Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

V70 är ganska burkig, tung och tråkig att köra jämfört med en schysst A4 i samma prisklass.
Tycker nästan V50 är en vettigare variant om du kan skaffa en sådan och relativt ny grund.

Annars låter det ganska tydligt att V70 & Passar är för stor för liten hund + endast en Sambo. Planerar ni tillökning omgående? Om inte, Satsa på A4:an.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad gäller Passaten så ska man se upp för utrustningsnivåer.
GTS jämfört med Masters och även GT upplevs som helt annan bil.
Saker som är standard på GTS (DCC, variabel servo,akustikrutor etc) går inte ens att välja till ibland på billigare modeller.

Därav frågan om hur mycket pengar du får lägga på bilen.
Tar du VW så får du bättre utrustad bil för samma peng jämfört med Audi.
Däremot har Volvo fina kampanjer på V70 Classic så av de bilar du nämner:
1. V70
2. Passat
3. A4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Vad gäller Passaten så ska man se upp för utrustningsnivåer.
GTS jämfört med Masters och även GT upplevs som helt annan bil.
Saker som är standard på GTS (DCC, variabel servo,akustikrutor etc) går inte ens att välja till ibland på billigare modeller.

Därav frågan om hur mycket pengar du får lägga på bilen.
Tar du VW så får du bättre utrustad bil för samma peng jämfört med Audi.
Däremot har Volvo fina kampanjer på V70 Classic så av de bilar du nämner:
1. V70
2. Passat
3. A4

Skickades från m.sweclockers.com

Akustikrutor..? Undrar om det är det jag har på V50:n. Så fort det börjar regna, så är det så man rycker till och tror det börjat hagla.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Akustikrutor..? Undrar om det är det jag har på V50:n. Så fort det börjar regna, så är det så man rycker till och tror det börjat hagla.

Det är dubbla rutor med speciell film emellan.
Skall minska ljud utifrån som ex vindbrus, motorljud etc.
Hjälper inte mot regn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Stefflo:

Hallå du! Jag har åkt väldigt många mil i en ny xc70 med d4 och automat, fantastiskt skön bil att åka i, bra tryck, väldigt tyst och som sagt man åker riktigt skönt. Har även åkt rätt mycket i polarens nya A6 allroad, inte imponerad av komforten med tanke på att den bilen kostade en bit över 200 tusen mer. Jag kan dock inte säga hur A4:an är men jämförde med a6:an som sagt. Dock är audin lite roligare mer kraft i motorn och så men inte samma komfort.

Jag hade valt v70:n som komforten är som på en xc70 vilket jag skulle gissa på

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Då Företaget jag börjat på har som krav att det bara får vara en av dessa modeller så faller allt annat bort, även tesla och bmw och även andra modeller från dessa märken. Annars hade jag tagit en V60.

Jag har 8 basbelopp att plocka av så det blir runt 356000 kr.rabatten är ca 9-10% på firmorna.

Har varit och provkört Audin men säljaren tyckte jag skulle återkomma när nya modellen kom ut och räkna på den.
Passaten har jag inte varit och tittat på än så länge men ska ta en sväng till VW en dag. Just nu har jag fått en Volvo T5 som går som ett spjut men mitt krav med dielsel och värmare uppfyller den inte, och som sagt så käns den väldigt stor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då Företaget jag börjat på har som krav att det bara får vara en av dessa modeller så faller allt annat bort, även tesla och bmw och även andra modeller från dessa märken. Annars hade jag tagit en V60.

Jag har 8 basbelopp att plocka av så det blir runt 356000 kr.rabatten är ca 9-10% på firmorna.

Har varit och provkört Audin men säljaren tyckte jag skulle återkomma när nya modellen kom ut och räkna på den.
Passaten har jag inte varit och tittat på än så länge men ska ta en sväng till VW en dag. Just nu har jag fått en Volvo T5 som går som ett spjut men mitt krav med dielsel och värmare uppfyller den inte, och som sagt så käns den väldigt stor.

Du får riktigt mycket bil för 8 bb. Jag hade nog kollat VW-handlare om de kan släppa en GTE för de pengarna (listpris 410 kkr).
Med GTE får riktigt lågt förmånsvärde.

Annars är V70 Classic mycket bra val.

Ska du köra på Passaten så rekommenderar jag följande i utrustningsväg:
Executivepaket
LED-strålkastarna med adaptiv funktion
Dieselvärmare

Skippa AID och Discover Pro - meningslöst!
Får du bra rabatter så sikta på GTS - du kommer att flina varje gång du åker till och från jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Ta en Bmw allt annat är skit

Skit är väl att ta i.. . TS hade jag tre alternativ verkar det som och bmw var inte ett av dom. Själv kör jag bmw 320d

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd

Var och kollade på passaten idag och måste säga att jag blev överraskad på sittkomfort. Var väldigt skön att sitta i. Hade inte tid att provköra men ska ta en sväng närmaste veckan. Fick iallafall en bra offert som ser lovande ut.
Även om bilen är större än volvon så känns den mindre.
Kanske blir det en passat!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Var och kollade på passaten idag och måste säga att jag blev överraskad på sittkomfort. Var väldigt skön att sitta i. Hade inte tid att provköra men ska ta en sväng närmaste veckan. Fick iallafall en bra offert som ser lovande ut.
Även om bilen är större än volvon så känns den mindre.
Kanske blir det en passat!!

provsitt och ta den som man är bekvämast

sedan är det ändå en tjänstebil i slutändan

men för att ge för och nackdelar måste man veta vad för jobb du ha

kör du ut post eller är du taxichaffis eller kör du runt i Sverige och håller i utbildningar?

måste ha lite bakgrund för att ge för och nackdelar som är relevanta för din situation

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erieri02:

provsitt och ta den som man är bekvämast

sedan är det ändå en tjänstebil i slutändan

men för att ge för och nackdelar måste man veta vad för jobb du ha

kör du ut post eller är du taxichaffis eller kör du runt i Sverige och håller i utbildningar?

måste ha lite bakgrund för att ge för och nackdelar som är relevanta för din situation

Jag är säljare och kommer köra ca 3500-4500 mil/år. Kan bli allt från 5mil - 100mil på en dag.
Har en del produkter med mig så ska vara en kombi.

Jag är 173 cm lång med sambo men utan barn, ska inte bli några heller. Har mindre hund så bur ska få plats.

Vad behöver du mer veta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är säljare och kommer köra ca 3500-4500 mil/år. Kan bli allt från 5mil - 100mil på en dag.
Har en del produkter med mig så ska vara en kombi.

Jag är 173 cm lång med sambo men utan barn, ska inte bli några heller. Har mindre hund så bur ska få plats.

Vad behöver du mer veta?

om du ska köra den så pass långt skulle jag säga att du skulle välja den som du sitter bäst i

jag hade nog valt vw eller volvon (även fast jag gillar japanare) men har inte så stor erfarenhet av audi
vet dock inte hur dom nya vw modellerna är gällande rost och sånt

lastutrymmet är marginellt då du kommer köpa en kombi och även fast bagaget är fullt med produkter så ryms hunden i bur i baksätet

sedan kan någon som provkört/äger en av de senaste årsmodellerna uttala sig om resten

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

1. Passat, mycket utrustning kontra pris mot Audi, skön i långkörning, tyst mjuk dämpning. (obs alltrack att föredra vid årskörning, sjukt stabil bil på vinterväglag)
2. A4, Kul att köra, men inte lika mjuk och bekväm som Passaten, känns trång.
3. V70, allmänt tradig körkänsla och högljudd, kanske blivit bättre när den senaste kommit?

Detta är mina uppfattningar, testat och kört väldigt många bilar genom åren.

Permalänk
Medlem

Böt från en v40 -00 till en golf -06. Men små ångrar att jag gick till SVAG-bilarna. Rostar, bullrig. Skulle ta en v70 om ja var dig. Myycket bättre komfort, du kommer ändå att ha bilen länge. Gå med den som känns könast att köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Först och främst är det ju vad DU känner mest för.
Det kan vara såpass enkelt att du tycker alternativ X är snyggast, men alternativ Y kanske är "bättre" (lägre förbrukning etc)

Men den viktigaste aspekten för just dig kanske är att den är en skönhet ockulärt.. ?
Därav kommer alltid allas åsikter skilja.

Men, jag har en Volvo V70 från '09.
Grymt nöjd med den, och haft ett par andra bilar genom åren.

Oavsett, mest nöjd med V70'n.
Därav min röst på den.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Väldigt många åsikter här utifrån gamla erfarenheter.
Samtidigt som folk måste förstå det allra viktigaste här:
TS ska få en ny tjänstebil!

Saker som andrahandsvärde, rost, servicekostnader etc är helt ointressanta för TS. Bilen kommer sannolikt att leasas i 24/36 månader.
Det som kan vara av vikt för TS är saker som utrustning, förmånsvärde, komfort etc.

Till TS:
Snart ska S/V90 lanseras, det innebär att du kan ta ut en V70 Classic till vettig peng. Det betyder också lägre förmånsvärde (om det nu inte handlar om renodlad tjänstebil, inga privata mil).
Är du beredd på högt förmånsvärde typ 3000 kr netto så ska du maxa dina 8pbb.

Passaten har extremt bra komfort och överlägset störst bagageutrymme (speciellt om du skippar reservhjulet). Tar du fyrhjulsdriven modell så får du bättre/tystare hjulupphängning bak och tryggare egenskaper vintertid.
GTS har DCC som standard - satsa på det om du kan.
Att den har 240 hästar påverkar inte bränsleekonomin nämnvärt. Håller du hastighetsbestämmelserna så är det inga problem att snitta 0,6 l/mil.

Skickades från m.sweclockers.com

felcitat
Permalänk
Medlem

I ditt fall skulle jag ta en V70 D4 Sport, nu i classic så ingår ju värmaren och elbaklucka mm. (nya VEA motorn från Skövde, går ej att kombinera med AWD dock)