Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att ge mig på att uppgradera till win10 idag, men installationen har stått helt stilla i tre timmar nu på 93% totalt och 75% på konfigurerar inställningar. Någon lösning på detta? :/

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Nix jag använde windows update på min burk. Men datorn funkar finemang. funderar ändå på att göra en refresh av burken och installera om alla spel (1tb) men det kommer ju ta så lång tid så jag vet inte om jag orkar.

Men har du typ spelen på C: eller på någon annan typ lagringsdisk? För mig sökte den så fint igenom min E: och spel efter spel ploppade upp i min "app-lista" även testat att ominstallera en utav alla spela för att försäkra mig om att det inte är en fin liten "fasad" Windows byggt upp här, men.. Nä allt funkar

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

Jag har läst mig till att det ska finnas betydligt bättre inställningsmöjligheter med ELANs "vanilla" drivrutin istället för den asus-brandade sörjan som installeras automatiskt. Det finns också en hel drös med inställningar i registret, under HKEY_CURRENT_USER\Software\Elantech\SmartPad, som inte fungerar med senaste ASUS "Smart" Gesture (de fungerade förr). Jag tänkte prova byta när jag kommer hem i eftermiddag.

drivern:
http://www.station-drivers.com/index.php/outils/Drivers/Elan/...

Jag har en Lenovo

Ska kolla Elan´s vanilla, tack för tipset.

Edit: Verkar som det går att haxxa registret och där välja vilka funktioner man önskar på plattan samt vad de olika kommandona ska göra.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Har reserverat Windows 10 men inte fått uppdateringen. Finns det något sista datum då alla som har reserverat ska ha fått det eller får man det bara allt efter som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Kan inte komma åt kontrolpanelen utan att skriva "Control Panel" i start-menyn då den inte längre finns som ikon t.ex.
Äldre grafikkort fungerar inte (GTX 470), så jag kunde inte använda alla mina skärmar.

Har du testat att helt enkelt starta om datorn? Min andradator med GTX 460 fungerar klockrent. Drivrutinen installerades inte vid första starten så jag hade först bara mjukvarustöd med låg upplösning osv, men allting löste sig efter en vanlig reboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Men har du typ spelen på C: eller på någon annan typ lagringsdisk? För mig sökte den så fint igenom min E: och spel efter spel ploppade upp i min "app-lista" även testat att ominstallera en utav alla spela för att försäkra mig om att det inte är en fin liten "fasad" Windows byggt upp här, men.. Nä allt funkar

Alla spel + program ligger på D: (annan fysik disk) än C:

hur sökte du igenom din disk? Fick du ange det någonstans att den skulle kolla på den disken? Windows känner dock av att det finns spel + program på disken när man kollar på innehållet på disken. Men det kommer inte upp under installed apps.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av TObbeSkatt:

Har alla så jävla smutsigt mjöl i påsen?

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is
no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
- EDWARD SNOWDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hade typ 5-6GB kvar på min 64GB SSD och kunde uppgradera till Win 10 utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Nå jajajaja folk gör misstag - jag är ingen AI.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

100x bättre än windows 8/.1 , ett huvudvärk till installation dock eftersom C: SSD:n dog under installationen men tillslut fick man det att fungera i symbios med datorn.
Har t.o.m. gått från chrome till (IE) Edge .. ^^

Tackar Microsoft för denna gratis lansering och längtar nu bara till Cortana blir tillgängligt

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Alla spel + program ligger på D: (annan fysik disk) än C:

hur sökte du igenom din disk? Fick du ange det någonstans att den skulle kolla på den disken? Windows känner dock av att det finns spel + program på disken när man kollar på innehållet på disken. Men det kommer inte upp under installed apps.

Nä asså den sökte bara igenom skiten, sen reboota jag och då va min app lista komplett!.. :S

Skrivet av hasenfrasen:

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is
no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
- EDWARD SNOWDEN

Nä och poliser jag inte bilar som inte kör för fort heller.. Men mena mer att folk gråter så jävligt om information hit och dit.. tror dom seriöst det va så mycket bättre i Win8,8.1,7,xp,ME? Vill man ha "kontroll" över sitt os bör man nog lämna Windows helt

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man kan använda pro ISO på en home installation för att uppgradera?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Någon som vet ifall man kan använda pro ISO på en home installation för att uppgradera?

bör inte vara några problem, jag tankade en Pro iso från msdn och under installationen fick man välja om man ville installera Home eller Pro

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad ni inte verkar inse är att tian inte är gratis. Uppgraderingen till tian för de som hade en giltig licens är gratis men det är en väldigt liten del av hela kakan. De allra flesta uppgraderar aldrig Windows till en ny version utan använder den som kom med datorn tills datorn byts ut. Dessa vill nu MS ha upp till senaste versionen så att de kan exempelvis tvinga ut säkerhetsuppdateringar och på så vis få en mycket stabilare användarbas. Och absolut tänker de att de ska tjäna pengar på butiken om de får fler att använda operativet, men det är inte en diabolisk plan utan helt naturligt och de är också medvetna om att det är en chansning. MS vet lika lite som vi ifall folk kommer att ta till sig de moderna apparna men att de hoppas på det är uppenbart. Jag ser dock inget problem med det, de moderna apparna har många fördelar gentemot de traditionella apparna på en rad områden, både vad gäller stabilitet och säkerhet men också när det gäller integritet och så. Problemet är snarare att de inte är tillräckligt bra än och att vi inte vet om de någonsin kommer att bli det, men de är ju ett steg mot en säkrare framtid liksom och apparna hade aldrig blivit tillräckligt bra om de väntade med lansering av hela appsystemet tills dess att de var det.

Den absoluta merparten av de som tidigare betalt för Windows, alltså företag med volymlicensavtal och datortillverkare, betalar fortfarande för varje licens precis som tidigare. Det enda som MS ger bort gratis är som sagt uppgraderingen och uppgraderingen till åttan kostade ett par hundringar liksom.

Gratis är ju en definitionsfråga, eftersom man aldrig tidigare kunnat uppgradera utan kostnad så är det ju gratis för dom som redan har w7/8. Sen är det ju rätt att det kostar om man vill ha fler/andra licenser eller inte redan har w7/8.

Skrivet av daevilb:

strejf, har du någon koll på detta.
Jag har 4 datorer och alla har nu windows 10, problemet är att en dator har Windows 10 home och resten har PRO..
och den datorn som har HOME är givetvis den jag behöver ha PRO på (labb . hyper-v m.m)

flytta mellan datorerna går ju inte då dom är låsta, och köpa en upgrade är ju helt stört, det kostar 1000:- + om jag inte kommer ihåg fel

förslag?

Du skulle kunna prova att installera om w7/8 på den datorn som behöver pro och använda en av nycklarna från de andra datorerna så att du får en pro version av det gamla där, därefter uppdaterar du till w10 igen.
Samtidigt får du vara beredd på att göra samma sak fast omvänt på den datorn som du tar pro licensen från.
Lite omständigt men kan fungera.

Läste nämligen någon stans att under första året då det är gratis att uppgradera kan man installerar om sitt gamla windows (7 el 8), om man bytt hårdvara, och sedan uppdatera till w10 igen för att komma förbi låsningen till hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Hej är det någon som har problem med att mounta iso filer i daemon tools? får bara meddelandet "en eller flera filer kunde inte öppnas på grund av inställningarna för internet säkerhet"
Någon som har ett tips?

Har inte provat, men på två datorer jag uppgraderat har jag haft daemon tools. Win10-installationen/uppgraderingen "tvingade" mig att avinstallera det för att kunna gå vidare...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det har snarare att göra med att några gigantiska bolag gör otroliga pengar på dina onlinevanor utan att du får minsta lilla del av kakan.

Bortsett från att du kan stänga av det som du tycker är integritetskränkande.
Och din del av kakan, ÄVEN om du stänger av "spionerifunktionerna", är ju en fräsch ny version av Windows.

Finns redan massor med lättförståeliga guider om vad man bör stänga av för att minska sin exponering på nätet, guider som även du kan köra.

Så, jag tycker det är en finfin win/win sitttuuaaiishioon för alla de som klarar att följa en guide.

Permalänk
Medlem

Vari positiv fram tills nu i princip, men krånglet med att inte kunna installera egna drivrutiner, i alla fall inte på ett smidigt sätt, gör att jag faktiskt funderar på att gå tillbaka till Windows 8.1.

Hade man kunnat välja så hade jag testat Windows 10 Enterprise 2015 LTSB som tydligen ska vara lite mindre bloatat och man ska ha mer kontroll över drivrutinerna.

Suttit relativt länge med 8.1 så hade vant mig vid hur start såg ut där så det är inget som ger mig negativa vibbar längre.

Men just det med drivrutiner i Windows 10 kan få mig att gå tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Vari positiv fram tills nu i princip, men krånglet med att inte kunna installera egna drivrutiner, i alla fall inte på ett smidigt sätt, gör att jag faktiskt funderar på att gå tillbaka till Windows 8.1.
...

Vad är det med installation av drivrutiner som krånglar i Win10?
Och vad menar du med "egna" drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Vad är det med installation av drivrutiner som krånglar i Win10?
Och vad menar du med "egna" drivrutiner?

Windows återgår till den drivrutin som installerats via windows update även om du installerar en nyare version från t.ex. AMD/nVidia. Med egen menar jag bara en som jag valt själv och som inte påtvingas via windows update.

Permalänk
Medlem

Är det något som inte fungerar med drivrutinerna från Windows update?
Tycker själv det är smidigt om drivrutiner installeras automatiskt.
Men på en halvgammal ThinkPad R61 så är det ett par "basenheter" som fortfarande saknar drivare efter att kört windows update på en ren installation av 32-bit Windows 10.

Är det Windows 8.1 drivrutiner man ska söka efter om man tvingas installera "egna" drivrutiner om man inte hittar specifikt för Windows 10? Misstänker det är drivrutiner till kortläsaren som saknas, det var samma sak när jag installerade Windows 7 där jag tvingades ta en drivrutin för Windows Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det något som inte fungerar med drivrutinerna från Windows update?
Tycker själv det är smidigt om drivrutiner installeras automatiskt.
Men på en halvgammal ThinkPad R61 så är det ett par "basenheter" som fortfarande saknar drivare efter att kört windows update på en ren installation av 32-bit Windows 10.

Är det Windows 8.1 drivrutiner man ska söka efter om man tvingas installera "egna" drivrutiner om man inte hittar specifikt för Windows 10? Misstänker det är drivrutiner till kortläsaren som saknas, det var samma sak när jag installerade Windows 7 där jag tvingades ta en drivrutin för Windows Vista.

Kolla om det finns för Windows 8 så testar du det på Win 10

Permalänk
Medlem

Tycker väldigt mycke om den men min laptop har snurrat 100% på CPU:n enda sen jag installera Windows 10an, visar att MSE/Windows Defender tar upp det mesta av CPU:n, lite störande när den är trög också annars bara. Samt ett svart streck blinkar till på skärmen alltid nu och då.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Windows återgår till den drivrutin som installerats via windows update även om du installerar en nyare version från t.ex. AMD/nVidia. Med egen menar jag bara en som jag valt själv och som inte påtvingas via windows update.

Aj, det låter som en klar brist, tycker jag.
Ibland vill man ju rulla tillbaks en driver till en tidigare version, eller installera en nyare driver som inte ännu är WHQL-signerad.

Vad händer om du har laddat ner en driver själv och försöker installera den via device manager?
Är det behörighetsproblem, eller återställer Windows Update drivern efter att du installerat den?

Edit: sorry, läste inte ordentligt

Permalänk
Medlem

Tycker att det behöver finslipas lite med hur Windows hanterar nya flikar.
Ibland funkar det att dra och släppa en ny flik till en annan skärm, ibland inte.

Fotovisaren dyker också upp ibland automatiskt av någon anledning.

Lite pill här och där sen är det nog guld

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Skrivet av vanlighalsning:

Ja, så har det sagts trettioelva gånger.

Men hur fungerar det i praktiken om en retail-licens får en generisk nyckel efter uppgraderingen, och du sen vill flytta Win10 licensen till en annan maskin? Dvs, hur kan du identifiera din retail-licens på den nya maskinen då du i det läget bara har en generisk nyckel från din Win10-uppgradering? Ska du använda din gamla nyckel från Win7/8? Eller krävs det att licensen först knyts till ett konto någonstans, typ outlook.com, innan den flyttas?

Folk säger ju att man tydligen får en unik nyckel ifall man gör uppgraderingen korrekt, alltså först Windows Update och sedan valfri reset eller traditionell omformatering + ISO. Är då tanken att man kollar sin nyckel med t.ex Speccy och sedan anger den vid en installation med nytt moderkort?

Kan någon bekräfta detta? Man undrar ju varför de inte kan visa nyckeln som vanligt under "den här datorn." Hoppas man dessutom inte behöver koppla den till ett konto, tänker skapa ett vanligt offline-dito och inget MS sådant...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Windows återgår till den drivrutin som installerats via windows update även om du installerar en nyare version från t.ex. AMD/nVidia. Med egen menar jag bara en som jag valt själv och som inte påtvingas via windows update.

Fungerar detta verktyg för att blockera uppdatering av en specifik drivrutin?
ShowHideUpdates
Se vidare här:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gillar speciellt att man kan scrolla med musen i fönster som inte är aktiva.

Har saknat denna funktion länge på Windows, men äntligen så!

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Har saknat denna funktion länge på Windows, men äntligen så!

Haha, shit vad bekvämt!
Jag har inte ens reflekterat över att jag gjort det hela tiden i windows 10.
Speciellt smidigt när man kör två webbläsare etc!

Älskar även att ha aktivitetsfältet anpassat efter vilken skärm!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

10 förbisedda funktioner i Windows 10. Gillar speciellt att man kan scrolla med musen i fönster som inte är aktiva.

http://www.howtogeek.com/223900/10-overlooked-new-features-in...

Nu är jag såld! Har saknat denna funktion länge, det är väldigt osmidigt att byta fönster för att sänka volymen i vlc t.ex. Att de inte har tänkt på det tidigare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte om det finns andra som har stött på det här:
- Har dual boot med Windows 7 HP 64, har aktivt valt W7 som default operativ i boot meny.
- Om jag inte disable Hibernation mode (powercfg -h off) i win 10, så vill systemet boota obönhörligen till win 10 boot meny - vilket tar lite för lång tid enligt min mening.
- Har även sporadiskt stött på problemet att starta upp PC efter normal avstängning från win 10, kör i gång 2-3 sec. och stänger av. Detta speciellt efter att jag haft en längre session i windows 10.
- Allt tycks fungera fint efter att hibernation mode har blivit avstängt, detta orsakar dock längre starttider för win 10 - går att leva med, men tycker att det luktar om bugg.

Permalänk
Entusiast

Angående Windows Defender i Windows 10...

Är det sant att den ej går att stänga av permanent och hur mycket resurser tar den i så fall?
För jag är inte hemma vid min stationära just nu så att jag kan kolla och jag vill ju ogärna uppgradera min platta med en Atom-processor om så är fallet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈