Permalänk
Medlem

Kopplingar för kopparrör?

Tänkte gå över till kopparrör istället för slang men är lite vilsen när det gäller vilka kopplingar man bör köra med, har någon nå tips?
Jag vill helst ha den råa kopparlooken, många fittings verkar ju alltid vara färgglada och svindyra.

Permalänk
Medlem

ta koppar krökar och löd fast dom ... enkelt samma sätt som rörkrökare gjorde förr

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Löda är roligt, lätt att bemästra och relativt billigt. Iaf om du har tillgång till en lödmaskin. (Men besvärligt om du vill kunna slita ut/modifiera skiten någon gång.)

Det finns också olika varianter utav pressmuffar/presskopplingar/klämkopplingar, de som du tätar med pressmaskin och de som du tätar med t.ex skiftnyckel(klämkoppling). Dessa är dock lite dyrare, dessutom så ser dem ofta lite tråkigare ut.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Tänkte gå över till kopparrör istället för slang men är lite vilsen när det gäller vilka kopplingar man bör köra med, har någon nå tips?
Jag vill helst ha den råa kopparlooken, många fittings verkar ju alltid vara färgglada och svindyra.

Vatette har kopplingar, och om jag inte är helt fel ute så är det 1/4" gäng som gäller, så en VA 1130 12x8 eller 10x8 så borde du fixa att ansluta mot dina kylblock, och så klart pasta och lin eller gängtape.

Och kopplingarna är mässing, och inte koppar

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.