Permalänk
Medlem

Powerbank i handbagage (flyg)

Åker till Island imorgon och kom på i sista stund att jag eventuellt behöver ta med ett powerbank i handbagaget. Är det tillåtet? Kunde inte hitta någon bra information om det efter en snabb googlesökning. Det är ett litiumbatteri på 15600mAh.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Åker till Island imorgon och kom på i sista stund att jag eventuellt behöver ta med ett powerbank i handbagaget. Är det tillåtet? Kunde inte hitta någon bra information om det efter en snabb googlesökning. Det är ett litiumbatteri på 15600mAh.

Inga problem. Bara att ta med sig i handbagaget och vara glad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tvekar att de säger något med tanke på batterin för bärbara datorer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Relik 📜

Ingen brukar bry sig om handbagaget som @fryguy säger, så kör på. Däremot är vissa flygplatser/flygbolag rätt känsliga för att checka in större batteripaket numera, upplevde det senast hem från Taiwan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det jag har sett på flygplatserna är skyltar som säger att litiumbatterier inte får checkas in i bagaget och att de skall tas med i handbagaget.
(Arlanda, Heathrow, Frankfurt, Hong Kong, Shanghai åtminstone)

Permalänk
Medlem

Tvärt om har de frågat mig flera gånger senaste tiden att plocka ur eventuella batterier ur bagaget som ska checkas in och ta med ombord.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Såpass alltså! Tackar för de snabba svaren! Då stoppar jag ner det i handbagaget då!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan finnas krav på att du ska kunna visa att "maskiner" är det de ser ut att vara tex genom att kunna starta dem eller att de ska röntgas separat, det kan skilja beror på flygbolaget men ska du tex till USA så är det lagkrav på hur säkerhetskontrollen ska gå till >

Spare (uninstalled) lithium ion and lithium metal batteries must be carried in carry-on baggage only.

http://www.faa.gov/about/initiatives/hazmat_safety/more_info/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan finnas krav på att du ska kunna visa att "maskiner" är det de ser ut att vara tex genom att kunna starta dem eller att de ska röntgas separat, det kan skilja beror på flygbolaget men ska du tex till USA så är det lagkrav på hur säkerhetskontrollen ska gå till >

Spare (uninstalled) lithium ion and lithium metal batteries must be carried in carry-on baggage only.

http://www.faa.gov/about/initiatives/hazmat_safety/more_info/...

Detta innebär ju alltså att det är helt OK (t.o.m. ett krav) att ha powerbanks ombord på flyget. Intressant eftersom jag också tänkt införskaffa en sån här för en flygresa till USA.

Permalänk
Medlem

Vet att de kollade CE-Märkning när jag drog hem från Shanghai.
Hade man det var allt good in teh hood

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Har alltid med mig powerbanks (2st) i handbagaget, aldrig fått en fråga, flyger ofta över hela världen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aegon:

Detta innebär ju alltså att det är helt OK (t.o.m. ett krav) att ha powerbanks ombord på flyget. Intressant eftersom jag också tänkt införskaffa en sån här för en flygresa till USA.

Nej det betyder att det inte är olagligt, flygbolagen kan naturligtvis själva sätta hårdare regler men aldrig gå under det som är myndighetskrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tanken jag har är att man inte vill ha batterier i incheckat bagage för att eventuell brand i bagageutrymmet är VÄLDIGT jobbigt. Såklart inte roligt att ha det i kabinen heller, men det är lättare att hantera.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så borde det vara helt OK att ta med en powerbank i handbagaget. Vad du däremot kan behöva kolla upp är huruvida det är tillåtet att ladda din telefon i flygplanet, det har ju faktiskt hänt att batterier i telefoner har börjat brinna medan de laddats.