Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Är den ett bra val då? eller tycker du jag borde köpa nåt annat modernare alternativ?
Köpte N56U igår men har inte öppnat den ännu så.

Tja för dom pengarna (500kr), så finns inte mycket bättre alternativ. Om du inte vill gå upp över det dubbla i pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Linksys E8350 Kostar 1400 kr . Jag igen om min Linksys och fortfarande imponerad av routern jag köpte och som gör att jag slipper dra kablar i huset till Accespoint som jag skulle behövt med min Asus RT-AC66U.
Denna Laptop (Lenovo Yoga) klarar bara 2,4 GHz bandet och från stället jag fick 1-2 Mbps från min Asus får jag nu detta med Linksys från min utomhus-veranda:
http://s26.postimg.org/51rt5ru15/bbk_resultat_2_4.jpg
Betongväggar verkar dock vara aber för en konsumentrouter. Har inga själv men kan testa att kila in i jordkällan och testa. 50 meter och husfasad +stenväggar ... nej du, där är det helt strålningsfritt från all WiFi

Med Linksys E8350 kan du logga in som vanligt med att skriva in SID-lösenorden men också skapar man gästnätverk (fungerar bara på 2,4 GHz) så loggar man in genom webbläsaren och skriver in ett lösenord som med SJ, Swebus och Homerun.

http://s26.postimg.org/c3pqryxmx/login.png

09jn-7PmhWE

Nu tror nog kanske folk att jag säljer Linksys E8350 men det gör jag inte. Jag är bara en nöjd användare. Men kan ju säga en negativ sak om Linksys E8350 och det är att styra routern från Androidappen smart Wifi fungerar inte alls men behöver man inte sådant extra är routern bättre än bra. Också lite marigt att få till USB-Delning men hur man löser det har jag skrivit om längre upp. Tomato och andra alternativa FW kan man också glömma.

Elgiganten i Karlstad hade inte Linksys E8350 i lager, så det fick bli en Linksys AC1900 istället. Den kostade bara 100 SEK mer, så jag är supernöjd! Att jag kan hantera routern vart jag än är i hela världen med min telefon, är ett stort plus

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Hej och hopp! Tar och gör ett stopp här för att fråga om ni kan hjälpa mig att komma fram till ett beslut. Jag söker en router som framförallt är stabil och har bra räckvidd (en del betongväggar) samt även som kan justera DMZ så att jag kan spela Nintendo Wii U-spel som MarioKart 8 och Super Smash Bros. Antar att alla routrar har portforwarding. Gärna USB-anslutning och tänkte om det skulle vara klokt att ta en med USB 3.0 för att "säkra" inför framtida USB-hårddisks-köp.

Prisklassen ligger på runt 900-1000 kr. Inte mer än 1000 kr om det VERKLIGEN inte är värt det. Jag har spanat in dessa (får samtliga för ungefär samma peng):

* Netgear R6300 V2
* Netgear R6250
* Asus RT-AC56U
* Asus RT-N66U

Det här med nätverk är inte min kopp av te och jag kan tycka att det ibland blir lite för avancerat att fixa vissa saker. Jag får t.ex. inte vissa Wii U-spel att fungera med min gamla ComHem router/modem. Ringde support och det gick inte att åtgärda eftersom det inte finns DMZ. Efter att ha läst på en del forum så ser jag att Asus-routrarna kan använda annan mjukvara som verkar vara bättre. Det kanske andra routrar också har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Hej och hopp! Tar och gör ett stopp här för att fråga om ni kan hjälpa mig att komma fram till ett beslut. Jag söker en router som framförallt är stabil och har bra räckvidd (en del betongväggar) samt även som kan justera DMZ så att jag kan spela Nintendo Wii U-spel som MarioKart 8 och Super Smash Bros. Antar att alla routrar har portforwarding. Gärna USB-anslutning och tänkte om det skulle vara klokt att ta en med USB 3.0 för att "säkra" inför framtida USB-hårddisks-köp.

Prisklassen ligger på runt 900-1000 kr. Inte mer än 1000 kr om det VERKLIGEN inte är värt det. Jag har spanat in dessa (får samtliga för ungefär samma peng):

* Netgear R6300 V2
* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1969076
* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942755
* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Det här med nätverk är inte min kopp av te och jag kan tycka att det ibland blir lite för avancerat att fixa vissa saker. Jag får t.ex. inte vissa Wii U-spel att fungera med min gamla ComHem router/modem. Ringde support och det gick inte att åtgärda eftersom det inte finns DMZ. Efter att ha läst på en del forum så ser jag att Asus-routrarna kan använda annan mjukvara som verkar vara bättre. Det kanske andra routrar också har?

En länk som fungerar. Netgear har ett par modeller som detta går med, dock brukar det inte behövas utan portar och sånt kan ställas in med standard FW.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Ja, ursäkta. Nu ska det vara åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

@Broken-arrow: Ja, ursäkta. Nu ska det vara åtgärdat.

Svårt där att rekommendera något. Alla 4 har sina för och nackdelar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför är nätverksprodukter skit? Känns som att man köper en dyr router (1500-2000 kr), två år senare, är räckvidden på wifi kanske halverad, den pallar inte lika många anslutna enheter osv osv...

Känns som planerat åldrande deluxe.

Ska köpa ny, vad är det som gäller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Varför är nätverksprodukter skit? Känns som att man köper en dyr router (1500-2000 kr), två år senare, är räckvidden på wifi kanske halverad, den pallar inte lika många anslutna enheter osv osv...

Känns som planerat åldrande deluxe.

Ska köpa ny, vad är det som gäller?

Dom åldras inte det är dina externa enheter som åldras:-) En router kan gott och väl stå många år och ge bra wifi support för att wifi är en bluff som inga enheter ens kan komma i närheten av i hastighet i verkligheten:-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför är nätverksprodukter skit? Känns som att man köper en dyr router (1500-2000 kr), två år senare, är räckvidden på wifi kanske halverad, den pallar inte lika många anslutna enheter osv osv...

Känns som planerat åldrande deluxe.

Ska köpa ny, vad är det som gäller?

Har haft wnr3500Lv2 i 5 år nu. Går som AP och WIFI tycker jag är lika bra som när jag köpte den. Även trådat fungerar helt okej.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har haft wnr3500Lv2 i 5 år nu. Går som AP och WIFI tycker jag är lika bra som när jag köpte den. Även trådat fungerar helt okej.

Har en sådan liggandes i garderoben, den höll måttet i kanske 1-2 år. Jag måste fan bo på någon radioaktiv-zon som friterar alla mina routrar :S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KonradA:

Hej och hopp! Tar och gör ett stopp här för att fråga om ni kan hjälpa mig att komma fram till ett beslut. Jag söker en router som framförallt är stabil och har bra räckvidd (en del betongväggar) samt även som kan justera DMZ så att jag kan spela Nintendo Wii U-spel som MarioKart 8 och Super Smash Bros. Antar att alla routrar har portforwarding. Gärna USB-anslutning och tänkte om det skulle vara klokt att ta en med USB 3.0 för att "säkra" inför framtida USB-hårddisks-köp.

Prisklassen ligger på runt 900-1000 kr. Inte mer än 1000 kr om det VERKLIGEN inte är värt det. Jag har spanat in dessa (får samtliga för ungefär samma peng):

* Netgear R6300 V2
* Netgear R6250
* Asus RT-AC56U
* Asus RT-N66U

Det här med nätverk är inte min kopp av te och jag kan tycka att det ibland blir lite för avancerat att fixa vissa saker. Jag får t.ex. inte vissa Wii U-spel att fungera med min gamla ComHem router/modem. Ringde support och det gick inte att åtgärda eftersom det inte finns DMZ. Efter att ha läst på en del forum så ser jag att Asus-routrarna kan använda annan mjukvara som verkar vara bättre. Det kanske andra routrar också har?

Asus RT-AC56U har rätt dålig räckvidd vid sändning så den verkar inte passa dig. Asus RT-N66U har bara USB 2.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Asus RT-AC56U har rätt dålig räckvidd vid sändning så den verkar inte passa dig. Asus RT-N66U har bara USB 2.

Att Asus RT-AC56U skulle ha dålig räckvidd visste jag inte, och tackar för informationen! Kanske blir att undvika den då. Har ju hört så mycket bra om Asus routrar och tänkte därför att de kanske vore ett mer pålitligt val än Netgear. Än så länge verkar ju många tester visa mycket positivt om både Netgear R6300 och R6250. Däremot hittar jag inte bra tester som jämför dessa två med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Hej och hopp! Tar och gör ett stopp här för att fråga om ni kan hjälpa mig att komma fram till ett beslut. Jag söker en router som framförallt är stabil och har bra räckvidd (en del betongväggar) samt även som kan justera DMZ så att jag kan spela Nintendo Wii U-spel som MarioKart 8 och Super Smash Bros. Antar att alla routrar har portforwarding. Gärna USB-anslutning och tänkte om det skulle vara klokt att ta en med USB 3.0 för att "säkra" inför framtida USB-hårddisks-köp.

Prisklassen ligger på runt 900-1000 kr. Inte mer än 1000 kr om det VERKLIGEN inte är värt det. Jag har spanat in dessa (får samtliga för ungefär samma peng):

* Netgear R6300 V2
* Netgear R6250
* Asus RT-AC56U
* Asus RT-N66U

Det här med nätverk är inte min kopp av te och jag kan tycka att det ibland blir lite för avancerat att fixa vissa saker. Jag får t.ex. inte vissa Wii U-spel att fungera med min gamla ComHem router/modem. Ringde support och det gick inte att åtgärda eftersom det inte finns DMZ. Efter att ha läst på en del forum så ser jag att Asus-routrarna kan använda annan mjukvara som verkar vara bättre. Det kanske andra routrar också har?

Du har ju faktiskt Dlink 880L med AC1900 som är bättre än de du har länkade som dessutom kostar 999:- på utförsäljning: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Skrivet av Naxos:

Varför är nätverksprodukter skit? Känns som att man köper en dyr router (1500-2000 kr), två år senare, är räckvidden på wifi kanske halverad, den pallar inte lika många anslutna enheter osv osv...

Känns som planerat åldrande deluxe.

Ska köpa ny, vad är det som gäller?

Asus AC68U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634, bättre finns i dagsläget inte om du inte har väldigt många enheter med AC. Min har 100% uptime, och har god räckvidd! Dock ligger den på 2000:-

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Du har ju faktiskt Dlink 880L med AC1900 som är bättre än de du har länkade som dessutom kostar 999:- på utförsäljning: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Asus AC68U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634, bättre finns i dagsläget inte om du inte har väldigt många enheter med AC. Min har 100% uptime, och har god räckvidd! Dock ligger den på 2000:-

Ska man gå efter detta citat "But if it were my money, I'd still buy neither one" och personligen hålla med. Dyra och man får inte mycket extra utöver kusinerna i lägre segmentet. Billig router är inte = sämre router (men kan vara det). Är snarare kvalitén han inte gillar och jag har haft en billigt router i 5 år utan strul wnr3500Lv2 och den kostade 500kr, även manen i fråga hade haft sådan men även den tappa WIFI täckningen efter par år

D-link är inte kända för stabila routers precis

Källa:
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3251...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska man gå efter detta citat "But if it were my money, I'd still buy neither one" och personligen hålla med. Dyra och man får inte mycket extra utöver kusinerna i lägre segmentet. Billig router är inte = sämre router (men kan vara det). Är snarare kvalitén han inte gillar och jag har haft en billigt router i 5 år utan strul wnr3500Lv2 och den kostade 500kr, även manen i fråga hade haft sådan men även den tappa WIFI täckningen efter par år

D-link är inte kända för stabila routers precis

Källa:
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3251...

Fast nu ville han ha en ny router som uppfyller dagens behov men också för morgondagen och då är AC68U en av de bästa. Dlink har haft både bra och dåliga (655?) men 880L för det priset är oslagbart. Sen att länka till en artikel som beskriver att man för tillfället inte kan använda AC2400 är helt irrelevant då de jag rekommenderade fortfarande är AC1900 som det finns stöd för i bärbara datorer och med PCIe-kort. Men jag håller med, en billig router behöver inte vara sämre

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

@Airikr: Ser ut som ett vettigt val. WRT1900AC har väll också stöd för open source?

Har själv haft både 1 Netgear, 3 D-Link och 3 Asus och förstår inte de hyllningar, i alla fall Netgear och Asus, sprider på detta forum. Bra grejer men inte helt stabila.

Linksys startade 1988. De ägs av Belkin, som köpte divisionen från Cisco och tycker det märks att vissa rötter kommer från Cisco. Skaffade mig en Linksys AC och inga värmeproblem eller WiFi som plötsligt dör. Stabil och tråkig och det passa mig som värdesätter drift.

För andra kanske Asus är toppen och ska man köra 3G dongle och laboreara med Accespunkter, reapeater mm och vill ha tonvis med funktioner är Asus ett bra val. Tror även värmeproblemen minskat med RT-AC68 men om jag köper en till router blir även den en Linksys.

Vi har alla våra olika prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@edgren: Ser ut som ett vettigt val. WRT1900AC har väll också stöd för open source?

Har själv haft både 1 Netgear, 3 D-Link och 3 Asus och förstår inte de hyllningar, i alla fall Netgear och Asus, sprider på detta forum. Bra grejer men inte helt stabila.

Linksys startade 1988. De ägs av Belkin, som köpte divisionen från Cisco och tycker det märks att vissa rötter kommer från Cisco. Skaffade mig en Linksys AC och inga värmeproblem eller WiFi som plötsligt dör. Stabil och tråkig och det passa mig som värdesätter drift.

För andra kanske Asus är toppen och ska man köra 3G dongle och laboreara med Accespunkter, reapeater mm och vill ha tonvis med funktioner är Asus ett bra val. Tror även värmeproblemen minskat med RT-AC68 men om jag köper en till router blir även den en Linksys.

Vi har alla våra olika prioriteringar.

Instabil är inte Netgear även om vissa påstår det (har två stycken netgear som ena rullat i 5 år (Har nästan varit i drift hela tiden, bortsett när jag har bytt plats på routern) och andra ett par månader utan problem). Här påstår dom värmeproblmet http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.562881/linksys-wrt1900ac--fa... och denna men påpekande inte det http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3239... Dock rätt instabil om man ska köra trådat åt båda hållen samtidigt ( massiva spikar åt båda hållen).

Enligt mig lite för dyr för att vara 1900AC. Sen imponerar inte WIFI prestanda så mycket heller. Men är min åsikt (helt oberoende vad jag köpt för router själv).

Den erfarenhet jag av ASUS är att dom kör lite snick modeller, men har helt okej routers också. Belkin har fått en del kritik och även erfarenhet av lite problem när en polare som köpte den, behövde en WF uppdatering för nätet ens skulle fungera (inte så farligt att fixa,men den är rätt varm själva routern och polaren behöver starta om den någon gång om året för internet slutar fungera). kosta ju ändå 600/700kr (borde ju vara någon sorts kvalité för det priset).

Men helt enkelt dom flesta tillverkare har någon serie som inte så bra. D-link är inte kända för stabilitet precis t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@edgren: Ser ut som ett vettigt val. WRT1900AC har väll också stöd för open source?

Jag har ingen aning om min router (XAC1900) har stöd för öppen källkod.

Skrivet av Broken-arrow:

Enligt mig lite för dyr för att vara 1900AC. Sen imponerar inte WIFI prestanda så mycket heller. Men är min åsikt (helt oberoende vad jag köpt för router själv).

Det billigaste priset för min router enligt Prisjakt, är 2 272 SEK, så jag tycker att 1 341 SEK är ett väldigt bra pris

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har ingen aning om min router (XAC1900) har stöd för öppen källkod.

Det billigaste priset för min router enligt Prisjakt, är 2 272 SEK, så jag tycker att 1 341 SEK är ett väldigt bra pris

Ja ficka du den för det priset är det ju helt klart prisvärt, över 1400kr tycker jag den inte är värd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja ficka du den för det priset är det ju helt klart prisvärt, över 1400kr tycker jag den inte är värd.

Yepp. Du vet, Elgiganten... de har ju sommarrea nu, så jag fick 10% rabatt på routern. Den kostade annars 1 490 SEK.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Yepp. Du vet, Elgiganten... de har ju sommarrea nu, så jag fick 10% rabatt på routern. Den kostade annars 1 490 SEK.

Undrade vad X stod för men det är nog "Max-Stream" och varför de skulle streama media bättre än Linksys routrar utan X före AC har jag ingen aning om. Händer så mycket nytt :). Min Linksys streamar HD-strömmar 42Mbps bra utan X till två datorer trådlöst utan problem. Väggar och golv mellan routern och den ena datorn. Öppet till den andra. Datorn på undervåningen har 5 GHz N och den andra 5GHz AC.

Permalänk
Medlem

Det blev en Netgear R6300 V2 till slut. Svårt att ge ett rättvisst omdömme än eftersom jag bara har haft den igång i några dagar. Än så länge är den stabil och fungerar MYCKET bättre än ComHems router/modem Technicolor TG389. Nu kan jag titta på TVs Netflix på högsta videoinställningarna istället för Medium eller Low.

Det återstår att se hur DMZ kommer att fungera när jag ska försöka få igång Wii U-spel som MarioKart 8 och Super Smash Bros.

Permalänk

Jag letar efter en enkel och billig router, enda kravet egentligen är att den ska klara minst 100 Mbit/s trådat och vara stabil. Använder trådat till allt förutom mobiltelefoner så behöver inte ha så hög prestanda över det trådlösa.

Min nuvarande router orkar bara med 50Mbit/s...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Jag letar efter en enkel och billig router, enda kravet egentligen är att den ska klara minst 100 Mbit/s trådat och vara stabil. Använder trådat till allt förutom mobiltelefoner så behöver inte ha så hög prestanda över det trådlösa.

Min nuvarande router orkar bara med 50Mbit/s...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380, dock skulle jag titta på en med 5Ghz bandet, mindre störningar. Men annars är denna helt okej router.

5 ghz finns dessa att titta på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s228292224&o=produkt_pr... så bara fråga på så kan jag hjälpa till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380, dock skulle jag titta på en med 5Ghz bandet, mindre störningar. Men annars är denna helt okej router.

5 ghz finns dessa att titta på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s228292224&o=produkt_pr... så bara fråga på så kan jag hjälpa till.

Tack för hjälpen, jag kollade på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=468731 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 som båda verkade ha bra prestanda enligt smallnetbuilder. Det jag tänkte på var att Asusen hade över 800Mbit/s LAN->WAN så den skulle ju fungera ganska bra om jag byter upp mig till 1000Mbit/s.

Som jag förstod det stödjer både Asus RT-56U och Netgear WNDR3700 öppna firmware. Är det någon av dem som har kända problem?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Tack för hjälpen, jag kollade på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=468731 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 som båda verkade ha bra prestanda enligt smallnetbuilder. Det jag tänkte på var att Asusen hade över 800Mbit/s LAN->WAN så den skulle ju fungera ganska bra om jag byter upp mig till 1000Mbit/s.

Som jag förstod det stödjer både Asus RT-56U och Netgear WNDR3700 öppna firmware. Är det någon av dem som har kända problem?

Inte vad jag vet. Ja öppen går att köra på, men oftast räcker standard FW.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Området där vi bor har fått fibern och installationen var klara förra veckan ( kommunikationsoperatör är Quadracom - Zitius).

Jag planera att ta 100/100 och ip telefoni, bolagen som Alltele, Bahnhof, Bredband2, Riksnet, T3 och Tyfon.
Inte än säkert men jag tror att jag ska börja med Bahnhof.

Jag har idag en DIR-655 (Firmware 1.31EU , HW Version: A4) som jag har varit nöjd i några år. Klara den 100/100 och iptelefoni? Och eftersom jag kommer att använda ganska mycket wifi undrar jag om jag måste byta ut den iaf (den är inte dual band) till Bahnhofs egen (Tilgin HG2332) eller nåt annat?

Tack!

PS: jag har Telia idag som kommer inte at erbjuga ip telefoni i byn. När jag ringde dem sa dem att kvalitet på Zitius infrastruktur är inte tillräckligt bra och då gör Telia inga avtal med dem längre. Tyckte det var lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomind:

Hej!

Området där vi bor har fått fibern och installationen var klara förra veckan ( kommunikationsoperatör är Quadracom - Zitius).

Jag planera att ta 100/100 och ip telefoni, bolagen som Alltele, Bahnhof, Bredband2, Riksnet, T3 och Tyfon.
Inte än säkert men jag tror att jag ska börja med Bahnhof.

Jag har idag en DIR-655 (Firmware 1.31EU , HW Version: A4) som jag har varit nöjd i några år. Klara den 100/100 och iptelefoni? Och eftersom jag kommer att använda ganska mycket wifi undrar jag om jag måste byta ut den iaf (den är inte dual band) till Bahnhofs egen (Tilgin HG2332) eller nåt annat?

Tack!

PS: jag har Telia idag som kommer inte at erbjuga ip telefoni i byn. När jag ringde dem sa dem att kvalitet på Zitius infrastruktur är inte tillräckligt bra och då gör Telia inga avtal med dem längre. Tyckte det var lite märkligt.

Nej behöver du inte, om nuvarande fungerar bra. Kul att du fått ett fungerande 655.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomind:

Hej!

Området där vi bor har fått fibern och installationen var klara förra veckan ( kommunikationsoperatör är Quadracom - Zitius).

Jag planera att ta 100/100 och ip telefoni, bolagen som Alltele, Bahnhof, Bredband2, Riksnet, T3 och Tyfon.
Inte än säkert men jag tror att jag ska börja med Bahnhof.

Jag har idag en DIR-655 (Firmware 1.31EU , HW Version: A4) som jag har varit nöjd i några år. Klara den 100/100 och iptelefoni? Och eftersom jag kommer att använda ganska mycket wifi undrar jag om jag måste byta ut den iaf (den är inte dual band) till Bahnhofs egen (Tilgin HG2332) eller nåt annat?

Tack!

PS: jag har Telia idag som kommer inte at erbjuga ip telefoni i byn. När jag ringde dem sa dem att kvalitet på Zitius infrastruktur är inte tillräckligt bra och då gör Telia inga avtal med dem längre. Tyckte det var lite märkligt.

Har du möjlighet är det bättre att köpa egen utrustning. Som du säger låter det som att du vill ha en hel del enheter kopplade på det trådlösa, då behöver du köpa en ny router för att kunna få högre hastigheter och längre räckvidd. Jag skulle rekommendera Asus AC68U. Tycker du om att hålla på och greja själv med inställningar mm har komplett bra pris på Linksys WRT1900AC https://www.komplett.se/linksys-wrt1900ac-open-source/811054

För att få IP-telefoni behöver du en telefon med det inbyggd eller omvandla befintliga med en ATA-Box. Finns hos Kjell; http://www.kjell.com/55020

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Har du möjlighet är det bättre att köpa egen utrustning. Som du säger låter det som att du vill ha en hel del enheter kopplade på det trådlösa, då behöver du köpa en ny router för att kunna få högre hastigheter och längre räckvidd. Jag skulle rekommendera Asus AC68U. Tycker du om att hålla på och greja själv med inställningar mm har komplett bra pris på Linksys WRT1900AC https://www.komplett.se/linksys-wrt1900ac-open-source/811054

För att få IP-telefoni behöver du en telefon med det inbyggd eller omvandla befintliga med en ATA-Box. Finns hos Kjell; http://www.kjell.com/55020

Detta är inget dåligt köp heller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 ser att den gått ner lite i pris, Tycker 2000kr för AC1900 är lite i högsta laget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar