Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har aldrig lånat pengar till en bil sedan jag köpte en Alfa 75 i början av nittiotalet. Är stamkund hos Porsche Gbg och nästan alla jag träffar på där är egna företagare i en mängd olika branscher, allt från järnhandlare till byggjobbare och IT företagare (mig själv included). Att köpa en bil kontant för runt millen kräver nästan aktieutdelningar i det egna företaget, bankerna skulle skratta sig fördärvade om jag knallade in och ville låna 1 mille för att köpa en ny Porsche. Har betalat kontant för alla mina senaste bilar (996 Turbo, 997 Turbo, Panamera 4S och en Macan Turbo).

Sedan är det rätt vanligt att folk leasar dyra lyxbilar på nystartade företag men det brukar nästan alltid sluta i katastrof...

Har du relativt bra inkomst (oavsett om det är av tjänst eller kapital) skulle bankerna inte alls skratta, de skulle gladeligen låna ut pengar till dig. Banker vill tjäna pengar.

Permalänk
Avstängd

Min året runt go-cart 2011 årsmodell, fullutrustad cirka 330 hk, 460 nm

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_CLK55_AMG_fullu...

blev du sugen på o sälja efter alla bilar eller ? Hehe

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_CLK55_AMG_fullu...

blev du sugen på o sälja efter alla bilar eller ? Hehe

yeah ska sälja den tyvär, den är väldigt dyr att ha när maninte kör den på vintern... och nu skall jag flytta till Solna där jag inte ens har parkering vid lägenheten så blir att sälja

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

yeah ska sälja den tyvär, den är väldigt dyr att ha när maninte kör den på vintern... och nu skall jag flytta till Solna där jag inte ens har parkering vid lägenheten så blir att sälja

Hehe, lycka till väldigt fin för sin ålder :).

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Hehe, lycka till väldigt fin för sin ålder :).

tackar, den är Mr Capad varje år i min ägo, samt aldrig vinterkörd då kan man behålla bilarna fina , inte sugen?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vilken årsm är det på Bmw:n?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

tackar, den är Mr Capad varje år i min ägo, samt aldrig vinterkörd då kan man behålla bilarna fina , inte sugen?

Nja, gillar nyare bilar hehe. Har själv en 2011 cupra med all utrustning som går att få och lite extra hästar i stallet så den duger gott^^.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Vilken årsm är det på Bmw:n?

Modellår 2014:-)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

min vardagsbil opel commodore 1972 går bara sommartid nu eftersom värmen inte funkar.
aldrig vägrat starta och fläckfritt genom besiktning de 6 år jag haft den

rak 6a 2.5l 115 hästar ( för 42 år sen... undrar hur många som har rymt)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du relativt bra inkomst (oavsett om det är av tjänst eller kapital) skulle bankerna inte alls skratta, de skulle gladeligen låna ut pengar till dig. Banker vill tjäna pengar.

De vill tjäna pengar men inte utan att ha hängslen, livrem och helst en inteckning på ditt hus, din fru och alla dina prylar också. Har man tillräckligt bra inkomst och sparkontona fyllda finns absolut ingen anledning att låna till en bil. Sämre investering finns inte. Enda undantaget är om du kan till 100% vara säker på att en annan investering för samma belopp ger högre avkastning än räntan på billånet. Varför ska man sponsra bankerna för att köpa bil om man redan har tillgång till pengarna?

Sen kan man alltid diskutera hur viktigt räntan på ett billån är med tanke på att värdeminskningen är x antal gånger högre (been there done that).

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

De vill tjäna pengar men inte utan att ha hängslen, livrem och helst en inteckning på ditt hus, din fru och alla dina prylar också. Har man tillräckligt bra inkomst och sparkontona fyllda finns absolut ingen anledning att låna till en bil. Sämre investering finns inte. Enda undantaget är om du kan till 100% vara säker på att en annan investering för samma belopp ger högre avkastning än räntan på billånet. Varför ska man sponsra bankerna för att köpa bil om man redan har tillgång till pengarna?

Sen kan man alltid diskutera hur viktigt räntan på ett billån är med tanke på att värdeminskningen är x antal gånger högre (been there done that).

Nej du behöver inte vara 100% säker på att en annan investering ger högre avkastning, allt handlar om väntevärdet egentligen. Det finns ju alltid ett riskmoment, risk är vad man tjänar pengar på. Tanken är ju inte att du sponsrar banken utan att du sponsrar din egen plånbok. På samma sätt som det idag är fördelaktigt att amortera väldigt sparsamt på bolånet då räntan är nära 0 och börsen går som tåget.

Om jag köper en billigare bil (typ <=300k) skulle jag förmodligen betala den kontant då det är för lite pengar man kan tjäna för att vara värt mödan att lägga upp ett lån för det, men vid 1 miljon skulle jag förmodligen låna en betydande del bara för att annars blir jag av med för mycket avkastning och mina investeringsmöjligheter är begränsade ifall någon spännande möjlighet öppnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej du behöver inte vara 100% säker på att en annan investering ger högre avkastning, allt handlar om väntevärdet egentligen. Det finns ju alltid ett riskmoment, risk är vad man tjänar pengar på. Tanken är ju inte att du sponsrar banken utan att du sponsrar din egen plånbok. På samma sätt som det idag är fördelaktigt att amortera väldigt sparsamt på bolånet då räntan är nära 0 och börsen går som tåget.

Om jag köper en billigare bil (typ <=300k) skulle jag förmodligen betala den kontant då det är för lite pengar man kan tjäna för att vara värt mödan att lägga upp ett lån för det, men vid 1 miljon skulle jag förmodligen låna en betydande del bara för att annars blir jag av med för mycket avkastning och mina investeringsmöjligheter är begränsade ifall någon spännande möjlighet öppnar sig.

Om du inte är 100% säker på att din alternativa investering under lånets löptid kommer att generera bättre avkastning än din ränta på ditt billån kommer du att gå back. Väldigt enkelt.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Min bruksbil.

Golv IV 2000
1.6 s-r

Cirka 110 hästar. Inget man blåser om v70is med i 180 men den är bränslesnål och studiebidraget räcker till soppa och försäkring.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om du inte är 100% säker på att din alternativa investering under lånets löptid kommer att generera bättre avkastning än din ränta på ditt billån kommer du att gå back. Väldigt enkelt.

Uhh, nej. Det viktiga är vad väntevärdet av avkastningen är. Ingen händelse som ligger i framtiden kan ha sannolikhet 100% för att inträffa, inte ens att solen skall gå upp imorgon. Bara för att jag inte vet till 100% att jag kommer leva ikväll så innebär det inte att jag kommer dö idag.

Permalänk

Nyligen sålt min Citroen C1, 2006, som jag haft som stadsbil/vinterbil och en Z3 3.0 Coupe, 2002, som sommarbil. Äger nu 2 hojar istället, en Speed Triple, 2007, som används som bushoj samt en Bandit 1200 S, 2004, som används som åka-långt-hoj/pendlarhoj. När man tröttnar på hoj så går man tillbaka till roliga bilar igen.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Uhh, nej. Det viktiga är vad väntevärdet av avkastningen är. Ingen händelse som ligger i framtiden kan ha sannolikhet 100% för att inträffa, inte ens att solen skall gå upp imorgon. Bara för att jag inte vet till 100% att jag kommer leva ikväll så innebär det inte att jag kommer dö idag.

Vill påstå att det är 100% säkert att dina argument är korkade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Säger han som hävdar att om det inte är 100% sannolikhet att något kommer inträffa är det 100% sannolikhet att det inte inträffar, det stämmer ju egentligen bara när p = 0 vilket det definitivt inte är idag. Men men, när argumenten tryter är det lättare att ta till personangrepp för vissa typer av människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du är ute och cyklar. Väntevärdet är det enda som är intressant, något annat kan du ju inte veta på förhand. Börsen snittar 12% realavkastning per år och då är det den siffran man får räkna med (om man köper någon aktieindexfond t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Säger han som hävdar att om det inte är 100% sannolikhet att något kommer inträffa är det 100% sannolikhet att det inte inträffar, det stämmer ju egentligen bara när p = 0 vilket det definitivt inte är idag. Men men, när argumenten tryter är det lättare att ta till personangrepp för vissa typer av människor.

På vilket sätt är det ett personangrepp att påstå att någons argument är korkade? Skrev jag att personen ifråga var korkad? Nix, det gjorde jag inte, känner inte personen ifråga och inga som helst synpunkter på vederbörandes intelligents. Det är en väldigt stor skillnad.

Läs gärna inläggen en extra gång innan du kommenterar, det blir bättre då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

På vilket sätt är det ett personangrepp att påstå att någons argument är korkade? Skrev jag att personen ifråga var korkad? Nix, det gjorde jag inte, känner inte personen ifråga och inga som helst synpunkter på vederbörandes intelligents. Det är en väldigt stor skillnad.

Läs gärna inläggen en extra gång innan du kommenterar, det blir bättre då.

Okej, förlåt mig, jag uttryckte mig felaktigt. Jag kan ändra till "När man inte har några vettigt att komma med är det lätt för vissa att börja ta till barnsliga argument". Lycklig nu? Idén är densamma, det var ett onödigt inlägg av dig som inte bemötte argumenten över huvud traget. Du kunde ju tagit till dig andemeningen istället för att försöka rädda ansiktet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Okej, förlåt mig, jag uttryckte mig felaktigt. Jag kan ändra till "När man inte har några vettigt att komma med är det lätt för vissa att börja ta till barnsliga argument". Lycklig nu? Idén är densamma, det var ett onödigt inlägg av dig som inte bemötte argumenten över huvud traget. Du kunde ju tagit till dig andemeningen istället för att försöka rädda ansiktet...

Ja, du uttryckte dig felaktigt, jag accepterar din ursäkt.

Visa signatur

Permalänk

För lite bilder!
Nytt härke för min del.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

min vardagsbil opel commodore 1972 går bara sommartid nu eftersom värmen inte funkar.
aldrig vägrat starta och fläckfritt genom besiktning de 6 år jag haft den

rak 6a 2.5l 115 hästar ( för 42 år sen... undrar hur många som har rymt)
http://i.imgur.com/9pZy9bs.jpg

Den bilden gav mig varma känslor... shit vad snygg den är.. ta väl hand om den...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Måste vissa upp nya köpet, vart ägare för en dryg vecka sedan.

Ford Mustang GT -08

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

beror på vad som räknas som ''dyr bil''
men allt beror på vad man har för jobb och vars man väljer att spendera sina sparade pengar
vissa köper en bil för 80-100k eller mer och andra spenderar de på en extrem dator med vattenkylning

sen här kommer en bild på min bil
http://i.imgur.com/Xphuphx.jpg

Celica is love, celica is life.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

@zekel Det kallar jag bil det.

Permalänk
Medlem

Den här tråden hade jag missat!
Kör idag en A4 TDI Quattro -08, 205Hk/425Nm med BSR. Skramlar sommartid runt på 20"

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

@Kaktustagg: haha, ja det är det. Lite uppbyte från riskokaren jag också har. Inget ont om Mitsubishi Lancer men det här helt klart en roligare och snyggare bil. Har tittat på Mustanger under några års tid och nu vart det till slut ett köp.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

BMW 335 Coupe -09, 306hk original, kan mappa den till ca 370 hk (portabel enhet)

Hel skinn, nästan maxutrustad. Combox uppgraderad för bluetooth streaming (styra spotify ifrån ratt kontrollerna).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett