Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Hoppas verkligen då att de slutar med idiotin att hårt tvinga omstart efter windows update.
Så underbart när man exempelvis lämnar datorn på över natten för att göra en full backup eller liknande, och sedan har windows update tvångsomstartat datorn under tiden, och dödat backup-processen innan den var klar.
Att avaktivera Windows update och manuellt köra det under kontrollerade former brukar ju tyvärr vara ett krav numera.

Skrivet av Mikael07:

Nog en bra feature för många casual hemanvändare, men potentiell katastrof om man sitter i produktion.
Visst, leverera med auto-update som default, men det ska banne mig finnas en opt-out!

Windows Update har nu i flertalet år varit en gång i månaden (andra tisdagen, vilket blir tisdag kväll/onsdag morgon för oss i Sverige), undantaget de högst kritiska. Omstarterna har minskat i min uppfattning, men det är såklart ett litet gissel när det sker och man har något igång, men med lite framförhållning är det mer av en obekvämlighet än ett problem. Jag hinner inte ens gå att hämta vatten innan jobbdatorn är klar att användas efter omstart!
Sitter man även i produktion med en Home-variant borde man åtminstonde veta om detta, eller använda sig av Pro-versionen för mer frihet kring säkerhetsuppdateringar.

För den vida majoritet av Home-användare är detta ett mycket bra och uppskattat steg som Microsoft tar.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Borde egentligen vara tvärtom, tvinga företagen att patcha saker, det är där riskerna är störst, för ekonomin och samhället om det kommer någon säkerhetslucka som inte patchas.

Att företagen kan skjuta upp uppdateringar i princip hur länge som helst är en säkerhetsrisk vi inte har råd med i samhället längre.

Skrivet av CFSsss:

Kommer bli många supportärenden typ "min laptop åt upp halva min mobila surfpott och allt jag gjorde var att kolla jobb email".

Att det är på som default är kanske bra men det borde faktiskt finnas en funktion att stänga av eller åtminstonde senarelägga det. Tror MS får backa på den här.

Förhoppningsvis ska det i iallafall räcka med en nedladdning numera, om man har flera datorer på samma nätverk så ska de kunna hämta från varandra om jag förstått det korrekt.

Permalänk
Medlem

Så länge jag slipper att den laddar ner en uppdatering och får för sig att starta om när man håller på med saker, så kan det nog fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Så länge jag slipper att den laddar ner en uppdatering och får för sig att starta om när man håller på med saker, så kan det nog fungera bra.

Mm, inte så skoj om man sitter och spelar något och den får för sig att starta om automatiskt efter en uppdatering.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Suck. Det här är ingen nyhet utan något vi känt till i många månader.

Och äntligen! Helt perfekt att de flesta som kör Windows 10 också kommer vara helt uppdaterade, det kommer hjälpa många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har inget emot att installera uppdateringar, men vill banne mig bestämma själv när dessa ska göras, samt även kolla lite vad det är för uppdateringar innan och eventuellt bocka ur onödigheter...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Macrosoft?

Ska bli intressant att se hur det tas emot bland Svenne Kokosnöt och Swenne Clockersnörd.

Mac har knappast tvångsuppdatering. I alla fall så är detta idioti utav MS. Jag kan väl i alla fall få en förvarning? Det minsta man kan begära

Skrivet av strejf:

Suck. Det här är ingen nyhet utan något vi känt till i många månader.

Och äntligen! Helt perfekt att de flesta som kör Windows 10 också kommer vara helt uppdaterade, det kommer hjälpa många.

Du kan verkligen inte vara kritisk mot MS eller hur? Automatiska uppdateringar, fine, men en förvarning borde man alltid ha, ganska självklart eller?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De lär ju gå att senarelägga annars blir jag galen. Finns inget värre än att man ska använda eller starta om datorn sen börjar den med en uppdatering som lamslår datorn i upp till 10 minuter typ när man är stressad och bara skulle kolla något lite snabbt. Riktigt störande I-landsproblem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Mac har knappast tvångsuppdatering. I alla fall så är detta idioti utav MS. Jag kan väl i alla fall få en förvarning? Det minsta man kan begära

Du kan verkligen inte vara kritisk mot MS eller hur? Automatiska uppdateringar, fine, men en förvarning borde man alltid ha, ganska självklart eller?

Förvarning? Jag tar för givet att det kommer fungera minst lika klockrent som med tidigare Windowsversioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förvarning? Jag tar för givet att det kommer fungera minst lika klockrent som med tidigare Windowsversioner.

Haha.. fast om microsoft inte valt att ha det såhär och det hade kommit upp som förslag i någon tråd hade du varit anti, men när det kommer från MS måste det ju vara det bästa sedan skivat bröd.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

"How to hide or block Windows Updates or driver updates in Windows 10 Insider Preview"

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Tack för länken, har använt Windows 10 TP länge nu och beklagat mig på att det inte går att dölja uppdateringar, mer än en gång som en uppdatering har förstört något på systemet för mig, värst var det med grafikkorts drivrutinen den tvingade mig att installera, försökte stänga av inställningen som sätter på/av drivrutinsuppdatering men nej den ville installera i alla fall och efter det så fryser systemet... Dvs efter det så är datorn oanvändbar... Men om denna "Show or hide updates" fungerar så kommer det göra Windows 10 livet så mycket enklare.... Fast jag måste så klart fråga, hur länga döljs uppdateringarna?

Skrivet av strejf:

Förvarning så att man kan göra ta snapshot/image på systemet innan uppdateringarna installeras utifall att uppdateringarna skulle förstöra systemet, vilket vissa uppdateringar har gjort för mig.

"Fast Windows gör ju en återställningspunkt, så man behöver inte något annat program för snapshots"
Jo visst, kanske det, om återställningspunkter i Windows faktiskt fungerade bra så kanske det skulle vara ett alternativ men när de för mig lämnar systemet i ett ännu värre läge så skulle jag knappast kalla det en lösning så därför vill jag ta en image på systemdisken med Macrium Reflect innan uppdateringar installeras, men med Home versionen så är detta inte möjligt vad jag förstår.
Med Pro versionen så kan man använda gpedit.msc för att ställa in windows update att fråga innan uppdateringar laddas ner och installeras, så med Pro versionen så kan man göra det.

Permalänk

smartaste vore ju om det var standard att det installeras automatiskt, så att alla normal svenssons alltid har det senaste, och den sen låta oss mer tekniska hantera dom inställningarna själva...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Haha.. fast om microsoft inte valt att ha det såhär och det hade kommit upp som förslag i någon tråd hade du varit anti, men när det kommer från MS måste det ju vara det bästa sedan skivat bröd.

Det är ju bra att du verkar veta bättre än jag själv om vad jag hade tyckt. Jag hade önskat att Pro också hade påtvingade updates. Fast jag förstår varför de inte vågar göra så ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett smart val. Det finns alldeles för många ouppdaterade datorer i drift. Att tvinga gemene man att ha senaste versionen är bara positivt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ju bra att du verkar veta bättre än jag själv om vad jag hade tyckt. Jag hade önskat att Pro också hade påtvingade updates. Fast jag förstår varför de inte vågar göra så ännu.

Klart att du förstår dom, vore konstigt om du inte gjorde det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

Det är bara att ignorera rutan utan att välja tid och jobba vidare, den lägger sig inte "always on top". Det funkar i Windows 7 Professional iaf.

Hummm stämmer detta? Jag har struntat i att trycka på "snooze" eller vad man ska kalla det, men efter ett tag så kommer det en progress bar upp (samma gröna progress bar som när man t.ex. flyttar filer). Det tar säkert ett par timmar innan den fyllts på dock, sen startar datorn om sig.

EDIT: Kom på nu att denna progress bar självklart dyker upp för jag tryckts på "snooze" . Never mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Att tro att Windows någonsin varit något annat än enkelt, slutet och noll användarkontroll måste typ vara definitionen av "lurad".

Ser du allt i svart och vitt eller är du bara korkad? Det finns grader och inte bara av/på som du verkar tro.

Permalänk
Medlem

Jaja, inte oväntat av ms. Roligt att dom snor LTS iden från Ubuntu Linux, men döper om den lite iallafall.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Många som kanske inte tänker på är att detta är bara tillfälligt (-;

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Om jag tex sitter mitt i en raid i World of Warcraft, kan det hända att windows säger, dags för uppdatering och startar om datorn utan en chans att förhindra det?

Jag har kört 10an och hittils har man kunnat skjuta på det i 5 timmar tror jag.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Tack för länken, har använt Windows 10 TP länge nu och beklagat mig på att det inte går att dölja uppdateringar, mer än en gång som en uppdatering har förstört något på systemet för mig, värst var det med grafikkorts drivrutinen den tvingade mig att installera, försökte stänga av inställningen som sätter på/av drivrutinsuppdatering men nej den ville installera i alla fall och efter det så fryser systemet... Dvs efter det så är datorn oanvändbar... Men om denna "Show or hide updates" fungerar så kommer det göra Windows 10 livet så mycket enklare.... Fast jag måste så klart fråga, hur länga döljs uppdateringarna?
Förvarning så att man kan göra ta snapshot/image på systemet innan uppdateringarna installeras utifall att uppdateringarna skulle förstöra systemet, vilket vissa uppdateringar har gjort för mig.

Jag hade problemet (som så många andra) att win update ville installera nvidia drivrutiner som jag inte ville ha. Med denna fixen så kunde man välja att inte installera några uppdateringar ifrån nvidia. Jag vet inte hur länge det blockas, men jag hoppas att det är bra länge

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av strejf:

Nja att få en ej internt av ägaren av datorerna QA testad uppdatering in i Kritiska miljöer är inte något som Microsoft någon sin kommer syssla med. Ponera att du håller på med cad och helt plötsligt så stänger datorn ner eller film redigering du kan förlora några miljoner på ett litet misstag från Microsoft sida.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis.

Och just därför ska "powerusers" använda just Pro versionen.

Jag har alltid haft Pro eller högre just för att man ska kunna ha alla verktyg till att jobba med inställningar och OSet som man vill. Home är till för de "okunniga" som bara ska ha grundligt Windows och där är denna funktion bara bra, då jag stöter på många som har inte uppdaterat på månader (för de vet inte om de ska, eller vet inte hur osv).

Har du rapporterat det? Skickat in lite debug info, eller ens försökt hjälpa dem att fixa det?
Hela poängen med just TP är inte "gratis stabilt OS till alla", utan att man ska medverka till att fixa ev fel och funktioner. Helt enkelt agera beta testare.

Beskrivit problemet utförligt 3-4 ggr och numera klickar jag bara iväg förfrågan om den dyker upp.
Bortsett från det problemet och att bankid inte stöds så är jag helnöjd.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hade önskat att Pro också hade påtvingade updates.

Vad står Pro för?

Om man gick ut och mätte så kan jag slå vad om att problemen med ouppdaterade system som kör Pro är försvinnande få i förhållande till antalet Home-versioner. Det är helt naturligt att en nerdummad version har mer såna här funktioner.

Skrivet av SweCarl:

Jag hade problemet (som så många andra) att win update ville installera nvidia drivrutiner som jag inte ville ha. Med denna fixen så kunde man välja att inte installera några uppdateringar ifrån nvidia. Jag vet inte hur länge det blockas, men jag hoppas att det är bra länge

I vilket läge då? Vad hade du för drivrutiner?

Du vet väl att det går att välja bort och dölja uppdateringar man inte vill installera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av merdique:

Bra att detta uppmärksammas på flera sidor för det är vansinne. Du kan inte göra särskilt mycket med Pro heller, mer än att senarelägga. Men jag fann idag att det verkar finnas en lösning att stänga av automatisk uppdatering av drivers:

http://www.tenforums.com/attachments/windows-updates-activation/19170d1431846403-refuse-driver-updates-windows-10-a-screenshot-1-.png

Jag hoppas verkligen detta fungerar i praktiken.

Edit: Verkar som det inte gör nån skillnad. Satte dessa inställningar på min windows 8.1-burk och körde en "check for updates" och den listar ändå en ny driver för min AMD-GPU som troligtvis installerats om jag haft automatiska uppdateringar aktiverade.

Gissningsvis går den här skiten att stängas av genom tjänsthanteraren eller registret

Å andra sidan finns det rätt mycket som inte går att komma åt därigenom som Windows helt jävla efterblivna jpg-komprimering av skrivbordsbakgrunder till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du vet väl att det går att välja bort och dölja uppdateringar man inte vill installera?

Inte i Windows 10, där måste man använda programmet som nämndes av SweCarl, annars finns inget inbyggt "Dölj uppdatering" i Windows 10, du kan inte heller välja i en lista av funna uppdateringar utan det är alla eller inga.

Kan ej tala för SweCarl men för mig så tvingade den på mig uppdateringar från Nvidia till mitt GTX 780 vilket resulterade i fryst Windows (fryser så fort startskärmen visas), inte så enkelt att avinstallera en uppdatering om du inte kan använda datorn.. Och att komma in i Safe Mode är ju sedan Windows 8 i princip omöjligt om man inte redan kan komma in i Windows (i alla fall på min dator)

Permalänk
Avstängd

@Sveklockarn: jag ville installera 353.49 men win10 ville absolut att jag skulle köra äldre drivrutiner. Jag tror det var 353.30 (eller .38) som update´en hela tiden ville installera.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Väldigt få personer som tycker att det här bra, men jag är en av de. Go Microsoft! Är väldigt få personer som uppdaterar sitt OS själva.

Average-joe personerna sitter med största sannolikhet med Home versioner och det är de som inte uppdaterar själva (de vet oftast inte vad ett OS är för något).

Permalänk

vem skulle vilja stänga av automatiska uppdateringar? det är ju bara bra att windows håller datorn fullt uppdaterad?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

@Sveklockarn: jag ville installera 353.49 men win10 ville absolut att jag skulle köra äldre drivrutiner. Jag tror det var 353.30 (eller .38) som update´en hela tiden ville installera.

Det var väl antagligen de nyaste WHQL-certifierade drivrutinerna, och det är förstås ett aber om man blir påtvingad drivrutiner som inte fungerar. Å andra sidan är preview inte riktigt avsedd att köra i daglig drift på samma sätt som en riktig release, däremot är det bra om den sortens feedback når Microsoft så att release-versionen förhoppningsvis ändras.