Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Problem med Hemma studio. Behöver hjälp med bruss.

Permalänk

Problem med Hemma studio. Behöver hjälp med bruss.

Hej jag har ett problem just nu hemma och det är när jag har mina monitorer(krk5or) och min sub (samson reason 120) i kopplade till mitt externa(usb ljudkort) eller mitt interna ljudkort(asus xonar essens stx) kommer det ett högt brus ut ur högtalarna samt suben. När jag har kopplar in usb ljudkortet in i en annan dator slutar bruset. Om jag kör monitorerna direkt in i ljudkortet inte egenom subben hör jag fortfarande bruset. Jag tror att bruset kommer ifrån mitt moderkort eftersom jag har testat att dragit ur båda grafikkorten och det har inte hjälpt med att ta bort bruset. Det är heller inte mitt nätagg eftersom jag har bytt den 3 gånger för att få mer ström i datorn samt ta bort coilwin som jag hade på mitt föredetta nättagg ett grörnt corsair nätag med 750watt. Det jag vill ha reda på är vad som kommer att hjälpa mig att få slut på brust. Innan jag släpper er vill jag säga att jag kör rca kablar till allting eftersom det är det ända subben klarar av att ta in.

Mina pc komponenter:
Cpu: Amd fx 8570
Moderkort: ASUS Sabertooth 990FX R2.0
Gpu: 1 xfx 7950 och 1 Saphire 7950 = 2 st 7950
Psu: corsair rm850 watt
Hdd: 1 tb

ljudkort extern: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_q802_usb.htm
Internt: http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx
monitorer 2st: http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g3.htm
subb: http://www.thomann.de/se/samson_resolv_sub_120a_subwoofer.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1234:

högt brus ut ur högtalarna samt suben. När jag har kopplar in usb ljudkortet in i en annan dator slutar bruset.

Det här kan det vara en stor mängd olika orsaker till.

Usb-kortet kan uteslutas pga det funkar felfritt i en annan dator.

Vad är det för brus? är det som på en FM-radio som inte fått in nån station, eller låter det digitalt på nåt sått? pulserar, går i nån sorts ton, högfrekvent? lågfrekvent? bredbandigt? brum? Ändras det när datorn belastas eller är det samma hela tiden?

Är datorn och all kringutrustning (som har jordad stickkontakt) ansluten till jordade uttag?

En första koll kan vara ljudkontrollpanelen.
Dra ner alla ljud IN-gångar till noll, en efter en, tills alla är på noll. Ändras bruset?
Stäng av mic-förstärkare, allt "dynamisk"..nånting.
Dra sedan ner alla ljud UT-gångar, utom den som behövs till högtalarna. Nåt som hjälper?
Stäng av alla effekter som vanligtvis brukar finnas, t.ex klangregister(EQ), ljudeffektprocessor(eko/ambiens), "loudness" och allt annat sånt där. Hjälpte?
Ändra mellan 44.1, 48k, 96k, 192k och andra modus(hur datorn hanterar analoga ingångar), ändra mellan 2.0 stereo och 7.1 stereo och andra ljudmodus. Ändras bruset?

Uppdaterade drivrutiner till moderkortet och dess inbyggda ljudchip?

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Jordningsfel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vad händer om du sätter en USB hubb mellan?

Testat med olika 220v sladdar / uttag?

// LZ

Permalänk

Bruset som uppkommer ut ur högtalarna är ett distat ljud ungefär som på en radio. Det uppkommer hella tiden när mina monitorer och subb är på kopplade. Datorn är inkopplad för sig själv i ett 8 grenuttag utag subben och monitorerna sitter också för sig själva i en 8 grenuttag. Bruset försvan inte med att ha det externa ljudkortet in i en usb hubb men det minskades litegran inte mycket eftersom jag kan fortfarande höra bruset ganska tydligt. Det är inte jordnings fel eftersom vi har jordade el-utag i huset.

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi skarvdosor där jorden "glappar" eller är dålig, visar sig som grönt flimmer på en del skärmar. Testa att koppla in ljudsystemet UTAN grenuttag, även om det blir på fel ställe, bara för att testa!

// LZ

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är till någon hjälp men: Fick brus i mina Adam A7 efter att jag hade flyttat hemstudion till ett annat rum. Bruset fanns där bara jag satte igång högtalarna, alltså oavsett om datorn var av eller på. Testade byta sladdar till mixerbordet, samt olika utgångar på detta utan resultat. Till sist provade jag koppla in strömmen i uttaget där de satt innan jag flyttade på hemstudion, vips var bruset borta.
Nu har jag flyttat till en ny lägenhet och här har jag heller inget problem med brus. Såg till att ge monitorerna ett eget grenuttag denna gången.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1234:

Bruset som uppkommer ut ur högtalarna är ett distat ljud ungefär som på en radio. Det uppkommer hella tiden när mina monitorer och subb är på kopplade. Datorn är inkopplad för sig själv i ett 8 grenuttag utag subben och monitorerna sitter också för sig själva i en 8 grenuttag. Bruset försvan inte med att ha det externa ljudkortet in i en usb hubb men det minskades litegran inte mycket eftersom jag kan fortfarande höra bruset ganska tydligt. Det är inte jordnings fel eftersom vi har jordade el-utag i huset.

Är grenuttaget jordat då?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Japp båda grenuttag är jordade.

Permalänk

Ibland är det ju tyvärr så att jordat uttag inte automatiskt innebär att uttaget är korrekt anslutet till jord. Finns massor av trådar på SweC, Kolozzeum och ByggHemma på temat.

Köp/låna en jordtestare för att dubbelkolla att uttagen du använder faktiskt är jordade. Har du provat att koppla dator, högtalare och sub på samma uttag?

Permalänk

Japp har testat på samma utag hör fortfarande brus. Jag tror att det kommer ifrån dator eftersom när jag drar ut usb kontakten ifrån mixer bordet in i datorn slutar bruset.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inte en enskild felkälla. Jag gissar på att du har ett elektroniskt spöke.
Något i din setup gör att du har olika nolla, och / eller jordplan på grejerna. Det du hör som brus är helt enkelt störningar när det vandrar från en enhet till nästa. Möjligen kan du identifiera det genom att springa runt och mäta alla enheters jord & nollor med multimeter.
Det finns olika sätt att lösa det på. olika dyra, och olika effektiva. motståndsbaserade lösningar är billiga, galvaniskt isolerade lösningar är dyra. Eventuellt kan du komma undan med en UPS som har USB pass-through med skydd. Men börja med att mäta jordskärm och nolla på dina USB pluggar för att se om du kan lista ut var problemet kommer ifrån.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen brus och inte brum du har problem med ?
Jag tror att du ska prova att köra balanserat, topparna och Xenyxen har ju balanserade anslutningar men basmodulen är obalanserad och troligen får du olika jordpotentialer när du kopplar ihop ljud och dator.
Jag hade provat ansluta allt balanserat och för att lösa det med att basen är obalanserad behöver du tex en di-box eller audiotransformator av nån sort.
http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...
http://www.lundahl.se/products/

Du kan även prova vad som händer om du kopplar topparna balanserat och inte kopplar in basen, är det tyst då så vet du att du har potentialproblem och behöver balansera basen.
Det går ju även att skaffa ett riktigt filter som har balanserade anslutnnigar både ut och in, själva har jag en DCX 2496 http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx
Den går även att mata digitalt från en dator om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har testat att bara köra monitorerna in i ljudkorten direkt utan suben och då hör jag fortfarande bruset ifrån båda ljudkorten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurra1234:

Jag har testat att bara köra monitorerna in i ljudkorten direkt utan suben och då hör jag fortfarande bruset ifrån båda ljudkorten.

Det är alltså brus och inte brum ? Du har väl inga öppna ingångar ? I så fall mutea dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej har inga öppna ingångar de är avstängda. Innan hade jag öppna ingångar och då lät det mycket värre en vad det gör just nu, efter jag hade stängt av de öppna ingångarna gick bruset ner ganska mycket fast man kan fortfarande höra det tydligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurra1234:

Nej har inga öppna ingångar de är avstängda. Innan hade jag öppna ingångar och då lät det mycket värre en vad det gör just nu, efter jag hade stängt av de öppna ingångarna gick bruset ner ganska mycket fast man kan fortfarande höra det tydligt.

Då är det skumt om det brusar men det kan kanske vara potentialproblem i vilket fall men brum är det vanliga symptomet på det.

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle kunna skicka hur ljudet låter på denna tråd dock vet jag inte hur jag skulle kunna göra det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurra1234:

Jag skulle kunna skicka hur ljudet låter på denna tråd dock vet jag inte hur jag skulle kunna göra det.

Ladda upp det på tex Youtube o länka in klippet.

Visa signatur

Permalänk

Ljudet är väldigt lågt men här är den länken:
Det är som ett tjutande ljud. Det konstanta whitnoise ljudet kommer ifrån min mikrofon eftersom jag var tvungen att boosta upp db på den för att miken skulle kunna ta upp singnalerna.

https://soundcloud.com/gurra1/test-2

Permalänk
Rekordmedlem

Det där lät ungefär som störningar från datorn pga potentialaproblem som nog kan avhjälpas med galvanisk separering av kretsarna, har separerar jag dem galvaniskt 30 sekunder in i klippet.

Visa signatur

Permalänk

Okej tack dock vet jag inte hur man gör en galvansik seperation. Har du några tips på det?

Permalänk
Rekordmedlem

Di boxar och transformatorer som jag länkade tidigare och att man börjar fundera på om man inte ska köra balanserat för att minska risken för liknande problem.

Visa signatur

Permalänk

Som transformator menar du dessa:
http://www2.lundahl.se/problem-solvers/
eller dessa:
http://www2.lundahl.se/general-purpose/
Jag vet dock inte mycket om hur man löder eftersom jag ska börja 1 i gymnasiet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurra1234:

Ja Lundahl är mycket bra prylar och vill du ha saker med väldigt hög kvalitet som håller livet ut är de ett bra köp även om de är dyra.

Visa signatur