än R9 Fury och mindre än R9 390X låter osannolikt, så jag gissar att det kommer hamna runt 449-499$.
Liten design, låg TDP och HBM kombinerat med prestanda över 290X lär ta ut sin rätt i priskriget.

Priser ligger ute nu hos återförsäljare. Tredjepart kylare under 5000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger ute här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Vore intresant om swec går ut med ett test i slutat av veckan, mest för strömförbrukning och hur dom gjort med toppkorten för att ligga i samma klass som 980 utan att ha klockat så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Priser ligger ute nu hos återförsäljare. Tredjepart kylare under 5000kr

Vilken ÅF?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Vilken ÅF?

La ut det i inlägget ovanför, men är netonnet.

Lägger ut en print, i fall dom lagg ut det för fort. NDA borde i alla fall vara släppt nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

La ut det i inlägget ovanför, men är netonnet.

Lägger ut en print, i fall dom lagg ut det för fort. NDA borde i alla fall vara släppt nu.

http://i.imgur.com/vz6VFWN.jpg

Frågan är vad P står för I 380P och 390P, inget jag hört talas om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

La ut det i inlägget ovanför, men är netonnet.

Lägger ut en print, i fall dom lagg ut det för fort. NDA borde i alla fall vara släppt nu.

http://i.imgur.com/vz6VFWN.jpg

Jaha, det hade jag missat

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Flera finns i lager att beställa. Borde komma lite tester snart då.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är vad P står för I 380P och 390P, inget jag hört talas om?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut att vara olika klock bara. Men får väll se när recessioner släppts, är rätt tyst på artiklar på swec, gissar dom testar kort för fullt, har man tur så kommer det imorgon.

Skrivet av bonafriss:

Jaha, det hade jag missat

Jag med, såg det i en annan tråd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vill se lite spel tester först och inte massa bullshit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vill se lite spel tester först och inte massa bullshit...

Det kommer, 300 serien finns redan i butik och Fiji ska komma nästa vecka sägs det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Det kommer, 300 serien finns redan i butik och Fiji ska komma nästa vecka sägs det.

Yup, specifikt 24 Juni och känner jag SweClockers rätt så kommer ett stort test på 300-serien fram under eftermiddagen också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Yup, specifikt 24 Juni och känner jag SweClockers rätt så kommer ett stort test på 300-serien fram under eftermiddagen också

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas det Ta det säkra före det osäkra och hoppas på imorgon så man blir glatt överraskad i stället

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

Har köpt lite AMD aktier gått upp en del idag.

Vad du "glömmer" nämna är att AMD fortfarande ligger minus på året (2%), 36% under årshögsta. Men hey, det är ju en positiv trend de senaste 24 timmarna och man ligger faktiskt 11% över årslägsta. AMD IS BACK!

Skrivet av 2good4you:

AMD har senaste 10 åren legat före nvidia med stöd för API-extensioner. Var så säker på att denna generation minst matchar Maxwell 2.

Vad du säger verkar stämma rätt bra för perioden 2005-2010, eller rättare sagt: till största del låg man på exakt samma nivå men ATI/AMD klev typiskt upp till nästa nivå upp till ett halvår innan Nvidia.

Nvidias kort sedan 2010 stödjer feature level 11.0, vilket är en ledning över AMD fram till dess GCN1.0 släpptes (januari 2012 va?) som stödjer 11.1.

För DX12 är det ännu mer komplicerat än bara "feature level"
Maxwell v2 stödjer feature level 12.1, GCN1.1/1.2 stödjer 12.0.
Ovanpå detta har man infört "tiers" (högre är mer avancerat), Maxwell stödjer tier2 för "resource binding" och tier3 för "tiled resources". GCN stödjer tier3 för "resource binding" och tier2 för "tiled resources".

I praktiken kommer man knappast använda något högre än vad majoritet av konsumenterna använder, konsolerna kör GCN1.0. Enda potentiella undantaget är spel som använder GameWorks, Nvidia verka lägga rejäla resurser på detta och titlar som utnyttjar detta kommer kunna använda exakt allt Maxwell v2 stödjer.

Här ligger AMDs svaghet, de verkar aldrig fattat (då när de hade resurser) att bra HW hjälper inte om det inte finns stöd i programvara. Idag har de inte de längre de resurser som krävs för att kunna pusha egen teknik på ett sätt som kan få deras egna produkter att ha ett övertag mot Nvidia. Har varit samma visa på CPU-sidan, HSA kommer inte göra något avtryck utan massiv investering i programvaruramverk som gör det enkelt att använda tekniken, här får man nog hoppas att ARM-tillverkarna står för den investeringen.

Det sagt: R9 Nano verkar riktigt intressant. På det stora hela som den klart mest intressanta produkten som presenterats då det är den enda Fiji-baserade produkt som har potential att sälja i signifikant volym.

Edit: typo, ska vara tier3 på "resource binding" och tier2 på "tiled resource" för GCN

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lastninja:

Som svar på din fråga om äkthet så är det nyheter som dessa som gör att man blir befogat orolig:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20253-amds-forskningsbudget-...
http://wccftech.com/amd-confirms-gcn-cards-feature-full-direc...

Anledningen till ordet "äkta" är att DX12 även stöds av flera år gamla kort, men endast i begränsad form.
Maxwell 2nd gen är väl den enda arkitekturen fram tills nu som har haft fullskalig "feature set 12_1" (och vissa saker tyder även på att den även stödjer 12_2).
Min förhoppning är att AMD ska stödja minst 12_1, och en del pekar på det, men nyheterna ovan gör att man ändå oroas en smula.
Facit kommer dyka upp snart så vi får väl hoppas på det bästa!

Läs lite om vad riktiga utvecklare skriver om detta innan du går på propagandan.
https://forum.beyond3d.com/threads/direct3d-feature-levels-di...
Jag skall erkänna att det är mycket jag inte förstår i den tråden, men så mycket förstår jag, att GCN är bättre på vissa saker, Maxwell 2 på andra.
Allt detta snack om feature_level 12_1 för Maxwell och Resource binding tier 3 för GCN är bara "marketing bullshit".

Det viktiga är att alla AMD GCN stödjer DX12 och alla Nvidia från och med Fermi kort stödjer DX12!

edit Man skall inte heller, blanda ihop feture_levels med version av DirectX, namnen är väldigt olyckliga.
Kepler och äldre stödjer antagligen(*) feature_level 11.0, det betyder inte att det bara stödjer DX11, Det stödjer DX12 fullt ut!

* DX12 är inte släppt än, allt är än så länge bara gissningar, till stor del grundad på analys av nuvarande Betadrivrutiner, till DX10 som också det är Beta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I praktiken kommer man knappast använda något högre än vad majoritet av konsumenterna använder, konsolerna kör GCN1.0. Enda potentiella undantaget är spel som använder GameWorks, Nvidia verka lägga rejäla resurser på detta och titlar som utnyttjar detta kommer kunna använda exakt allt Maxwell v2 stödjer.

Fast GameWorks är egentligen bara en PR maskin som inte handlar ett dugg om att öka prestandan. Den är till för att begränsa AMD's drivrutiner vars mål är att i förhoppningen göra dem som använder AMD's grafikkort ospelbara. Men nu sägs det att HBM för Nvidia dröjer först till Q2 2016. Så när Nvidia kan enbart begränsa GDDR5 via exklusivitet, borde inte AMD nu ha en "explosiv" genväg över att Nvidia har prioriterat fel?

Okej nu till mitt påstående om GameWorks: Frågar man varenda kotte som inte kan så mycket datorer så säger alla nog att Nvidias kort är bäst. De säger att det är för att AMD's drivrutiner suger trots att det är inte längre en sanning sedan 3 år tillbaka. Nvidia tjänar på ryktet och därför pumpar de så många kort de kan. Rebrandade 970 och 980 framställdes som "nya" kort. Vilket säger en hel del om vilket övertag Nvidia har med att säga att deras kort är bäst.

Så klart AMD kunde enbart satsa fel eftersom de ägnade inte med att begränsa hårdvaran. Men deras försök med mantle ledde till DirectX12, vilket de har sagt gång på gång ska nu få 100% stöd när Windows 10 kommer. Så antagligen kommer korten lanseras innan slutet av Juli månad

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedman18:

Fast GameWorks är egentligen bara en PR maskin som inte handlar ett dugg om att öka prestandan. Den är till för att begränsa AMD's drivrutiner vars mål är att i förhoppningen göra dem som använder AMD's grafikkort ospelbara. Men nu sägs det att HBM för Nvidia dröjer först till Q2 2016. Så när Nvidia kan enbart begränsa GDDR5 via exklusivitet, borde inte AMD nu ha en "explosiv" genväg över att Nvidia har prioriterat fel?

Okej nu till mitt påstående om GameWorks: Frågar man varenda kotte som inte kan så mycket datorer så säger alla nog att Nvidias kort är bäst. De säger att det är för att AMD's drivrutiner suger trots att det är inte längre en sanning sedan 3 år tillbaka. Nvidia tjänar på ryktet och därför pumpar de så många kort de kan. Rebrandade 970 och 980 framställdes som "nya" kort. Vilket säger en hel del om vilket övertag Nvidia har med att säga att deras kort är bäst.

Så klart AMD kunde enbart satsa fel eftersom de ägnade inte med att begränsa hårdvaran. Men deras försök med mantle ledde till DirectX12, vilket de har sagt gång på gång ska nu få 100% stöd när Windows 10 kommer. Så antagligen kommer korten lanseras innan slutet av Juli månad

Vad Nvidia gör via GameWorks skulle man eventuellt kunna kalla PR. Man kan också kalla det för att man gör det väldigt enkelt (==billigt) för speltillverkare att lägga in effekter som är möjliga tacka vare HW-finesser, något som annars antagligen inte skulle ske eller i alla fall ske med betydligt längre glapp mellan tillgänglighet i HW till tillgänglighet i speltitlar. Om du köpte ett Maxwell v2, skulle inte du se det som ett mervärde att du redan nu kan använda finesser som är specifik till den modellen? Utan investering i något likt GameWorks skulle det aldrig hända så här nära släpp av HW då ingen annan krets har motsvarande funktioner.

Så länge som AMD har en relevant marknadsandel så lär nog ingen speltillverkare designa sina titlar så de kräver finesser som saknas där, inte ens de som använder GameWorks. Däremot så kanske det finns saker som inte går att slår på om man inte har det senaste, det gäller ju oavsett vilken tillverkare som ligger bakom GPUn.

Mantle ledde knappast till DX12. Dels visade Nvidia upp motsvarande teknik i en demo baserad på OpenGL extensioner i samma veva som Mantel först presenterades, dels har Apple redan haft motsvarande ute i skarp release sedan förra sommaren och dels så kräver DX12 en fundamental ommöblering av grafikdrivarmodellen, något som Microsoft började med minst två år innan Mantel presenterades. Detta är helt enkelt något som de flesta insåg måste hända.

DX12 påminner tydligen mest om DX11 för XboxOne där det finns en rad utökningar just för att få lägre overhead. De som testat betan av DX12 på XboxOne har också konstaterat att det inte gör någon praktisk skillnad där då man redan har de väsentliga fördelarna med DX12 i DX11+XBO-extensions.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Jag tycker jag gjorde ett suveränt köp med 3st 970 med tanke på hur mycket dom kostar idag och jag betalade under 3000sek st i november.

Minnet stämmer, kanske inte blir samma hastighet i 3500MB+ i vissa spel. Och jag har aldrig upplevt några problem, så säga det är fel är att ta i.

9000kr för 3x GTX 970 i SLI med micro stuttering som följd?

Du borde istället ha köpt ett GTX 980 Ti för 7600kr.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Herr Andersson:

9000kr för 3x GTX 970 i SLI med micro stuttering som följd?

Du borde istället ha köpt ett GTX 980 Ti för 7600kr.

Vilken är denna suttering du snackar om, juste de ja G-sync

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

9000kr för 3x GTX 970 i SLI med micro stuttering som följd?

Microstuttering i Tri-SLI?

Skrivet av Herr Andersson:

Du borde istället ha köpt ett GTX 980 Ti för 7600kr.

Med den lilla haken att han hade fått vänta 7-8 månader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Vad Nvidia gör via GameWorks skulle man eventuellt kunna kalla PR. Man kan också kalla det för att man gör det väldigt enkelt (==billigt) för speltillverkare att lägga in effekter som är möjliga tacka vare HW-finesser, något som annars antagligen inte skulle ske eller i alla fall ske med betydligt längre glapp mellan tillgänglighet i HW till tillgänglighet i speltitlar. Om du köpte ett Maxwell v2, skulle inte du se det som ett mervärde att du redan nu kan använda finesser som är specifik till den modellen? Utan investering i något likt GameWorks skulle det aldrig hända så här nära släpp av HW då ingen annan krets har motsvarande funktioner.

Så länge som AMD har en relevant marknadsandel så lär nog ingen speltillverkare designa sina titlar så de kräver finesser som saknas där, inte ens de som använder GameWorks. Däremot så kanske det finns saker som inte går att slår på om man inte har det senaste, det gäller ju oavsett vilken tillverkare som ligger bakom GPUn.

Mantle ledde knappast till DX12. Dels visade Nvidia upp motsvarande teknik i en demo baserad på OpenGL extensioner i samma veva som Mantel först presenterades, dels har Apple redan haft motsvarande ute i skarp release sedan förra sommaren och dels så kräver DX12 en fundamental ommöblering av grafikdrivarmodellen, något som Microsoft började med minst två år innan Mantel presenterades. Detta är helt enkelt något som de flesta insåg måste hända.

DX12 påminner tydligen mest om DX11 för XboxOne där det finns en rad utökningar just för att få lägre overhead. De som testat betan av DX12 på XboxOne har också konstaterat att det inte gör någon praktisk skillnad där då man redan har de väsentliga fördelarna med DX12 i DX11+XBO-extensions.

Det känns som du missar problematiken med just Gameworks. Det ställer till en hel del problem med de titlar som kommer om du inte använder just ett Nvidia-kort. Med Witcher 3 nyligen så har man valt att använda extrem tesselering samt hög MSAA (8x om jag inte minns helt fel) för att slå ut AMDs kort. Nu gick detta förvisso att lösa genom att begränsa tesseleringen via en inställning i CCC för spelet samt att redigera spelets konfigurationfil för att sänka MSAA. Vad allt detta fjanteri från CDPR/Nvidias sida gjort är att få till en onödigt krävande funktion som inte ger bättre grafik. Samt att det slog tillbaks på Kepler-användarna med.

Gameworks gör det även svårare för konkurrenter att optimera drivrutiner för titlar som använder detta då kod döljs. Detta är något många faktiskt ser som ett problem då du straffas för vad för hårdvara du har. PC-marknaden bör vara öppen och det Nvidia gör här är extremt illa och något som måste kritiseras oftare.

DX12 hade MS förmodligen arbetat på innan AMD avtäckte Mantle men det var först efter AMD avtäckte deras API och sedan fått in stödet i spel (Battlefield 4 var det spelet som först fick stöd om jag nu inte minns helt fel) så har MS börjat prata mer och skyndat på införandet i och med Win10. Nu kommer Mantle också fortsätta vara aktuell då Vulkan baseras på API:et.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minsc S2:

Microstuttering i Tri-SLI?

8 månader senare...

Ännu senare tror jag hehe kom ju sep 2014.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ännu senare tror jag hehe kom ju sep 2014.

Jo, men @dealerovski sa att han köpte dom i November, så blir lite mer än 7 månader sedan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minsc S2:

Jo, men @dealerovski sa att han köpte dom i November, så blir lite mer än 7 månader sedan.

Aha det missa jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240