Bara 1 års garanti?

Permalänk
Medlem

Bara 1 års garanti?

Hej,

Vi köpte en ZTE mobiltelefon för lite merän 1 år sen och nu har den börjat krångla. NetOnNet säger att det bara är 1 års garanti så det är kört men jag har fått för mig att man alltid har 2 års garanti på produktions fel? Hur vet man om något är ett produktionsfel?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Du har alltid tre års reklamationsrätt. Garanti är någon som säljaren eller tillverkaren erbjuder på eget bevåg, och de kan lova precis vad de vill. Reklamationsrätten säger dock att du har rätt att få fel åtgärdade om du kan göra det troligt att felet fanns från början, dvs du har inte orsakat det själv genom vårdslös hantering eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle det vara ett produktionsfel borde det ju vara något som varit fel med telefonen hela tiden eller sen du fick den och någonting du borde åtgärdat redan då för produktionsfel brukar uppdagas ganska tidigt.

Får gärna beskriva lite mer vad det är för fel du har enklare kanske bedöma det.

Det finns ju också reklamationsrätten men då måste du kunna bevisa att det felet du har nu är något som funnits under en längre tid, kan läsa mer om det här:
http://nyhetsrum.pricerunner.se/reklamation-och-garanti-vad-a...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@Neon: Kan vara 1 års garanti.
Reklamationsrätt i 3 år, men då är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel.
Så är det inget vanligt fel så kan det bli svårt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Garanti är den tid säljaren anger men du har alltid 3 års reklamationsrätt enl lagen, inte riktigt samma sak men är det inte dit fel att telefonen krånglar och det är tillverkningsfel så bör du får hjälp.

Alltså Reklamera... Läs på lite innan vad du har rätt till och hur det funkar, vet man va man skall säga så brukar det inte vara några problem

Se:
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm
https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Garanti är helt upp till återförsäljaren/tillverkaren; de kan ge dig en veckas garanti eller ingen alls om de vill. Reklamation kan du dock googla lite på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Då förstår jag lite bättre, i detta fallet så har telefonen börjat få problem med datatrafiken, den går upp och ner hela tiden och telefonen låser och kraschar ständigt. Det går dessutom inte att starta telefonen alls ibland.

Jag har gjort en hard reset 2 gånger på den men bara att gå in i playstoren gör att den låser sig och sen kraschar.

Telefonen har inga yttre defekter men visst är den använd, dock inte tappad(vad jag vet).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Då förstår jag lite bättre, i detta fallet så har telefonen börjat få problem med datatrafiken, den går upp och ner hela tiden och telefonen låser och kraschar ständigt. Det går dessutom inte att starta telefonen alls ibland.

Jag har gjort en hard reset 2 gånger på den men bara att gå in i playstoren gör att den låser sig och sen kraschar.

Telefonen har inga yttre defekter men visst är den använd, dock inte tappad(vad jag vet).

Är det samma problem efter en Fabriksåterställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Skulle det vara ett produktionsfel borde det ju vara något som varit fel med telefonen hela tiden eller sen du fick den och någonting du borde åtgärdat redan då för produktionsfel brukar uppdagas ganska tidigt.

Ursprungliga fel behöver inte visa sig tidigt. Undermåligt material kan t.ex. leda till att varan slits ut i förtid även om den fungerade väl till en början. Användandet kan också ha ändrats (men fortfarande vara inom vad varan är specificerad för) och felet har därför inte upptäckts tidigare. Det finns många omständigheter som kan göra att ett fel uppstår eller upptäcks sent även om orsaken till problemet kan härledas till tiden innan köpet. Det finns en anledning till att reklamationsrätten gäller under 36 månader.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Testa att kontakta ZTE direkt och se vad de säger http://www.zte.se/kontakta-oss.html

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Ojoj netonet igen som hävdar att de inte behöver följa svensk lagstiftning. De satsar på maximal vinast nuförtiden och kapar kostnader (support), de har ju till och med råd att hyra in dr alban som kan sjunga om deras underbara lagerhsoppar.

Nej, men du har 3 års reklamationsrätt, de kan väll inte neka att ta emot varan såvidare du inte har en allt för dålig förklaring till vad felet består av. Verkar som många svenska butiker vill vara "mångkulturella" dvs. följa lag och praxis som inte ens gäller i europa hehe.

Permalänk
Inaktiv

Tänk även på att efter 6 månader från inköpsdatum, så ligger bevisbördan på dig. De första 6 månaderna ligger bevisbördan på det stället som produkten är köpt på. Reklamationsrätt har du iaf.