Permalänk
Medlem

@in a bodybag:
Bra smak måste jag säga;)

320xDA

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk

Fyller på med tyskt:

Permalänk
Medlem

Bilen jag kör regelbundet:

Volvo Amazon 1967:a. Går som en klocka och väcker mycket uppseende.
Stark som en häst med sin b20 med planad topp och k-kam.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk

Audi a5 3.0 TDI quattro. Väldigt nöjd måste jag säga!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Hjälpsam

Bettan! Bonnräser på ca 250hk. 970 T '98, lika fin som dagen när hon rullade ut från fabrik (nästan)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Saab 9-5 -98, lite smått vässad 270hk/400Nm, sjunger dock på sista versen så blir nog en Audi 100 S4 2,2t nästa vecka

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur de flesta här har råd med så dyra bilar.. vad är hemligheten med så mycket pengar?

Nåja, här kommer min lille Opel Astra G 5D Enjoy 16V, inte så mycket till att se på men den rullar ju

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Mitt projekt..

Fortfarande reggad som bil så antar att det är okej att lägga ut.
Precis svetsat bakstammen och kapat ur tak samt punktat i taklucka.

Finns fler bilder om nån skulle vara intresserad här.

Dold text

#höghus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz:

Förstår inte hur de flesta här har råd med så dyra bilar.. vad är hemligheten med så mycket pengar?

Nåja, här kommer min lille Opel Astra G 5D Enjoy 16V, inte så mycket till att se på men den rullar ju

https://c4.staticflickr.com/8/7796/18236476895_c03de1224b_h.jpg

beror på vad som räknas som ''dyr bil''
men allt beror på vad man har för jobb och vars man väljer att spendera sina sparade pengar
vissa köper en bil för 80-100k eller mer och andra spenderar de på en extrem dator med vattenkylning

sen här kommer en bild på min bil

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

beror på vad som räknas som ''dyr bil''
men allt beror på vad man har för jobb och vars man väljer att spendera sina sparade pengar
vissa köper en bil för 80-100k eller mer och andra spenderar de på en extrem dator med vattenkylning

sen här kommer en bild på min bil
http://i.imgur.com/Xphuphx.jpg

Jo de klart, men i tråden ser man massa porsche, ferraris, nya bilar Audi A6 V6 3.0 TDI's allt från 500k till miljoner och diverse dyr teknik flera gånger per dag.
Antar att det är sparande, bra jobb och kanske ärvt pengar, rika föräldrar osv.. tycks bara vara så väldigt många! Är bara lite nyfiken hur så många har råd med allt roligt!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av Andrezz:

Jo de klart, men i tråden ser man massa porsche, ferraris, nya bilar Audi A6 V6 3.0 TDI's allt från 500k till miljoner och diverse dyr teknik flera gånger per dag.
Antar att det är sparande, bra jobb och kanske ärvt pengar, rika föräldrar osv.. tycks bara vara så väldigt många! Är bara lite nyfiken hur så många har råd med allt roligt!

Jag har en bil som nu har ett försäljningsvärde på kanske 300 € fast lika glad är jag ändå. Jag bryr mig inte om min bil för det mesta är den älsta på en parkering och lika glad blir jag varje gång den går genom besiktningen. Nästa gång jag köper bil blir det nog för 1000-8000 €. Billigt ägande och tillförlitlighet är det viktigaste när jag väljer bil. Vill jag ha lite kul så kör jag motorcykel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz:

är nog en blandning

sedan vet jag inte antal medlemmar på swec men förmodar att dom flesta som postar bilder här vill visa sina bilar så måna ''vanliga'' bilar visas ej
sedan finns de säkert dom som posta en bild på en bil från nätet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Gokarten.
Pinnar på ganska bra på nordschleife

Och har absolut inga tankar på att uppgradera.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andrezz:

https://c4.staticflickr.com/8/7796/18236476895_c03de1224b_h.jpg

De allra flesta som har "dyra" bilar köpte dem väl inte kontant. Har du bara en fast inkomst ska det inte vara så svårt att betala ett lån på någon miljon eller ett par. Sedan så har du ju tjänstebilar och leasingbilar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz:

Som tidigare talare, folk prioriterar och lånar, en del har genom företaget, vissa har det bra ställt osv. Men den största delen lånar ju. Sedan att det är den överlägset dummaste affären man någonsin kan göra att köpa ny bil är ju en annan sak, men alltid nån som måste ta smällen så en annan slipper den

Inte lika stor värdeminskning på en lite äldre sportbil såklart, som begagnad kan kosta mer än en svensonbil, så där har man ofta nästan alla pengarna tillbaka, många byter bil efter ett år eller mindre.

Men som sagt, plocka ut en ny bil som belastar sin privata ekonomi hårt, det kommer jag aldrig förstå varför man gör. Även om nu inte det är kännbart så har du ändå kastat typ 100 000kr i sjön efter ett år, trots att den nya pärlan är skattebefriad och drar 0,3liter milen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min fina bil, kollar alltid en gång extra innan jag lämnar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Min fina bil, kollar alltid en gång extra innan jag lämnar den
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=107rsr4&s=8#.VWkJi0ZEr6U

Här, låt mig hjälpa dig med bilden

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Här, låt mig hjälpa dig med bilden
http://i60.tinypic.com/107rsr4.jpg

Tack vad gjorde jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Tack vad gjorde jag för fel?

Du länkade till sidan som visar bilden:

När du ska länka till bilden (direktlänk för layouter):

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

De allra flesta som har "dyra" bilar köpte dem väl inte kontant. Har du bara en fast inkomst ska det inte vara så svårt att betala ett lån på någon miljon eller ett par. Sedan så har du ju tjänstebilar och leasingbilar också.

De som har bilar för en miljon eller ett par som du säger kan jag nästan garantera har köpt de kontant. Inte så att en svensson med 30k/mån får låna en miljon eller två till en bil.

Permalänk
Medlem

Min gamla mertsa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

De som har bilar för en miljon eller ett par som du säger kan jag nästan garantera har köpt de kontant. Inte så att en svensson med 30k/mån får låna en miljon eller två till en bil.

Jo det är nog mycket möjligt. Men jag har sett flera som påstått att de köpt sina bilar "kontant". Men enligt uppgifter ifrån fordonsregistret så är flera av dem "kreditköp eller leasing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jo det är nog mycket möjligt. Men jag har sett flera som påstått att de köpt sina bilar "kontant". Men enligt uppgifter ifrån fordonsregistret så är flera av dem "kreditköp eller leasing".

Det är nog snarare vanligt bland folk som köper en nyare bil av vanlig klass för 200k typ, nyare V70 eller liknande. Banken skulle nog skratta åt folk som vill låna till en Ferrari eller liknande på vanlig lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nya svarta sidoblinkers, smälter in bättre än innan.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Kör för närvarande en V70 2.0F -09. Tyvärr tröttaste motorn, men det är fortfarande en V70 med allt vad det innebär, komfort, utrymme m.m. Relativt nöjd

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag tror nog en hel del kan köpa dyra bilar på finansiering. Har du sådana pengar att du köper bilen kontant så får du nog högre avkastning på dem än räntan på finansieringen. Folk med pengar älskar lån, känner t.ex. personer som skulle kunna köpt sina dyra lägenheter kontant men såg till att belåna dem så högt som möjligt, pengarna avkastas istället till en långt högre avkastning än räntan.

Sen är en hel del av de dyrare bilarna köpta på företag, då är det nog garanterat via finansiering eller leasing.

Skrivet av Andrezz:

Man behöver inte ha det värsta jobbet för att kunna köpa en Porsche för 500k. Speciellt inte om man t.ex. har delad ekonomi med en sambo eller fru som håller utgifterna nere, det handlar en del om prioriteringar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man behöver inte ha det värsta jobbet för att kunna köpa en Porsche för 500k. Speciellt inte om man t.ex. har delad ekonomi med en sambo eller fru som håller utgifterna nere, det handlar en del om prioriteringar bara.

Kan bara hålla med om det Aktsu säger, köpte bilen jag visade bild på innan för ca 430kkr ensam och det är inte så svårt att få det att gå ihop. Men man kan kanske inte ha allt annat som motorcykel, båt, snöskoter, vattenskoter eller valfri annan leksak men det är inget jag direkt saknar.
Ekonomisk vansinne då den tappar så mycket i värde de första året MEN man behöver inte vara orolig att något ska gå sönder då praktiskt taget allt täcks av garantier. Har kört 6500 mil med den och det enda jag har behövs köpa till den är däck, bränsle och vindrutetorkare (3 års/9000mil fri service (inkl vätskor och filter)) .

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror nog en hel del kan köpa dyra bilar på finansiering. Har du sådana pengar att du köper bilen kontant så får du nog högre avkastning på dem än räntan på finansieringen. Folk med pengar älskar lån, känner t.ex. personer som skulle kunna köpt sina dyra lägenheter kontant men såg till att belåna dem så högt som möjligt, pengarna avkastas istället till en långt högre avkastning än räntan.

Sen är en hel del av de dyrare bilarna köpta på företag, då är det nog garanterat via finansiering eller leasing.

Har aldrig lånat pengar till en bil sedan jag köpte en Alfa 75 i början av nittiotalet. Är stamkund hos Porsche Gbg och nästan alla jag träffar på där är egna företagare i en mängd olika branscher, allt från järnhandlare till byggjobbare och IT företagare (mig själv included). Att köpa en bil kontant för runt millen kräver nästan aktieutdelningar i det egna företaget, bankerna skulle skratta sig fördärvade om jag knallade in och ville låna 1 mille för att köpa en ny Porsche. Har betalat kontant för alla mina senaste bilar (996 Turbo, 997 Turbo, Panamera 4S och en Macan Turbo).

Sedan är det rätt vanligt att folk leasar dyra lyxbilar på nystartade företag men det brukar nästan alltid sluta i katastrof...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Det är nog snarare vanligt bland folk som köper en nyare bil av vanlig klass för 200k typ, nyare V70 eller liknande. Banken skulle nog skratta åt folk som vill låna till en Ferrari eller liknande på vanlig lön.

Ja vanligast är väl klart att folk lånar till sina vardagliga bruksbilar. De allra flesta som köper dyrare bilar är ju trots allt bilentusiasterna. Och då är det ju deras hobby som de lägger sina pengar på.

Men iallafall så är det trots det många som har lånat pengar för att köpa hutlöst dyra bilar. Svärfar lånade pengar för o skaffa sin "lilla" drömbil strax innan han gick i pension, en Bentley Flying Spur.