Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag har fortfarande inte fått uppgradering via Windows Update, det är väl där man måste uppgradera först antar jag innan ens nyckel blir Windows 10? Om jag använder MediaCreationToolx64 blir de samma sak om jag tar upgrade där?

Du kan använda MCTx64. Det gjorde jag utan problem. Den tvingar uppgraderingen

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tack för input.
Men tåget har gått redan, ger det ingen till chans förrän jag är säker på att jag kan få det exakt som jag vill ha det.

F.ö. så finns det tydligen eventuellt en möjlighet att ta bort standardappar:
http://www.tenforums.com/general-discussion/7695-info-regardi...
Men nu har jag inte längre någon W10 installation så jag kan inte testa själv.

Jag antar att det kommer komma fler och fler sådana här tips ju mer tid som går.

Hade vart grymt om någon smart rackare gör ett program som går igenom en lista med saker som man kanske vill ändra och bara frågar "JA" eller "NEJ". Som t.ex. så vill inte jag se favoriter i utforskaren, bara irriterande. Jag vill inte ha onedrive eller vad det heter nu för tiden.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Satt och väntade hela dagen igår att Windows update skulle sätta igång men har inte blivit antagen än, även om man har en 8.1 licens och var i rätt god tid att anmäla sig.

Men man får väl vänta ett par dagar och se vad som händer, verkar som Microsoft rullar ut inbjudningarna i vågor.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Sitter på en icke aktiverad version från MS just nu och förutom det att jag på något sätt lyckats anpassa konto bild och annat fasten jag inte har det aktiverat och nu låst sig så som det ska så verkar det funka hyfsat bra.
Inte testat några portabla program än så som Foobar och annat men det ligger en del andra saker som skulle fixats så här sent i utveklingen.

GPT formatering verkar fortfarande inte vara standard så jag va tvungen att leka i disk part för att fixa det.
Det ligger både Aero och Win95+ menyer i installationen vilket inte borde finnas, antingen Win95 hela vägen ut eller Aero, eller ännu bättre slopa båda och köra Win8/8.1/10 shell rakt igenom.

Skrivet av Subzero299:

Ditt första problem har jag en lösning på. Blir som i Windows 7.

1. Open Registry Editor.

2. Navigate to the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

3. In the right pane, modify the value of the EnableLUA DWORD value and set it to 0

Detta gör underverk, allt körs som administratör. För att se om det fungerar efter att du startat om så skriv CMD i startmenyn och starta detta genom att bara klicka på den. Står det då "Administratör" i rubriken för kommandotolken så har det fungerat.

Detta gjorde jag på Win10 TP, men det resulterade i att startmenyn slutade fungera, antagligen för att den va relaterad to ModernUI vilket stängs av totalt då du inaktiverar UAC.
Detta va ett krav för att få igång Drag&Drop till portabla program samt även installerade program.
Elevated Privileges skräp.
Som Admin ska allt vara lyft till den lyxiga takvåningen på denna Elevated Privileges, det är ju Windows version av Root user.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maysay:

Läste att windows 10 använder sig en generic key och är låst till maskinen. Då undrar jag: Kommer man kunna flytta över sitt windows 10 till en ny dator? Tänkte nämligen köpa en ny om ett litet tag. Ska man vänta med att uppgradera då, så att man inte behöver köpa det igen?

Bra fråga, jag skulle nog avvakta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag antar att det kommer komma fler och fler sådana här tips ju mer tid som går.

Hade vart grymt om någon smart rackare gör ett program som går igenom en lista med saker som man kanske vill ändra och bara frågar "JA" eller "NEJ". Som t.ex. så vill inte jag se favoriter i utforskaren, bara irriterande. Jag vill inte ha onedrive eller vad det heter nu för tiden.

onedrive är ju ytterligare ett bra exempel på saker som ingen sansad människa vill ha på sin dator.
Om man nu måste ha onlinelagring integrerat i sitt OS så skall man ju aktivt välja det, inte pracka på -alla- användare det.
Molnlagring är ju rejält kontroversiellt vad gäller säkerhet och anonymitet.
Risken är ju stor att många använder nånting dom inte har en aning om vad det faktiskt är.
Icke USA medborgare har t.ex. inga som helst rättigheter till någon form av datasäkerhet om man lagrar via ett amerikanskt företag.

Det är synd faktiskt.
Det känns som att W10 är byggt på en solid och slimmad kärna.
Tyvärr så har marknadsavdelningen beslutat att montera Ferrarrimotorn i en buss fullsmetad med reklam.

Permalänk
Hjälpsam

Tryckte på knappen för att aktiver en gång i morse, den aktiverades direkt.
Så ni som inte har fått er version aktiverad, ta det lugnt servrarna är överbelastade, det kommer att aktiveras rätt som det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Lego Master

Okej, efter nattens äventyr är status följande:

Speldatorn (tidigare Win8.1):
Ingen automatisk uppdatering via WU, provade Media Creation Tool; fick ett multiple_irp_complete_requests-fel och installationen backade tillbaka till 8.1. Gav upp och stängde av skiten i vredesmod.

HTPC (tidigare Win8.1):
Ingen uppdatering än, trots idogt härj med CMD, av- och ominstallation av vissa WU-uppdateringar. Har iaf Skaffa Windows 10-appen nu, så förr eller senare händer väl något. Har dock gjort allt med den via Teamviewer, så förmodligen hade det funkat att installera från ett USB-minne om jag hade orkat sätta mig vid den fysiskt.

Nybyggd HTPC (tidigare Win7):
Helt nyinstallerat Win7, så den hann aldrig få Skaffa Windows 10-appen. Körde direkt via Media Creation Tool och det gick alldeles utmärkt. Tog dock rätt lång tid att ta bort Windows.old-mappen efteråt.

Laptop (tidigare Win7):
Enda lyckade uppgraderingen via den automatiska WU-processen. Lirar på fint, men nyhetens behag klingade av snabbt när jag märkte att de har tryckt in ytterligare "vanliga" inställningar (bland annat för bildskärm osv) i det touch-anpassade gränssnittet. Inte min grej.

Kontentan är väl att jag inte är helt imponerad, men det återstår att se när speldatorn är igång. Media bör ju funka bra, speciellt med Netflix-appen osv. The jury is still out.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Nu när jag startade datorn hade mitt win 10 aktiverats :).

Är nog bara knas hos ms när alla försöker, så håll bara ut de som har problem med aktiveringen.

Permalänk
Medlem

Mitt skit var aktiverat när jag startade datorn imorse iaf så nu kan jag ändra färger så jag slapp det svarta möget iaf.

Men tycker fortfarande interfacet är fruktansvärt.
Startmenyn är totalt värdelös, man kan inte ändra ett dugg som dom visade förr, helt låst och korkad.
Startisback har uppdaterat så den åkte.

Men varför ska dom envisas med dessa extremt tråkiga färger överallt, kritvitt, med fula -,X knappar.
Högerklicka på program i aktivitetsfältet drar fram den extremt hemska gråa färgen på valen. Vita fula ikoner som ser ut att komma från monokrom tiden.

Tagit bort skit som mappar i my computer, onedrive bloatwaren o annat skräp. Men ännu inte övertygad.
Fonten i Edge är hemsk, fonten i inställningar är samma lågupplösta eller kantiga/suddiga font. Ser förjäkligt ut.

Både Win7 och Win8.1 trivs jag betydligt mer med, ska prova det några dagar innan jag bestämmer mig om skiten åker ur eller stannar. Ser absolut 0 fördelar med det hitills iaf.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett antal system som skall uppgraderas men inväntar nog tills de ramlar in automatiskt, drar mig dock för att uppgradera Toshiba Encore plattan då den endast har 32GB minne.

Förresten är det möjligt att uppgradera en 32-bits version av Windows 8.1 till en 64 bits version Windows 10 (antar det borde gå) och om det är möjligt vilken är då den smidigaste lösningen?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obsidian:

Jag körde diskrensningen i efterhand, den fimpar windows.old osv.

Kopierar mina Windows old först till Nasen om det skulle strula någon stans.

Permalänk
Medlem

Windowsinstallation som kraschade eller något när jag skulle göra en ren installation efter en uppgrdering från 8.1 till 10an.
Den höll på och rensade disken sen fick jag blåskärm INACCESIBLE_BOOT_DEVICE fick jag med inga andra val och kunde ej komma åt advanced boot options.

Laddade ned windows media iso toolen och la på en usbsticka. Kom därifrån åt advanced boot options men gick ej att fortsätta installationen.

Så jag gjorde en nyinstallation från scratch mha usbstickan. Det gick bra, knappade inte ens in någon licensnyckel, hoppade alltid över det steget och när jag gick nätverk så blev min licens automatiskt aktiverad?
Det är just gällande licensen jag är fundersam över, ska det bara gå så automatiskt? Hur visste den att jag hade licens? Jag hade inte ens loggat in med mitt microsoft-konto innan den blev aktiverad.

Jag började med win 7 home premium där jag sen hade gjort en uppdatering till win 8.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag ursäktade alla developer/preview versioner rätt mycket.
Jag tänkte att "säkerligen så har dom låst just denna saken p.g.a. dom vill testa den ordentligt" etc. etc.

Men nu när man efter åtskilliga timmar med pro versionen inser att preview=skarp så blir jag nästan mörkrädd !
T.ex. att man inte riktigt är administratör.
Försök t.ex att ta bort en fil som "trusted installer" äger, jag har inte hittat ett sätt.
Inte ens PRO versionen tillåter en att konfigurera uppdateringart som man vill.

Och den enorma mängden bloat som MS pushar på oss och som inte går att ta bort.
Deras nya musik tjänst t.ex. eller xbox saken som ingen bett om, eller store, mail, OneNote maps (wtf?) som ingen sansad människa kommer använda, för att bara nämna ett fåtal exempel.
Det är bokstavligt talat ingen av standard apparna jag vill använda och därför inte vill ha på min dator.

jag var nästan enbart positiv när 9926 släpptes.
Allt var rent och bloatfritt, precis som ett OS skall vara.
Men det blev värre och värre för att slutligen hamna exakt där det inte skulle vara =(

Nåja, W7 har support till 2020 sägs det.
Kanske MS har släppt nån SP innan dess som gör W10 attraktivt igen.
För just nu så är det ingenting som lockar mig.

nu kanske inte detta är samma sak, men jag hade problem att kopiera och ersätta en fil under program files, men för mig var det bara att köra CMD som Administrator och köra en copy den vägen och då gick det bra.

Det finns verktyg för att dölja uppdateringar man inte vill ha, t.ex. grafikkort drivers. men djupare config än så går inte att göra, då får man köra GPO

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Sitter med ett antal system som skall uppgraderas men inväntar nog tills de ramlar in automatiskt, drar mig dock för att uppgradera Toshiba Encore plattan då den endast har 32GB minne.

Förresten är det möjligt att uppgradera en 32-bits version av Windows 8.1 till en 64 bits version Windows 10 (antar det borde gå) och om det är möjligt vilken är då den smidigaste lösningen?

Kolla upp det hela, men antar att om du bootar från DVD eller USB minne, så går det. Men inte installera inne i Windows.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

@jonas9003:
Hade också samma problem.

Högerklicka på ljudsymbolen nere till höger.
Väl uppspelningsenheter.
Aktivera den du vill använda, själv avaktiverade jag HDMI då win10 hade favoriserat den.

Tack för tipset, dock så har jag redan gjort detta Problemet är att i Windows 8.1 så hade jag ikoner och inställningar för headset, men det försvann i och med 10. När jag ska använda TS eller skype så har jag problemet att Micen fungerar inte alls längre i TS och i skype så fungerar Micen, men ljudet kommer ut från högtalarna. Har inte sett att man kan styra om detta än. Och jag har inget USB-headset.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

onedrive är ju ytterligare ett bra exempel på saker som ingen sansad människa vill ha på sin dator.
Om man nu måste ha onlinelagring integrerat i sitt OS så skall man ju aktivt välja det, inte pracka på -alla- användare det.
Molnlagring är ju rejält kontroversiellt vad gäller säkerhet och anonymitet.
Risken är ju stor att många använder nånting dom inte har en aning om vad det faktiskt är.
Icke USA medborgare har t.ex. inga som helst rättigheter till någon form av datasäkerhet om man lagrar via ett amerikanskt företag.

Det är synd faktiskt.
Det känns som att W10 är byggt på en solid och slimmad kärna.
Tyvärr så har marknadsavdelningen beslutat att montera Ferrarrimotorn i en buss fullsmetad med reklam.

kan väl hålla med om att man kanske inte pracka på saker dom inte vill ha, men varför vill inte en sansad människa ha onedrive på sin dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så stor skillnad men har funkat bra för mig och tycker det ser bra ut också.

Gillar inte:
• Alla små skitprogram jag inte kan ta bort.
• Minskad kontroll över Windows Update. Exempelvis om den uppdaterar Nvidia drivrutinerna kommer den då installera allt skit som jag inte vill ha? Antagligen =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Oerhört märkligt att nu när så pass många testat windows 10 innan den nu släppts och att inte fler höjer på ögonbrynen över bla. detta integritetskränkande förfarande, man kan ju undra om flertalet win10 beta testare är köpta av Microsoft...
Poängen är väl att vi inte ska ha någon kontroll över våran dator eftersom vi inte vet vårt bästa och då är det lika bra att strunta i vad vi tycker om det ens finns ett val.

Det finns ju on off switchar på det mesta. Men Måste hålla med om att man höjer på ögonbrynen lite när vissa val är utgråade.
http://www.winbeta.org/news/using-windows-10-technical-previe...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

fråga angående winupdate, har någon försökt att konfa updates via gpedit? sitter på jobbdatorn nu så den är lite låst av GPO så kan inte spana själv just nu vad man kan göra för häftigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Inte så stor skillnad men har funkat bra för mig och tycker det ser bra ut också.

Gillar inte:
• Alla små skitprogram jag inte kan ta bort.
• Minskad kontroll över Windows Update. Exempelvis om den uppdaterar Nvidia drivrutinerna kommer den då installera allt skit som jag inte vill ha? Antagligen =/

med denna kan du dölja t.ex. nvidia.. går att göra med powershell också
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

kolla gärna vad du hittar i gpedit.msc angående winupdate

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fungerar för svenskt med jag kunde i alla fall välja både land och språk
Har du ens testat programmet ??

Ehhh ja?

Jag kunde inte välja att spara inställning utan enbart filer. Var tvungen att installera språkpaket för att få svenska som jag hade innan på W8.1.
Tror du jag postar för skojs skull?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

-Windows 10... är en gratis nedgradering från en retail licens till en generisk nyckel låst till ditt moderkort (värre än OEM, kan inte flyttas).

Om detta stämmer så kan det vara en bra idé att slå till och uppgradera datorn innan uppdatering till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sitter på en icke aktiverad version från MS just nu och förutom det att jag på något sätt lyckats anpassa konto bild och annat fasten jag inte har det aktiverat och nu låst sig så som det ska så verkar det funka hyfsat bra.
Inte testat några portabla program än så som Foobar och annat men det ligger en del andra saker som skulle fixats så här sent i utveklingen.

GPT formatering verkar fortfarande inte vara standard så jag va tvungen att leka i disk part för att fixa det.
Det ligger både Aero och Win95+ menyer i installationen vilket inte borde finnas, antingen Win95 hela vägen ut eller Aero, eller ännu bättre slopa båda och köra Win8/8.1/10 shell rakt igenom.

Detta gjorde jag på Win10 TP, men det resulterade i att startmenyn slutade fungera, antagligen för att den va relaterad to ModernUI vilket stängs av totalt då du inaktiverar UAC.
Detta va ett krav för att få igång Drag&Drop till portabla program samt även installerade program.
Elevated Privileges skräp.
Som Admin ska allt vara lyft till den lyxiga takvåningen på denna Elevated Privileges, det är ju Windows version av Root user.

Jag gjorde detta precis innan jag la mig igår. Provade lite grann efter det men stötte inte på några problem. I mitt fall var det Utorrent som inte ville ladda ner då den inte hade rättighet om jag inte alltid valde att köra som administratör. Efteråt gick det att köra på som vanligt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Gillar man inte nya startmenyn så kan man installera IObit Start Menu 8, den har massa inställningsmöjligheter och man kan t.ex. få tillbaka menyn som den ser ut och fungerar i Windows 7.

http://www.iobit.com/en/iobitstartmenu8.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Blir inte klok på hur detta fungerar. Jag lyckades uppgradera och aktivera mitt WIN10 från WIN7. Efter att det var aktiverat så gjorde jag genast en omformatering, men hur aktiverar jag nu Windows 10 igen? Aktiveringen vägrar mata in min gamla Windows 7-key.

Logga in på ms kontot så ska det aktiveras auto

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Suttit med det på en testdator på jobb och lär inte installera det på någon av dom skarpa datorerna. Varken på jobb eller hemma....

http://www.theregister.co.uk/2015/07/29/windows_10_sysadmin_s...
Är en bra sammanfattning på vad som är fel med 10:an.

Citat:

Microsoft's spying on you is pretty awful. Windows 10 calls home with essentially every last thing you do and search for by default. Finding and disarming all the different ways Microsoft spies on you is difficult at best, and a futile game of whack-a-mole at worst.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quid:

Gillar man inte nya startmenyn så kan man installera IObit Start Menu 8, den har massa inställningsmöjligheter och man kan t.ex. få tillbaka menyn som den ser ut och fungerar i Windows 7.

http://www.iobit.com/en/iobitstartmenu8.php

Classic Shell är bättre i så fall. IOBit är ett malware-centriskt företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@micke7406: det kan du ändra

Visa signatur

loydenboy