Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem

Ger gärna tillverkarna denna typ av auktoritet om det ökar säkerheten. Mer automatiserat, mindre att bry sig om. Som det skall vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag redan listat högre upp i tråden.

Och avvägningen i det hela är väl att de flesta tycker att manuella uppdateringar är "nice to have" men ingen man i så fall vill betala för, men ändå gnälls det.

Att jag var eld och lågor över startmenyn var för att Microsoft som sagt inte erbjöd alternativet alls. Det fanns inget sätt att köra startmenyn med Microsoftstämpel på i Windows 8, men vill man tvunget ha manuella uppdateringar så kan man ju köpa pro, och det är inget märkvärdigt att företag tar betalt för udda premium-funktioner. 99% av användarna kommer inte bry sig.

Visst, men det intressanta är hur många som faktiskt kommer bry sig i slutändan. Det är trendigt och hipster-coolt att gnälla på allt så därför gnäller folk. Microsoft har ju i det här fallet en lösning för de som på riktigt behöver manuella uppdateringar så därför ser jag inget problem.

Detta? "För mig är det så många oöverkomliga begränsningar i home-versionen att jag inte fattar hur folk som har sin dator till mer än surf och word står ut"

Vad för oöverkomliga begränsningar? är extremt nyfiken för jag har inte stött på "oöverkomliga begränsningar" sen jag skaffa det för 5 år sen tror jag det blir. Buggar och andra problem, men inte begränsningar. Installerat enorm variation av program och spel, vad är begränsningarna för privatpersoner?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och avvägningen i det hela är väl att de flesta tycker att manuella uppdateringar är "nice to have" men ingen man i så fall vill betala för, men ändå gnälls det.

Att jag var eld och lågor över startmenyn var för att Microsoft som sagt inte erbjöd alternativet alls. Det fanns inget sätt att köra startmenyn med Microsoftstämpel på i Windows 8, men vill man tvunget ha manuella uppdateringar så kan man ju köpa pro, och det är inget märkvärdigt att företag tar betalt för udda premium-funktioner. 99% av användarna kommer inte bry sig.

Jag syftade just nu som sagt på versioner innan Windows 10 men om vi ska till Windows 10 igen så kan jag ju först säga att Windows 10 Pro ej har manuella uppdateringar vad jag kan se, förutom om man ändrar i gpedit, om man vill säga att något man måste ändra för i gpedit är något som kommer med vet jag ej, det är väl en fråga på hur man ser på det men på Windows 10 Pro så är det automatiskt by default och du måste in i gpedit för att ändra detta till att fråga, detta är i alla fall vad jag kan se med Windows 10 Pro build 10240.

Den enda officiella skillnaden i Windows update mellan Pro och Home är då "Defer upgrades" vilket helt skjuter upp alla uppgraderingar (inte säkerhetsuppdateringar) i X månader dvs du kan fortfarande inte direkt välja mellan uppgraderingar. Sedan finns det också en annan sak för uppdateringar i Windows 10 Pro men kommer ej ihåg vad det var, tror det är något som mer specifikt företag har användning av.

Fast sedan finns det också detta: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 vilket är användbart både för Home och Pro användare.

Sedan så tror jag faktiskt att detta fortfarande fungerar för Windows 10 Home användare men kan inte vara säker då preview är för Pro: http://winaero.com/blog/change-windows-update-settings-in-win... dvs att man kan ändra till notify before download and install i regedit istället för gpedit.

Så med de saker nämnda i de två ovan länkarna (förutsatt att de fortfarande fungerar och fungerar i Home versionen) så finns det ett sätt för Home användare att få ut manuella uppdateringar och ett sätt att dölja dem.

Hur som så tror jag att jag kommer fortsätta köra som insider, om man fortsätter på Windows 10 Pro dvs, men om man blir nedgraderad så kommer jag nog köpa Windows 10 Pro licens när jag har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta? "För mig är det så många oöverkomliga begränsningar i home-versionen att jag inte fattar hur folk som har sin dator till mer än surf och word står ut"

Vad för oöverkomliga begränsningar? är extremt nyfiken för jag har inte stött på "oöverkomliga begränsningar" sen jag skaffa det för 5 år sen tror jag det blir. Buggar och andra problem, men inte begränsningar. Installerat enorm variation av program och spel, vad är begränsningarna för privatpersoner?

Remote desktop, GPedit, Bitlocker, domänanslutning osv osv är sakar som jag då inte klarar mig utan, och som inte går att få med home-versionen.

Skrivet av SanyaIV:

Jag syftade just nu som sagt på versioner innan Windows 10 men om vi ska till Windows 10 igen så kan jag ju först säga att Windows 10 Pro ej har manuella uppdateringar vad jag kan se, förutom om man ändrar i gpedit, om man vill säga att något man måste ändra för i gpedit är något som kommer med vet jag ej, det är väl en fråga på hur man ser på det men på Windows 10 Pro så är det automatiskt by default och du måste in i gpedit för att ändra detta till att fråga, detta är i alla fall vad jag kan se med Windows 10 Pro build 10240.

Den enda officiella skillnaden i Windows update mellan Pro och Home är då "Defer upgrades" vilket helt skjuter upp alla uppgraderingar (inte säkerhetsuppdateringar) i X månader dvs du kan fortfarande inte direkt välja mellan uppgraderingar. Sedan finns det också en annan sak för uppdateringar i Windows 10 Pro men kommer ej ihåg vad det var, tror det är något som mer specifikt företag har användning av.

Fast sedan finns det också detta: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 vilket är användbart både för Home och Pro användare.

Sedan så tror jag faktiskt att detta fortfarande fungerar för Windows 10 Home användare men kan inte vara säker då preview är för Pro: http://winaero.com/blog/change-windows-update-settings-in-win... dvs att man kan ändra till notify before download and install i regedit istället för gpedit.

Så med de saker nämnda i de två ovan länkarna (förutsatt att de fortfarande fungerar och fungerar i Home versionen) så finns det ett sätt för Home användare att få ut manuella uppdateringar och ett sätt att dölja dem.

Hur som så tror jag att jag kommer fortsätta köra som insider, om man fortsätter på Windows 10 Pro dvs, men om man blir nedgraderad så kommer jag nog köpa Windows 10 Pro licens när jag har råd.

Då sitter du ju egentligen inte frivilligt på Home utan det är en kostnadsfråga, så resonemanget jag för gäller inte dig riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då sitter du ju egentligen inte frivilligt på Home utan det är en kostnadsfråga, så resonemanget jag för gäller inte dig riktigt.

Det är i och för sig sant.

Hur som så verkar det att home användare av Windows 10 kommer att kunna ändra i registret för att få "Notify before download and install" vilket då betyder att den inte installerar automatiskt, och man kan sedan använda Microsoft's verktyg för att dölja eventuella uppdateringar som man inte vill ha, tex om man har problem med en uppdatering eller om den försöker installera drivrutiner även om du sagt åt den att inte göra det (har hänt mig)

Så det verkar som hela detta "ge oss ett val" är relativt i onödan då det verkar som om det finns ett val för de power users som vill ha home, igen förutsatt att denna inställning finns kvar i registret för home versionen, hoppas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, men det intressanta är hur många som faktiskt kommer bry sig i slutändan. Det är trendigt och hipster-coolt att gnälla på allt så därför gnäller folk. Microsoft har ju i det här fallet en lösning för de som på riktigt behöver manuella uppdateringar så därför ser jag inget problem.

Det var inte vad jag menade. Jag tycker att det är bra att de gör uppdateringar automatiska på riktigt. Det är även bra att de ger företag och pro användare möjligheten att fördröja uppdateringar då det skulle kunna orsaka problem inom företag. Men jag förstår inte riktigt varför du säger att man inte klarar sig utan pro så länge man inte bara surfar eller använder word. Jag själv gör mycket mer, och jag har aldrig använt någon funktion som pro har, och jag tror att samma sak gäller för väldigt många här på forumet. Jag skulle säga att väldigt många som gör mer än word och surf klarar sig väldigt bra på bara home, åtminstånde från win 8 och frammåt(minns inte riktigt vad 7 hade för pro/home grejer)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pro-versionen har alltid varit riktad till folk som kan datorer, och home versionen till dem som inte kan det. Det är inget konstigt.

Det här känns inte logiskt. Ungefär som att man måste använda alla funktioner man kan hantera.

Pro är till för folk som behöver vissa extra funktioner. Vad jag har hittat för Windows 8 så rör det sig som sagt om BitLocker, remote desktop och domäninloggning, saker som jag tror väldigt många på t ex dessa forum inte har något behov av. Oavsett så finns det ingen anledning att man ska behöva betala mer för att kunna stänga av automatiska uppdateringar. Det är helt ologiskt. Att det från början är inställt på att automatiskt installera dem är jag helt med på. Det är just valfriheten som saknas, något som jag har fått uppfattningen av att du annars förespråkar starkt.

Men det värsta är ändå som sagt om detta är i kombination med påtvingad omstart, något som jag inte riktigt har fått klart för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hur som så verkar det att home användare av Windows 10 kommer att kunna ändra i registret för att få "Notify before download and install" vilket då betyder att den inte installerar automatiskt, och man kan sedan använda Microsoft's verktyg för att dölja eventuella uppdateringar som man inte vill ha, tex om man har problem med en uppdatering eller om den försöker installera drivrutiner även om du sagt åt den att inte göra det (har hänt mig)

Så det verkar som hela detta "ge oss ett val" är relativt i onödan då det verkar som om det finns ett val för de power users som vill ha home, igen förutsatt att denna inställning finns kvar i registret för home versionen, hoppas det.

Ja, du ser. Problemet verkar löst sig innan det ens blivit ett problem. Se'n ska man också komma ihåg att Windows 10 är mycket mer flytande och att Microsoft nu verkar lyssna på kunderna istället för att fokusera 100% på att med näbbar och klor slå sig in på en överetablerad smartphone-marknad med ett OS som ligger långt efter Apple's och Googles, vilket jag tycker är mycket bra.

Skrivet av Marinlik:

Det var inte vad jag menade. Jag tycker att det är bra att de gör uppdateringar automatiska på riktigt. Det är även bra att de ger företag och pro användare möjligheten att fördröja uppdateringar då det skulle kunna orsaka problem inom företag. Men jag förstår inte riktigt varför du säger att man inte klarar sig utan pro så länge man inte bara surfar eller använder word. Jag själv gör mycket mer, och jag har aldrig använt någon funktion som pro har, och jag tror att samma sak gäller för väldigt många här på forumet. Jag skulle säga att väldigt många som gör mer än word och surf klarar sig väldigt bra på bara home, åtminstånde från win 8 och frammåt(minns inte riktigt vad 7 hade för pro/home grejer)

Det är inte lätt när det bara är text, men det var mest menat som en överdrift i illustrativt syfte. Dock har jag fortfarande svårt att se att det här skulle vara ett problem, och vill man så går det ju som sagt att lösa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Stämmer detta och det nu kommer med i den riktiga versionen så har jag inget att klaga på längre. Hoppas nu det blir så bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Stämmer detta och det nu kommer med i den riktiga versionen så har jag inget att klaga på längre. Hoppas nu det blir så bara.

Jag hoppas att register nyckeln fortfarande finns kvar i home versionen men det är något vi inte kan testa fören man kan uppdatera till Windows 10 home (eftersom technical preview och insider preview bara verkar vara Pro och Enterprise så kan man nog inte testa det än)

Edit: Tror faktiskt att denna nyckel inte längre fungerar i Windows 10 oavsett version. Verkar så baserat på kommentarerna till bloggen samt att jag ej kan hitta "AUOptions" i Windows 10 Pro build 10240, dock finns "CachedAUOptions" men antar att det inte är samma sak... Shucks.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hur tidigare diskussioner gått. Men i 8:an fanns det "limit data usage on paid networks" eller liknande. Gissar att man kan lura in den i nåt sådant läge och på så sätt få koll på uppdateringarna. Dock kanske det ger andra biverkningar i modern ui-appar som inte uppdaterar sitt innehåll automatiskt då

Men är det bara att ändra i registret så kanske det kommer en fixit så att man får jobba lite för att lösa det. Det vill säga att de som är mest analfabet får automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Jag jobbar med programvaror för synskadade som i många fall inte kan se när windows uppdateras eller dess textrutor, många av dem har aldrig ens "sett" sitt operativsystem utan bara hört det i talayntes eller på en punktdisplay i textform. Inga av dessa hjälpmedel fungerar när datorn är på väg att stängas av eller starta upp vilket gör att de inte förstår något alls av vad windows update är eller gör, vilket resulterar i många support samtal redan idag angående varför deras dator tar så lång tid att starta eller stängas av. På ett specifikt program som heter Guide så lägger det sig ovanpå hela operativet med en förenklad meny i nummer form gör funktioner såsom epost eller dokument skrivande men eftersom det ligger överst ser inte brukaren popups eller varningar i bakgrunden vilket jag förutspår kommer medföra många arga samtal när de får skriva om dokument från grunden när datorn plötsligt startas om för en uppdatering. För de som använder denna programvara stänger vi av windows update, ja..

Ja här kan vi ju snacka om att säga A och utelämna B.

Hur många är beroende av detta, och kan de inte använda t.ex. Apple istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nä, det funkar inte, man får välja bort med hjälp av 3:e parts powershell moduler.
Jag får en drivrutin efter varje build som pajjar mitt trådlösa tangentbord... jag måste gömma den drivrutinen manuellt varje gång.

här har vi ett tydligt fall som visar på hur idiotiskt detta är. Alla här som gillar att bli matade med sked, varför är detta som Shelter beskriver här något positivt? Jag vet! Köp ett nytt tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta kan ju inte vara sant att den kommer huxflux börja ladda ner och installera automatiskt. Man förstår att de vill att alla ska vara uppdaterade men hade isf inte en bättre lösning varit att ha det som nuvarande eller hur det nu är att det kommer upp en ruta och frågar om man vill installera och valen ja eller x antal timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte lätt när det bara är text, men det var mest menat som en överdrift i illustrativt syfte. Dock har jag fortfarande svårt att se att det här skulle vara ett problem, och vill man så går det ju som sagt att lösa.

Läser du ens vad jag skriver? Jag har aldrig sagt att det är ett problem. Jag sa tvärtom att jag inte tycker det är ett problem. Som jag har sagt flera gånger så håller jag med dig om allt, förutom det att alla kunniga datoranvändare har Pro då de måste ha det, då det finns ytterst lite som de flesta, även folk som gör mycket på datorn, behöver som home inte har.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag är för att man ska kunna välja om man vill ha automatisk uppdatering eller ej, i alla fall kunna välja om man vill uppdatera en uppdatering eller ej beroende om man har använding av den fler ej. Jag är inte en av dom (finns nog få av dom) som tror genom att Microsoft genom sina uppdateringar bygger in saker som gör att de kan kontrollera eller övervaka sina användare.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Då får de fan se till uppdateringarna funkar också, jag har en Lenovo som jag var tvungen att stänga av det på för att någon uppdatering inte gick in utan att hela maskinen hängde sig vid omstart och gick bara igång igen med användning av restore point.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Remote desktop, GPedit, Bitlocker, domänanslutning osv osv är sakar som jag då inte klarar mig utan, och som inte går att få med home-versionen.

Sånt jag klarar mig lätt utan. Gör inte home något stympad OS. Dessutom kostar pro betydligt mer för funktioner jag inte använder.

Pro är i första hand för företag inte privatpersoner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Vi får inte glömma att 96% av alla som kör Windows 8.1 redan har automatiska uppdateringar. Detta gäller alltså för alla editions av Windows 8.1. Det hade varit ännu högre % som gjort det med Windows 10 även om Microsoft inte påtvingat det för Home-användare. Nu kommer det bli 100% istället där och det tycker jag är fantastiskt bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det enda jobbiga med detta för mig är när jag sitter på min laptop och kör genom min telefon med begränsad surf. Inget roligt att saker uppdaterar automatiskt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja här kan vi ju snacka om att säga A och utelämna B.

Hur många är beroende av detta, och kan de inte använda t.ex. Apple istället?

Gruppen är inte jättestor men väldigt support krävande. Mac är ett alternativ för många synskadade då det har mycket bra stöd för punktdisplayer och voiceover (och utmärkt skärmförstoring )som standard. Det är just användarna av Guide som är beroende av enkelheten som jag är rädd kommer drabbas av detta.

Edit: Men jag kanske oroar mig i onödan, det kanske kommer fungera galant även för dem.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förvarning? Jag tar för givet att det kommer fungera minst lika klockrent som med tidigare Windowsversioner.

Windows 10 uppdaterades för mig med bara några minuters förvarning och då satt jag och spelade mitt uppe i en match. Kunde inte göra något åt saken, den vägrade låta mig ändra osv. Kom tillbaka 10min senare med en abandon (detta var Dota 2) och en förlorad match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Läser du ens vad jag skriver? Jag har aldrig sagt att det är ett problem. Jag sa tvärtom att jag inte tycker det är ett problem. Som jag har sagt flera gånger så håller jag med dig om allt, förutom det att alla kunniga datoranvändare har Pro då de måste ha det, då det finns ytterst lite som de flesta, även folk som gör mycket på datorn, behöver som home inte har.

Då har vi i alla fall rett ut det hela.

Skrivet av Broken-arrow:

Sånt jag klarar mig lätt utan. Gör inte home något stympad OS. Dessutom kostar pro betydligt mer för funktioner jag inte använder.

Pro är i första hand för företag inte privatpersoner.

Och det är i första hand företag, inte privatpersoner, som möjligen skulle ha nytta av att skjuta på uppdateringar. De privatpersoner som faktiskt har nytta av det har förmodligen också nytta av andra funktioner i Pro-versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har vi i alla fall rett ut det hela.

Och det är i första hand företag, inte privatpersoner, som möjligen skulle ha nytta av att skjuta på uppdateringar. De privatpersoner som faktiskt har nytta av det har förmodligen också nytta av andra funktioner i Pro-versionen.

@friterad har dömt sina datorer i sign till "speldator 1-2-3". Vad har han för nytta utav funktioner i pro som han inte får i home, om han endast spelar och kikar runt på internet? Förstår om han inte vill bli avbruten mitt i en match för en uppdatering och det ska man inte behöva köpa pro versionen för.
Kommer det nu gå att stänga av är det perfekt men det verkar ju som att detta redan blivit borttaget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Teorin är bra. Praktiken återstår att se. Att avvakta de initiala månaderna av Win 10's release är helt klart ett bra val. Detta kan plana ut väldigt väl eller ställa till problem. Vi får se.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nog en bra feature för många casual hemanvändare, men potentiell katastrof om man sitter i produktion.
Visst, leverera med auto-update som default, men det ska banne mig finnas en opt-out!

Kommer garanterat inte gälla maskiner som är domänanslutna. Så det är ingen fara.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

This! En svenssons vet knappt vad en uppdatering är, än mindre hur man stänger av dem. Tycker detta känns förjävligt och ger en mindre kontroll över vad man kan göra.

Jag tror att alla förstår varför.

Skiten som kallas Windows 8 uppgraderades inte av många till 8.1. Orsaken var att folk inte visste hur. (Det låg ju gömt i Butiken, bland kommersiella program ). Det rättades till i 8.1.

Om man har påtvingad uppgradering för Home Edition och det går som vid de senaste uppdateringarna/uppgraderingarnatt så riskerar Microsoft en class action suit som sänker hela ekosystemet för alltid. Inte till ett försvinnande men en än snabbare krympande marknadsandel gentemot Chromebook, Android och Steve Jobs eftermälen. Mac uppgraderar hela användarbasen på någon vecka och det fungerar.

Beat that.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

@friterad har dömt sina datorer i sign till "speldator 1-2-3". Vad har han för nytta utav funktioner i pro som han inte får i home, om han endast spelar och kikar runt på internet? Förstår om han inte vill bli avbruten mitt i en match för en uppdatering och det ska man inte behöva köpa pro versionen för.
Kommer det nu gå att stänga av är det perfekt men det verkar ju som att detta redan blivit borttaget.

Att en uppdatering installeras är inte samma sak som att bli avbruten. Datorn startar ju inte heller om så fort en uppdatering installerats utan man kan skjuta på det. Det som är automatiskt är installationen, inte omstart av datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det hela beror egentligen på priset. Kan inte gå och köpa Windows för över tusen spänn. Funderade ett tag på att ta ett erbjudande för studenter där man fick W8.1 för 500kr men jag läste att W10 Preview testare möjligen skulle få hela Windows 10 gratis men nu vet vi att så är inte fallet. Blir dock automatiskt problem för dom andra datorerna som kör W7 just nu som får en uppgradering (alla kör Home Premium så dom får ju W10 Home). Det vore ju bäst om man bara slutade med all skit att man tvingar stänga av datorn för att installera vissa uppdateringar. Dom kan lika gärna vänta tills jag själv väljer att stänga av och installera då så som tidigare Windows har gjort.

Skrivet av Ozzed:

Att en uppdatering installeras är inte samma sak som att bli avbruten. Datorn startar ju inte heller om så fort en uppdatering installerats utan man kan skjuta på det. Det som är automatiskt är installationen, inte omstart av datorn.

Och det som sades var inte bara att automatiska uppdateringar var tvång utan man skulle inte bli förvarnad heller :

"För alla med Windows 10 Home kommer operativsystemet periodvis att söka efter nya uppdateringar och installera dessa – helt utan förvarning eller möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar."

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla uppdateringar eller endast Viktiga? Har aldrig installerats drivrutiner från WU och alltid direkt från tillverkarna.
Endast viktiga uppdateringar är oki, men inte fan kan dom tvinga installera rekommenderade eller drivrutiner som man redan har installerats.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|