Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Har säkert sagts tidigare, men tål att sägas igen.

Microsofts metod att "uppgradera" windows är en stor fet BLUFF och riktigt lurendrejeri.

Du KAN INTE uppgradera din windowslicens, det windows som din licens tillhör är det som du sitter fast med. Det närmaste året kan du uppgradera din HÅRDVARA, men efter det så är det kört.

Byter du din hårddisk om 1½ år kan du säga hejdå till windows 10 och välkomna tillbaka ditt windows som din licens tillhör, för då kommer du inte kunna få windows 10 igen.

Systemet är totalt värdelöst, och antagligen planerat från början.
Hade microsoft verkligen velat att du skulle få windows 10 hade du fått byta din w7/8-licens mot en w10 licens, men så är inte fallet.

Riktigt uselt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Kan man stoppa eller ångra uppdateringen, är inte säker på att jag vill ha 10:an på stora datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Jag känner att jag vill vänta någon månad innan jag uppgraderar. Folk som kör nu blir ju i stort sett beta-testare och eftersom det är windows, den mest grundläggande delen i hur din dator fungerar, så känns det som att man kan bli helt datalös i veckor ifall det skulle dyka upp att releasen är trasig på flera sätt... Vill bara ha Windows 10 för Dx12 och verkar inte vara några av mina favoritspel som stödjer det än...

Bara min åsikt, ändrar den gärna om folk kan övertala mig.

Allltså grejen varför en tillåter en sån här direkt-uppdatering från windows 7 och 8 från startmenyn beror på att windows 10 är såpass likt i de äldre versionerna i grund och botten. Windows 10 är i princip samma med lite nya skins här och var. Har du windows 8 idag så är det inga problem alls med windows 10.

Permalänk

Gott folk vi som inte fått uppgraderingen får vänta ett tag till som jag postade tidigare i forumet.. Tills slut får vi den också. Tålamod, det kommer

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moltospazioso:

Kan man stoppa eller ångra uppdateringen, är inte säker på att jag vill ha 10:an på stora datorn

Japp, det finns ett alternativ för att återställa datorn när Windows 10 är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har säkert sagts tidigare, men tål att sägas igen.

Microsofts metod att "uppgradera" windows är en stor fet BLUFF och riktigt lurendrejeri.

Du KAN INTE uppgradera din windowslicens, det windows som din licens tillhör är det som du sitter fast med. Det närmaste året kan du uppgradera din HÅRDVARA, men efter det så är det kört.

Byter du din hårddisk om 1½ år kan du säga hejdå till windows 10 och välkomna tillbaka ditt windows som din licens tillhör, för då kommer du inte kunna få windows 10 igen.

Systemet är totalt värdelöst, och antagligen planerat från början.
Hade microsoft verkligen velat att du skulle få windows 10 hade du fått byta din w7/8-licens mot en w10 licens, men så är inte fallet.

Riktigt uselt.

Jag tror inte de vill ge bort alla fördelar för kunderna som verkligen köper Windows 10 licenser för mycket pengar.
Tycker det är ganska generöst att erbjuda uppgradering för både W7, 8, 8.1 användare.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått meddelande om att jag kan uppgradera, är något fel då eller är det likadant för andra?
Update har misslyckats uppgradera till windows 10 många gånger

Permalänk
Skrivet av WoG:

Har säkert sagts tidigare, men tål att sägas igen.

Microsofts metod att "uppgradera" windows är en stor fet BLUFF och riktigt lurendrejeri.

Du KAN INTE uppgradera din windowslicens, det windows som din licens tillhör är det som du sitter fast med. Det närmaste året kan du uppgradera din HÅRDVARA, men efter det så är det kört.

Byter du din hårddisk om 1½ år kan du säga hejdå till windows 10 och välkomna tillbaka ditt windows som din licens tillhör, för då kommer du inte kunna få windows 10 igen.

Systemet är totalt värdelöst, och antagligen planerat från början.
Hade microsoft verkligen velat att du skulle få windows 10 hade du fått byta din w7/8-licens mot en w10 licens, men så är inte fallet.

Riktigt uselt.

Kan hålla med om att det är väldigt otydligt hur licenserna faktiskt hanteras, dock vill jag påpeka att licensen med all sannolikhet är knuten till moderkortet och inte till hårddisken.

Överlag spelar det ingen roll för mig, jag skulle ha betalat för W10 om det var alternativet för uppgradering så är glad att jag får det gratis medans jag sitter på samma hårdvara.

Installerade igår innan jag skulle sova så hann bara se det som snabbast, mycket nöjd rent visuellt, helgen får visa om det är lika bra funktionellt

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Något som ni win10 användare borde känna till, fyfan för windows, känns mer som apple, mer kontroll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

fråga angående winupdate, har någon försökt att konfa updates via gpedit? sitter på jobbdatorn nu så den är lite låst av GPO så kan inte spana själv just nu vad man kan göra för häftigt

Så här ser min gpedit.msc ut i alla fall när det gäller Windows update för W10 Pro versionen, vet inte om det skiljer sig mot andra versioner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Skrivet av Mizz:

Har fortfarande inte fått meddelande om att jag kan uppgradera, är något fel då eller är det likadant för andra?
Update har misslyckats uppgradera till windows 10 många gånger

Har du felkod 80240020

?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

diskrensning går nog inte om man ska ta bort windows old. usch, finns det något alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Nån som vet hur man ändrar från Edge till Chrome som standard webbläsare?

Det borde ploppa upp en rutan när du startar chrome där man kan välja vilken man vill ha som standard webbläsare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har säkert sagts tidigare, men tål att sägas igen.

Microsofts metod att "uppgradera" windows är en stor fet BLUFF och riktigt lurendrejeri.

Du KAN INTE uppgradera din windowslicens, det windows som din licens tillhör är det som du sitter fast med. Det närmaste året kan du uppgradera din HÅRDVARA, men efter det så är det kört.

Byter du din hårddisk om 1½ år kan du säga hejdå till windows 10 och välkomna tillbaka ditt windows som din licens tillhör, för då kommer du inte kunna få windows 10 igen.

Systemet är totalt värdelöst, och antagligen planerat från början.
Hade microsoft verkligen velat att du skulle få windows 10 hade du fått byta din w7/8-licens mot en w10 licens, men så är inte fallet.

Riktigt uselt.

Klart du kan byta din hårddisk.
Licensen är låst till moderkortet.
I tidigare versioner har man kunnat återaktivera genom att ringa en automatisk tjänst.

Har du någon källa på att det inte gäller windows 10, eller är det bara en gissning från dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag tycker det är riktigt bra! Sjukt smidigt att uppdatera med, dock verkar det sällsynt att man inte stöter på problem.

Jag har inte gjort något extra alls, gick från WIN 7 64-bit pro. Windows 10 dök upp via Windows Update, sedan tankade jag hem typ 2.7GB. Fick hem allt direkt, tryckte installera. Tog typ 20 min att installera sedan var jag igång. Startade om datorn 2 gånger för alla saker att uppdatera sig.

Det enda jag var tvungen att göra var att ladda hem och installera en clean install av nvidia geforce drivers till windows 10. Sedan var allt klart. Det hela tog kanske 1h. Inga problem so far alls, älskar win 10

Rappare OS, bättre fps i spel, smarta funktioner osv. Bra jobbat Microsoft!

Och när du säger "clean install" av nvidia geforce drivers. menar du då att du tagit bort nvidia geforce experience och drivisarna du redan hade på datorn? och sedan laddade ner helt nytt från nvidias sida och installerade det? Kanske är en dum fråga men vill bara försäkra mig om att jag gör rätt när det är mn tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, en IT-konsult som inte vet vad integritet innnebär.

Men snälla, min åsikt behöver väl inte nödvändigtvis reflekteras i mitt arbetsliv? Det går faktiskt att hålla dem skilda.

Permalänk
Medlem

@Marinlik: det funkar inte.... men det är löst nu...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

@mnystedt86:

Faktiskt felkod 800703ED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Så här ser min gpedit.msc ut i alla fall när det gäller Windows update för W10 Pro versionen, vet inte om det skiljer sig mot andra versioner.

http://i.imgur.com/VJ4fsmu.jpg

om du går in under "konfigurera automatiska uppdateringar", då är ju frågan om den köper de ändringar du gör där. där kan man ju ställa in om notify before installation/download osv.. men just den delen kanske inte gäller win10, men då borde den inte finnas där heller

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Win10

Hej!

Om jag nu uppgraderar till Windows 10 på min stationära dator med giltig windows 8.1.

Sen tankar jag hem ISO filen till USB minne och vill installera en REN kopia av windows 10, begär den då en windows 10 key? Och hur får man den då isf ?

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hej!

Om jag nu uppgraderar till Windows 10 på min stationära dator med giltig windows 8.1.

Sen tankar jag hem ISO filen till USB minne och vill installera en REN kopia av windows 10, begär den då en windows 10 key? Och hur får man den då isf ?

//hzn

Maskinnumret registreras hos Microsoft när du uppgraderar så om du gör en ren installation se'n så behövs ingen produktnyckel alls. Bara aktivera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Har du felkod 80240020

?

Har fått felkoden 800703ED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har säkert sagts tidigare, men tål att sägas igen.

Microsofts metod att "uppgradera" windows är en stor fet BLUFF och riktigt lurendrejeri.

Du KAN INTE uppgradera din windowslicens, det windows som din licens tillhör är det som du sitter fast med. Det närmaste året kan du uppgradera din HÅRDVARA, men efter det så är det kört.

Byter du din hårddisk om 1½ år kan du säga hejdå till windows 10 och välkomna tillbaka ditt windows som din licens tillhör, för då kommer du inte kunna få windows 10 igen.

Systemet är totalt värdelöst, och antagligen planerat från början.
Hade microsoft verkligen velat att du skulle få windows 10 hade du fått byta din w7/8-licens mot en w10 licens, men så är inte fallet.

Riktigt uselt.

OEM-licensen baseras på Moderkortet, inte på Disk. Byter du däremot moderkort så är det en annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Mizz:

@mnystedt86:

Faktiskt felkod 800703ED.

Okay, då har du en annan fass till uppdragering, Gör som jag och andra, Vänta ett litet tag till, ca 1 vecka. Så får vi båda se om vi får win10. Vem vet, Jonas & Emil kanske pratar om detta imorgon på fredagspanalen om det kommer imorgon

Vi med tålamod är starka och kan hålla ut För eller senare får du också uppgraderingen

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Maskinnumret registreras hos Microsoft när du uppgraderar så om du gör en ren installation se'n så behövs ingen produktnyckel alls. Bara aktivera.

Så jag MÅSTE uppgradera först, sen kan ja tanka hem ISO och installera om en REN kopia av Win10 utan key?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OEM-licensen baseras på Moderkortet, inte på Disk. Byter du däremot moderkort så är det en annan sak.

Att man byter modekort är ju relativt vanligt hur blir det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Klart du kan byta din hårddisk.
Licensen är låst till moderkortet.
I tidigare versioner har man kunnat återaktivera genom att ringa en automatisk tjänst.

Har du någon källa på att det inte gäller windows 10, eller är det bara en gissning från dig?

Skrivet av Eriksson_91:

Kan hålla med om att det är väldigt otydligt hur licenserna faktiskt hanteras, dock vill jag påpeka att licensen med all sannolikhet är knuten till moderkortet och inte till hårddisken.

Det kvittar om licensen är kopplad till ditt moderkort. Jag bytte från en raidarray till två separata hårddiskar, och då kändes inte min licens igen längre.

Det gick inte heller att klicka på aktivera, utan den hänvisade bara till att licensen inte var för windows 10 och man behövde köpa en ny i affär.

Det jag syftar på är att microsoft själva har gått ut och sagt att du inte får din licens uppgraderat eller kopplad mot win10 på något sätt, det enda den gör är att kollar:
1. Har du win7/8/8.1
2. Är ditt windows aktiverat?

Om JA på båda, koppla exakt hårdvara i datorn till en aktiverad win10-licens.

Gör du då en clean install fungerar det bra, men byter du något i datorn så kommer den inte längre känna igen din fingerprint.

Då måste du installera ditt OS som nyckeln gäller för, aktivera igen, uppgradera igen, för att sedan göra en clean install med w10 igen.

EXAKT det ovan fick jag göra igår.

Hade detta varit ett år framåt i tiden skulle inte steget "uppgradera" fungera, och därmed skulle jag sitta fast på win8 igen.

Skrivet av leafbranch:

Jag tror inte de vill ge bort alla fördelar för kunderna som verkligen köper Windows 10 licenser för mycket pengar.
Tycker det är ganska generöst att erbjuda uppgradering för både W7, 8, 8.1 användare.

Jag håller verkligen inte med på den här punkten. Jag köpte Win8 för typ 800 spänn, har aldrig haft så mycket problem med ett OS som jag haft med win8. Bara hur de släppte win8.1 "gratis" utan att ge win8-användare möjlighet att uppgradera sin nyckel till win8.1.

Jag håller inte ens med om att det är en gratis uppgradering, jag skulle snarare kalla det en gratis DEMO-version som du får köra tills du byter dator eller något i datorn.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

Välkommen till klubben

Visa signatur

CPU:Intel i5 3770K @ 4.2GHz with Antec Kühler 920
MB:MSI Z77A-GD65 GAMING
RAM:Kingston 16GB RAM @ 1600MHz
GPU:Nvidia GeForce GTX 670 ZOTAC AMP! Edition

Permalänk
Hjälpsam

Hur förstorar man lite snabbt? tidigare gick det via Ctrl + scrollhjul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många här som är övertygade om att en uppgradering till Windows 10 inte går att använda om man byter / uppgraderar datorn. Så länge man inte har en OEM-version av Windows 7/8 så verkar alla källor jag hittar tyda på att det ska gå utmärkt, har man OEM tillåter väl inte licensen flytt oavsett.
Är det någon som har någon länk som tyder på motsatsen?

"What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it."

"Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?
A. YES"

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...
http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-ins...