Varför har vi stereoljud, när musiken ofta är mono?

Permalänk
Medlem

Varför har vi stereoljud, när musiken ofta är mono?

Satt idag och försökte trycka in så mycket musik som möjligt på ett litet fjuttigt USB-minne på 16GB, och under tiden började jag fundera över storleken på filerna. Att komprimera mp3 till lägre än 320kbps är ju inte acceptabelt, då ljudkvalitén sjunker hastigt under det, men om man skulle konvertera om all musik till mono så skulle man ju halvera storleken på filen.

Började då inse att väldigt mycket musik jag lyssnar på (mestadels elektoniskt) är egentligen bara mono, fast trots detta är filerna i stereo, vilket är helt onödigt. Varför är det så?
Låter kanske väldigt löjligt att vilja halvera en 4MB stor fil till 2MB, men när man har ett musikbibliotek på några hundra GB så är det ändå ganska mycket plats vi pratar om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är nog ganska unikt för din musik isåfall. I princip all musik jag och alla mina bekanta lyssnar på är mixad i stereo. Och precis som att för intensiv komprimering drar ner kvaliteten på ljudet så drar en monomix ner lyssningsupplevelsen någon kapitalt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

kanske bara är i elektronisk musik då, för bland mina rock och metallåtar så är det olika spår per öron i iaf hälften av låtarna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Har också funderat på just det där om elektronisk musik. Jag förstår att man vill kunna återge maximalt av akustiska instrument i en inspelning (trummor t. ex.), men elektronisk musik (som jag själv lyssnar på enbart) har ju ljuden skapats i datorn, det finns liksom inget "original" av soundet. Eller? Om ljuden som byggt upp låten hade låg bitrate från början är ju låten isåfall skapad med sounds som inte har ett originalsound som "låter bättre"?

Permalänk
Relik 📜

Oftast kodar man väl mp3 med Joint Stereo, eller är det annorlunda "nu för tiden"? Tekniken går i princip ut på att endast skillnaderna mellan kanalerna skickas separat utanför "monospåret", vilket håller ned datataken rejält.

Där spelar stereo eller mono med andra ord ingen större roll för filstorleken om nu musiken faktiskt är identisk per kanal. "Riktig" stereo däremot blir som sagt dubbla storleken oavsett hur spåren utnyttjas, men det är ju hyfsat ineffektivt om saker ändå ska komprimeras.

På ämnet, jag tycker majoriteten av musik jag lyssnar på är i stereo. Inte alltid så det märks enormt tydligt att NÅGOT ÄR TILL HÖGER, men det ger en extra rymd som försvinner vid mono-konvertering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

What, elektronisk musik i mono?
Jag vet inte vad det är för skum elektronisk musik du lyssnar på men med tanke på att min diet nästan är uteslutande elektronisk vill jag nog ganska skarpt motstrida det.
Har du några exempel på det, vad lyssnar du på?

Skaffa ett konto på Google Music hur som helst, 20000 egna låtar i valfri kvalitet. Kör själv med det samt 32 GB micro-SDHC och bara minneskortet rymmer runt 3500 låtar vilket jag tycker är fullständigt acceptabelt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Satt idag och försökte trycka in så mycket musik som möjligt på ett litet fjuttigt USB-minne på 16GB, och under tiden började jag fundera över storleken på filerna. Att komprimera mp3 till lägre än 320kbps är ju inte acceptabelt, då ljudkvalitén sjunker hastigt under det, men om man skulle konvertera om all musik till mono så skulle man ju halvera storleken på filen.

Började då inse att väldigt mycket musik jag lyssnar på (mestadels elektoniskt) är egentligen bara mono, fast trots detta är filerna i stereo, vilket är helt onödigt. Varför är det så?
Låter kanske väldigt löjligt att vilja halvera en 4MB stor fil till 2MB, men när man har ett musikbibliotek på några hundra GB så är det ändå ganska mycket plats vi pratar om.

Istort sett all musik är i stereo! (om du nu inte lyssnar på musik före 50 tals producerat)

Kapitel II: Ljudteknik

2.6 En diskussion om stereo

Så att sammanfatta: Du har en hel del att plugga/Läsa

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, kan du nämna en av dom där låtarna med artist etc, så man fick lyssna på en och se själv. Finns det på youtube eller spotify så vore det ju kanonbra.

Jag har inte hört en låt i mono mer än vad min morfar visade mig med skivor ("stenkakor") från andra världskriget, typ... än mindre något modernt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Oftast kodar man väl mp3 med Joint Stereo, eller är det annorlunda "nu för tiden"? Tekniken går i princip ut på att endast skillnaderna mellan kanalerna skickas separat utanför "monospåret", vilket håller ned datataken rejält.

Där spelar stereo eller mono med andra ord ingen större roll för filstorleken om nu musiken faktiskt är identisk per kanal. "Riktig" stereo däremot blir som sagt dubbla storleken oavsett hur spåren utnyttjas, men det är ju hyfsat ineffektivt om saker ändå ska komprimeras.

På ämnet, jag tycker majoriteten av musik jag lyssnar på är i stereo. Inte alltid så det märks enormt tydligt att NÅGOT ÄR TILL HÖGER, men det ger en extra rymd som försvinner vid mono-konvertering.

Jag hade en teori om att det var så faktiskt, men efter en snabb googling visade det att stereo hade dubbla storleken av mono. Kan dock bara varit jag som var för lat i googlandet.

EDIT: Jag använder även peak meter i foobar2000 nu för att kolla på höger och vänster kanal i musiken, och det visar sig att det bara är jag som inte kan urskilja stereoljudet i låtarna. Tydligen så är det väldigt ofta olika ljud ur vänster och höger kanal. My bad

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl rätt ovanligt både med mono och stereoinspelningar idag, speciellt inom pop och rockmusik, det mesta görs ju som enskilda (mono) kanaler som panoreras ut i ljudbilden, "panorerad mono" som sedan lagras som 2 kanaler utan att egentligen vara stereo.
Stereo är för att man ska kunna få en korrekt placering av ljuden i lokalen men det är i princip bara en liten mängd akustisk musik som spelas in i stereo idag, främst hor lite mindre "audiofilskivbolag" men de som gjort de bästa stereoinspelningarna är nog generellt sett Decca.

Själv tycker jag det verkar väldigt fånigt att ens försöka krympa filstorleken genom att överväga mono, jag kör flac och skaffar flera diskar om det behövs i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dom enda mono-låtarna jag lyssnat på är gamla inspelningar från typ 40-50tal. Aldrig hört en modern låt i mono.

Prova att ta en låt som du tror är mono och mixa ner den till mono. Du lär höra skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl rätt ovanligt både med mono och stereoinspelningar idag, speciellt inom pop och rockmusik, det mesta görs ju som enskilda (mono) kanaler som panoreras ut i ljudbilden, "panorerad mono" som sedan lagras som 2 kanaler utan att egentligen vara stereo.
Stereo är för att man ska kunna få en korrekt placering av ljuden i lokalen men det är i princip bara en liten mängd akustisk musik som spelas in i stereo idag, främst hor lite mindre "audiofilskivbolag" men de som gjort de bästa stereoinspelningarna är nog generellt sett Decca.

Själv tycker jag det verkar väldigt fånigt att ens försöka krympa filstorleken genom att överväga mono, jag kör flac och skaffar flera diskar om det behövs i stället.

Ja, jag har själv all min musik i flac också. Plats är det ingen brist av heller.
Jag frågade bara för att det var en intressant fråga, men tydligen hade jag fått det mesta om bakfoten ändå, så folk verkar tycka att jag är lite efterbliven

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det mixades och släpptes fortfarande rätt mycket monomusik på 60-talet och en del tycker att de mixarna låter bättre på vissa sätt än stereo-mixen. Bl a släpptes ju en monobox från det inte helt okända bandet The Beatles även på CD.
En del på stevehoffman-forumet är mono-tokiga så sök gärna lite där om ni är intresserade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att väldigt mycket musik lägger har olika ljudspår i höger och vänsterkanalen. Så skulle man köra mono så skulle man tappa en del ljud.

En av de få gånger jag skulle säga att du ska välja mono över stereo är Beatles. Då stereomixen kan vara rätt jobbig att lyssna på, speciellt i hörlurar då de separerat instrumenten helt på höger och vänster om jag inte minns fel. Så typ gitarr vänster, trummor höger, osv.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marinlik:

Jag tycker att väldigt mycket musik lägger har olika ljudspår i höger och vänsterkanalen. Så skulle man köra mono så skulle man tappa en del ljud.

En av de få gånger jag skulle säga att du ska välja mono över stereo är Beatles. Då stereomixen kan vara rätt jobbig att lyssna på, speciellt i hörlurar då de separerat instrumenten helt på höger och vänster om jag inte minns fel. Så typ gitarr vänster, trummor höger, osv.

Jo mycket pop från 60 talet är mixat så, man hade "stereo" mest som ett säljargument på den tiden och stereoanläggningarna hade nästan alltid en mono eller kanalväljare, det finns ju en del som såg de 2 kanalerna som oberoende monospår så de användes ibland för att få längre speltid och då var det ju hel oberoende innehåll i respektive kanal, sånt låter mycket underligt att köra upp om man inte kan välja v eller h inkanal och skicka det som mono till båda utkanalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.