Den så kallade startmenyn

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Högerklicka på vad du vill lägga till "Pin to start"?

Jag kör på insider builden, men jag har steam i alla apps http://i.imgur.com/PFIufbP.png Vet inte om alla spel har funnits där i Windows 7 ens.

Vad är program på engelska? Applications. Hur fortkortar man applications? Apps. Det är därför just ordet apps börjas att använda, finns inget som betyder att detta måste vara begränsat till mobila enheter.

Nej, "program" på engelska heter "program". "Applikation" på engelska är "Application".

Permalänk
Medlem

Hm trodde att alla de där startmenyersättarna kostade pengar. Men Start8 var tydligen gratis Måste testas! Tack för tipset @philipborg

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på 1 skrivbord å 1 startmeny.
Vill jag ha flera skrivbord kör man med flera skärmar.
Och det som ryms i startmenyn om man har någon ordning är långt mer än vad nån i snar framtid kan fylla.

App = litet program, win8 å win10 är full av denna skit.
Alla dessa tar minne, med motiveringen att det ska gå fortare att starta.
Knappast bandbredden på dagens SSD som har begränsningen utan alla tolkar av drivrutiner.
Har kört win8 å det är katastrofalt. Att dom har kvar samma luddiga system i win10 gör att jag inte ens funderar på att införskaffa den skiten.
"Men dx12 ska vara så super bra", jo den dagen... men där är vi inte ens nära.

Win7 stannar då det inte finns en enda fördel som jag ser det för en spelmaskin.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy Jag fick faktiskt 5-10 fps mer i Assetto Corsa genom att byta till 10'an Då jag låg på 30-40 så var det en välkommen ändring

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@Bloopy Jag fick faktiskt 5-10 fps mer i Assetto Corsa genom att byta till 10'an Då jag låg på 30-40 så var det en välkommen ändring

/edit
Säker på dina 30-40fps?
Här skriver du 50-60 med dippar och ibland frysningar på över 1 sekund.
I mina öron är det inget annat än slut på Vram, felaktiga inställningar eller defekta drivrutiner/hårdvara.
Enligt andra på nätet så ska inte det vara några problem med 60fps stabilt med 660.
/edit

På samma belastade system, med samma uppsättning drivrutiner.
Mer än bara "nytt OS gav mig X"
Många sitter med gamla win7 installationer som är redigt nedkladdade med defekta/gamla drivrutiner/program.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Hm trodde att alla de där startmenyersättarna kostade pengar. Men Start8 var tydligen gratis Måste testas! Tack för tipset @philipborg

Var bara varsam under installationen så att du inte råkar installera extra program Den kommer även med några förinställda alternativ i menyn men dem är bara att tag bort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Ja jag FPS'n är som de är Fixat lite med inställningarna och sånt sen dess. Samt att det kommit rätt stora revision på spelet. Kör Kunos egna Nürburgring rätt mycket och vet säkert att jag får mer fps där Några 60 FPS ser jag dock sällan röken av. Men jag gillar ögongodiset och det är ändå dags att uppgradera snart

Men det kan ju vara nåt som varit muppat med min dator, för efter uppdateringen så var nVidiadrivarna borta så jag fick lägga in dom på nytt igen.

@philipborg Japp jag såg det. Fällor. Fällor överallt Visningsbilden funkar inte som den ska och stör mig på dividern som ligger under sista programmet, men annars är det perfekt!

Fick kröpp på svenska översättningen dock så gjorde en utan särkskrivningar:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380986-svensk-ihopskri...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@philipborg Japp jag såg det. Fällor. Fällor överallt Visningsbilden funkar inte som den ska och stör mig på dividern som ligger under sista programmet, men annars är det perfekt!

Fick kröpp på svenska översättningen dock så gjorde en utan särkskrivningar:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380986-svensk-ihopskri...

Jag kör engelska på hela mitt OS så slipper det knölet Väldigt schysst att du fixade till den däremot, kanske till och med kan skickas till IObit som gör mjukvaran och få din version officiell. Tar inte många min att skicka ett e-mail till dem.

Har ingen visningsbild själv då jag kör olänkat, alltså utan MS konto. Går man däremot in i inställningar så kan man konfigurera "custom" vilket jag har nu testat och för mig fungerar det. Man kan även stänga av visningsbild helt och hållet vilket är vad jag har gjort.

Jag gissar att dividern du snackar om är pga att du har fyllt den helt med förvalda? Den är ju tänkt att dela "commonly used" och "favorites" så att säga. Jag kör själv blandat och då har jag inga problem med dividern men kan förstå att den stör om man bara kör förvalda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Hm ja ska fundera på't Det stämmer det där med förvalda. Logiskt nu när du säger det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StarChild42:

Nej, "program" på engelska heter "program". "Applikation" på engelska är "Application".

Båda orden finns på båda språken och är i princip utbytbara men de används ändå olika. På svenska pratar man mycket oftare om program medan man på engelska vanligtvis använder application när man menar samma sak. Pratar man om Word på svenska så kallar man det ett program medan man på engelska kallar det en application, på svenska installerar man ett program men på engelska installerar man en application osv. Sen blir det förstås mycket rörigare av att vi använder så mycket engelska låneord inom detta område som webapp medan ingen liksom pratar om nätprogram (försvenskningen av web till webb kan vi ignorera tycker jag).

Från början är jag ganska säker på att app på svenska snarare var en förkortning av det engelska application än det svenska applikation för applikation betydde tillämpning på den tiden (jämför applicera), sen allt eftersom det användes mer och mer så började man prata om applikationen i benämningen funktionella datorprogram även på svenska istället för att bara använda ordet för att benämna ett programs funktion eller tillämpning.

Däremot finns det inget stöd för att en app skulle vara mindre än ett program utan den föreställningen kommer ju av att mobilappar kallas för just mobilappar och att de är mindre program, och att den benämningen har fått långt större spridning än ordet applikation i den här betydelsen på svenska. Men man har använt app som kortform av application (eller program) sedan långt före vi hade mobilappar.

Permalänk
Medlem

Man skulle maila MS och fråga vilken version av fix för startmenyn de rekommenderar ;). Helt sjukt att de inte åtgärdat det ännu, en kryssruta för win 7 eller win 8 -menyn är väl inte så svårt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Man skulle maila MS och fråga vilken version av fix för startmenyn de rekommenderar ;). Helt sjukt att de inte åtgärdat det ännu, en kryssruta för win 7 eller win 8 -menyn är väl inte så svårt?

Det är inget att åtgärda. Startmenyn ser ut som MS vill att den ska se ut. Du kan som användare välja mellan att ha den i helskärm som på åttan eller att ha den mindre som sjuan, men det är inte startmenyn från sjuan eller åttan för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inget att åtgärda. Startmenyn ser ut som MS vill att den ska se ut.

Det är väl just där som problemet ligger, de kanske skulle göra som användarna vill istället... ;).

Visa signatur

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Det är väl just där som problemet ligger, de kanske skulle göra som användarna vill istället... ;).

Det är ju det de har gjort nu. Folk gapade i tre år om att startmenyn i helskärm var kass för att den var i helskärm trots att den funktionellt var väldigt mycket samma som tidigare, i ett år om att startknappen var borta trots att samma funktionalitet var tillgänglig på samma ställe, och MS har löst det så att startmenyn inte längre är i helskärm och så att knappen är tillbaka. I mina ögon lyssnar de för mycket på några få högljudda användare och det står i vägen för att komma framåt med lite större steg än vad de nu gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju det de har gjort nu. Folk gapade i tre år om att startmenyn i helskärm var kass för att den var i helskärm trots att den funktionellt var väldigt mycket samma som tidigare, i ett år om att startknappen var borta trots att samma funktionalitet var tillgänglig på samma ställe, och MS har löst det så att startmenyn inte längre är i helskärm och så att knappen är tillbaka. I mina ögon lyssnar de för mycket på några få högljudda användare och det står i vägen för att komma framåt med lite större steg än vad de nu gör.

Smaken är som baken, bra för dig att du gillar den!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Båda orden finns på båda språken och är i princip utbytbara men de används ändå olika. På svenska pratar man mycket oftare om program medan man på engelska vanligtvis använder application när man menar samma sak. Pratar man om Word på svenska så kallar man det ett program medan man på engelska kallar det en application, på svenska installerar man ett program men på engelska installerar man en application osv. Sen blir det förstås mycket rörigare av att vi använder så mycket engelska låneord inom detta område som webapp medan ingen liksom pratar om nätprogram (försvenskningen av web till webb kan vi ignorera tycker jag).

Från början är jag ganska säker på att app på svenska snarare var en förkortning av det engelska application än det svenska applikation för applikation betydde tillämpning på den tiden (jämför applicera), sen allt eftersom det användes mer och mer så började man prata om applikationen i benämningen funktionella datorprogram även på svenska istället för att bara använda ordet för att benämna ett programs funktion eller tillämpning.

Däremot finns det inget stöd för att en app skulle vara mindre än ett program utan den föreställningen kommer ju av att mobilappar kallas för just mobilappar och att de är mindre program, och att den benämningen har fått långt större spridning än ordet applikation i den här betydelsen på svenska. Men man har använt app som kortform av application (eller program) sedan långt före vi hade mobilappar.

Applikation i den har kontexten betyder egentligen fortfarande tillämpning (från applicera), men det gör det även på engelska. Applikationsprogram, tillämpningsprogram osv. Sen håller jag med dig om att det används i större utsträckning på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Precis, jag är en av användarna, skippa startmenyn helt och hållet. Jag har inte använt startmeny sen jag lämnade win7. Men nja skulle dom lyssna allt för mycket på oss användare så blir det nog än mer pytt i panna

Oavsett hur MS vänder sig har dom arslet bak.

Se bara på Linux. Där är det nån/några som inte är nöjd med en dist. Dom kodar en egen. Därför finns det väl femtiellva olika distar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Start10.

Permalänk
Medlem

Startmenyn är ett skämt, sämre än dom planerade/visade från början.

Kör startisback och är nöjd med det. Har allt jag vill ha där.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, startmenyn känns inte alls lika formbar som de visade i preview'n, hade på ett enkelt sätt velat ändra ikonerna för alla appar men nu är ja tvungen till att använda ett 3:rd party program som gör det.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag installerade Classic Shell och blev så nöjd så jag donerade 10 dollar, det är gratis men jag tycker det är ok att betala lite för bra program.

Kan göra allt nu med startknappen behöver inte ha några fula skrivbordsikoner, jag förstår att alla har olika smak några kanske gillar startknappen i Windows 10 men jag föredrar den som heter Klassisk med två kolumner bättre. Sen är det bara att högerklicka och fästa alla program som man använder ofta på startmenyn.

Apparna vet jag överhuvudtaget inte vad man ska ha för nytta av, kanske är bra om man använder pekskärm som i telefonen, eller så är jag för gammal för att förstå mig på alla nymodigheter i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Nån mer som blir galen på skiten? Går ju inte ens att lägga in genvägar på eländet? Man kan bara göra tiles av det som finns i Alla appar. Men inte ett enda Steamspel, inte ens Steam själv (eller Origin för den delen) finns med där. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller för mycket skit i snabbstarten. Så nu måste jag starta spelhelvetena genom mappfönstren och leta upp dom i Steam-mappen.

Mycket väsen för ingenting känns det som - den däringa startmenyn. Väljer man bort Senaste installerade och Mest använda så är det ett typ 4x5 cm helt tom yta som inte går att använda till något. Hur fan tänkte dom?

Ser att Start10 är på G. Känns dock som en enorm besvikelse att man ska behöva köra med hemmameck även i Windows 10, när de VISST EXAKT varför alla hatade 8.

Finns det nåt sätt att få Steam och spelen att dyka upp i Alla Appar (det är inga jävla appar, det är program för övrigt)? Såg att det fanns ett Powershellkommando som hette Get-StartApps, men det verkar inte göra nåt mer än att lista det som finns där. Get-StartApps | measure räknar dom.

Jodå, de vet alldeles utmärkt varför vi hatade 8:an. De bara skiter i det.

Vad det handlar om är att de vill sälja fler WindowsPhone och de hoppas att genom att tvinga på PC-användarna det här skräpet så skall vi "känna igen oss" och köpa en WinPhone.

Bojkotta MS, såsom de bojkottar oss!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Den är löjligt begränsad i jämförelse med tidigare, egentligen en försämrad lösning både från windows 7 och windows 8.

Att man tvingas göra pin to start bara för att få in genvägar är absurt, man borde kunna dra till alla appar listan utan att behöva ha den pinnad.

Jag tror inte ett skit på att de kommer uppdatera den, deras långsiktiga mål är fortfarande att desktop ska dö och denna meny är handikappad med flit för att folk ska tränas till att använda start delen.

De ändrade ju aldrig startskärmen i windows 8 trots massiv kritik så varför tror ni de skulle uppdatera denna för ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikl567:

Den är löjligt begränsad i jämförelse med tidigare, egentligen en försämrad lösning både från windows 7 och windows 8.

Att man tvingas göra pin to start bara för att få in genvägar är absurt, man borde kunna dra till alla appar listan utan att behöva ha den pinnad.

Men det är ju det som är att pinna den. Du vill pinna något till startmenyn utan att pinna det och det blir förstås svårt.

Citat:

Jag tror inte ett skit på att de kommer uppdatera den, deras långsiktiga mål är fortfarande att desktop ska dö och denna meny är handikappad med flit för att folk ska tränas till att använda start delen.

De ändrade ju aldrig startskärmen i windows 8 trots massiv kritik så varför tror ni de skulle uppdatera denna för ?

De ändrade ju visst startmenyn i åttan, det är det vi har nu i tian. Sen gjorde de flera ändringar under åttans tid också förstås, knappens återkomst exempelvis, men hursomhelst så är det nu i tian vi får startmenyn anpassad efter feedback från åttan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju det som är att pinna den. Du vill pinna något till startmenyn utan att pinna det och det blir förstås svårt.
De ändrade ju visst startmenyn i åttan, det är det vi har nu i tian. Sen gjorde de flera ändringar under åttans tid också förstås, knappens återkomst exempelvis, men hursomhelst så är det nu i tian vi får startmenyn anpassad efter feedback från åttan.

Nej, jag vill ha den i listan och sökbar utan att pinna den på någon grotesk frankenstein meny med tiles. Man bör kunna dra den till Alla apps och genvägen ska indexeras, inte behöva pinnas på någon synlig yta.

Om man ska ha allt synligt på Start halvan kan vi ju lika gärna lägga allt på skrivbordet, det är ungefär lika användbart:

Permalänk
Medlem

Köpte startisback för 29 spänn, bästa jag gjort.
Gillar den betydligt mer än start10 o classic shell.

Kan dessutom stänga av searchui.exe cortana skiten som ligger o gör inget.