Kommer mitt nätagg klara ett 390?

Permalänk
Medlem

Kommer mitt nätagg klara ett 390?

Har velat fram och tillbaka om att köpa en ny GPU ett tag nu, men jag är osäker ifall min PSU klarar av ett Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB? Då det är det billigaste 390 som jag hittat och därav det mest prisvärda så är det mest intressant.

Eller är det helt enkelt bättre att köpa ett MSI Radeon R9 390 GAMING 8GB som jag fattat för drar mindre än Nitro?

Komponenterna i burken
|
\|/

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Har velat fram och tillbaka om att köpa en ny GPU ett tag nu, men jag är osäker ifall min PSU klarar av ett Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB? Då det är det billigaste 390 som jag hittat och därav det mest prisvärda så är det mest intressant.

Eller är det helt enkelt bättre att köpa ett MSI Radeon R9 390 GAMING 8GB som jag fattat för drar mindre än Nitro?

Komponenterna i burken
|
\|/

Ska gå, watten är inte felet utan kvalitén på agget snarare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Har velat fram och tillbaka om att köpa en ny GPU ett tag nu, men jag är osäker ifall min PSU klarar av ett Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB? Då det är det billigaste 390 som jag hittat och därav det mest prisvärda så är det mest intressant.

Eller är det helt enkelt bättre att köpa ett MSI Radeon R9 390 GAMING 8GB som jag fattat för drar mindre än Nitro?

Komponenterna i burken
|
\|/

Absolut, så länge du inte överklockar som en galning

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

kommer klara det fint

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Varför köper du ett riktigt dåligt nätagg till den burken?
Bli inte förvånad om det skulle dö och ta med sig en del/allt i burken när det blir runt 2 år gammalt.

I övrigt så räcker 600w gott o väl MEN det är inte watt talet som är det viktiga här utan att du har ett skit nätagg.
Jag skulle hellre köpa ett nytt BRA nätagg istället för att nytt grafiikkort!
För JAG har inte råd att byta ut cpu/mb/minne/ssd/hd OM nätaggets dra med sig nåt/allt i döden och det är inte frågan OM utan NÄR nätagget dör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför köper du ett riktigt dåligt nätagg till den burken?
Bli inte förvånad om det skulle dö och ta med sig en del/allt i burken när det blir runt 2 år gammalt.

I övrigt så räcker 600w gott o väl MEN det är inte watt talet som är det viktiga här utan att du har ett skit nätagg.
Jag skulle hellre köpa ett nytt BRA nätagg istället för att nytt grafiikkort!
För JAG har inte råd att byta ut cpu/mb/minne/ssd/hd OM nätaggets dra med sig nåt/allt i döden och det är inte frågan OM utan NÄR nätagget dör.

Ser gärna någon källa på det kategoriska uttalandet.

Kraft är budget, JA.
Men besparingarna ligger väl till stor del på att det det endast stöder 240V (Dvs inte 110-120V).
(Och i och med detta så kan det inte bli 80+ certifierat, verkningsgraden ligger dock på ca 85-90%)

Kondningarna är Capxon 85°, men de finns även i många andra budgetagg där ute...

Till TS: Det skall fungera bra, men börja gärna planera/budgetera för inköp av ett kvalitetsagg inom ett år eller så.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför köper du ett riktigt dåligt nätagg till den burken?
Bli inte förvånad om det skulle dö och ta med sig en del/allt i burken när det blir runt 2 år gammalt.

I övrigt så räcker 600w gott o väl MEN det är inte watt talet som är det viktiga här utan att du har ett skit nätagg.
Jag skulle hellre köpa ett nytt BRA nätagg istället för att nytt grafiikkort!
För JAG har inte råd att byta ut cpu/mb/minne/ssd/hd OM nätaggets dra med sig nåt/allt i döden och det är inte frågan OM utan NÄR nätagget dör.

Till mitt försvar så var det inte riktigt jag som valde just den PSUn, köpte Inet Gamer eller något liknande och det är nu på senaste tiden som jag uppgraderat. Har inte haft några som helst problem med PSUn tidigare.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ser gärna någon källa på det kategoriska uttalandet.

http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...
Kraft är sämre än CX på i stort sett alla områden INKLUSIVE fläkten där be quite (som började som fläkttillverkare) borde vara tystare men inte är det.
Det mäter sämre än CX kvalitets mässigt så är dom på samma nivå (med samma skit kondingar som är den svagaste punkten i dessa skitagg) och CX är ju ett välkänt nätagg.
Och med välkänt menar jag ökänt för att vara riktigt skit som ofta dör runt 2 års ålder i sällsynta fall redan efter 6mån OCH även att dom tar med sig andra komponenter i döden (finns mängder med trådar här på swec om detta).

CX är ett bättre nätagg än kraft och CX ÄR skit vilket då gör kraft till ett skitagg.
Dvs mina slutsater har inget som helst med att kraft är 80+ certifierat heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...
Kraft är sämre än CX på i stort sett alla områden INKLUSIVE fläkten där be quite (som började som fläkttillverkare) borde vara tystare men inte är det.
Det mäter sämre än CX kvalitets mässigt så är dom på samma nivå (med samma skit kondingar som är den svagaste punkten i dessa skitagg) och CX är ju ett välkänt nätagg.
Och med välkänt menar jag ökänt för att vara riktigt skit som ofta dör runt 2 års ålder i sällsynta fall redan efter 6mån OCH även att dom tar med sig andra komponenter i döden (finns mängder med trådar här på swec om detta).

CX är ett bättre nätagg än kraft och CX ÄR skit vilket då gör kraft till ett skitagg.
Dvs mina slutsater har inget som helst med att kraft är 80+ certifierat heller inte.

Så ska man satsa på ett EVGA Supernova G2 750W alt 850W eller Corsair RM750i alt 850? Båda har 80+Gold certifikat, antar att kvalitén då är bra. Vill att skiten ska hålla i par år...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Så ska man satsa på ett EVGA Supernova G2 750W alt 850W eller Corsair RM750i alt 850? Båda har 80+Gold certifikat, antar att kvalitén då är bra. Vill att skiten ska hålla i par år...

Inte guld-certifieringen som avgör om ett agg är bra eller dåligt, den talar bara om hur effektiviten ser ut.
Komponenterna i agget avgör kvaliten, kondensatorerna främst.

Men med det sagt, alla nätagg du listat här är kanon! Du klarar dig utan problem med ett 750w !!.

Permalänk
Medlem

Vilka tomtar det finns på Sweclockers, det är ett helt okej aggregat du har köpt.
Dom klagar alltså då billiga agg sen säger dom inget när du köper en AMD refresh på 290 290x som är kända för att vara kortlivade och extrem strömätande kort.

Jag hade personligen valt ett 970 istället då du kan räkna med betydligt mera OC potential
(vilket trots allt är fri prestanda vinst):

OT: Du ska kunna köra 390 på det agget, Dock kan du glömma både överklockning och ökning av PowerLimit

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det kommer gå finemang! Överklockningen blir begränsad, men det lär dröja innan du behöver överklocka det kortet!

Permalänk
Medlem

Corsair RM är ett hyffsat agg MEN man får betala för ett toppklassagg.
Dvs dom är inte prisvärda då det finns andra nätagg för samma heller mindre pris som har bättre kvalitet.
Då är evga g2 serien ett betydligt bättre val.
Annat bra val är seasonics olika nätagg heller coolermasters v och vs serier.

Skrivet av hakd:

Vilka tomtar det finns på Sweclockers, det är ett helt okej aggregat du har köpt.
Dom klagar alltså då billiga agg sen säger dom inget när du köper en AMD refresh på 290 290x som är kända för att vara kortlivade och extrem strömätande kort.

Visst har jag helskägg som är ca 1dm långt men tomte vet i fan

Nu handlade tråden om nätagget räcker till och inte om grafikkortet i sig.
Detta gör att dom flesta kommer svara på den frågan särskilt eftersom när ett nätagg dör (heller en viss tid före) kan skada heller döda andra komponenter i datorn=dyrt (särskilt med burken som TS har).
När ett grafikkort dör så är det betydligt mer ovanligt att det drar med sig andra komponenter i döden heller skadar OM det dock skulle hända så är det högst troligen ett skräp nätagg som inte tålde en kortis och dog av det och som då i sig kan ta med sig saker i döden/skada dom.

Den absolut viktigaste delen i en dator är nätagget då det är det som sitter mellan 230v/blixtnedslag/strömspikar/brownouts/etc (skräp nätagg är inte alls lika bra på att filtrera ut allt skräp ifrån 230v) ifrån två hål i väggen och delarna i datorn som använder 3,3v/5v/12v.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:

Jag anser att du har fel.
Har byggt kontorsdatorer i flera år på gamla komponenter.

Vanligaste är RAM eller AGG som dör, både är bara byta.
Av minst två tre hundra datorer över kanske 6 år så har ingen haft skadade komponenter efter byte av trasiga nättaggregat.
Detta argumentet brukar dyka upp av försäljare och folk som inte ens har haft problemet själv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@grizzly666:

Jag anser att du har fel.
Har byggt kontorsdatorer i flera år på gamla komponenter.

Vanligaste är RAM eller AGG som dör, både är bara byta.
Av minst två tre hundra datorer över kanske 6 år så har ingen haft skadade komponenter efter byte av trasiga nättaggregat.
Detta argumentet brukar dyka upp av försäljare och folk som inte ens har haft problemet själv.

Jo, men vad yra du runt om med 290? Vad menar du med att dom går sönder lätt?

Hur som, kraft är inte bättre agg än CX . Läs i forumet om problmet med CX, har redan tagit upp detta i andra trådar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vad yra du runt om med 290? Vad menar du med att dom går sönder lätt?

Hur som, kraft är inte bättre agg än CX . Läs i forumet om problmet med CX, har redan tagit upp detta i andra trådar.

Vi körde biotcoin farming på 290x kort
3x kort per burk och vi hade 2 burkar
Efter ett år så hade vi bytt 5 av 6 kort trots att samtliga hölls inom AMD's egna temperatur gränser.

Vi har också en burk med 3x GTX 660 som knäcker olika typer av hash nycklar som rullat i snart tre år och inget av korten är bytta eller visar tecken på att ge upp snart.

Lite olika jobb men både AMD och Nvidia har liknande belastning även om dom klarar beräkna olika mycket.
Jag har ägt både AMD och Nvidia och spelat hundratals timmar på 290x så någon fanboy kan jag ju inte säga att jag är.

Kvaliteten på 290(x) samt alla problem tror jag också är anledningen till att folk gärna undviker deras upphottade variant:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...
"hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX" det är ju inte en slump att folk inte är sugna på AMD längre

##

OT: Kraft funkar precis lika bra som dyrare AGG i brons klassen.

Samtliga "skydd" finns på båda så att säga att kraft skulle ha högre chans att skada hans komponenter är BS:
OCP (over current protection)✓
OVP (over voltage protection)✓
UVP (under voltage protection)✓
SCP (short circuit protection)✓
OTP (over temperature protection)✓
OPP (over power protection)✓

AGG som AGG, det är inte "säkrare" att köpa ett dyrt agg, fast visst det kanske håller längre

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vi körde biotcoin farming på 290x kort
3x kort per burk och vi hade 2 burkar
Efter ett år så hade vi bytt 5 av 6 kort trots att samtliga hölls inom AMD's egna temperatur gränser.

Vi har också en burk med 3x GTX 660 som knäcker olika typer av hash nycklar som rullat i snart tre år och inget av korten är bytta eller visar tecken på att ge upp snart.

Lite olika jobb men både AMD och Nvidia har liknande belastning även om dom klarar beräkna olika mycket.
Jag har ägt både AMD och Nvidia och spelat hundratals timmar på 290x så någon fanboy kan jag ju inte säga att jag är.

Kvaliteten på 290(x) samt alla problem tror jag också är anledningen till att folk gärna undviker deras upphottade variant:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...
"hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX" det är ju inte en slump att folk inte är sugna på AMD längre

##

OT: Kraft funkar precis lika bra som dyrare AGG i brons klassen.

Samtliga "skydd" finns på båda så att säga att kraft skulle ha högre chans att skada hans komponenter är BS:
OCP (over current protection)✓
OVP (over voltage protection)✓
UVP (under voltage protection)✓
SCP (short circuit protection)✓
OTP (over temperature protection)✓
OPP (over power protection)✓

AGG som AGG, det är inte "säkrare" att köpa ett dyrt agg, fast visst det kanske håller längre

Körde du stock kylare eller tredjepart?

Tredjepart ska vara okej, sen är inte konsumentgrafikkort gjort för 24/7 laster. Därför dyrare kort finns som gör dessa typer av laster.

Skydd är fint, men hjälper inte om Cpaxon capsen går sönder och rippeln ökar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AGG som AGG, det är inte "säkrare" att köpa ett dyrt agg, fast visst det kanske håller längre

Det stämmer!
Men det är däremot säkrare att köpa ett BÄTTRE nätagg och i många fall så kostar dom BÄTTRE nätaggen lika mycket som dom sämre, ibland lite billigare ibland lite dyrare.
Säkerheten kommer av att BÄTTRE nätagg oftas har samma skydd MEN dom fungerar bättre (heller rättare sagt snabbare) och därmed minimerar man risken för att nåt annat ska ta skada heller dö.
Och risk finns det ALLTID när ett nätagg är på gränsen för vad det klarar av heller när det dör ÄVEN på dom absolut bästa/dyraste nätaggen som tillverkas idag.
Så man både minskar risken för att nåt händer OM nätagget skulle dö/inte orka med plus att riksen för ATT det skulle dö/tappa orken är mindre med ett BÄTTRE nätagg.

Vad körde ni för nätagg i bitcoin burkarna som amd korten dog i?
Och har dom använts med samma belastning heller mer i minst nån mån efteråt?
Är det skräp som tex kraft och CS/CX/GS serierna är och att ni ersatte amd korten med nvidia kort med samma prestanda men som då drar betydligt mindre ström så finns det en risk att nätagget dödade amd korten men nu med lägre belastning inte har dödat/skadat nåt (ÄN).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Vilka tomtar det finns på Sweclockers, det är ett helt okej aggregat du har köpt.
Dom klagar alltså då billiga agg sen säger dom inget när du köper en AMD refresh på 290 290x som är kända för att vara kortlivade och extrem strömätande kort.

Jag hade personligen valt ett 970 istället då du kan räkna med betydligt mera OC potential
(vilket trots allt är fri prestanda vinst):
https://www.youtube.com/watch?v=vSDQzlKDYq4

OT: Du ska kunna köra 390 på det agget, Dock kan du glömma både överklockning och ökning av PowerLimit

Det stämmer ju heller inte då hela burken kanske drar 350 - 400W, vilket gör att han har ca:200 watt "över".
Så han bör kunna överklocka av bara f....

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)