Intel Skylake för överklockare levereras utan referenskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

beror på hur överdriven kylning man har. kylning som får jobba i stock kommer naturligtvis låta mer när det är överklockat. har man kylning som ligger och sover i båda fallen så gör det ingen skillnad.

Vilken kylning ligger och sover vid load när man har överklockat så mycket?
Jag har ingen koll och det vore kanon till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken kylning ligger och sover vid load när man har överklockat så mycket?
Jag har ingen koll och det vore kanon till mitt nästa bygge.

vatten tänkte jag på åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vatten tänkte jag på åtminstone.

Vilken vattenkylning har ljudlös pump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det är inte "gratisprestanda" som jag ser det.
Strömförbrukning och värmeutveckling ökar och man måste lägga minst ett par hundra för en bättre kylare.
Det är inte "gratis".

Hur har du gjort för att inte få mer ljud?
Hade inte fläktarna kunnat köras långsammare om du inte överklockat?

Dock mycket bra av Intel att skippa den usla kylaren till entusiast-processorer, vill man inte överklocka men ändå ha en entusiast-processor vill man t.ex. som jag att ha det väldigt tyst, och det duger inte den där kylaren till heller.

Kylaren hade jag haft även utan överklockning (Corsair H105 med 4st Nanoxia Deep Silence 120mm fläktar) så det känns inte som en extra kostnad för överklockningens skull. Den extra kostnaden på min elräkning lär vara inom felmarginalen.

Fläktarna på min kylare snurrar inte mer än runt 700-800 rpm vid lite belastning och runt 1200-1400 rpm på max och hörs knappt. Även pumpen är ljudlös.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Vore då rimligt med nedsatta priser, 2-300 kr billigare kanske?

Med tanke på att du får en Cooler Master Hyper 212 för ca trehundringen så kan inte stockkylaren vara värd många kronor...

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken vattenkylning har ljudlös pump?

man får helt enkelt isolera den. min sitter på en bit skumgummi. utan det så hörs den dock, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Har aldrig använt en referenskylare och kommer aldrig att göra det, så bra där Intel! (hoppas det medför billigare CPUer också!)

Tror inte referenskylaren är värd så mycket att det blir märkbart lägre pris. @Er1kssoN:

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

Stockklockers.nu

Ynka megahertz? Instabilitet? Fast nä, är nog svårt att märka av en skillnad på "några ynka MHz"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

De gör detta med förtjänst i tankarna så klart.
Inte för att man använder en sån kylare till en K-CPU, men de är ju inte gratis ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Meh. Bra för miljön självfallet men att säga att de flesta som köper k-modellerna ändå kör med tredjepartsskylare är skitsnack. Är oerhört många som kör med referenskylaren även på de med k-modellerna.

För min del är det en nyhet som gynnar mig i mitt arbete så jag klagar i alla fall inte.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Varför köpa K-modellen om du ändå inte överklockar?

Bortkastade pengar enligt min mening.

Själv så bryr jag mej inte särskilt mycket om Skylake då jag har en 3770K och prestanda vinsten skulle bli marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Varför köpa K-modellen om du ändå inte överklockar?

Bortkastade pengar enligt min mening.

Själv så bryr jag mej inte särskilt mycket om Skylake då jag har en 3770K och prestanda vinsten skulle bli marginal.

Nu har jag inte kollat upp saker då, men så vitt jag hade för mig brukar även K-modellerna vara (åtminstone något) vassare "out of the box" än sina släktingar utan K. Isåfall kan ju K-modellen vara intressant iallafall.

Permalänk
Medlem

Var inte anledning med att leverear en kylare att de kunde garantera att den fungerade med den? Samt säja att garatin gäller inte för du gjorde fel. (fel kan altid diskuteras) Men om man bytte så hade man inte den garantin kvar??? Innebär detta att de inte tar ansvar för om någon har en kyllare i huvud taget, eller att de ändå måste ta ansvar och garanti gälla även om t.ex en felmonterad kylare i 180kr klassen placesas fel?

Jag anser att inel orignal är någet att ha.
Men, men. Varför inte låta oss vanliga dödliga köpa bulk igen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var inte anledning med att leverear en kylare att de kunde garantera att den fungerade med den? Samt säja att garatin gäller inte för du gjorde fel. (fel kan altid diskuteras) Men om man bytte så hade man inte den garantin kvar??? Innebär detta att de inte tar ansvar för om någon har en kyllare i huvud taget, eller att de ändå måste ta ansvar och garanti gälla även om t.ex en felmonterad kylare i 180kr klassen placesas fel?

Jag anser att inel orignal är någet att ha.
Men, men. Varför inte låta oss vanliga dödliga köpa bulk igen?

Alla icke-K-modeller kommer ju att ha referenskylaren.
Enda dumma är ju att det blir svårare att köpa en K-modell ifall om man vill klocka i framtiden, men inte är säker.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Mycket positivt.
Nu vill vi se AMD och nividia göra detta för sina top-end grafikkort

Gör dom ju redan. Bara det att MSi, Asus och CO köper upp alla!

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.

Några ynka MHz? Du menar GHz? Min 3770k är clockad från 3,4 till 4,5GHz och fungerar hur stabilt som helts utan onödiga ljud och värme utveckling (vattenkylning).

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem

Smart drag av Intel, hoppas de processorerna blir billigare med motsvarande pris.

Permalänk
Medlem

undrar hur mycket mindre av dessa det kommer säljas beg frammåt i tiden, alltid några som hellre köper en där kylarn ingår

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

undrar hur mycket mindre av dessa det kommer säljas beg frammåt i tiden, alltid några som hellre köper en där kylarn ingår

Många säljs begagnade utan kylare redan nu.
Om man vill ha stockkylare köper man väl ändå en icke-K som säljs betydligt billigare begagnat.
Finns väl säkert några som vill använda den tillfälligt medan de söker efter en bra kylare om de är ute efter en begagnad sådan också, men de får väl vänta med att använda den eller köpa stockkylaren skiljt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.

Man kan vända på ditt argument och fråga varför du köper en K processor när det endast skiljer några få Mhz som du ändå inte tycks märka av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Fan va tråkigt! Vad ska jag nu samla på när när det inte blir nån Mint-condition ref kylare med nästa cpu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Man köper processorn digitalt och skriver ut den på sin 3D-printer med Cola som material. I framtiden!

Då är ju frågan....... Hur många riskorn per minut?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte fick jag nån kylare till min 5820 cpu så det verkar som dom tjuvstarta redan där.

Jag är ju nu ingen överklockare (man kan ju bli) men jag köper K modellen ändå, en tanke jag har haft är att den borde vara intressantare vid eventuell försäljning fast jag har en 2600K ligger i skåpet till ingen nytta men inte försöker jag sälja den. (jag är lat)

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoppanH:

Inte fick jag nån kylare till min 5820 cpu så det verkar som dom tjuvstarta redan där.

Fick ingen till min 3930k heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoppanH:

Skrivet av Minsc S2:

Fick ingen till min 3930k heller.

Stod ju i artikeln att de redan säljer vissa processorer utan deras standardkylare med i paketet.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Har inte använt deras stockkylare på 15 år, vill inte ens spara på dom i en låda, utan bara slänger dom direkt jag öppnat förpackningen ändå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag såg nån annan cpu, tror det var 4790k, utan stockkylare och den var dyrare än den vanliga med kylare. Why?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag såg nån annan cpu, tror det var 4790k, utan stockkylare och den var dyrare än den vanliga med kylare. Why?

Har sett det på flera CPU:er. Väldigt konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@zipmiX, @CynXen, @Herr Andersson:
Jag har en 4770K. När jag köpte den så fanns det knappt några 4770 någonstans, och om dom fanns så var dom dyrare än K-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hehe. Undrar hur många idioter det kommer vara som köper och tror man kan köra utan kylare?...

Nåja, det går ju faktiskt köra utan kylare, bara med väldigt begränsade prestanda.