Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD hoppar över 20 nanometer – varnar för sämre kvartal än väntat

Permalänk
Melding Plague

AMD hoppar över 20 nanometer – varnar för sämre kvartal än väntat

Resultaten för årets andra kvartalsrapport blir sämre än förutspått, varnar AMD i ett meddelande till investerare. Samtidigt framgår att planerna om tillverkning på 20 nanometer slopas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tråkigt. Vi får hoppas på att Zen räddar AMD. Om inte så kan vi se fram emot Intel Core i7 år 2019 för 5000:-...

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD kan ta sig tillbaks till toppen och fightas med Intel. Ser ju bara sämre och sämre ut hela tiden

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Det känns mer sannolikt att AMD kanske kommer säljas om det fortsätter på det här viset.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jösses, riktigt dåligt för marknaden om detta fortsätter.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skäggig legend

Det gör lite ont i mitt gamla AMD hjärta. Athlon 64 <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bra att AMD hoppar över 20 nm och satsat på bättre grejer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Bra att AMD hoppar över 20 nm och satsat på bättre grejer

Helt rätt. Speciellt när Intel redan är på sin andra generation av 14nm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Athlon XP 4evöör!!

Permalänk

Verkligen tråkigt att höra. Hoppas det på nått sätt löser sig för AMD.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det inte riktigt kan dominera i något segment för i alla fall ett kvartal eller halvår så de får ett skönt lyft i intäkterna. Min magkänsla säger att 2016 är året AMD måste prestera eller köpas upp.

Det är inte bra att de kommer på efterkälken eftersom det är en bransch där så mycket forskning och planering många år framåt spelar roll. En processorarkitektur är inget man fixar ihop hur som helst.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Helt rätt. Speciellt när Intel redan är på sin andra generation av 14nm.

Det man kan konstatera med facit i hand är att det tog Intel ungefär ett år från att de fick i gång kommersiell tillverkning på 14nm till dess att man lyckades få ut produkter >100mm².

Undrar om det är väldigt naivt att utgå från att TSMC/Samsung/GloFo kommer kunna göra riktigt stora kretsar på betydligt kortare tid?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det känns mer sannolikt att AMD kanske kommer säljas om det fortsätter på det här viset.

Samsung är väl tydligen väldigt sugna på att köpa.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Tidigast 2016? Låter som Q4 2016 i mina öron, vilket kommer att vara förödande.

Visst att produkterna blir bättre, men AMD måste ha något att sälja under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorbranschen känns lite knepig när man själv sitter på en "gammal" i5 2500k och inte har känt nåt vidare behov av att uppgradera sig.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

AMD kommer nog att gå i graven. Det finns inte så mycket av värde i företaget. Deras processorer är ingen höjdare, prestandamässigt.

Med tanke på CYRIX tillfälliga "besök" på processormarknaden i början på 90-talet, så är det meningslöst att halvhjärtat utmana Intel.

Det behövs 10-tals miljarder för att resa företaget ur askan. Araberna bör ösa in sina oljepengar eller så får de locka ryska oligarker eller kinesiska storföretagare.

BYE BYE AMD

Permalänk
Medlem

Hoppas ni som bara sitter med Intel cpuer skäms nu

Permalänk
Medlem

Det här är inget ogenomtänkt beslut. Ett så här stort företagsbeslut har analyserats fram och tillbaka i flera veckor om inte månader.

AMD inser att om dom ska ha en chans att konkurrera med intel så måste dom ned under 20nm. Det är sådana här beslut som man anställt Lisa Su för att ta. Göra AMD konkurrenskraftigt på lång sikt igen, inte bara leva kvartal för kvartal.

Jag tycker därför det är lite märkligt när man läser kommentarer som "tråkigt" och "AMD kommer gå i graven" efter att ha funderat över ämnet i 10 sekunder.

Ska AMD ha en framtid är detta förmodligen det bästa valet.

Heja AMD och heja Lisa Su säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det här är inget ogenomtänkt beslut. Ett så här stort företagsbeslut har analyserats fram och tillbaka i flera veckor om inte månader.

AMD inser att om dom ska ha en chans att konkurrera med intel så måste dom ned under 20nm. Det är sådana här beslut som man anställt Lisa Su för att ta. Göra AMD konkurrenskraftigt på lång sikt igen, inte bara leva kvartal för kvartal.

Jag tycker därför det är lite märkligt när man läser kommentarer som "tråkigt" och "AMD kommer gå i graven" efter att ha funderat över ämnet i 10 sekunder.

Ska AMD ha en framtid är detta förmodligen det bästa valet.

Heja AMD och heja Lisa Su säger jag!

Håller med. Man får bara hoppas på att de gör rätt beslut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det här är inget ogenomtänkt beslut. Ett så här stort företagsbeslut har analyserats fram och tillbaka i flera veckor om inte månader.

AMD inser att om dom ska ha en chans att konkurrera med intel så måste dom ned under 20nm. Det är sådana här beslut som man anställt Lisa Su för att ta. Göra AMD konkurrenskraftigt på lång sikt igen, inte bara leva kvartal för kvartal.

Jag tycker därför det är lite märkligt när man läser kommentarer som "tråkigt" och "AMD kommer gå i graven" efter att ha funderat över ämnet i 10 sekunder.

Ska AMD ha en framtid är detta förmodligen det bästa valet.

Heja AMD och heja Lisa Su säger jag!

Jag är nog inne på ditt spår också. AMD behöver fokusera på vad dom gör bäst: designa processorer. All annan tid och fokus som läggs på administration, tillverkningsdetaljer etc är bara hinder som får företaget att gå i sidled (därmed också indirekt bakåt) istället för framåt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag ser AMDs problem på grafikkortssidan som ett större problem faktiskt.
Att deras försäljning går så dåligt trots prispress är väldigt tråkigt.
Men inte så konstigt, jag hade själv köpt Nvidia i dagsläget.
Jag ser verkligen fram emot den oerhört försenade GPU-krympningen och hur det förändrar läget.
Vi har ju suttit fast på 28nm sedan 2011!!!

Det är helt galet och ska bli oerhört intressant att se hur arkitekturerna mäter sig mot varandra då...

Permalänk
Medlem

Jag trodde 20nm-planerna var skrotade sedan länge.

Hoppas de kan hålla ut tills Zen släpps, och att den presterar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

AMD har kommit tillbaka tidigare och jag tror dom gör det igen.
Hoppas win10 kan utnyttja fler cor där har AMD mycket att ta igen på cpu sidan.
På grafikkort sidan hmm dom måste få ner strömförbrukningen dom har förut byggt ström snåla kort som nafsade Nvidia och var populära i små byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Tänk er då om bara Nvidia och Intel fick dominera, ingen utveckling alls liksom höga priser(högre än idag iaf).

Tagit bort fanboysnack /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Det man kan konstatera med facit i hand är att det tog Intel ungefär ett år från att de fick i gång kommersiell tillverkning på 14nm till dess att man lyckades få ut produkter >100mm².

Undrar om det är väldigt naivt att utgå från att TSMC/Samsung/GloFo kommer kunna göra riktigt stora kretsar på betydligt kortare tid?

Det ser ju ut som att TSMC har produktion igång nu och de räknar med volymproduktion om ett par månader. Tapeout har redan dragit igång för en del och de har kört testproduktion av Apple A9. Finns rykten om att produktionen av A9 redan är i full gång men hittar inget konkret. Verkar inte helt orimligt att vi får se grafikkort på 16 nm nästa sommar med andra ord. Frågan är då om AMD är klara med designen av Zen tills dess. Har inte hört så mycket om hur långt de kommit än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Hoppas ni som bara sitter med Intel cpuer skäms nu

Du har rätt jag skäms svin mycket nu HEJA AMD och LISA SU

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Tänk er då om bara Nvidia och Intel fick dominera, ingen utveckling alls liksom höga priser(högre än idag iaf).

I dagsläget har Nvidia och Intel helt överlägsna produkter för mina behov.
Jag är dock väldigt nöjd med min Llano-HTPC...

Tagit bort fanboysnack i citat och svar /moderator
Permalänk
Medlem

Hoppas MS köper dem snart. Det är fint att vara oberoende men det har ju inte funkat så bra det senaste.

Permalänk
Medlem

Blir även problem för Intel om AMD försvinner helt.
Intel kanske sponsrar dom med en liten summa innan dom går i graven så det blir en svag aktör kvar och dom kan fortsätta dominera.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Tänk er då om bara Nvidia och Intel fick dominera, ingen utveckling alls liksom höga priser(högre än idag iaf).

Själv ser jag mest bara en del oroliga inlägg, en del som siar om en mörk framtid för AMD och andra som försöker se lite mer positivt på det hela.

Hur ligger det till med intäkterna för konsolerna egentligen? Det sitter ju AMD CPU och GPU i samtliga konsoler för nuvarande generationen och dessa verkar säljas i mängder.

Tagit bort fanboysnack i citat /moderator