Intel Skylake för överklockare levereras utan referenskylare

Permalänk
Avstängd

Vanliga referens kylaren dom använder orkar inte med att kyla dom så istället för att ta fram en modifierad version som kostar en massa pengar skiter man i det och tjänar mer på frakten när förpackningarna är mindre skrymmande och håller samma prissättning som med kylning. Men är det för överklockare så då kommer vi undan med det på samma sätt som K är samma cpu som ej k men har inte fått en laser avsnoppad bana och z moderkort som inte fått ett handikappat bios.

Men ska man snåla och låsa saker och skippa kylning kan man åtminstonde bjuda till med lödda ihs så tredjepart kylarna kan kyla kärnorna jämt...,men just ja lödnigar torkar inte och värmeproblem motiverar nyköp när man höjer prestandan några få % per generation

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Vanliga referens kylaren dom använder orkar inte med att kyla dom så istället för att ta fram en modifierad version som kostar en massa pengar skiter man i det och tjänar mer på frakten när förpackningarna är mindre skrymmande och håller samma prissättning som med kylning. Men är det för överklockare så då kommer vi undan med det på samma sätt som K är samma cpu som ej k men har inte fått en laser avsnoppad bana och z moderkort som inte fått ett handikappat bios.

Men ska man snåla och låsa saker och skippa kylning kan man åtminstonde bjuda till med lödda ihs så tredjepart kylarna kan kyla kärnorna jämt...,men just ja lödnigar torkar inte och värmeproblem motiverar nyköp när man höjer prestandan några få % per generation

Ja det skulle va underbart med en IHS som inte var bananformad på k-modellerna.
Jag har kört vattenkylning i typ 10år och ibland har man nytta av orginalkylaren om man inte har alla saker till bygget hemma för att få igång datorn tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Denne kapitalist

... ser till att det finns allt snabbare datorer att köpa, till ett allt lägre pris, så passa på att vara lite tacksam för kostnadseffektiviseringar.

Permalänk
Avstängd

Isåfall så bör ju modellenMed K vara i alla fall 100 kr billigare än motsvarande utan K.
Men det kan man väl drömma om.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har sju stycken...

Köper man en processor i detta segmentet så väljer man högst troligt en processor av tredje part.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför har du sparat 7 styck? Manisk samlare av diverse skrot?

Permalänk
Skrivet av Se33:

I det stora hela vill jag påstå att det här är bra men något säger mig att det är en kapitalist som beslutat det här. Denne kapitalist skiter fullständigt och totalt i alla positiva effekter detta skulle kunna ha utöver faktumet att hen/intel kan tjäna mer pengar. Av samma anledning så kommer detta inte leda till något annat än att intel tjänar mer pengar. Vilket jag skiter helt och fullständigt i...

Självklart är det för att spara in på onödiga kostnader, när du går till jobbet så gör du väl det för att tjäna pengar främst och inte annat eller hur? Företag finns till för att erbjuda folk tjänster och produkter och därigenom tjäna pengar, vad är det fula i att göra människors liv bättre? Vad vet vi, Intel kanske anställer mer personal på grund av denna besparingen.

Och sen som du själv säger så är ju miljöaspekten en fin bonus på det.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Inaktiv

@Dunde:

Jag har den typiska elektronik-lådan där allting samlas men aldrig slängs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Ja det skulle va underbart med en IHS som inte var bananformad på k-modellerna.
Jag har kört vattenkylning i typ 10år och ibland har man nytta av orginalkylaren om man inte har alla saker till bygget hemma för att få igång datorn tillfälligt.

ja och är ju ett problem som dom är medvetna om och finns ingen orsak att köra pasta mot att löda förutom ren snålhet och är inte nått jag lider av nämnvärt själv även om man får några grader off på en core men brukar bli värre med åren :S
orginalkylare kan vara användbara och duger i stockfart eller som temporär lösning så kan vara trevligt att få en med som du säger och känner jag intel rätt lär dom inte sänka priset en krona ändå även om dom säkert skulle gå + om dom halverade priset på cpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

så länge priset blir lägre så gör jag små applåder till intel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

De tar bort vissa virtualiserings instruktioner och ärligt talat kör jag oftare VM än jag orkar OCa CPU. Så K är bara bra om man faktiskt ska överclocka. Annars betalar man extra för mindre funktionalitet än vanliga.

Permalänk
Medlem

Tror inte priset kommer ändras alls. Det behöver dom inte. För tillfället är dom ohotade på prestanda toppen. Samma pris = mer $

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

De tar bort vissa virtualiserings instruktioner och ärligt talat kör jag oftare VM än jag orkar OCa CPU. Så K är bara bra om man faktiskt ska överclocka. Annars betalar man extra för mindre funktionalitet än vanliga.

I mitt fall så var K modellen billigare än den utan K-modell.
Sen kan man virtualisera utan dom där extra virtualiserings instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Att kalla 130w's kylare High Performance är nog lite att tag i, en ökning på ynka 35w över stock enligt dem själva. :/
Självklart så kommer jag däremot inte köpa dem, men känns som dem kommer bli väldigt överprisade med hänsyn till vad man får.

Orelaterad fråga, hur räknar dem värmelednings förmågan på kylare? Då mängden värme avförd per sekund (watt) ökar ju iom att temperaturs skillnaden stiger så blir man nyfiken vad de har för miljö och om då olika företags mätvärden är jämförbara alls. Nu är det däremot intel själva som säger att den nya kylaren är ~37% bättre så deras jämförelse är fortfarande relevant.

En 130W kylare säger väldigt lite utan att veta vilka parameter dom han antagit.

Kollar man i ett datablad på en kylare beskrivs inte kylsningsfömågan utan dess termiska resistans (grader per watt). Slår man samman processorns, pastans och kylarens termiska resistans får man då hur många grader varmare kislet blir än luften vid en specifik effekt. Efter antaganden om hur varm luften är och max temperatur på kisel så kan man uppskatta en effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för volt på 4,6 GHz?

MVH

1.275 V (har haft riktigt flyt med denna CPU:n).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

I mitt fall så var K modellen billigare än den utan K-modell.
Sen kan man virtualisera utan dom där extra virtualiserings instruktionerna.

Vist kan man men vissa saker fungerar bättre med de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Varför köpa K-modellen om du ändå inte överklockar?

Bortkastade pengar enligt min mening.

Beror på vilka modeller du menar, allt som oftast är K-modellerna inte dyrare än utan K i butik då prispressen på just K-modellerna är högre.
Och ibland när K-modellerna är dyrare så har dom andra fördelar än att bara vara upplåsta vilket gör det värt att lägga ett par hundringar extra.

När jag har kollat har det varit väldigt sällan som processorerna utan K varit mer prisvärda även om man ignorerar överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

En 130W kylare säger väldigt lite utan att veta vilka parameter dom han antagit.

Kollar man i ett datablad på en kylare beskrivs inte kylsningsfömågan utan dess termiska resistans (grader per watt). Slår man samman processorns, pastans och kylarens termiska resistans får man då hur många grader varmare kislet blir än luften vid en specifik effekt. Efter antaganden om hur varm luften är och max temperatur på kisel så kan man uppskatta en effekt.

Intressant läsning. 130w säger däremot en del då det är intel själva som jämför med deras stock kylare så antagligen är parametrarna desamma samt att de antar att deras processor drar då som högst 130w, vilket inte är så mycket. Inte ett stort steg från 95w, om parametrarna då är desamma.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

1.275 V (har haft riktigt flyt med denna CPU:n).

Trevligt, lite avundsjuk måste jag erkänna Har inte 100% stabilitet på min med 4.5GHz@1.249V men tillräckligt iaf. Funderar på att klocka kärnorna olika mycket och se om man kan pressa vissa lite mer medans andra får ligga kvar lite lägre och då nå samma eller bättre prestanda med högre stabilitet. Problemet är bara att det tar en hel del tid.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.