Nvidia överväger prissänkning av Geforce GTX 980 Ti, 980 och 970

Permalänk

Bye bye AMD?
Blir det bye bye Nvidia när AMD släpper sitt kort med 2 st Fury X i augusti? Nvidia kan omöjligen hinna trolla fram ett lika snabbt kort som 2st fury X på 2 månader.

Så ta det lugnt och avvakta med 980Ti/Fury X om ni inte bryr er om kostnaden och kan vänta några veckor till.

Red team tar hem detta snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Bye bye AMD?
Blir det bye bye Nvidia när AMD släpper sitt kort med 2 st Fury X i augusti? Nvidia kan omöjligen hinna trolla fram ett lika snabbt kort som 2st fury X på 2 månader.

Så ta det lugnt och avvakta med 980Ti/Fury X om ni inte bryr er om kostnaden och kan vänta några veckor till.

Red team tar hem detta snart

Att dom behöver dubbel-gpu tyder väl på att... det kanske inte är så jävla bra på AMD sidan just nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Skulle själv inte kalla Fury för flopp,däremot dåligt prisatt och överhypat. Floppen är för mej resterande 300 serie.Vänta över nio månader efter att gtx 970/980 släppts på att släppa överklockade gamla rebrands med extra minne. Dessutom till ett mycket högre pris än vad samma kort kostade innan när dom böjade på 2 istället för 3( http://www.hardocp.com/article/2015/06/18/msi_r9_390x_gaming_... test som visar på "skillnaderna" mellan 290x/390x) .Det är flopp för mej.

När jag tänker fury X som flopp då jämför jag med 980 ti Som är ett antal 100- lappar dyrare.
1. 4 vs 6 gb minne.
2.Liten överklockning vs stor överklockning
3.vattenkylning med missljud vs luftkylning.
Dom som kan betala drygt 7000 kr Kan med all säkerhet betala 8000 kr med och bli av med allt det negativa.Som amd trots allt har.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Tack och lov för konkurrens - vilket infantila fanboys kommer förstå först i (mental) vuxen ålder.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Den här nyheten verkar inte ha tagit den fart som jag först trodde men:

"Reference GTX 980Ti reduced to 509.99 to combat the R9 Fury X"
Länk till nyhet

Det är redan på gång, känns det som.

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat AMD och Nvidia! Lägre priser är ju det som i bästa fall en sund konkurrens leder till. Precis som det ska vara alltså.
Vore det inte härligt med en tredje toppspelare? Kommer väl inte hända de närmaste tio åren om ens aldrig tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Om vi säger så här;

  1. GTX980 är 20% snabbare än GTX970.

  2. 20% högre pris än 3000 kr är 3600kr.

  3. Tror vi på att GTX980 sänks till 3600kr?

Jag gör det inte.

Nä det tror inte jag heller men vill man ha 4 riktiga gb minne.så t.e.x 4500 kr för ett 980 är ju något och fundera på.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

fattar inte hur folk har valt att köpa ett 960 över en 280x eller 280. köper hellre 2st 270 och kör i crossfire bättre prestanda per krona om man ska ligga i mellan klassen. 960 måste vara det mest överskattade kortet på marknaden.

Håller med helt. Jag sitter på två 7870 GHz edition, dvs nästan rakt av 270 X och har bra flyt i BF4 och DAI - 1080p. Inte på Ultra men med tanke på att jag haft dem i 2½ år nu så måste jag säga att de varit otroligt prisvärda.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Den här nyheten verkar inte ha tagit den fart som jag först trodde men:

"Reference GTX 980Ti reduced to 509.99 to combat the R9 Fury X"
Länk till nyhet

Det är redan på gång, känns det som.

Priset där är i Engelska Pund, som ligger runt 13 kronor för tillfället, vilket skulle ge ett pris på ca 6.600kr
EDIT: Nu har vi ju lite högre moms än England så vad priset här skulle bli är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Priset där är i Engelska Pund, som ligger runt 13 kronor för tillfället, vilket skulle ge ett pris på ca 6.600kr

Ja.

Permalänk
Avstängd

Fury grymmaste och bästa kortet på marknaden inte undra att nvidia funderar de är rädda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Fury grymmaste och bästa kortet på marknaden inte undra att nvidia funderar de är rädda.

Tänk vad skönt det vore på swec och färre skräpinlägg att plöja igenom om sommarlovet avskaffades..

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Att dom behöver dubbel-gpu tyder väl på att... det kanske inte är så jävla bra på AMD sidan just nu?

Så det skiljer bara några % mellan en äldre modell som spetsats till sin max och en ny modell AMD kort som mycket väl kan slå 980Ti om nån månad. De kommer att slakta Titan X och 980Ti med kortet som kommer i augusti. 16teraflops.

Men hur tänker du nu? Är det det som kallas för anti-logik?
Typ det är dålig väder nu, riktigt kallt därmed så går det dåligt för AMD.
Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att skrota Arkham knight, 500 spänn sparat bara där, lol.

Jag tror inte dom har nåt större val i frågan om dom vill få 980Ti sålda under sommaren. Min teori är att det är inte Fury X dom är rädda för - det är strippade Fury. Om Fury ligger nära Fury X i prestanda (liksom 980Ti ligger nära Titan X) för en billigare peng (5000-6000kr kanske?) så är 980Ti för 7500kr+ rätt kört. Jag tror inte dom vill riskera den situationen utan vill kränga så många som möjligt innan hela Fury serien får fäste. Varje sålt Nvidia kort är ju en person som inte kommer skaffa AMD på ett tag...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wolfkin:

Priset där är i Engelska Pund, som ligger runt 13 kronor för tillfället, vilket skulle ge ett pris på ca 6.600kr
EDIT: Nu har vi ju lite högre moms än England så vad priset här skulle bli är en annan sak.

Har de inte 17%?
I så fall ca 7050kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Så det skiljer bara några % mellan en äldre modell som spetsats till sin max och en ny modell AMD kort som mycket väl kan slå 980Ti om nån månad. De kommer att slakta Titan X och 980Ti med kortet som kommer i augusti. 16teraflops.

Men hur tänker du nu? Är det det som kallas för anti-logik?
Typ det är dålig väder nu, riktigt kallt därmed så går det dåligt för AMD.
Bra jobbat!

Lägg ner det där med slakta, låter riktigt barnsligt..
Ska du jämföra en dubbel-gpu från AMD får du väl göra så med Nvidias, om det nu kommer någon. Antilogik? Förklara hur du menar.

Sen går det inte så bra för AMD just nu, som jag skrev. Har du aktier i AMD eller varför måste du ta det så personligt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Priset har ju sänkt sen jag skrev. Visst kan man få det för 7499 så är det ju helt klart ett bättre köp och fury måste ner på 6500.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av ExtremeZero:

Så det skiljer bara några % mellan en äldre modell som spetsats till sin max och en ny modell AMD kort som mycket väl kan slå 980Ti om nån månad. De kommer att slakta Titan X och 980Ti med kortet som kommer i augusti. 16teraflops.

Men hur tänker du nu? Är det det som kallas för anti-logik?
Typ det är dålig väder nu, riktigt kallt därmed så går det dåligt för AMD.
Bra jobbat!

Du jämför dubbelkort med singelkort.

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Snälla snälla Nvidia!
Har max bara 3K o lägga på ett grafikkort. Vill så gärna uppgradera till en GTX970 från min gamla GTX460.

Här har du:
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

sitter och väntar på pris sänkning vill ha ett till MSI GTX970 Gamling

https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har de inte 17%?
I så fall ca 7050kr.

Momsen i England är 21%

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Har de inte 17%?
I så fall ca 7050kr.

UK verkar ha 20% moms sedan 2011, så det ger väll ett pris på ~SEK6900 här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Momsen i England är 21%

Skrivet av Yoshman:

UK verkar ha 20% moms sedan 2011, så det ger väll ett pris på ~SEK6900 här.

Tack! 20% verkar det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Lägg ner det där med slakta, låter riktigt barnsligt..
Ska du jämföra en dubbel-gpu från AMD får du väl göra så med Nvidias, om det nu kommer någon. Antilogik? Förklara hur du menar.

Sen går det inte så bra för AMD just nu, som jag skrev. Har du aktier i AMD eller varför måste du ta det så personligt?

Går ju inte läsa forum som handlar om AMD för all galla som sprids. Någon får säga att det får vara nog. Ingen trevlig miljö.
Blir sista gången jag läser/kommenterar AMD artiklar. Vill jag få en avsxxxxxxx kommenterar jag under Nvidia trådar

Permalänk

Och jag som köpte ett 980ti igår hos Inet!!!! Kommer man få pengar tillbaka tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_andersson:

Och jag som köpte ett 980ti igår hos Inet!!!! Kommer man få pengar tillbaka tro?

Nej.

I synnerhet då prissänkningen inte har skett än, för att inte nämna att det inte ens är säkert att priserna kommer sänkas här i Sverige.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Nej.

I synnerhet då prissänkningen inte har skett än, för att inte nämna att det inte ens är säkert att priserna kommer sänkas här i Sverige.

Jag jämförde lite snabbt med amerikanska Newegg tidigare under dagen. Våra priser ser ut att stämma rätt bra nivåmässigt med deras. Om det verkligen blir några prissänkningar även för oss handlar det nog om tior, kanske en hundralapp eller två.

Dock kan det nog röra sig lite mer bara Fury utan X lanseras. GTX 980 kommer nog behöva positioneras om exempelvis, kanske 980 Ti beroende på hur prestandan blir och förbättringar med drivare för Fury X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ingen färre flopp än att 970 hade bara 3,5Gb minne Men helt klart presterar fury x sämre än borde ha gjort. Få se om detta reds ut om några veckor, ett uttalande från AMD vore nog på sin plats kanske (så dom kan förklara hur dom tänk).

Ehh vad menar du med 3.5 gb minne? Hahaha.jag vet.Men är toknöjd med min 970 sli.config.
Har en asus vg248qe.är ute efter att låta skärmen sträcka på benen och det gör den.:)
Vill ej ha 27 plus tum.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Tacka staten för skattepåslaget!

Ja... vi lägger ner all den skiten kallad skolor, sjukhus, polis, brandkår, domstolar, ARN, Social/Barn/Sjuk-bidrag, Järnvägsspår/vägar, osv... bara lägg ner allt, så får vi billigare kort

Vi får dock inga konsumentgarantier, vi måste betala dyr försäkring för att ha råd att bli sjuka, vi får själv ordna pengar om vi blir arbetslösa och och om en butik lurar dig, så är det inte enkelt att få rätt.

Tänk på att de i USA ofta har betydligt sämre konsumentskydd och måste stämma företag för att ens kunna lämna tillbaka kort som tex i 970 incidenten... och de får betala hela notan själv om de förlorar!
Vi kan bara gå in i närmaste butik för våra lagar skyddar oss och ARN hjälper oss och lämna tillbaka det för vi gilla inte färgen på det.

Är lätt att se de sura pengarna gå upp i rök i "skatt", men den dagen något händer, med dig eller med dina nyköpta ägodelar så betalar det sig, plus att det betalar rätt mycket genom ditt liv. Att du tex får gå i skola gratis (som du i USA får betala själv) och lära dig läsa detta som jag via skola lärt mig skriva (förhoppningsvis någorlunda rätt), är inte fel heller. Hur ska du annars kunna läsa Sweclockers testresultat?

Visst, jag vill också slopa alla skatter, men nånting måste ju betala alla politikers löften vart 4:e år...

Permalänk

Men snälla nån!? Vad är problemet? Ett referens kort (fury x) med ej optimerade drivisar(beta)...
Presterar sjukt bra...
Nu vill jag se vad alla grafik kortstillverkare kommer ut med och prestanda där o riktiga drivisar:)i