Uppgradera till Win 10 eller hålla fast vid 7?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Win 10 eller hålla fast vid 7?

Som rubriken säger så undrar jag om dem värsta buggarna är patchade och om själva OS:et är stabilt. Vad säger ni experter som har testat det? Är det dags för mig att uppgradera? Varför? Varför inte?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk

De flesta kommer nog att säga att du ska uppgradera. Men efter att läst många trådar om ämnet både här och andra ställen så kommer i alla fall jag vänta i minst 6 - 12 mån och se hur allt utvecklas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var helt säker på att uppgradera för några månader sedan men ju mer jag läser om bakomliggande funktioner desto mindre intresserad blir jag. Har dock bytt på en dator och gillar det jag ser rent användarmässigt. Övriga avvaktar jag med tills jag bedömt färdigt vad Microsofts avsikter är.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag var helt säker på att uppgradera för några månader sedan men ju mer jag läser om bakomliggande funktioner desto mindre intresserad blir jag. Har dock bytt på en dator och gillar det jag ser rent användarmässigt. Övriga avvaktar jag med tills jag bedömt färdigt vad Microsofts avsikter är.

^^This^^

Överväger helt klart W10.
Men sitter på ultimate version och att gå ner flera steg till "pro" känns ju som ren kapitalförstörning.

Utöver det så har jag lite "bait and switch" känsla över W10 just nu.
Vem vet vilka besvikelser som lurar runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Spelar du så är det hög tid (då prestandan i 7an är riktigt dålig redan jämfört med 8.1), annars nja.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Funkar ditt system bra idag kan du lika gärna vänta.
Gör en update, är du inte nöjd är det ju bara att backa tillbaka till 7an.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Som rubriken säger så undrar jag om dem värsta buggarna är patchade och om själva OS:et är stabilt. Vad säger ni experter som har testat det? Är det dags för mig att uppgradera? Varför? Varför inte?

Håll fast vid win 7!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380318-med-win10-overg...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Nu till hösten är det främst programmering som gäller och jag har två datorer som jag har tänkt att göra detta på. Först har jag datorn i sign och sedan en Lenovo Y70. Jag gillar inte 8.1 i Lenovon då jag saknar startmenyn och annat bök. Frågan är väl om jag kommer kunna köra 10:an på båda maskinerna utan att få strul med drivare osv när jag ska installera program från skolan. Ska man kanske stanna och kolla vad skolan rekommenderar?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Spelar du så är det hög tid (då prestandan i 7an är riktigt dålig redan jämfört med 8.1), annars nja.

Haha wait what ?
Skillnaden mellan 7/8/10 är så liten att den helt klart är inom felmarginalen.
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Det finns såklart undantag, men för varje spel som föredrar en viss OS version så kan man hitta ett annat spel som föredrar en annan version.
För att inte tala om alla äldre spel som helt slutar att fungera för varje OS version som släpps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zadrok:

Som rubriken säger så undrar jag om dem värsta buggarna är patchade och om själva OS:et är stabilt. Vad säger ni experter som har testat det? Är det dags för mig att uppgradera? Varför? Varför inte?

Det är absolut dags att uppgradera. Microsoft har redan hunnit patcha Windows 10 tre gånger sen det släpptes (en gång varje vecka) och så kommer det givetvis fortsätta. Windows 10 kommer bara att bli bättre och bättre medan Windows 7 inte får några nya funktioner.

Det är en enorm skillnad "under skalet" på Windows 7 och Windows 10, man har gjort mängder av förbättringar. Allt gött som förbättrades under skalet med Windows 8/8.1 är förstås med. Plus en hel del nytt sedan dess.

Vi har gjort en omröstning på Sweclockers och för den stora majoriteten verkar uppgraderingen ha gått bra (typ 90%).

Dessutom, du kan backa tillbaka till Windows 7 när du vill så du har ingenting att förlora på en uppgradering.

Skrivet av Zadrok:

Nu till hösten är det främst programmering som gäller och jag har två datorer som jag har tänkt att göra detta på. Först har jag datorn i sign och sedan en Lenovo Y70. Jag gillar inte 8.1 i Lenovon då jag saknar startmenyn och annat bök. Frågan är väl om jag kommer kunna köra 10:an på båda maskinerna utan att få strul med drivare osv när jag ska installera program från skolan. Ska man kanske stanna och kolla vad skolan rekommenderar?

Om du gör uppgraderingen via flaggan nere till höger:

Så kollas kompatibiliteten automatiskt och du behöver inte göra någonting särskilt.

Annars kan du kolla kompatibiliteten själv för enheter/program m.m. på den här webbsidan hos Microsoft:

http://www.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/CompatCe...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Prova, du kan alltid gå tillbaka genom att återställa.

Windows 7 är förlegat och långsamt (till och med jämfört med 8/8.1).

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är absolut dags att uppgradera. Microsoft har redan hunnit patcha Windows 10 tre gånger sen det släpptes (en gång varje vecka) och så kommer det givetvis fortsätta. Windows 10 kommer bara att bli bättre och bättre medan Windows 7 inte får några nya funktioner.

Det är en enorm skillnad "under skalet" på Windows 7 och Windows 10, man har gjort mängder av förbättringar. Allt gött som förbättrades under skalet med Windows 8/8.1 är förstås med. Plus en hel del nytt sedan dess.

Vi har gjort en omröstning på Sweclockers och för den stora majoriteten verkar uppgraderingen ha gått bra (typ 90%).

Dessutom, du kan backa tillbaka till Windows 7 när du vill så du har ingenting att förlora på en uppgradering.

Är det? Varför stressa?

Backa går bra. Inom en viss tidsbegränsning. Sedan är du låst på 10:an. Det vet du om. Varför informerar du inte om det?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Är det? Varför stressa?

Backa går bra. Inom en viss tid. Sedan är du låst på 10:an. Det vet du om. Varför informerar du inte om det?

Ja det är det. Du kan se vad jag har skrivit om saken här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Har man inte ångrat sig inom 30 dagar så är sannolikheten ganska liten att man vill gå tillbaka ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja det är det. Du kan se vad jag har skrivit om saken här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Har man inte ångrat sig inom 30 dagar så är sannolikheten ganska liten att man vill gå tillbaka ändå.

Ok..

30 dagar är väl ingen "ångertid". Ska vara permanent valfritt att backa tillbaka.

Och jobbet går bra? Ganska uppenbart att du jobbar för MS.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Ok..

30 dagar är väl ingen "ångertid". Ska vara permanent valfritt att backa tillbaka.

Och jobbet går bra? Ganska uppenbart att du jobbar för MS.

Ja då är det ju bara att göra en image-backup till något externt media. Skulle nog vara rätt många som blev arga om en uppgradering till Windows 10 innebar att den gamla installationen av Windows låg kvar och tog många gigabyte utrymme för all framtid.

Jasså, varför då?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja då är det ju bara att göra en image-backup till något externt media. Skulle nog vara rätt många som blev arga om en uppgradering till Windows 10 innebar att den gamla installationen av Windows låg kvar och tog många gigabyte utrymme för all framtid.

Jasså, varför då?

Jaha. Jojo det stämmer ju iofs. Och det du beskriver kan gemene man och kvinna tror du? Syftar då på vanligt folk (läs vanliga datoranvändare) som oftast bara vill att det ska fungera problemfritt utan massa klabb?

Det skiner liksom igenom om man kikar på dina poster. Kanske inte att du direkt jobbar för MS men att du i alla fall aktivt är mer för företaget än mot. Inte för att man behöver vara varken det ena eller andra, men.. Jaja.. Inga mer kommentarer om det. No offence. Ha en bra dag. Låt tråden fortsätta rulla.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Vad säger ni experter som har testat det? Är det dags för mig att uppgradera? Varför? Varför inte?

Jag rekommenderar dig att installera Windows 10 på en extern hårddisk eller USB-minne för att först testa allt. Drivrutiner kan fortfarande spöka. Vill du inte uppgradera, så lär det fortfarande gå att installera senaste Insider Previewn. WinToUSB fungerar utmärkt för detta ändamålet:
http://www.easyuefi.com/wintousb/

På min iMac (mid 2010) krävdes det en fullständig ominstallation/reset, då gamla drivrutiner gav BSOD (BAD_POOL_HEADER). Just nu verkar det däremot fungera fint. Jag kör Windows 10 Pro på denna maskinen.

På min Lenovo Yoga gick däremot uppgraderingen mer smärtfritt, men Windows 10 Home känns som en begränsning.

I det stora hela så gillar jag Windows 10, men ärligt talat så är förändringen minimal från Windows 8.1. Hatar den nya startmenyn och kör fortfarande med Classic Shell. Det mesta nya från 10:an har jag återställt till hur det fungerade i 8.1.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat på en laptop, och jag gillar vad jag ser, och allt fungerar kanske inte alltid som jag vill, men dock fungerar som tänkt och bra.

Windows update är vad som är mindre bra, men går att leva med efter en en del twekande med policy editor + andra inställningar.

Vad som kan tyckas märkligt är att Windows 10 ska vara nytt och fräsch och även för dom som har behovet att det fungerar bra med touch

Så på en uppdaterad dator där Windows fotovisare fanns kvar jämte den nya appen Foton.

Jag läste in samma bild i bägge programmen, blev lite förvånad över att nya Foton appen INTE stödjer att zooma ut och in med 2 fingrar på laptopens touchpad, men det fungerar hur bra som helst med gamla Windows Fotovisare.

Nåja bytte ut Foton till IrfanView.

Dom nya modern apparna är inget vidare minst sagt, väldigt få funktioner i dessa, och det märks att dom mest är för nödfallsbruk och MS pekar med hela handen bestämt att vill man ha nått som är bättre, vettigt, har bra funktioner och fungerar bra, ladda ner annat själv!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Jaha. Jojo det stämmer ju iofs. Och det du beskriver kan gemene man och kvinna tror du? Syftar då på vanligt folk (läs vanliga datoranvändare) som oftast bara vill att det ska fungera problemfritt utan massa klabb?

Det skiner liksom igenom om man kikar på dina poster. Kanske inte att du direkt jobbar för MS men att du i alla fall aktivt är mer för företaget än mot. Inte för att man behöver vara varken det ena eller andra, men.. Jaja.. Inga mer kommentarer om det. No offence. Ha en bra dag. Låt tråden fortsätta rulla.

Nej men gemene man kommer inte heller försöka nedgradera efter 30 dagar om de inte redan har försökt det innan heller.

Ja du menar så ja. Ja det inte precis så att jag döljer att jag tycker att Microsoft gör mycket som är bra

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av att byta till W10, så jag skulle vilja slippa notiserna om W10 varje gång jag startar datorn. Har någon tips om hur jag kan få bort det?

Permalänk
Skrivet av Startgas:

Jag är inte intresserad av att byta till W10, så jag skulle vilja slippa notiserna om W10 varje gång jag startar datorn. Har någon tips om hur jag kan få bort det?

#15465387

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Rekordmedlem

Avvakta, win 10 verkade bra från början men ju mer fakta som kommer fram om detaljerna desto sämre framstår den, win7 kan mycket väl vara den sista vettiga winversionen som går att använda, själv har jag inte vågat köra in 10an på riktigt eftersom frågorna bara ökar i stället för att besvaras desto mer man får veta om 10an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har det på båda mina datorer. Snabbt & allt fungerar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Har smällt på W10 på HTPC och surfplatta, på vilka jag inte gör något viktigt eller hanterar några privata grejer.

Instämmer med mrqaffe, det ser himla bra ut och så, och det känns stabilt, men ju mer som framkommer angående Microsofts insamling av data, desto mindre sugen blir jag att installera det på min workstation. Dessutom är jag inte supertänd på det här omyndigförklarandet av användarna MS börjat ägna sig åt, i och med att uppdateringar och nya features inte är frivilliga.

Jag kommer nog hålla an med att uppgradera på arbetsstationen tills W10 är ordentligt kartlagt, och det finns säkra metoder att helt blockera såväl spioneriet på användarna som obligatoriska uppdateringar och features.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har sagt det innan. Win 10 har inget jag behöver. Fortsätter med win 7 ett bra tag till.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett mycket stort behov av DX12 så bör du avvakta.
Jag saknar inget i Windows 7 som Windows 10 skulle tillföra, snarare tvärtom.

Jag trodde att Windows 10 skulle skilja mer från Windows 8.1 men det enda är att dett finns en startmeny med de hemska klossarna i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Om du inte har ett mycket stort behov av DX12 så bör du avvakta.
Jag saknar inget i Windows 7 som Windows 10 skulle tillföra, snarare tvärtom.

Jag trodde att Windows 10 skulle skilja mer från Windows 8.1 men det enda är att dett finns en startmeny med de hemska klossarna i.

Ett litet tips. Testa att högerklicka på "klossarna".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Avvakta. Win 10 såg inledningsvis ut att vara perfekt men det är så jäkla mycket skit man behöver stänga av för att det ens ska kännas OK att bruka det. Fanboys som lurkar här väljer att vända baken mot Microsoft istället för Google samtidigt som resten av oss gärna hade sluppit bådas tracking. Vi blir spårade och är produkter på div. tjänster tillräckligt som det är idag.

Förr eller senare kommer man få uppgradera alla maskiner som jag ser det. Men inte så här tidigt. Microsoft får ta emot bra med kritik på den här punkten så långt och bra är det. Rent tekniskt dock så hade valet annars varit givet. 10:an med allt konto- och app-tjaffs avstängt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är gratis att uppgradera sig till win10 i ett år så du har ingen brådska
Håll bara stop datum i minnet så kan du då ta del av den eller skippa det.

Har själv win 10 på mina 2 datorer de funkar fint har för visso inte testat gamla spel i dom

Har gamla ghostar som reserv från win2k win7 bra att ha om man måste nån gång köra ett gammalt program.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tack!