Grafik kort funkar inte och vet ej varför :s

Permalänk

Grafik kort funkar inte och vet ej varför :s

hej!

Nu när jag är på ett lan så när jag skulle starta datorn så kunde jag inte få någon bild via min dvi/hdmi kabel. Men när jag kopplar i en vanlig hdmi kabel via det andra hdmi uttaget (processorn) så funkar det. Så jag antar att det är grafikkortet och jag har ca 10 fps på wow om jag inte kör på lägsta settings. Någon som vet vad som är felet? Har kollat så att alla kablar osv sitter i som det ska, har tagit ut kortet och in igen.

Borde jag lämna in datorn för en undersökning eller finns det någon lösning på det?

specifikationer på datorn är:
Intel® Core™ i5 4460 Processor
NVIDIA® GeForce GTX970 4GB

180 W Power adaptor
230 W Power adaptor
180 W + 230 W Power adapter

Det är en Asus Rog G20AJ!

Permalänk
Antielefant

Vanligaste felet när grafikkortet slutar fungera på ett LAN är att grafikkortet ramlat ut ur PCIe-sloten under transport. Det är inget ovanligt, det är den enskilt tyngsta delen av datorn oräknat CPU-kylaren men det är inte fastskruvat mot moderkortet utan hålls fast av en larvigt otillräcklig plastspärr.

Det är alltså inte hela grafikkortet som ramlar ut, det sitter fastskruvat i datorns baksida, utan det är normalt ganska långt bak på porten det glider ur sockeln. Öppna sidan, ta ut och stoppa in grafikkortet igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

håller med ovanstående.

inte ovanligt att saker kan ruckas loss lite när man flyttar på det.

hjälper inte detta så ska du nog börja fundera på om kortet ev är trasigt av någon mystisk anledning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jo jag vet men det är det att jag har tagit ut det och in igen, men det verkade inte funka :/ jag kan testa att ta ut det och in igen men jag vet inte om det funkar :s för när jag hade öppnat datorn och tagit ut och in grafikkortet så gick fläktarna igång och det började lysa men själva effekten av grafikkortet ingame funkar inte. Och det går inta att koppla in vga eller hdmi kabeln i grafikkortet och få bild på skärmen

Permalänk

skulle det göra någon skillnad att ominstallera drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk

Får du ingen bild alls så vet ja inte men går ju prova men troligen inte för fungerar kortet aom det ska så borde du få bild även om nvidia drivrutinen är trasig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa reset av CMOS, det brukar lösa det mesta en polare hade samma problem och det löste sig den vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Testa byta grafikkort med någon annan och testa även om någon annan kan använda ditt grafikkort. Detta för att snabbt se om det är ditt grafikkort eller moderkort/annat som tjorvar.

Permalänk

Har tyvärr ingen annan dator att testa grafikkortet på, men jag kan prova cmos grejjen, någon vänlig själ som kan visa hur man gör det?

Jag kan få bild om jag kopplar in hdmi till processorn!

Permalänk

Nu funkar det igen av någon anledning vet inte varför men men.

Jag provade att ta ut och in grafikkortet från datorn för det 3:e gången och nu funkar det

Permalänk
Skrivet av davidhammarberg:

Har tyvärr ingen annan dator att testa grafikkortet på, men jag kan prova cmos grejjen, någon vänlig själ som kan visa hur man gör det?

Jag kan få bild om jag kopplar in hdmi till processorn!

Du sitter alltså på ett lan men det finns ingen annan dator där? Låter riktigt kul!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

haha nej men jag har ju nyss kommit hem från lanet xD så då har jag ingen dator förutom min!