CSN, får man bidrag retroaktivt?

Permalänk
Medlem

CSN, får man bidrag retroaktivt?

Hej!

Jag har läst allt som går att läsa om detta på CSNs hemsida, men jag kan inte hitta ett definitivt svar och vill inte lägga tid på att stå i telefonkö om någon vet här.

Man måste ju nå upp till ett poängkrav för att få fortsatt bidrag nästa år som man studerar. Om man inte når upp till det kravet så får man bidrag igen först när man läst ikapp de poängen som saknas. Det som jag inte kan hitta är om man då får pengar retroaktivt för den perioden som man "missat" eller om man får stå sitt kast och bara får fortsatt från tillfället då man nått upp till kravet igen, medan den tiden som man varit utan går till spillo.

Någon som vet?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Hej!

Jag har läst allt som går att läsa om detta på CSNs hemsida, men jag kan inte hitta ett definitivt svar och vill inte lägga tid på att stå i telefonkö om någon vet här.

Man måste ju nå upp till ett poängkrav för att få fortsatt bidrag nästa år som man studerar. Om man inte når upp till det kravet så får man bidrag igen först när man läst ikapp de poängen som saknas. Det som jag inte kan hitta är om man då får pengar retroaktivt för den perioden som man "missat" eller om man får stå sitt kast och bara får fortsatt från tillfället då man nått upp till kravet igen, medan den tiden som man varit utan går till spillo.

Någon som vet?

Jag vet inte riktigt hur långt det här sträcker sig, men när jag började plugga på högskola så tog jag inget bidrag för första månaderna och sen kom jag på att "juste, man kanske skulle ha bidrag". Ansökte och fick allt i en klumpsumma vid månadsskiftet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vet inte riktigt hur långt det här sträcker sig, men när jag började plugga på högskola så tog jag inget bidrag för första månaderna och sen kom jag på att "juste, man kanske skulle ha bidrag". Ansökte och fick allt i en klumpsumma vid månadsskiftet.

Jag har en kompis som gjort samma sak som du, men det är inte riktigt samma situation tyvärr så jag skulle uppskatta om nån som vet säkert (kanske varit med om det själv) svarade

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Jag har en kompis som gjort samma sak som du, men det är inte riktigt samma situation tyvärr så jag skulle uppskatta om nån som vet säkert (kanske varit med om det själv) svarade

Jag har gjort lika som dig, å ena sidan ansökte jag inte om bidrag för de månaderna jag "missat" innan jag nådde upp till poängen. JAg sökte bara vidare från att jag hade poäng tillräckligt så jag fick från då.

Blev kanske lite förvirrande, hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem

Står på deras hemsida. Tror man kan få bidrag retroaktivt tills 31e oktober som senast.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag var själv med om detta eftersom jag hade tyvärr missat att meddela CSN om ändrade studier. Så jag fick mer pengar än vad som skulle blivit utbetalt i förhållande till poäng lästa.

När jag pluggade igen så fick jag pengar från CSN direkt när jag hade läst ikapp. Dock fick jag därifrån och framåt.

Inget retroaktivt alltså... eftersom man är skyldig CSN pengar.

Fast jag är inte skyldig några pengar, jag kanske inte har rätt till att få mer bara. (Kanske eftersom jag inte skrivit alla tentor nu i augusti än så vet inte om jag kommer klara dem eller inte.)

Skrivet av Hugligan:

Jag har gjort lika som dig, å ena sidan ansökte jag inte om bidrag för de månaderna jag "missat" innan jag nådde upp till poängen. JAg sökte bara vidare från att jag hade poäng tillräckligt så jag fick från då.

Blev kanske lite förvirrande, hoppas du förstår.

Jag förstår, men det är ju inte riktigt samma sak eftersom du alltså inte sökte för de månaderna du missat om jag förstod rätt.

Skrivet av Rydisen:

Står på deras hemsida. Tror man kan få bidrag retroaktivt tills 31e oktober som senast.

Du får gärna länka för jag har sökt igenom allt möjligt och inte hittat.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Står på deras hemsida. Tror man kan få bidrag retroaktivt tills 31e oktober som senast.

Skrivet av Piece of Cake:

Du får gärna länka för jag har sökt igenom allt möjligt och inte hittat.

Man kunde få max 8 veckor retroaktivt för ett par terminer sen i alla fall. Vet jag förlorade typ 4 dagars CSN på en lärare som var stört långsam på att lägga in resultat (lite mitt eget fel som inte gjort saken i tid men ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fast jag är inte skyldig några pengar, jag kanske inte har rätt till att få mer bara. (Kanske eftersom jag inte skrivit alla tentor nu i augusti än så vet inte om jag kommer klara dem eller inte.)

Hittar inget specifikt skrivet men så här har jag förstått det iaf...

Du har fått mer bidrag än du har rätt till eftersom du inte studerat på heltid (inte klarat dina kurser), därför är du "skyldig" CSN pengar. Istället för att bara betala tillbaka så kan du läsa ikapp det du missat och när du gjort det så kan du åter igen söka nytt bidrag. Den tiden som du läser ikapp är alltså studier som du redan fått bidrag för tidigare.

Om du under den tiden även läser andra kurser och avslutar dessa så du läser normal studietakt plus läser igen det du missat kanske det går att få bidrag i efterhand men det måste du nog fråga CSN om.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Man kunde få max 8 veckor retroaktivt för ett par terminer sen i alla fall. Vet jag förlorade typ 4 dagars CSN på en lärare som var stört långsam på att lägga in resultat (lite mitt eget fel som inte gjort saken i tid men ändå)

Sånt är bara så konstigt, men vad ska man göra...

Skrivet av era909:

Hittar inget specifikt skrivet men så här har jag förstått det iaf...

Du har fått mer bidrag än du har rätt till eftersom du inte studerat på heltid (inte klarat dina kurser), därför är du "skyldig" CSN pengar. Istället för att bara betala tillbaka så kan du läsa ikapp det du missat och när du gjort det så kan du åter igen söka nytt bidrag. Den tiden som du läser ikapp är alltså studier som du redan fått bidrag för tidigare.

Om du under den tiden även läser andra kurser och avslutar dessa så du läser normal studietakt plus läser igen det du missat kanske det går att få bidrag i efterhand men det måste du nog fråga CSN om.

Ok, då får det väl sluta med att jag måste ringa dem i alla fall. Mitt resonemang är i alla fall att jag kanske inte läser alla högskolepoäng i den takt som det var tänkt, men till slut så kommer jag ju läsa alla. Då borde jag också få bidrag för alla.

Tack alla som svarat hittills!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

TS:
Om du sökt bidrag för 15hp men bara plockar godkänt på 7.5hp, så har du ändå fått ut bidrag för 15hp under denna period. Du ligger därför 7.5hp "minus" och då spärrar CSN dig från att söka nytt bidrag tills du plockat dessa saknade poäng.

Om du sökt för 15hp, bara plockar 7.5hp och sedan plockar 7.5hp på nya kurser så "nollställer" det dig bara. Det gör dig inte berättigad "retroaktiv CSN" eftersom du redan fått CSN för de poängen.

Du kan inte säga att du "läst 15hp" om du bara fått godkänt på 7.5hp. Det är bara godkända poäng som spelar roll.

Det finns en sak som heter retroaktiv CSN, men det är att man missat att skicka in en ansökan om CSN innan terminsstart. Då kan man få CSN retroaktivt. Men det du pratar om går inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Hej!

Jag har läst allt som går att läsa om detta på CSNs hemsida, men jag kan inte hitta ett definitivt svar och vill inte lägga tid på att stå i telefonkö om någon vet här.

Man måste ju nå upp till ett poängkrav för att få fortsatt bidrag nästa år som man studerar. Om man inte når upp till det kravet så får man bidrag igen först när man läst ikapp de poängen som saknas. Det som jag inte kan hitta är om man då får pengar retroaktivt för den perioden som man "missat" eller om man får stå sitt kast och bara får fortsatt från tillfället då man nått upp till kravet igen, medan den tiden som man varit utan går till spillo.

Någon som vet?

Hade strul med CSN där CSN vägrade låta mig ta lån innan jag registrerades på kursen (vilket var två dagar efter att jag startat den andra terminen) och de var stenhårda på detta. Universitet däremot informerade mig om att CSN borde veta hur det står till... I Slutändan fick jag CSN ett par dagar för sent men fick även mina pengar retroaktivt för de dagar som jag inte varit registrerad.

Skrivet av lanbonden:

Man kunde få max 8 veckor retroaktivt för ett par terminer sen i alla fall. Vet jag förlorade typ 4 dagars CSN på en lärare som var stört långsam på att lägga in resultat (lite mitt eget fel som inte gjort saken i tid men ändå)

Det är ingenting. En lärare som min studiekamrat hade rättade inte hans arbete som han lämnade in i Oktober förrän i slutet av Februari efter att min studiekamrat legat på honom i flera månader. I slutändan så brydde sig inte CSN men ändå..

Skrivet av satoshi:

TS:
Om du sökt bidrag för 15hp men bara plockar godkänt på 7.5hp, så har du ändå fått ut bidrag för 15hp under denna period. Du ligger därför 7.5hp "minus" och då spärrar CSN dig från att söka nytt bidrag tills du plockat dessa saknade poäng.

Om du sökt för 15hp, bara plockar 7.5hp och sedan plockar 7.5hp på nya kurser så "nollställer" det dig bara. Det gör dig inte berättigad "retroaktiv CSN" eftersom du redan fått CSN för de poängen.

Du kan inte säga att du "läst 15hp" om du bara fått godkänt på 7.5hp. Det är bara godkända poäng som spelar roll.

Det finns en sak som heter retroaktiv CSN, men det är att man missat att skicka in en ansökan om CSN innan terminsstart. Då kan man få CSN retroaktivt. Men det du pratar om går inte.

Beror väl helt på. Du har rätt om poängen men du tar inte riktigt upp allt som går under vad som man kan få retroaktivt för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men... om jag ligger lite minus och sedan anmäler mig till 30 nya poäng under hösten. Och sen tar igen de poäng jag låg minus i mitten av terminen, antingen genom omtentor eller nya tentor. Kan jag inte söka 30hp för hela hösten då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fast jag är inte skyldig några pengar, jag kanske inte har rätt till att få mer bara. (Kanske eftersom jag inte skrivit alla tentor nu i augusti än så vet inte om jag kommer klara dem eller inte.)
Jag förstår, men det är ju inte riktigt samma sak eftersom du alltså inte sökte för de månaderna du missat om jag förstod rätt.

Du får gärna länka för jag har sökt igenom allt möjligt och inte hittat.

http://service.csn.se/CSNOrder/GemensammaFiler/Blanketter/242...
Sida 13

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av satoshi:

TS:
Om du sökt bidrag för 15hp men bara plockar godkänt på 7.5hp, så har du ändå fått ut bidrag för 15hp under denna period. Du ligger därför 7.5hp "minus" och då spärrar CSN dig från att söka nytt bidrag tills du plockat dessa saknade poäng.

Om du sökt för 15hp, bara plockar 7.5hp och sedan plockar 7.5hp på nya kurser så "nollställer" det dig bara. Det gör dig inte berättigad "retroaktiv CSN" eftersom du redan fått CSN för de poängen.

Du kan inte säga att du "läst 15hp" om du bara fått godkänt på 7.5hp. Det är bara godkända poäng som spelar roll.

Det finns en sak som heter retroaktiv CSN, men det är att man missat att skicka in en ansökan om CSN innan terminsstart. Då kan man få CSN retroaktivt. Men det du pratar om går inte.

Har du sökt 30hp för en termin men inte tagit 22.5 av dom (vad som krävs för fortsatt CSN) utan låt oss säga 15 istället så får du inte mer nytt CSN. Tar du då en 7.5HP kurs 4 veckor in i terminen så är du helt plötsligt över de 22.5 poängen från innan och får nytt CSN för den nya terminen. Då det bara har gått 4 veckor bör du få det retroaktivt för de första 4 veckorna också om du sökt i tid. Nu får du alltså CSN för hela den nya terminen så länge du är registrerad på kurser.
Nästa steg är termin 3, för att få CSN nu behöver du ha tagit totalt 45 av dina 60 poäng du sökt för, alltså 30 poäng totalt under termin 2, om det är nya eller gamla poäng skiter de högaktningsfullt i bara det är tillräckligt många.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Men... om jag ligger lite minus och sedan anmäler mig till 30 nya poäng under hösten. Och sen tar igen de poäng jag låg minus i mitten av terminen, antingen genom omtentor eller nya tentor. Kan jag inte söka 30hp för hela hösten då?

Det är veckobaserat. Har du tagit 15HP och registrerar dig för 30 till på hösten får du inget CSN fören du tagit minst 7.5 poäng till, tar du dessa så de är rättade och registrerade läsvecka 11 så kan du få ut CSN retroaktivt för 8 veckor tillbaka (om jag kommer ihåg rätt och de inte ändrat något) så totalt 17 veckor den terminen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja och Nej.

Har du inte klarat dina poäng så får du inte några pengar retroaktivt när du väl har läst ikapp (så du ligger på 75% avklarade poäng) utan får direkt från det datum du har läst ikapp till + 8 veckor bakåt. (Om det finns 8veckor bakåt).

Så du kan studera September + Oktober och sedan få slantarn för dessa om du är klar i slutet av oktober. Dock räknas datumet resultatet är inne och inte dagen tentan var på. (Tänk på att vissa lärare tar 2-3veckor på sig att rätta).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren!

Verkar som att jag måste kontakta CSN tillslut ändå eftersom det inte kommer gå "automatiskt". Det som i slutändan är viktigt för mig är att jag får bidrag för alla poäng jag läst, inte att jag får bidragen direkt. Om jag inte ringer dem så verkar det som att jag inte med säkerhet kommer få bidrag för allt som jag läst i slutändan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!