Fråga om Win10 uppdatering.

Permalänk

Fråga om Win10 uppdatering.

Detta kanske är en dum fråga, men om man uppdaterar datorn till win10, kommer man kunna uppdatera datorn utan att behöva göra backup på alla filer osv?
Tänkte nämligen göra uppdateringen på laptopen men har ingenstans att föra över filerna som ligger på datorn.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar med den interna "Upgrade to Windows 10" så kommer alla filer att vara kvar.
Även alla program kommer vara kvar.

Det du måste göra sedan, efter installationen är klar är att göra en diskresning på hårddisken som windows är installerat på. Annars tas inte gamla installationen bort helt och tar massor med plats på hårddisken.

Visa signatur

| 7800X3D | ROG B650E-F | RTX4070 | Crucial P5Plus 2TB|
| Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Kingston Fury DDR5 6000MHz 2x32GB / 64GB
| EVGA SuperNOVA G2 750W | Acer 34" X34P G-Sync IPS |
| Unraid server 12700K | 64GB Ram | 2x 1TB SSD| 4x 8TB |
| Onkyo TX-NR676E-B | Dynavoice Dynamite 2x S-61 + C62 + 2xMAGIC FX-4 EX V.3 |

Permalänk
Skrivet av vallentiin:

Detta kanske är en dum fråga, men om man uppdaterar datorn till win10, kommer man kunna uppdatera datorn utan att behöva göra backup på alla filer osv?
Tänkte nämligen göra uppdateringen på laptopen men har ingenstans att föra över filerna som ligger på datorn.

Men skadar ju inte ta backup på dokument, bilder osv..finns ju gratis molntjänster som onedrive, googledrive, dropbox mfl

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen kommer att gå bra för de allra flesta, men för några kommer det att bli problem och då är det säkrast att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Permalänk
Medlem

Alla filer kommer vara kvar men det är alltid bra att ha backup. Som någon sa finns det många molntjänster som ger gratis utrymme. Jag använder OneDrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Tänkte skaffa preview:n och upgradera till den färdiga i slutet av juli/början av augusti. Är övergången från preview till final endast en update eller måste jag installera om de program jag har?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Detta kanske är en dum fråga, men om man uppdaterar datorn till win10, kommer man kunna uppdatera datorn utan att behöva göra backup på alla filer osv?
Tänkte nämligen göra uppdateringen på laptopen men har ingenstans att föra över filerna som ligger på datorn.

Du har ju en dator till med 2st 2TB, kör in en nätverkssladd mellan (Bärbar --> Chassit/Datorn) dom och kör en backup på alla viktiga filer.

Själv väntar jag med en "uppdatering" från Win7 till Win10!

Jag ska ha en ISO, och göra en clean install!

Sen om jag får vänta lite längre, ha lite mer jobb med att installera d i v program etc, det gör jag med glädje, då det brukar löna sig i längden.

Det är min erfarenhet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag ska ha en ISO, och göra en clean install!

Jag misstänker, av infon som släppts, att det inte kommer vara möjligt. Man måste köra uppgraderingsprocessen, för att sen kunna skapa ett installationsmedia. Jag hoppas det visar sig vara fel.

Skrivet av skog1s:

Det är min erfarenhet.

Alltid. Utan undantag. Jag tänkte passa på och skaffa ny SSD att ha OS på i samma veva, för att spara på antalet ominstallationer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jag lånar tråden lite. Tänkte skaffa preview:n och upgradera till den färdiga i slutet av juli/början av augusti. Är övergången från preview till final endast en update eller måste jag installera om de program jag har?

Se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...
avsnittet “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Du har ju en dator till med 2st 2TB, kör in en nätverkssladd mellan (Bärbar --> Chassit/Datorn) dom och kör en backup på alla viktiga filer.

Själv väntar jag med en "uppdatering" från Win7 till Win10!

Jag ska ha en ISO, och göra en clean install!

Sen om jag får vänta lite längre, ha lite mer jobb med att installera d i v program etc, det gör jag med glädje, då det brukar löna sig i längden.

Det är min erfarenhet.

Har en dator med 7 tb ( 2st 2 tb och 1st 3 tb ( inte uppdaterat sweclockers ) dock är de fyllda.
Det viktigaste filerna och det har jag backup på redan, dock har laptopen ( 500 gb ) lite gamla video peojekt, 3d projekt osv inget som är hela världen om de försvinner men tråkigt endå.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Avstängd

Men skapar inte Windows 10 också en Windows Old där alla gamla filer sparas som dubletter?

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska alltid göra en backup innan en större uppgradering. Vad som helst kan hända.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan man göra en komplett system /fabriksåterställning i samband med att går från Win 7 till 10? Eller är det bättre att göra återställnigen innan uppdatering till Win 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Men skapar inte Windows 10 också en Windows Old där alla gamla filer sparas som dubletter?

Jo, om allt går som det är tänkt, men det gör inte alltid det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carlbanan:

Kan man göra en komplett system /fabriksåterställning i samband med att går från Win 7 till 10? Eller är det bättre att göra återställnigen innan uppdatering till Win 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska döma från tidigare Windows uppgraderingar så har det inte funnits mycket möjligheter till backup när man uppgraderar. Jag skulle gjort en backup innan jag börjar på de saker som jag inte vill förlora vid eventuellt fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

oj Har en fet Windows.old map 21,8Gb sitter med win 10 utvärdering
Får göra en installation när win 10 släps

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz