Fuktskydda mobilen med nanoteknik

Permalänk

Fuktskydda mobilen med nanoteknik

Hejsan!

Efter att ha varit nära på att tappa telefonen i diverse vattenfyllda ställen två gången senaste veckan kom jag över en intressant produkt. Det handlar om någon form av spray, som påstår sig skapa en barriär runtomkring telefonen, vilken ska göra den mer vattenresistent. Förstår att dessa produkter inte gör något underverk, men skulle eventuellt åtminstone kunna öka chansen för telefonen att klara sig om olyckan väl är framme. Någon som har erfarenhet av dessa produkter, fungerar de, och är det något som är värt att investera i?

Exempel på dessa produkter är: http://www.invisiblewaterproofing.com/purchaseimpervious/iphone5, samt https://www.reviveaphone.com/splash-water-resistant-coating-for-smartphones.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Rekordmedlem

De skyddar ytan det sprayas på men inte större hål, ytan är troligen inga problem för den är väl redan tät på telefonen men för att impregnera kläder funkar liknande produkter bra, men textil har ju ofta porösa ytor och inte glas, metall och plast som är täta i sig men med mellanrum där vatten kan tränga in.
Jag är skeptisk till att det gör nån verklig nytta på en telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Moto G har en sådan coat på detaljerna inuti.

http://www.phonearena.com/news/The-Moto-G-goes-through-a-30-m...

Men en spray som sprejas utifrån känns som en scam.

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Moto G har en sådan coat på detaljerna inuti.

http://www.phonearena.com/news/The-Moto-G-goes-through-a-30-m...

Men en spray som sprejas utifrån känns som en scam.

Ja spreja kretskortet ger ju mer effekt än ett lager på utsidan.

Att klarlacka kretskortet är ju ingen dum idé

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Många telefoner har redan nanocoating när dem säljs. Det duger inte om du planerar att doppa den i vatten. Däremot kan du utan problem ha den i badrummet när du duschar varmt etc.

Permalänk

Tack för alla svar! Låter på er som att det är mer eller mindre meningslöst såvida man inte har den i fuktiga miljöer, vilket inte är fallet för min del! Undra om Samsung har dessa skydd på S6?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hedersmedlem

En spray som man själv applicerar känns som bluff, däremot såg jag nån liknande tjänst på Gadget Show för några år sedan. Då var man tvungen att skicka in sin telefon för att få den täckt av något nanometer tunt lager av något hydrofobiskt ämne. Det funkade faktiskt när de testade det. Kommer inte ihåg vad det hette dock.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

En spray som man själv applicerar känns som bluff, däremot såg jag nån liknande tjänst på Gadget Show för några år sedan. Då var man tvungen att skicka in sin telefon för att få den täckt av något nanometer tunt lager av något hydrofobiskt ämne. Det funkade faktiskt när de testade det. Kommer inte ihåg vad det hette dock.

Kommer inte ihåg exakt om det var på utsidan eller insidan dom gjorde detta (tror det var på insidan). Testade mobilerna i alla fall vid hög sjö och surfade tror jag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar